Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.594.2018.2.AJ
z 2 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 8 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „XXX” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 24 sierpnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „XXX”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina D. (zwana dalej Gminą) jest to Gmina miejsko-wiejska, zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Gmina ubiega się o przyznanie pomocy na realizację operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne lub kształtowanie przestrzeni publicznej” i zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne pn. „XXX”. Operacja realizowana będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 7 „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020.


Operacja będzie polegała na budowie nowoczesnego i funkcjonalnego obiektu strażnicy OSP, który będzie ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców wsi. Realizacja inwestycji będzie obejmowała swoim zakresem następujące roboty:


  • roboty rozbiórkowe,
  • roboty ziemne,
  • fundamenty,
  • izolacje poziome, pionowe, przeciwwilgociowe i cieplne,
  • podłoża i posadzki,
  • ściany konstrukcyjne,
  • ścianki działowe - rozbiórka starych i postawienie nowych,
  • podciągi, wieńce i nadproża,
  • stolarka okienna i drzwiowa zewnętrzna,
  • stolarka drzwiowa wewnętrzna,
  • tynki i okładziny wewnętrzne,
  • malowanie,
  • konstrukcja dachu z pokryciem,
  • ocieplenie zewnętrzne i elewacja,
  • schody zewnętrzne i podjazd,
  • wentylacja,
  • instalacja sanitarna,
  • instalacja elektryczna,
  • przyłącze wody,
  • fotowoltaika,
  • system odzyskiwania wody deszczowej.


Celem ogólnym inwestycji jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich zarówno pod względem infrastrukturalnym jak i społecznym. Nastąpi podniesienie jakości infrastruktury kulturalnej we wsi, a pod kątem społecznym powstanie nowe miejsce spotkań z nową ofertą dla mieszkańców. Dzięki realizacji projektu zostanie zbudowany obiekt, który będzie pełnił funkcję kulturalną na terenie wsi. Budynek będzie służył nie tylko jako miejsce zebrań członków OSP, ale również jako miejsce spotkań dla wszystkich mieszkańców wsi, przeprowadzania zajęć, warsztatów i innych inicjatyw społecznych. Będą w nim prowadzone nieodpłatnie zajęcia artystyczne (poznawanie technik rękodzielniczych) oraz zajęcia w ramach świetlicy socjoterapeutycznej.

Faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki związane z realizacją zadania, wystawiane będą na Gminę.

Za korzystanie z obiektu strażnicy OSP w miejscowości D. Gmina nie będzie pobierała opłat, czyli Gmina nie będzie wykorzystywała go do celów zarobkowych. Gmina nie będzie zatem wykorzystywała powstałej infrastruktury do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynek strażnicy OSP stanowi własność Gminy. Na podstawie decyzji Wojewody z dnia 1 lipca 1991 r. Gmina nabyła z mocy prawa, nieodpłatnie własność nieruchomości o numerze ewidencyjnym 565, zabudowanej budynkiem remizy, położonej w miejscowości D. w Gminie (obszar wiejski).

Gmina jest właścicielem budynku remizy, a OSP jest jedynie dysponentem budynku remizy. OSP dysponuje tym budynkiem nieodpłatnie. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, sprawy ochrony przeciwpożarowej należą do zadań własnych Gminy. Utrzymanie OSP jest obowiązkiem Gminy. Gmina jest zobligowana przepisami Ustawy o ochronie przeciwpożarowej do finansowania utrzymania gotowości bojowej jednostek OSP - kupuje sprzęt, paliwo, utrzymuje budynki itp.

Budynek strażnicy OSP w miejscowości D., po realizacji zadania inwestycyjnego, poza imprezami wymienionymi w treści wniosku, może również być wykorzystywany do organizacji zebrań rady sołeckiej, zebrań mieszkańców, imprez okolicznościowych typu Mikołajki, Dzień Dziecka itp. dla wszystkich mieszkańców. Za udział w imprezach Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat. Udział w imprezach będzie ogólnodostępny i nieodpłatny. Gmina nie będzie realizowała odpłatnego najmu/dzierżawy budynku na rzecz mieszkańców w celu organizacji imprez okolicznościowych.

Zajęcia socjoterapeutyczne będą organizowane i finansowane przez Gminę/Urząd Gminy w ramach działalności Miejsko-Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działającej w strukturach Urzędy Gminy.

Urząd Gminy całkowicie finansuje koszty prowadzenia zajęć i od uczestników tych zajęć nie będą pobierane żadne opłaty.

Organizacją zajęć socjoterapeutycznych nie będzie zajmował się podmiot zewnętrzny.

W związku z tym, że budynek strażnicy OSP będzie wykorzystywany na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu (tj. na realizację zadań Gminy jako organu władzy publicznej) i udostępniany nieodpłatnie, Gmina nie będzie dokonywała odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur kosztowych związanych z realizacją zadania inwestycyjnego polegającego na rozbudowie, przebudowie budynku strażnicy, a następnie z utrzymaniem budynku strażnicy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie, w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego dofinansowanego ze środków UE w ramach PROW na lata 2014-2020, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z wystawionych faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację powyższego zadania?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a powołanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zatem, aby skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należy spełnić następujące warunki, a mianowicie:


  • odliczenie dokonywane jest przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Zatem nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na zakup towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w sytuacji, gdy służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług lub czynnościom niepodlegającym podatkowi od towarów i usług

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powołanego wyżej przepisu, organ władzy publicznej uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności innych niż te, które należą do jego zadań oraz w przypadku wykonywania czynności należących do jego zadań, ale mających charakter cywilnoprawny, tzn. realizowanych na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2017 r., poz. 1875) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, Gmina realizuje zadania własne mające na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizując planowaną inwestycję Gmina wykonuje zatem zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców. Wybudowana infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie, zatem nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Nie będą zatem zawierane odpłatne umowy najmu/dzierżawy świetlicy, których następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego w Gminie. Jedynie zostaną zawarte umowy zlecenie z osobami prowadzącymi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i warsztaty wyrobu rękodzieł odbywające się w budynku strażnicy.

Realizując inwestycję Gmina nie będzie zatem działała jako podatnik VAT a efekty tej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gminie nie przysługuje zatem prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację inwestycji rozbudowy, przebudowy budynku strażnicy OSP, ponieważ nie zostaną spełnione przesłanki (wynikające art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj