Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-880/11/RSz
z 17 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-880/11/RSz
Data
2011.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
odliczenia
rejestracja


Istota interpretacji
czy Wnioskodawca jest uprawniony do rezygnacji ze zwolnienia od VAT z dniem 1 lutego 2011 r. oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych przed rejestracją



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest uprawniony do rezygnacji ze zwolnienia od VAT z dniem 1 lutego 2011 r. oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych przed rejestracją – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest uprawniony do rezygnacji ze zwolnienia od VAT z dniem 1 lutego 2011 r. oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych przed rejestracją.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 października 2011 r. znak: IBPP2/443-880/11/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej od dnia 1 lutego 2011 r., przy czym nie dokonał rejestracji dla celów podatku od towarów i usług (dalej jako "VAT") na druku VAT-R. Jednocześnie, Wnioskodawca dokumentował całą sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej przy zastosowaniu odpowiednich stawek VAT, tj. 23%, 8% oraz 5%. Wnioskodawca składał również w przewidzianych ustawowo terminach począwszy od miesiąca lutego 2011 r. deklaracje VAT-7, w których wykazywał m.in. zarówno VAT należny, jak i VAT naliczony.

Następnie, w maju 2011 r. Wnioskodawca udał się do właściwego urzędu skarbowego celem złożenia stosownej deklaracji VAT-R i poinformowania organu podatkowego o fakcie uprzedniej rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego od VAT wynikającego z art. 113 ust. 9 Ustawy. Pracownik urzędu skarbowego nie zgodził się przyjąć zgłoszenia VAT-R z datą 1 luty 2011 r. Zatem VAT-R został złożony w urzędzie skarbowym w dniu 11 maja 2011 r. z datą rezygnacji 13 maja 2011 r.

Wnioskodawca od początku działalności gospodarczej zamierzał być czynnym podatnikiem VAT i mimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT, zachowywał się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług nie mający zamiaru skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 9 Ustawy. Świadczy o tym w szczególności fakt, iż od czasu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonywał sprzedaży stosując obowiązujące stawki VAT, jak również składał deklaracje VAT-7, w których wykazywał zarówno podatek należny jak i naliczony.

Wartość sprzedaży u Wnioskodawcy na moment składania niniejszego wniosku nie przekroczyła w 2011 roku limitu określonego w art. 113 ust. 9 Ustawy.

W piśmie z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.), Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie w załączeniu przesyłał uzupełniony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN podpisany przez obojga współwłaścicieli spółki oraz uwierzytelnioną kopię Umowy spółki cywilnej.

W wniosku ORD-IN w poz. 72 w wyniku omyłki pisarskiej błędnie wypisano imię i nazwisko wnioskodawcy lub osoby upoważnionej. Zamiast X winno być Y.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 listopada 2011 r.):

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do rezygnacji ze zwolnienia od VAT z dniem 1 lutego 2011 r., a tym samym czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do okresu od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej także przed momentem złożenia formalnego wniosku o rejestrację VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do rezygnacji ze zwolnienia, a tym samym jest on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do okresu od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej także przed momentem złożenia formalnego wniosku o rejestrację VAT.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przedstawia następujące argumenty. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą neutralności podatku VAT wynikającą z Dyrektywy 2006/112/ WE należy zrozumieć, iż brak rejestracji jako podatnika VAT czynnego w okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego nie uniemożliwia podatnikowi skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy bezspornie związane z prowadzeniem działalności i czynnościami opodatkowanymi. Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 Ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 Ustawy - jest zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle powyższego, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują wcześniej opisane przesłanki, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Należy jednak zwrócić uwagę na przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, w szczególności na fakt, iż Wnioskodawca od czasu rozpoczęcia działalności gospodarczej, dokonywał sprzedaży stosując obowiązujące stawki VAT, jak również składał deklaracje VAT-7, w których wykazywał zarówno podatek należny, jak i naliczony. Okoliczności te wskazują, iż Wnioskodawca, mimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT, od początku działalności gospodarczej zachował się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, a zatem nie mający zamiaru korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 9 Ustawy. Powyższe prowadzi do wniosku, iż Wnioskodawca od chwili rozpoczęcia działalności zamierzał być czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże przez przeoczenie nie dopełnił, wynikającego z art. 113 ust. 4 Ustawy, formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych. W tej sytuacji, w ocenie Wnioskodawcy, jeżeli Wnioskodawca od chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej opodatkowywał całą dokonywaną przez siebie sprzedaż, składał deklaracje podatkowe dla potrzeb dokonywania rozliczenia podatkowego i nie miał zamiaru korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 Ustawy, to miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z wszystkich otrzymanych faktur VAT, przy zachowaniu regulacji prawnych wynikających z art. 86 oraz art. 88 Ustawy.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest zgodnie z poniższymi indywidualnymi interpretacjami:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostały w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać. Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ww. ustawy).

Z kolei art. 86 ust. 13 stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 cyt. ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

W myśl ust. 5 powołanego artykułu, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Z powołanych przepisów wynika, iż rejestracja następuje poprzez złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R, a z chwilą uzyskania statusu „podatnika VAT czynnego” podmiot zyskuje prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

Zgodnie z brzmieniem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, stanowi iż podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej od dnia 1 lutego 2011 r., przy czym nie dokonał rejestracji dla celów podatku od towarów i usług na druku VAT-R. Jednocześnie, Wnioskodawca dokumentował całą sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej przy zastosowaniu odpowiednich stawek VAT, tj. 23%, 8% oraz 5%. Wnioskodawca składał również w przewidzianych ustawowo terminach począwszy od miesiąca lutego 2011 r. deklaracje VAT-7, w których wykazywał m.in. zarówno VAT należny, jak i VAT naliczony.

Następnie, w maju 2011 r. Wnioskodawca udał się do właściwego urzędu skarbowego celem złożenia stosownej deklaracji VAT-R i poinformowania organu podatkowego o fakcie uprzedniej rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego od VAT wynikającego z art. 113 ust. 9 Ustawy. Pracownik urzędu skarbowego nie zgodził się przyjąć zgłoszenia VAT-R z datą 1 luty 2011 r. Zatem VAT-R został złożony w urzędzie skarbowym w dniu 11 maja 2011 r. z datą rezygnacji 13 maja 2011 r.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej od dnia 1 lutego 2011 r., Wnioskodawca od początku działalności gospodarczej zamierzał być czynnym podatnikiem VAT i mimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT, zachowywał się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług nie mający zamiaru skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 9 Ustawy. Jednakże VAT-R został złożony w urzędzie skarbowym w dniu 11 maja 2011 r. z datą rezygnacji 13 maja 2011 r.

Z treści art. 88 ust. 4 nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupu. Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, jednakże aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować dopiero w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług, ewentualnie deklaracji korygującej.

Należy podkreślić, iż jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Stwierdzić należy zatem, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi są lub będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o VAT). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także mając na uwadze zasadę neutralności podatku VAT, należy uznać, iż Wnioskodawca może rezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług z dniem 1 lutego 2011 r., a tym samym przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych i otrzymanych przed dokonaniem rejestracji dla celów VAT, związanych z działalnością opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie należy bowiem zwrócić uwagę na przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, w szczególności na fakt, iż od czasu rozpoczęcia działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokumentował całą sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej (przy zastosowaniu odpowiednich stawek VAT, tj. 23%, 8% oraz 5%) oraz składał w przewidzianych ustawowo terminach począwszy od miesiąca lutego 2011 r. deklaracje VAT-7, w których wykazywał m.in. zarówno VAT należny, jak i VAT naliczony. Okoliczności te wskazują, iż mimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT, Wnioskodawca zachowywał się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, a zatem nie mający zamiaru korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 9 ustawy.

Zatem, po dokonaniu rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących zakupy dokonane przed rejestracją. Jednakże Wnioskodawca powinien w takiej sytuacji złożyć aktualizację dokumentu VAT-R wskazując dzień 1 lutego 2011 r., jako faktyczną datę rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż jest on uprawniony do rezygnacji ze zwolnienia, a tym samym jest on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do okresu od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej także przed momentem złożenia formalnego wniosku o rejestrację VAT, należało uznać za prawidłowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacje indywidualne wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj