Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.415.2018.2.AS
z 3 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2018 r. (data wpływu 23 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 23 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej świadczy usługi w zakresie opieki zdrowotnej sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Jednocześnie Zakład świadczy usługi opodatkowane m.in. w zakresie dzierżawy pomieszczeń, sprzedaży ciepła. Szpital jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 projektu pt. „Wdrożenie e-usług i modernizacja infrastruktury informatycznej (…)”, złożonego w ramach działania 2.1. Cyfrowe (…) – projekty z zakresu e-zdrowie. Umowa o dofinansowanie projektu nakłada na beneficjenta obowiązek dostarczenia z właściwego organu podatkowego pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o możliwości odliczenia podatku VAT dotyczącej realizowanego projektu (interpretacji indywidualnej).

Przedmiotem projektu jest wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego wraz z usługami świadczonymi online, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, celem zwiększenia dostępności oraz jakości usług medycznych, jak również podniesienia efektywności zarządzania placówką i zapewnienie możliwości długofalowego rozwoju. Dzięki realizacji projektu zostaną zaspokojone główne potrzeby kluczowych interesariuszy: pacjentów, pracowników oraz kierownictwa placówki. W wyniku realizacji projektu nastąpi dostosowanie jednostki do założeń dotyczących informatyzacji placówek ochrony zdrowia m.in. wymagań prawnych z zakresu wdrożenia elektronicznej dokumentacji medycznej, jak również zaspokojenie kluczowych potrzeb pacjentów. W ramach projektu przewidziano opracowanie studium wykonalności, zakup środków trwałych, dedykowanego medycznego oprogramowania oraz wdrożenie i uruchomienie systemu informatycznego e-usług. Wdrożony system informatyczny umożliwi prowadzenie dokumentacji elektronicznej i 5 usług świadczonych on-line (e-rejestracja, e-recepta, e-kontrahent, e-dokumentacja, e-wyniki). Szpital zostanie wyposażony w infrastrukturę IT (infrastruktura sieciowo-serwerowa, stacje robocze, oprogramowanie narzędziowe i licencje stanowiskowe). Zaplanowano również przeprowadzenie szkoleń dla użytkowników, tj. pracowników Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, co umożliwi właściwą i kompleksową realizację projektu z uwzględnieniem odpowiedniego, profesjonalnego przygotowania pracowników oraz kierownictwa do pracy. Realizacja projektu umożliwi sprawną obsługę stale narastającej ilości informacji przy wciąż zwiększających się wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa, stabilności i wydajności systemu przy uwzględnieniu potrzeb odbiorców usług publicznych dotyczących świadczeń zdrowotnych. Zrealizowane w ramach projektu działania będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, przy czym Zakład świadczy usługi dla pacjentów na podstawie zawartych kontraktów z (…) Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakupy dokonane przez Zakład zarówno sprzętu jak i usług będą związane z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

W piśmie z dnia 16 sierpnia 2018 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał, że zakupy zarówno towarów jak i usług dokonywane przez Zakład na potrzeby realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ubiegający się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 projektu pt. „Wdrożenie e-usług i modernizacja infrastruktury informatycznej (…)”, złożonego w ramach działania 2.1. Cyfrowe (…) – projekty z zakresu e-zdrowie, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zdaniem Wnioskodawcy zrealizowane w ramach projektu działania będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, przy czym Zakład świadczy usługi dla pacjentów na podstawie zawartych kontraktów z Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Biorąc to pod uwagę zakupy dokonane przez Zakład, zarówno sprzętu jak i usług, będą związane w wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

Tak więc, Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pt. „Wdrożenie e-usług i modernizacja infrastruktury informatycznej (…)”, złożonego w ramach działania 2.1, Cyfrowe (…) – projekty z zakresu e-zdrowie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Szpital) świadczy usługi w zakresie opieki zdrowotnej sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Jednocześnie Zakład świadczy usługi opodatkowane m.in. w zakresie dzierżawy pomieszczeń, sprzedaży ciepła. Szpital jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego wraz z usługami świadczonymi online, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, celem zwiększenia dostępności oraz jakości usług medycznych, jak również podniesienia efektywności zarządzania placówką i zapewnienie możliwości długofalowego rozwoju. Dzięki realizacji projektu zostaną zaspokojone główne potrzeby kluczowych interesariuszy: pacjentów, pracowników oraz kierownictwa placówki. W wyniku realizacji projektu nastąpi dostosowanie jednostki do założeń dotyczących informatyzacji placówek ochrony zdrowia m.in. wymagań prawnych z zakresu wdrożenia elektronicznej dokumentacji medycznej, jak również zaspokojenie kluczowych potrzeb pacjentów. W ramach projektu przewidziano opracowanie studium wykonalności, zakup środków trwałych, dedykowanego medycznego oprogramowania oraz wdrożenie i uruchomienie systemu informatycznego e-usług. Wdrożony system informatyczny umożliwi prowadzenie dokumentacji elektronicznej i 5 usług świadczonych on-line (e-rejestracja, e-recepta, e-kontrahent, e-dokumentacja, e-wyniki). Szpital zostanie wyposażony w infrastrukturę IT (infrastruktura sieciowo-serwerowa, stacje robocze, oprogramowanie narzędziowe i licencje stanowiskowe). Zaplanowano również przeprowadzenie szkoleń dla użytkowników, tj. pracowników Szpitala, co umożliwi właściwą i kompleksową realizację projektu z uwzględnieniem odpowiedniego, profesjonalnego przygotowania pracowników oraz kierownictwa do pracy. Realizacja projektu umożliwi sprawną obsługę stale narastającej ilości informacji przy wciąż zwiększających się wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa, stabilności i wydajności systemu przy uwzględnieniu potrzeb odbiorców usług publicznych dotyczących świadczeń zdrowotnych. Zrealizowane w ramach projektu działania będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, przy czym Zakład świadczy usługi dla pacjentów na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakupy dokonane przez Zakład zarówno sprzętu jak i usług będą związane z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18. Zakupy zarówno towarów jak i usług dokonywane przez Zakład na potrzeby realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż – jak oświadczył Zainteresowany – zakupy zarówno towarów jak i usług dokonywane przez Zakład na potrzeby realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca, który ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 projektu pt. „Wdrożenie e-usług i modernizacja infrastruktury informatycznej (…)”, złożonego w ramach działania 2.1. Cyfrowe (…) – projekty z zakresu e-zdrowie, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że zakupy zarówno towarów jak i usług dokonywane przez Zakład na potrzeby realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj