Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.496.2017.1.KC
z 12 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 1 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla planowanej sprzedaży domu opieki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla planowanej sprzedaży domu opieki.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej też: Podatniczka) jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą od 14 sierpnia 2013 jako „Dom Opieki”. Nie jest czynnym podatnikiem VAT, podatek dochodowy w roku 2017 jest rozliczany na zasadach ogólnych. Dnia 20 czerwca 2013 r., przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, Podatniczka razem z małżonkiem zakupili grunt do wspólności majątkowej, jako osoby prywatne.

Następnie mąż Podatniczki w dniu 31 sierpnia 2013 r. w formie oświadczenia, wyraził zgodę na przekazanie i wykorzystywanie składników majątkowych na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej przez żonę pod nazwą: Dom Opieki (Przedmiotem działalności gospodarczej jest pomoc społeczna związana z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych). W dniu 20 stycznia 2014 r. Wnioskodawczyni uzyskała pozwolenie na budowę na przedmiotowej nieruchomości placówki całodobowej opieki (dom opieki) oraz dwóch zbiorników na nieczystości ciekłe na działkach nr ew. 260/12, 260/13, 260/14, 260/18 (KOB XI). Następnie rozpoczął się proces budowlany, w trakcie którego gromadzono faktury i rachunki imiennie wystawiane wyłącznie na Dom Opieki.

W jego trakcie Podatniczka nie odliczała podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług. Dnia 22 czerwca 2017 r. Podatniczka uzyskała pozwolenie na użytkowanie nowo wybudowanego obiektu domu opieki (decyzja stała się ostateczna dnia 7 lipca 2017). W dniu 25 lipca 2017 r. decyzją Wojewody placówka została wpisana do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. We wrześniu 2017 r. rozpoczęto faktyczne wykonywanie działalności: usługi opiekuńczo pielęgnacyjne oraz usługi fizjoterapeutyczne, obie zwolnione z VAT na podstawie odpowiednio art. 43 ust. 1 pkt 22 i 19a ustawy o podatku od towarów i usług. Podatniczka, od daty uzyskania pozwolenia na użytkowanie, nie ponosi żadnych nakładów na ww. nieruchomość w postaci ulepszeń, czy też jej dalszej rozbudowy, a całość jej działalności gospodarczej jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Budynek stanowi śr. trwały od dnia 31 lipca 2107 r. wpisany w KŚT: 110 razem z przynależnym gruntem i udziałem 1 /l 8 w drodze.


Obecnie Podatniczka rozważa sprzedaż wybudowanego domu opieki wraz z przynależną nieruchomością gruntową na początku 2018 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Z jakim konsekwencjami w zakresie podatku od towarów i usług wiązałaby transakcja sprzedaży przedmiotowej nieruchomości?


Zdaniem Wnioskodawczyni, rozliczenie całej transakcji w zakresie podatku VAT powinno nastąpić w ramach jej działalności gospodarczej, mimo tego że mąż jest współwłaścicielem gruntu. Sam fakt, iż dana nieruchomość stanowi współwłasność majątkową małżeńską (a więc każdy z małżonków jest współwłaścicielem tej nieruchomości na zasadach współwłasności łącznej, tj. bez udziałowej) nie wpływa na opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży tej nieruchomości, gdyż na gruncie ustawy o VAT istotne znaczenie ma to, kto faktycznie wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Biorąc powyższe pod uwagę należy więc stwierdzić, że podatnikiem VAT jest ten z małżonków, który dokonał czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zaś dostawa towarów (w tym nieruchomości) będzie podlegała opodatkowaniu VAT w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika VAT.


Dalej w niniejszej sprawie istotne jest to, że Podatniczka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przesłanki tego przepisu są w całości spełnione przez Podatniczkę, co istotne nie jest ona objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Jak opisano w stanic faktycznym Wnioskodawczyni nie odliczała podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług niezbędnych w procesie budowy placówki całodobowej opieki ( domu opieki), a po oddaniu jej do użytkowania nie dokonywała dalszych ulepszeń, w szczególności takich, które przewyższają wartość początkową o 30%. Należy też zauważyć, że Wnioskodawczyni w całości wykonuje działalność zwolnioną z VAT. Wobec tego będzie miał do niej zastosowanie również art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT: zwalnia się z podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wszystkie przesłanki z tego przepisu są również spełnione. Na fakturze w opisie transakcji można więc zamieścić art. 43 ust. 1 pkt 2 jako podstawę prawną zwolnienia.


W tym stanie rzeczy, choć z cywilnego punktu widzenia do aktu notarialnego sprzedaży stanic dwoje małżonków, to pod względem podatkowym w VAT dojdzie do rozliczenia majątku firmowego, a całość transakcji będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a sprzedaż budynków oraz gruntu stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.


W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik zachowywał się jak profesjonalny handlowiec, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność powinna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie, musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, że status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednak zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT. Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy sprecyzował zapisy, które bezpośrednio stosuje się do dostawy nieruchomości zabudowanych.


I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 2 pkt 14 ustawy przez pojęcie pierwszego zasiedlenia, rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”.

W przypadku budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwił podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).


Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.


Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku. Wskazany przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadzącą działalność gospodarczą, niebędąca czynnym podatnikiem VAT, w czerwcu 2013 r., przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, razem z małżonkiem zakupili grunt do wspólności majątkowej, jako osoby prywatne.

Następnie mąż Wnioskodawczyni, w dniu 31 sierpnia 2013 r. w formie oświadczenia, wyraził zgodę na przekazanie i wykorzystywanie składników majątkowych na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię pod nazwą: Dom Opieki. Przedmiotem działalności gospodarczej jest pomoc społeczna związana z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. W dniu 20 stycznia 2014 r. uzyskano pozwolenie na budowę na przedmiotowej nieruchomości placówki całodobowej opieki (dom opieki) oraz dwóch zbiorników na nieczystości ciekłe na działkach nr ew. 260/12, 260/13, 260/14, 260/18 (KOB XI). Następnie rozpoczął się proces budowlany, w trakcie którego gromadzono faktury i rachunki imiennie wystawiane wyłącznie na Dom Opieki.

W jego trakcie budowy Wnioskodawczyni nie odliczała podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług. Dnia 22 czerwca 2017 r. uzyskano pozwolenie na użytkowanie nowo wybudowanego obiektu domu opieki i placówka została wpisana do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. We wrześniu 2017 r. rozpoczęto faktyczne wykonywanie działalności: usługi opiekuńczo pielęgnacyjne oraz usługi fizjoterapeutyczne, obie zwolnione z VAT na podstawie odpowiednio art. 43 ust. 1 pkt 22 i 19a ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni, od daty uzyskania pozwolenia na użytkowanie, nie ponosi żadnych nakładów na ww. nieruchomość w postaci ulepszeń, czy też jej dalszej rozbudowy, a całość jej działalności gospodarczej jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Budynek stanowi środek trwały od dnia 31 lipca 2107 r. Obecnie Wnioskodawczyni rozważa sprzedaż przedmiotowej nieruchomości.


Wątpliwości Wnioskodawczyni wiążą się z ustaleniem, w jaki sposób należy opodatkować planowaną transakcję sprzedaży domu opieki.


W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy doszło do pierwszego zasiedlenia domu opieki. Jak wskazuje Wnioskodawca, wybudowany przez nią budynek został oddany do użytkowania w czerwcu 2017 r. a od września 2017 r. prowadzi tam świadczenie usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych oraz usług fizjoterapeutycznych. Tym samym w tym przypadku doszło do pierwszego zasiedlenia przedmiotowej nieruchomości. Z kolei planowana sprzedaż domu opieki przez Wnioskodawczynię ma nastąpić na początku 2018 r., tj. przed upływem 2 lat od momentu pierwszego zasiedlenia, zatem nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Skoro planowana sprzedaż domu opieki nie będzie objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zasadne jest zbadanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.


Przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przewiduje bowiem zwolnienie od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz, że dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Dla zastosowania omawianego zwolnienia spełnione powinny być łącznie obie powyższe przesłanki. Tak więc niespełnienie jednej z przesłanek z tego przepisu powoduje, że zwolnienie to nie będzie miało zastosowania.

Wnioskodawczyni, jak podaje we wniosku, nie jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą zwolnioną z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 i 19a ustawy, grunt, na którym znajduje się dom opieki zakupiła wraz z małżonkiem do majątku prywatnego a od dokonywanych wydatków związanych z budową nie odliczała podatku VAT. Od momentu oddania do użytkowania obiektu Wnioskodawczyni nie ponosiła żadnych nakładów w postaci ulepszeń na ten budynek.

Wobec przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że planowana sprzedaż domu opieki będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni z tytułu nabycia nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej budynku.


Zatem, warunki dające prawo do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla przedmiotowej transakcji zostaną spełnione.


Ponadto, zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy będzie miało również zastosowanie dla dostawy gruntu, na których ww. budynek jest posadowiony, gdyż zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy na

leży uznać za prawidłowe.

Z uwagi na to, że do przyszłej transakcji sprzedaży domu opieki będzie mieć zastosowanie zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, analiza zwolnienia na podstawie przepisów i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezprzedmiotowa.

W odniesieniu do pytań dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, tut. Organ informuje, że w tym zakresie będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj