Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.691.2017.1.AR
z 17 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2017 r. (data wpływu 21 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Odpady jako (…)” – edukacja ekologiczna mieszkańców Związku Międzygminnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: „Odpady jako (…)” – edukacja ekologiczna mieszkańców Związku Międzygminnego .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Międzygminny zajmuje się gospodarką odpadami komunalnymi.

Zgodnie ze Statutem Związku oraz ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – wykonuje on zadania publiczne przekazane mu przez gminy – członków Związku, m.in.:

  1. obejmuje wszystkich właścicieli nieruchomości na terenach gmin – członków Związku systemem gospodarowania odpadami komunalnymi,
  2. zapewnienia osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowanie do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
  3. prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  4. pobiera opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Związek zamierza realizować zadanie pn.: „Odpady jako (…)” – edukacja ekologiczna mieszkańców Związku Międzygminnego planowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W ramach tego projektu Związek zamierza sfinansować edukację i informację mieszkańców Związku na temat wymogów prawidłowej segregacji odpadów komunalnych u źródła. Aktualnie jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed społeczeństwem są działania mające na celu zapobieganie powstawaniu odpadów, ich właściwe zagospodarowanie oraz bezpieczne unieszkodliwianie.

Osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu i odzysku odpadów zbieranych selektywnie nie jest możliwe bez odpowiedniej, kompleksowej edukacji ekologicznej społeczeństwa.

Związek w ramach tego zadania wydatkuje na edukację i informację mieszkańców środki finansowe własne (pochodzące z pobieranej przez Związek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) i pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na następujące kampanie edukacyjne: (…) oraz zorganizuje Punkt Informacji dla Mieszkańca.

Realizacja przedsięwzięcia wpłynie pozytywnie na system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gmin – członków Związku.

W ramach żadnego z tych zadań edukacyjnych nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana i żadne działanie związane z tymi zadaniami nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W efekcie realizacji tych zadań powstaną po stronie Związku wydatki na zakup usług m.in. ogłoszeń prasowych, radiowych, internetowych, telewizyjnych, usług edukacyjnych, wydruku informatorów, plakatów, ulotek, drobne wydatki na nagrody rzeczowe dla uczestników konkursów ekologicznych, wydatki na środki trwałe takie jak zakup kserokopiarki czy drukarki, wyposażenia stoiska edukacyjnego – plenerowego, zakup gadżetów promujących selektywną zbiórkę odpadów (smyczki, breloczki, długopisy, notatniki, itp.), zakup materiałów biurowych i plastycznych do prowadzenia warsztatów edukacyjnych, lekcji, pogadanek.

Wszystkie te wydatki nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Związek Międzygminny jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Związkowi Międzygminnemu będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez usługodawców i dostawców materiałów wykorzystanych przez Związek do przeprowadzenia zadania pn.: „Odpady jako (…)” – edukacja ekologiczna mieszkańców Związku Międzygminnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z faktem, że Związek Międzygminny zamierza prowadzić zadanie pn.: „Odpady jako (…)” – edukacja ekologiczna mieszkańców Związku Międzygminnego, w wyniku którego powstaną wydatki na usługi i dostawy towarów, które nie będą wykorzystywane przez Związek do prowadzenia działalności opodatkowanej (mieszkańcy z terenu Związku Międzygminnego będą mogli w ramach wnoszonej przez siebie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pozyskać informacje i zastać przeszkoleni na temat prawidłowego segregowania odpadów komunalnych u źródła oraz metodach zapobiegania powstawaniu tych odpadów), Związkowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Związek Międzygminny jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

W celu wykonywania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 64 ust. 1 ww. ustawy, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.

Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin (art. 64 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 64 ust. 3 ww. ustawy, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu (art. 64 ust. 4 ww. ustawy).

Na mocy art. 64 ust. 5 ww. ustawy, do związków międzygminnych stosuje się odpowiednio art. 8 ust. 2-5 i art. 39 ust. 4.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ww. ustawy, związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek posiada osobowość prawną (art. 65 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 73a ust. 1 ww. ustawy, do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.

Z opisu sprawy wynika, że Związek Międzygminny zajmuje się gospodarką odpadami komunalnymi. Zgodnie ze Statutem Związku oraz ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – wykonuje on zadania publiczne przekazane mu przez gminy – członków Związku. Wnioskodawca zamierza realizować zadanie pn. „Odpady jako (…)” – edukacja ekologiczna mieszkańców Związku Międzygminnego planowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W ramach tego projektu Związek zamierza sfinansować edukację i informację mieszkańców Związku na temat wymogów prawidłowej segregacji odpadów komunalnych u źródła. Aktualnie jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed społeczeństwem są działania mające na celu zapobieganie powstawaniu odpadów, ich właściwe zagospodarowanie oraz bezpieczne unieszkodliwianie. Związek w ramach tego zadania wydatkuje na edukację i informację mieszkańców środki finansowe własne (pochodzące z pobieranej przez Związek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) i pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W ramach żadnego z zadań edukacyjnych nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana i żadne działanie związane z tymi zadaniami nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W efekcie realizacji tych zadań powstaną po stronie Związku wydatki na zakup usług m.in. ogłoszeń prasowych, radiowych, internetowych, telewizyjnych, usług edukacyjnych, wydruku informatorów, plakatów, ulotek, drobne wydatki na nagrody rzeczowe dla uczestników konkursów ekologicznych, wydatki na środki trwałe takie jak zakup kserokopiarki czy drukarki, wyposażenia stoiska edukacyjnego – plenerowego, zakup gadżetów promujących selektywną zbiórkę odpadów (smyczki, breloczki, długopisy, notatniki, itp.), zakup materiałów biurowych i plastycznych do prowadzenia warsztatów edukacyjnych, lekcji, pogadanek. Wszystkie te wydatki nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Związek Międzygminny jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez usługodawców i dostawców materiałów wykorzystanych przez Związek do przeprowadzenia zadania pn. „Odpady jako (…)” – edukacja ekologiczna mieszkańców Związku Międzygminnego”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że w ramach żadnego z zadań edukacyjnych nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana i żadne działanie związane z tymi zadaniami nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W efekcie realizacji tych zadań powstaną po stronie Związku wydatki na zakup: usług, środków trwałych i materiałów, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto Związek został powołany m.in. w celu wspólnej gospodarki odpadami komunalnymi. Gospodarka odpadami stanowi jedno z zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminny.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, bowiem Wnioskodawca realizując planowane zadanie nie będzie działać w charakterze podatnika VAT a towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Odpady jako (…)” – edukacja ekologiczna mieszkańców Związku Międzygminnego, gdyż w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj