Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-948/11/UH
z 6 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-948/11/UH
Data
2011.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
stawki podatku
usługi konserwacyjne
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
Konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej obowiązkowa kontrola i pomiary ochrony przeciwporażeniowej oraz kontrola instalacji odgromowej wykonywana w budynkach mieszkalnych PKOB 1122podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 8%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • czy usługa polegająca na konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych PKOB 1122 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 8% stawką podatku od towarów i usług,
  • czy obowiązkowa kontrola i pomiary ochrony przeciwporażeniowej oraz kontrola instalacji odgromowej wykonywana w budynkach mieszkalnych PKOB 1122 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 8% stawką podatku od towarów i usług

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • czy usługa polegająca na konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych PKOB 1122 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 8% stawką podatku od towarów i usług,
  • czy obowiązkowa kontrola i pomiary ochrony przeciwporażeniowej oraz kontrola instalacji odgromowej wykonywana w budynkach mieszkalnych PKOB 1122 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 8% stawką podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony w dniu 4 listopada 2011 r., pismem będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 października 2011 r. znak: IBPP2/443-948/11/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest ryczałtowcem, prowadzi od roku firmę z usługami elektrycznymi i zamierza zostać vatowcem. Wnioskodawca ma ofertę ze spółdzielczych wielorodzinnych budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym (do 150 m²) - PKOB 1122, na wykonywanie:

  1. usług konserwacji instalacji elektrycznej w budynkach. w zakres tej czynności wchodzą: drobne naprawy, wymiana bezpieczników, złączy kontrolnych, zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych w mieszkaniach, dokręcanie, czyszczenie, malowanie i uzupełniania oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, czyli utrzymanie w/w instalacji w dobrym stanie technicznym - umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.
  2. usług konserwacji instalacji odgromowej na zewnątrz budynku w zakres tej czynności wchodzą: wymiana złączy kontrolnych, czyszczenie, malowanie przewodów odgromowych, uzupełnianie braków oraz drobne naprawy mające na celu utrzymania w/w instalacji w dobrym stanie technicznym-umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.
  3. obowiązkowych kontroli i pomiarów ochrony przeciwporażeniowej wraz z pomiarem stanu izolacji instalacji elektrycznej i odgromowej w/w budynkach (w/w kontrole i pomiary są w zakresie usług konserwacyjnych mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż wszystkie wymienione we wniosku usługi (usługi konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej oraz obowiązkowa kontrola i pomiary ochrony przeciwporażeniowej oraz kontrola instalacji odgromowej) nie przekraczają 50% wartości towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych (stanowią ok. 10 %-20 %).

Wskazane w opisie zdarzenia przyszłego – pkt 1 i 3 - usługi będą wykonywane tylko w mieszkaniach oraz na klatce schodowej (tablice WLZ i licznikowo-bezpiecznikowe - przypisane do danego mieszkania). Nie będą wykonywane w lokalach użytkowych i warsztatach w/w budynków mieszkalnych.

Usługi polegające na obowiązkowych kontrolach i pomiarach ochrony przeciwporażeniowej oraz na kontrolach instalacji odgromowej świadczone w w/w budynkach wykonywane będą w ramach kompleksowych usług konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa polegająca na konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych (PKOB 1122 - jak w punkcie 68), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg obniżonej stawki VAT 8 % i czy obowiązkowa kontrola i pomiary ochrony przeciwporażeniowej oraz kontrola instalacji odgromowej wykonywana w tych budynkach również objęta jest obniżoną stawką VAT 8 %...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej podlegają obniżonej stawce VAT 8 % oraz obowiązkowe kontrole i pomiary elektryczne wykonywane w ramach tej konserwacji również podlegają obniżonej stawce VAT 8 % gdyż są uzupełnieniem prac konserwacyjnych których celem jest bezpieczna i niezawodna eksploatacja powyższych instalacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

W celu właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulację wynikającą z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej artykułu wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (§ 7 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Należy zauważyć, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r. powyższe kwestie reguluje analogicznie brzmiący przepis § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Wskazać należy, iż zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Zgodnie z cyt. rozporządzeniem dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Niewątpliwie taką instalacją jest, wbudowana w substancję budynku, instalacja elektryczna i instalacja odgromowa, zainstalowana na zewnątrz budynku lecz jednocześnie związana z bryłą budynku.

Ponadto należy zauważyć, iż w sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego.

Również w orzecznictwie ugruntował się pogląd, że dzielenie wykonywanej, kompleksowej usługi na dwie odrębne usługi jest niezgodne z powszechnie przyjętą praktyką gospodarczą, orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz orzecznictwem Sądu Najwyższego. W wyroku ETS w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96) Trybunał orzekł: „(…) Z art. 2(1) VI Dyrektywy wynika, iż każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne oraz świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT, należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta, który jest typowym klientem, kilka odrębnych usług zasadniczych, czy też jedną usługę. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi w spółdzielczych wielorodzinnych budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanych w PKOB 1122 (powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych do 150 m2).

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi konserwacji instalacji elektrycznej w budynkach będą polegały na drobnych naprawach, wymianie bezpieczników, złączy kontrolnych, zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych w mieszkaniach, dokręcaniu, czyszczeniu, malowaniu i uzupełnianiu oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, czyli na utrzymaniu ww. instalacji w dobrym stanie technicznym umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

Natomiast usługa konserwacji instalacji odgromowej na zewnątrz budynku polega na wymianie złączy kontrolnych, czyszczeniu, malowaniu przewodów odgromowych, uzupełnianiu braków oraz na drobnych naprawach mających na celu utrzymania tej instalacji w dobrym stanie technicznym umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

Wnioskodawca dokonuje również obowiązkowych kontroli i pomiarów ochrony przeciwporażeniowej wraz z pomiarem stanu izolacji instalacji elektrycznej w tych budynkach. Ww. kontrole i pomiary mieszczą się w zakresie usług konserwacyjnych mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części.

Świadczenie usługi konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej oraz obowiązkowa kontrola i pomiary ochrony przeciwporażeniowej oraz instalacji odgromowej nie przekraczają 50% wartości towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych (stanowią ok. 10 %-20 %).

Usługi konserwacji instalacji elektrycznej będą wykonywane tylko w mieszkaniach oraz na klatce schodowej (tablice WLZ i licznikowo-bezpiecznikowe - przypisane do danego mieszkania). Nie będą wykonywane w lokalach użytkowych i warsztatach ww. budynków mieszkalnych.

Usługi polegające na obowiązkowych kontrolach i pomiarach ochrony przeciwporażeniowej oraz na kontrolach instalacji odgromowej świadczone w tych budynkach wykonywane będą w ramach kompleksowych usług konserwacji instalacji elektrycznej i instalacji odgromowej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, że ww. usługi konserwacji instalacji elektrycznej wykonywane przez Wnioskodawcę w mieszkaniach znajdujących się w spółdzielczych wielorodzinnych budynkach mieszkalnych – PKOB - 1122 (z wyłączeniem lokali użytkowych i warsztatów), objętych społecznym programem mieszkaniowym (do 150 m2), a także usługi polegające na obowiązkowych kontrolach i pomiarach ochrony przeciwporażeniowej wykonywane w ramach ww. usług konserwacji instalacji elektrycznej, korzystają z obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że bez znaczenia jest w tej sytuacji kwestia czy wartość towarów (bez podatku) wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia ww. robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy. Powyższe ma bowiem istotne znaczenie w przypadku gdy podstawę prawną zastosowania stawki podatku w wysokości 8% stanowi przepis § 7 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, co nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie.

W odniesieniu natomiast do wykonywanych przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług konserwacji instalacji odgromowych ww. spółdzielczych wielorodzinnych budynków mieszkalnych o PKOB 1122 a także usług kontroli ww. instalacji odgromowych, zastosowanie również znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj