Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.444.2017.1.DM
z 7 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku podatku z tytułu sprzedaży zdemontowanych wodomierzy pochodzących z lokali mieszkalnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku z tytułu sprzedaży zdemontowanych wodomierzy pochodzących z lokali mieszkalnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia Mieszkaniowa jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia prowadzi działalność związaną z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli lokali na podstawie art. 4 ust. 1, 2,4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Opłaty te obejmują również tworzony na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych fundusz remontowy.

Wykonując postanowienia ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa VAT) i § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (dalej: Rozporządzenie).

Oznacza to, że od zakupu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania ww. czynności Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ze środków pochodzących z funduszu remontowego Spółdzielnia zakupiła kilka lat temu wodomierze, które zostały zamontowane w lokalach mieszkalnych i niemieszkalnych.

Przy zakupie wodomierzy w celu zamontowania w lokalach mieszkalnych Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w przypadku wodomierzy zakupionych i montowanych w lokalach niemieszkalnych Spółdzielnia miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W chwili obecnej Spółdzielnia planuje dokonać wymiany wodomierzy, a zdemontowane w lokalach mieszkalnych i niemieszkalnych wodomierze sprzedać kontrahentowi.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy dostawa zdemontowanych wodomierzy pochodzących z lokali mieszkalnych podlega zwolnieniu od podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa używanych wodomierzy zdemontowanych w lokalach mieszkalnych będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów zostało zdefiniowane w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy VAT i pod tym pojęciem należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pod pojęciem towar, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy VAT należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2- 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Czynności wykonywane przez Spółdzielnię, związane z nieruchomościami mieszkalnymi są zwolnione od podatku. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Także w § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia wskazano, że zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Spółdzielnia w latach wcześniejszych zakupiła z wpłat pochodzących z funduszu remontowego wodomierze, które instalowała w lokalach mieszkalnych i niemieszkalnych. W przypadku wodomierzy zakupionych i montowanych w lokalach mieszkalnych Spółdzielni przy ich zakupie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakup ten służył wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku.

Spółdzielnia realizując postanowienia ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych wykonuje bowiem - w przypadku lokali mieszkalnych - czynności zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 11 ustawy o VAT i § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia.

Aktualnie Spółdzielnia planuje wymianę wodomierzy na nowe, a następnie wodomierze z demontażu zostaną odsprzedane kontrahentowi.

W ocenie Spółdzielni, w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku wodomierzy wykorzystywanych w lokalach mieszkalnych oba warunki z cytowanego wyżej przepisu są spełnione. Spółdzielnia wykorzystywała te wodomierze wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, a po drugie z tytułu ich nabycia nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując w przypadku dostawy wodomierzy zdemontowanych z lokali mieszkalnych zastosowanie znajdzie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT i taka podstawa zwolnienia powinna być wykazana na fakturze zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 19 ustawy VAT. Natomiast do dostawy wodomierzy zdemontowanych z lokali niemieszkalnych zastosowanie znajdzie stawka podstawowa 23% VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, dotyczące dostawy wodomierzy zdemontowanych z lokali niemieszkalnych, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Końcowo należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj