Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.209.2017.2.JF
z 6 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 8 sierpnia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 października 2017 r. (data wpływu 4 października 2017 r.) na wezwanie z dnia 20 września 2017 r. Nr 0114-KDIP2-1.4010.209.2017.1.JF, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Fundacji pochodzących z Wpłat rocznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Fundacji pochodzących z Wpłat rocznych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Fundacja (dalej: „Fundacja”) została założona Aktem Założycielskim w dniu 16 listopada 2016 r. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „KRS”) nastąpił w dniu 29 grudnia 2016 r.

Zgodnie z § 2 Statutu Fundacji (dalej: „Statut”), celami Fundacji są:

  1. promocja i ochrona wizerunku Rzeczpospolitej Polskiej oraz polskiej gospodarki;
  2. inspirowanie oraz współtworzenie warunków do budowy wartości i rozwoju spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz polskiej przedsiębiorczości;
  3. promocja spółek z udziałem Skarbu Państwa i polskiej przedsiębiorczości;
  4. kształtowanie pozytywnego odbioru społecznego inwestycji prowadzonych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa;
  5. wspieranie działań budujących dobre praktyki rynkowe;
  6. wspieranie podnoszenia kwalifikacji zawodowych kadry zarządzającej i pracowników polskich przedsiębiorstw, w tym spółek z udziałem Skarbu Państwa;
  7. integrowanie środowiska naukowo-badawczego oraz kadry zarządzającej polskich przedsiębiorstw, w tym spółek z udziałem Skarbu Państwa;
  8. promowanie nowoczesnych metod i narzędzi zarządzania w tym trendów i doświadczeń międzynarodowych, nowoczesnej organizacji pracy oraz restrukturyzacji przedsiębiorstw;
  9. wspieranie działalności na rzecz rozwoju gospodarczego, w tym przedsiębiorczości, promocji wiedzy z zakresu ekonomii i zarządzania;
  10. wspieranie rozwoju i promocja polskiego rynku finansowego, w szczególności przez promocję inwestowania na rynku kapitałowym;
  11. wspieranie działalności z dziedziny edukacji, szkolnictwa oraz ochrony zdrowia;
  12. wspieranie działalności na rzecz rozwoju techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  13. wspieranie działalności z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  14. promocja wiedzy o historii, gospodarce i kulturze polskiej oraz postaw patriotycznych;
  15. wspieranie działalności z zakresu ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  16. wspieranie działalności mających na celu promocję oraz realizację zasad biznesu społecznie odpowiedzialnego.


Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.


Zgodnie ze Statutem, majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie 97,5 mln zł, na który składają się środki finansowe wniesione przez fundatorów Fundacji (dalej; „Fundatorzy”) do dnia 30 grudnia 2016 r.

Ponadto na podstawie Statutu każdy z Fundatorów zobowiązał się do dokonywania przez 10 lat począwszy od 2017 r. wpłat na działalność statutową Fundacji, w terminie do 30 stycznia każdego roku kalendarzowego w określonych wysokościach (dalej: „Wpłaty roczne”). W Statucie nie wskazano celu na jaki mają być przeznaczone Wpłaty roczne dokonywane przez Fundatorów po wpisie Fundacji do KRS. Przeznaczenie wpłat rocznych będzie określone w drodze uchwały organów decyzyjnych Fundacji tj. Zarządu i Rady Fundacji. Zgodnie z uchwałą Wpłaty roczne zostaną przeznaczone na poniższe cele:

  • wspieranie działalności z dziedziny edukacji, szkolnictwa oraz ochrony zdrowia;
  • wspieranie działalności z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  • wspieranie działalności z zakresu ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.


Fundacja zamierza wydatkować Wpłaty roczne zgodnie z podjętą uchwałą w taki sposób aby zachodziła tożsamość przeznaczenia i wydatkowania środków pieniężnych. W konsekwencji Wpłaty roczne zostaną przeznaczone i wydatkowane na ww. cele statutowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochody z tytułu Wpłat rocznych dokonanych przez Fundatorów na mocy Statutu, (po zarejestrowaniu Fundacji w KRS), które Fundacja przeznaczy a następnie wydatkuje, na poniższe cele statutowe:

  1. wspieranie działalności z dziedziny edukacji, szkolnictwa oraz ochrony zdrowia;
  2. wspieranie działalności z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  3. wspieranie działalności z zakresu ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego

- podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, Wpłaty roczne dokonywane przez Fundatorów na mocy Statutu, (po zarejestrowaniu Fundacji w KRS), które Fundacja przeznaczy a następnie wydatkuje, na poniższe cele statutowe:

  • wspieranie działalności z dziedziny edukacji, szkolnictwa oraz ochrony zdrowia;
  • wspieranie działalności z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  • wspieranie działalności z zakresu ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego

- podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2016.1888 z późn. zm; dalej: “Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych”) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność:

  • naukowa,
  • naukowo-techniczna,
  • oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • ochrony środowiska,
  • wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
  • dobroczynności,
  • ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  • rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz
  • kultu religijnego


- w części przeznaczonej na te cele.


Jak z powyższego wynika, przeznaczenie Wpłat rocznych zostanie dokonanie na cele statutowe mieszczące się w katalogu celów objętych zwolnieniem w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym Wpłaty roczne przeznaczone na podstawie odpowiedniej uchwały organów Fundacji będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostaną wydatkowane na te cele.

Stanowisko powyższe zostało potwierdzone przez organy podatkowe i sądy administracyjne.


Tytułem przykładu można podać stanowisko Ministerstwa Finansów, zaprezentowane w piśmie z dnia 16 marca 1995 r. (sygn. P04/P-722-265/95), gdzie uznano, że przez „sformułowanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób prawnych, których celem statutowym jest działalność należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie działalności przez ww. jednostki, ale także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu jednostki. Jest to pośrednie wspieranie działalności jednostki. Dochód, w takiej części, w jakiej sfinansowano te cele może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, o ile celem statutowym jednostki jest wspieranie działalności innych jednostek, których cele statutowe są zgodne z celami statutowymi jednostki udzielającej wsparcia”.

Prawo do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyznał także Naczelny Sąd Administracyjny podejmując w dniu 20 listopada 2000 r. (sygn. FPS 9/00) uchwałę o następującej treści: „Dochody podatników, których celem statutowym jest wspieranie działalności naukowej, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 ze zm.)”.

Jak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 20 listopada 2000 r.: „W art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. wymieniono jako zwolnione od podatku dochody podatników, których celem statutowym jest: „działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego”. Użyto w powyższym przepisie dwóch sposobów definiowania działalności, a mianowicie określeń przymiotnikowych: „naukowa”, „naukowo-techniczna”, „oświatowa” czy „kulturalna” oraz określeń bardziej opisowych: „w zakresie kultury fizycznej i sportu”, „w zakresie wspierania inicjatyw społecznych”, „w zakresie dobroczynności” itd. Jest oczywiste, że każdy z tych sposobów określenia celów działalności podatnika wynika z wymagań stylistycznych języka polskiego. Zróżnicowanie zatem jest pozorne, a wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 rodzaje działalności - równorzędne. Wniosek ten wynika też ze znaczenia słowa „działalność”. Jest to bowiem „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca; działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (...)” (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, t. 1, Warszawa 1978, s. 486). W tak definiowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie.

Naczelny Sąd Administracyjny wyraźnie podkreślił, że nie ma podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a więc wspieranie) np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się bezpośredniej realizacji takich działań.


W konsekwencji Sąd uznał, że dochody podatników, których celem statutowym jest wspieranie działalności naukowej, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Za dopuszczalnością zastosowania zwolnienia podatkowego wobec wspierania działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych opowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2013 r. (IBPBI/2/423-1136/13/PC) uznając, że „przekazanie dochodów na realizację celów statutowych poprzez przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na wydatki związane bezpośrednio z utrzymaniem i prowadzeniem Ugrupowania (jako koszty funkcjonowania podatnika, służące bezpośrednio realizacji celów statutowych Ugrupowania), jak i potencjalne finansowanie wkładu własnego z dochodu osiągniętego z realizacji zadań statutowych dotyczyć będzie wyłączenie projektów służących realizacji lub wspieraniu działalności określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4”.

Najnowsze interpretacje podatkowe także potwierdzają możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wobec działalności wspierającej np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z dnia 21 kwietnia 2017 r. (2461-IBPB-1-2.4510.87.2017.1.BD) uznał, że przeznaczenie dochodu m.in. na wspieranie ekumenizmu i udział w dialogu międzyreligijnym poprzez współprowadzenie warsztatów, rekolekcji, udział w kulturalnych imprezach ekumenicznych, międzynarodowych zespołach wielojęzycznych i wielokulturowych podejmowanie w związku z realizacją celów statutowych należy zakwalifikować jako działalność kulturalną i na rzecz kultu religijnego - daje prawo do zastosowania zwolnienia. Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 26 stycznia 2011 r. (ITPB3/423-613/10/PS).


Kierując się stanowiskiem organów podatkowych oraz sądów administracyjnych należy uznać, że przeznaczenie a następnie wydatkowanie dochodów Fundacji, z tytułu Wpłat rocznych, na poniższe cele statutowe:

  • wspieranie działalności z dziedziny edukacji, szkolnictwa oraz ochrony zdrowia;
  • wspieranie działalności z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  • wspieranie działalności z zakresu ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego

- podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Fundacji pochodzących z Wpłat rocznych – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji i wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, iż zarówno interpretacje jak i wyroki zostały wydane w indywidualnych sprawach, w określonych stanach faktycznych nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj