Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.78.2017.2.SG
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 13 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.), uzupełnionym 21 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie wpływu przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zmiany składu osobowego spółki przekształconej na zwolnienie z opodatkowania dochodów Spółki z o.o. uzyskanych z działalności prowadzonej przez ww. spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2017 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie wpływu przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zmiany składu osobowego spółki przekształconej na zwolnienie z opodatkowania dochodów Spółki z o.o. uzyskanych z działalności prowadzonej przez ww. spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Powyższy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 2 sierpnia 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.78.2017.1.SG wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 21 sierpnia 2017 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowani (cztery osoby fizyczne są wspólnikami spółki jawnej, prowadzącej działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) w oparciu o 3 zezwolenia tj. zezwolenie z 29 lipca 2008 r. (zmienione na podstawie decyzji z dnia 29 maja 2017 r.), zezwolenie z 28 czerwca 2013 r. oraz zezwolenie z 12 czerwca 2014 r. (dalej: „zezwolenia”), udzielone na podstawie art. 16 ustawy z dnia 10 października 1994 r. (winno być: 20 października 2014 r.) o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1010, dalej: „ustawa o SSE”). W związku z powyższym, obecnie dochody uzyskiwane przez wspólników z tytułu prowadzonej przez spółkę jawną działalności korzystają ze zwolnienia
z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu prowadzenia przez Spółkę działalności na terenie SSE.

Aktualnie, Zainteresowani planują dokonać zmiany formy prawnej prowadzonej działalności poprzez przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Sp. z o.o.”) tj. spółkę kapitałową (dalej: „przekształcenie”), zgodnie z dyspozycją art. 551 w zw. z art. 571 i nast. ustawy z dnia 15 września 2001 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1578 ze zm., dalej: „KSH”), celem ograniczenia w przyszłości odpowiedzialności osobistej wspólników za zobowiązania ww. spółki.

W ramach procesu przekształcenia lub już po jego zakończeniu (tj. skutecznym przekształceniu Spółki jawnej w Sp. z o.o.) dojdzie do przystąpienia do Sp. z o.o. dwóch nowych wspólników, będących osobami fizycznymi.

Warunki uzyskania pomocy publicznej określone w posiadanych przez spółkę jawną zezwoleniach (obejmujące osiągnięcie określonego poziomu wydatków inwestycyjnych oraz poziomu zatrudnienia) zostaną spełnione i zachowane również po zmianie formy organizacyjnoprawnej, tj. po przekształceniu Spółki jawnej w Sp. z o.o. Obecnie, Zainteresowani pragną potwierdzić, czy po przeprowadzeniu przekształcenia dochody przekształconej Sp. z o.o. uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE, będą korzystać z przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienia z opodatkowania.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 18 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że intencją wnioskujących o wydanie interpretacji indywidualnej jest, by Sp. z o.o. działała pod adresem (…). Zgodnie z obecnymi planami dotyczącymi Sp. z o.o., będzie ona działała pod firmą „X” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz będzie posługiwała się skrótem firmy: „X” Sp. z o.o.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po przeprowadzeniu przekształcenia dochody uzyskiwane przez Sp. z o.o. z tytułu prowadzenia przez przekształconą Sp. z o.o. działalności na terenie SSE na podstawie posiadanych zezwoleń będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, po przeprowadzeniu przekształcenia dochody uzyskiwane przez Sp. z o.o. z tytułu prowadzenia przez przekształconą Sp. z o.o. działalności na terenie SSE na podstawie posiadanych zezwoleń będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.)

A. Zasady i warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE - przepisy ustawy o SSE.

Zasady i warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE zostały uregulowane w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2017 poz. 1010, dalej: „ustawa o SSE”). Zgodnie z art. 12 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl powołanego art. 16 ust. 1 ww. ustawy, podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy.

Zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy o SSE określającym zasady cofnięcia lub ograniczenia zezwolenia strefowego, wspomniane zezwolenie strefowe może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub
  4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.

Zdaniem Zainteresowanych, powyższy przepis ustawy o SSE zawiera zamknięty katalog okoliczności, na skutek których podmiot, który uzyskał zezwolenie strefowe może je utracić. Przedmiotowy katalog nie zawiera - jako przyczyny cofnięcia zezwolenia - zmiany formy prawnej prowadzonej działalności przedsiębiorcy. W związku z powyższym oraz mając na względzie zakaz wykładni rozszerzającej przepisów o charakterze administracyjnoprawnym, rozstrzygających o prawach lub obowiązkach strony postępowania administracyjnego, zdaniem Zainteresowanych, powstałej w wyniku przekształcenia Sp. z o.o. będą przysługiwały prawa i obowiązki wynikające z uzyskanych uprzednio przez Spółkę jawną zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

B. Zasada sukcesji generalnej (zasada kontynuacji) przy przekształceniu Spółki jawnej w Sp. z o.o. - przepisy ustawy z dnia 15 września 2001 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1578 ze zm., dalej: „KSH”) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.).

Stosownie do art. 551 § 1 KSH spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Zgodnie z art. 553 KSH, który przewiduje tzw. sukcesję generalną (zasadę kontynuacji), w przypadku przekształcenia, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. W szczególności, spółka przekształcona pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Dodatkowo, w myśl ww. przepisu, wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

Wobec powyższego, jeżeli ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia nie stanowi inaczej, spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności rozstrzygnięć administracyjnoprawnych dotyczących istoty praw i obowiązków spółki przekształcanej przyznanych jej przed zmianą formy organizacyjnoprawnej.

Zainteresowani podkreślają, że żadne z 3 uzyskanych przez Spółkę jawną zezwoleń nie zawiera ograniczeń dotyczących zmiany formy prawnej prowadzonej działalności w drodze przekształcenia. Jednocześnie, w ocenie Zainteresowanych, nie występują również w tym przypadku ograniczenia wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa (jedynym przepisem stanowiącym o możliwości cofnięcia lub ograniczenia zezwolenia strefowego jest bowiem wskazany przez Zainteresowanych - w pkt A powyżej - art. 19 ust. 3 ustawy o SSE, który nie ma w tym przypadku zastosowania).

Zainteresowani pragną także podkreślić, iż w zakresie podatkowych skutków przekształceń, zastosowanie znajdują regulacje ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 93a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, wprowadzającym zasadę sukcesji generalnej praw i obowiązków wynikających z regulacji prawa podatkowego, osoba prawna powstała w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Z powyższych przepisów wynika więc, w ocenie Zainteresowanych, że w przypadku zmaterializowania się zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, tj. przekształcenia spółki osobowej (Spółki jawnej) w spółkę kapitałową (Sp. z o.o.), także na gruncie prawnopodatkowym spółka przekształcona wstępuje w wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

C. Podsumowanie.

Mając na uwadze powyższe, tj. fakt, iż:

  1. zarówno na gruncie przepisów KSH, jak i Ordynacji podatkowej obowiązuje zasada generalnej sukcesji praw i obowiązków w przypadku zmiany formy organizacyjnoprawnej podmiotów na skutek przekształcenia,
  2. przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie stawiają ograniczeń w przedmiocie zmiany formy organizacyjnoprawnej przez podmiot posiadający zezwolenia strefowe,
  3. posiadane przez Spółkę jawną zezwolenia nie zawierają ograniczeń, o których mowa w pkt 2 powyżej, należy przyjąć, że zamiarem ustawodawcy było umożliwienie przekształconym podmiotom zachowania prawa do korzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z uzyskanych przed przekształceniem zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, po przeprowadzeniu przekształcenia dochody uzyskiwane przez Sp. z o.o. z tytułu prowadzenia przez przekształconą Sp. z o.o. działalności na terenie SSE na podstawie posiadanych zezwoleń będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zainteresowani wskazują, iż punkt widzenia tożsamy ze stanowiskiem Zainteresowanych został potwierdzony w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1577, dalej: „KSH”), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Na mocy art. 551 § 2 KSH, spółka cywilna może być przekształcona w spółkę handlową, inną niż spółka jawna. Zgodnie z art. 551 § 3 ustawy Kodeks spółek handlowych, do przekształcenia, o którym mowa w § 2 zdanie pierwsze, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przekształcenia spółki jawnej w inną spółkę handlową, z tym że do skutków przekształcenia stosuje się art. 26 § 5.

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną (art. 552 KSH).

Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 553 § 1 KSH). Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 KSH). Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 1 KSH).

Kontynuacja bytu prawnego oznacza, że majątek przedsiębiorcy przekształcanego staje się majątkiem przekształconej spółki. Innymi słowy, następuje przekształcenie formy ustrojowej przy jednoczesnej kontynuacji bytu prawnego.

Z cyt. przepisów Kodeksu spółek handlowych wynika, że w przypadku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (co do zasady) przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki jawnej, w szczególności przyznane spółce jawnej zezwolenia, koncesje oraz ulgi.

Zauważyć jednak należy, że zasady sukcesji na gruncie prawa podatkowego uregulowane są w sposób szczególny w przepisach Ordynacji podatkowej.

Zasady sukcesji uniwersalnej unormowane są w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.).


W myśl art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Analiza następstwa prawnego wymaga kompleksowej wykładni przepisów zaliczanych do szczegółowego prawa podatkowego, zaś przepisy Ordynacji podatkowej należy stosować jedynie w tym zakresie, w jakim brak jest uregulowań w szczegółowym prawie podatkowym. Zatem, jedynie w przypadku, gdy ustawy szczegółowe wyraźnie odnoszą się do następstwa prawnego w prawie podatkowym, zakres tego następstwa kształtowany jest przez unormowania takich ustaw.

W niniejszej sprawie wątpliwości Zainteresowanych budzi kwestia możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.) przez spółkę kapitałową, która powstanie z przekształcenia spółki jawnej.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010). Na mocy art. 12 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem” (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że powyższe zwolnienie, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 5 ww. ustawy).

Zwolnienie od podatku dochodowego stanowi pomoc publiczną udzielaną podatnikom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych i przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji.

Utrata prawa do zwolnienia z podatku dochodowego następuje natomiast w sytuacji, kiedy przedsiębiorcy zostanie cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności. Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub
  4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.

Przedsiębiorcą natomiast – w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1829 ze zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Wskazać należy, że w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych nie ma zastrzeżenia, by przedsiębiorca posiadający zezwolenie działał w niezmienionej formie prawnej. Przepis art. 19 ust. 3 tej ustawy nie wymienia bowiem zmiany (przekształcenia) formy prawnej przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie, jako przesłanki cofnięcia tego zezwolenia.

Z powyższego wynika, że zarówno spółka jawna, której Zainteresowani są wspólnikami jak i spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (która powstanie z przekształcenia spółki jawnej) posiada status przedsiębiorcy, co oznacza, że zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymuje spółka jako przedsiębiorca, bez względu na to jaką formę organizacyjno-prawną działalności reprezentuje.

Mając na względzie cytowane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (która powstanie z przekształcenia spółki jawnej), na mocy sukcesji określonej przepisem art. 93a ustawy Ordynacja podatkowa, pozostanie podmiotem zezwolenia wydanego wcześniej dla spółki jawnej i będzie kontynuowała prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a przekształcenie podmiotu nie jest jedną z przesłanek skutkujących utratą zezwolenia, to przy założeniu spełnienia warunków określonych w zezwoleniu, przychód uzyskany przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, przedstawione we wniosku stanowisko Zainteresowanych należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność

Końcowo wskazać należy, że przepis art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej normujący wydawanie przez organ podatkowy pisemnych interpretacji indywidualnych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie uprawnia do zajmowania stanowiska odnośnie określonego w zezwoleniach na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przedmiotu działalności gospodarczej określonego podmiotu oraz ekonomicznych, handlowych aspektów jego działania.

Zezwolenie ma charakter decyzji administracyjnej i wydawane jest w oparciu o przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest to decyzja o charakterze indywidualnym, szczegółowo określająca warunki realizacji inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Minister właściwy do spraw gospodarki udziela, cofa i zmienia zezwolenie.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego są zagadnienia, które dotyczą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wstąpienia przez spółkę kapitałową powstałą z przekształcenia spółki jawnej w prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena klasyfikacji działalności jednostki czy też spełnienia warunków określonych w wydanym zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Końcowo należy dodać, iż w odniesieniu do powołanych przez Zainteresowanych interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 1 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj