Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.275.2017.2.KC
z 13 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2017 r. (data wpływu 7 sierpnia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 17 września 2017 r. (data wpływu 22 września 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 6 września 2017 r. (data doręczenia 12 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu zakupu ciągnika rolniczego przed rejestracją – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek Strony o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu zakupu ciągnika rolniczego przed rejestracją. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 września 2017 r. (data wpływu 22 września 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 6 września 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 12 września 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W miesiącu kwietniu 2016 roku, spełniając warunki młodego rolnika, Wnioskodawca złożył wniosek do Agencji Restrukturyzacji Rolnictwa o dofinansowanie na ciągnik rolniczy URSUS C-382(82KM). Załatwienie formalności papierkowej przez Agencję trwało do dnia 26.06.2017 roku. Właśnie w tym dniu dokonano przelewu na konto Wnioskodawcy kwoty 80 000 zł. pozostałą kwotę 6 2910,01 zł musiał dopłacić z własnych środków pieniężnych, gdyż całkowita kwota ciągnika C-382 to 142 910,01 zł. Ciągnik URSUS do Wnioskodawcy został przywieziony na lawecie. W tym dniu po zjechaniu z lawety i udzieleniu instrukcji obsługi Wnioskodawca wykonał jazdę próbną, a był to dzień 4 lipca 2017 r.


W dniu 6 lipca 2017 r. ciągnik został ubezpieczony i wykupiono autocasco. Następnie tego dnia Wnioskodawca udał się do Wydziału Komunikacji i ciągnik zarejestrował. Dowód rejestracyjny odebrał w ciągu dwóch tygodni.


Wnioskodawca wskazuje, że na dzień 30 lipca 2017 r. nowym ciągnikiem ma przejechane ok. 1 km jazdy próbnej. W polu nie jest jeszcze używany, gdyż nie ma do niego jeszcze sprzętu rolniczego.


W dniu 29 lipca 2017 r. złożył wniosek do Urzędu Skarbowego, o rejestrację jako podatnika VAT. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i Wnioskodawca od 1 sierpnia 2017 r. jest podatnikiem VAT. W miesiącu sierpniu 2017 roku w ewidencji zakupu zaksięgował fakturę z dnia 4 lipca 2017 r na zakup ciągnika i rozliczył ją w deklaracji za ten miesiąc. Czynności tej dokonał ponieważ nie znalazł w przepisach podatkowych artykułu, który by zabronił dokonać tej czynności. Wnioskodawca chciałby odzyskać podatek VAT 23% tj. kwotę 26 723,01 zł od zakupionego nowego ciągnika C-URSUS 382.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo odliczając podatek naliczony z faktury z dnia 4 lipca 2017 r. na kwotę 142 910.01 zł. otrzymanej przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT i związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanej?


Zdaniem Wnioskodawcy postąpił prawidłowo. Ustawa o podatku od towarów i usług określa moment, w którym należy dokonać rejestracji jako czynny podatnik VAT. Mówi ona, że rejestracji dokonuje się przed wykonaniem pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy. W art. tym nie ma wymienionej czynności zakupu jako warunku do dokonania rejestracji. Natomiast art. 88 ust. 4 ustawy mówi, iż nie można dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli nie jest się zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Art. 86 ust. 1 ustawy wyraża zasadę, zgodnie z którą, w zakresie, w jakim towary wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony


We wszystkich tych artykułach wskazane jest, aby w momencie składania deklaracji być zarejestrowanym podatnikiem VAT, a prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatników, którzy wykażą, że zakupy związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Należy bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa.

Składając deklarację VAT za m-c sierpień 2017 r. Wnioskodawca wyraził wolę skorzystania z tego prawa. Natomiast, abym mógł skorzystać z tego prawa, przed złożeniem deklaracji zarejestrował się jako czynny podatnik VAT. Tym samym spełnił jedyny warunek do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów poczynionych przed rejestracją.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca uważa, że postąpił prawidłowo obniżając podatek należny o podatek naliczony od zakupu ciągnika, który będzie wykorzystywał do produkcji zbóż, których sprzedaż opodatkowana jest stawką podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Wobec przywołanej wyżej definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy należy uznać, że prowadzenie działalności rolniczej (art. 2 pkt 15 ustawy) stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).

Przy czym, należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 – rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.


Z kolei na mocy art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.


Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zakupił w czerwcu 2017 r. ciągnik rolniczy. W lipca 2017 r. ciągnik został zarejestrowany i ubezpieczony. Wnioskodawca wskazuje, że na dzień 30 lipca 2017 r. nowym ciągnikiem ma przejechane ok. 1 km jazdy próbnej. W polu nie jest jeszcze używany, gdyż nie ma do niego jeszcze sprzętu rolniczego.

W dniu 29 lipca 2017 r. złożył wniosek do Urzędu Skarbowego, o rejestrację jako podatnika VAT. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i Wnioskodawca od 1 sierpnia 2017 r. jest podatnikiem VAT.


W miesiącu sierpniu 2017 roku w ewidencji zakupu zaksięgował fakturę z dnia 4 lipca 2017 r na zakup ciągnika i rozliczył ją w deklaracji za ten miesiąc. Wnioskodawca chciałby odzyskać podatek VAT 23% tj. kwotę 26 723,01 zł od zakupionego nowego ciągnika.


Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z ustaleniem, czy postąpił prawidłowo odliczając podatek naliczony z faktury otrzymanej przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT i związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanej.


Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT (np. wykonywanych przez rolnika ryczałtowego) oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (…) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy ustawy, a także mając na uwadze zasadę neutralności podatku VAT, należy uznać, że Wnioskodawca ma prawo odliczyć kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej zakup ciągnika, dokonanego przed rejestracją jako podatnik VAT czynny. W przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę na przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, w szczególności na fakt, że Wnioskodawca dokonał zakupu ciągnika, który będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych w zakresie produkcji zbóż.

Z uwagi na związek dokonanego zakupu ciągnika z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku z faktury dokumentującej nabycie ciągnika, przy zachowaniu regulacji prawnych wynikających z art. 86 oraz art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj