Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.365.2017.1.ZD
z 28 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), wykonuje ona określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie m.in.: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z poźn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina będzie realizować projekt pn.: „Modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego”.

Przedmiotem projektu jest modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego przy zastosowaniu energooszczędnych technologii LED. Projekt będzie obejmował:

  • montaż 2.751 opraw oświetleniowych,
  • wymianę 1.574 słupów oświetlenia ulicznego,
  • montaż systemu sterowania oświetleniem ulicznym,

oraz promocję projektu.

Głównym celem projektu będzie poprawa efektywności energetycznej oświetlenia wybranych ulic, a także zapewnienie zgodności systemu oświetlenia z obowiązującą w tym zakresie normą (PN-EN 13 201). Zgodnie z przyjętymi założeniami, w wyniku modernizacji zużycie energii przez system oświetlenia spadnie o 1.018,138 MWh. Z kolei emisja dwutlenku węgla obniży się o 846,582 Mg. Tak znaczący spadek będzie możliwy do osiągnięcia dzięki wymianie opraw na energooszczędne oraz zastosowaniu systemu sterowania oświetleniem.

Ponadto realizacja projektu przyczyni się również do osiągnięcia następujących celów pośrednich:

  • poprawa wizerunku miasta – odpowiednio dobrane oświetlenie uliczne pozwała na wyeksponowanie architektury i walorów miasta,
  • poprawa bezpieczeństwa na terenie miasta – w wyniku przeprowadzonej modernizacji system oświetlenia będzie bardziej efektywny, a obszary objęte projektem lepiej oświetlone, co przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa mieszkańców, w tym bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Projekty modernizacji sieci elektroenergetycznej w zakresie oświetlenia ulicznego w mieście zakładają wymianę części słupów oraz opraw.

W projekcie przewidziano słupy aluminiowe stożkowe bez szwu, cylindryczne o wysokości 4 m; 4,5 m; 5 m; 6 m; 8 m oraz 9 m. Słupy będą zabezpieczone przy wykorzystaniu technologii anodowania, minimalna grubość anody od 20 do 25 mikrona. Powłoka anodowa będzie integralnie związana z podłożem, dzięki czemu nie będzie możliwości ich złuszczania. Podstawy słupów będą wykonane z tłocznej blachy aluminiowej o grubości nie mniejszej niż 12 mm i wymiarach nie mniejszych niż 400x400 mm.

Zaprojektowane słupy stalowe będą charakteryzować się zwiększoną wytrzymałością mechaniczną (stal S420) zgodnie z wymogami normy PN-EN ISO 1461:200.

Część słupów zostanie wyposażona dodatkowo w dedykowane gniazda do podłączenia oświetlenia iluminacyjnego w okresie świątecznym. Ponadto nowe słupy oświetleniowe zostaną wyposażone w uchwyty na flagi, które zostaną wcześniej zdemontowane z słupów podlegających wymianie.

Do oświetlenia jezdni dobrano oprawy ze źródłem światła LED o mocy 36W, 75W, 99W, 103W, 106W oraz 152W. Jako oświetlenie parkowe będą zastosowane oprawy LED o mocy 40W, 51W oraz 56W. Oprawy z odlewu aluminium malowane proszkowo cechuje szczelność komory nie mniejsza niż IP66. Dodatkowo wyposażone będą w ochronę przed przepięciami (10kV). Układ zasilający będzie umożliwiał sterowanie sygnałem 1-10V lub DALI. Zakres temperatury barwowej źródła światła będzie równy 4000K. Istniejący system sterowania zostanie rozbudowany o dodatkowe 3 stacje bazowe. System będzie działał w konfiguracji gwiazdowej i będzie łatwy do rozbudowy. System zakłada w standardzie montaż elementów sterowania w oprawie za pomocą gniazda w standardzie N, bez dodatkowej ingerencji w oprawę.

Dodatkowo projekt przewiduje wdrożenie innowacyjnego systemu zarządzania energią. System ma służyć do ustawienia właściwego zmiennego w ciągu nocy poziomu oświetlenia, monitoringu stanu pracy oraz tworzenia raportów. Ma zapewnić automatyczną redundację, rezerwację komunikacji z oprawą oświetleniową, umożliwiać dodawanie opraw do systemu oraz innych elementów inteligentnego miasta jak telemetria, pomiar skażeń powietrza, pomiar natężenia ruchu, odczyt wodomierzy, itd.

Sterowanie oświetleniem ulicznym obniża zużycie energii oraz emisję CO2. Pozwała uniknąć nadmiernego oświetlenia poprzez redukcję strumienia świetlnego w wybranych obszarach miast oraz odcinkach dróg lub redukcję mocy pojedynczych lamp. System może w skuteczny i ciągły sposób pomóc zaoszczędzić aż do 50% energii rocznie. Sterowanie oświetleniem ulicznym ma również wpływ na koszty konserwacji. System będzie posiadał funkcję centralnego szczegółowego monitoringu oraz analizy instalacji oświetlenia i w ten sposób będzie prowadził do uproszczenia planowania konserwacji. Proponowane innowacyjne rozwiązanie jakim jest inteligentny system sterowania będzie umożliwiał zarządzanie tysiącami opraw ulicznych z jednego punktu (Central Management System – CMS). Sterowanie oświetleniem ulicznym będzie realizowane w technologii Ultra Narrow Band, która została wprowadzona ponad 10 lat temu i jest zarówno skuteczna, jak i sprawdzona w dużej skali.

Dzięki luksomierzom system sam będzie dobierał czas i moc oświetlenia, w zależności od pory doby i warunków atmosferycznych. Gdy zrobi się zbyt ciemno, automatycznie włączy lampy. Dzięki zastosowaniu inteligentnego systemu zarządzania energią, podmioty odpowiedzialne za eksploatację i utrzymanie oświetlenia ulicznego posiądą wiedzę z zakresu automatycznego sterowania powstałą infrastrukturą. W wyniku realizacji projektu nastąpi więc poprawa świadomości poprawności eksploatacji infrastruktury będącej przedmiotem projektu.

Modernizacja oświetlenia ma na celu oszczędność zużycia energii elektrycznej. W wyniku tych oszczędności zmniejszą się wielkości emisji do atmosfery i ilości popiołów produkowanych przez elektrownie węglowe. Spadek energochłonności oświetlenia przełoży się wprost na ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz innych substancji szkodliwych, jakie są emitowane do atmosfery w związku z produkcją energii elektrycznej zasilającej system oświetlenia. Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia szeregu korzyści ekologicznych, wśród których wskazać należy spadek emisji szkodliwych substancji do atmosfery oraz wynikającą z tego faktu poprawę stanu powietrza atmosferycznego.

Odbiorcami, którzy w wyniku realizacji projektu osiągną korzyści będą użytkownicy wytworzonej infrastruktury. Dzięki realizacji projektu zyskają oni dostęp do zmodernizowanego systemu oświetlenia, dzięki czemu poprawi się jakość ich życia. Zastosowanie energooszczędnego systemu oświetlenia na obszarze realizacji projektu wpłynie ponadto na zwiększenie komfortu korzystania z przestrzeni publicznej przez osoby mieszkające w mieście, a także przez osoby odwiedzające miasto. Bezpośrednią korzyścią dla mieszkańców będzie również zwiększenie bezpieczeństwa poruszania się w obrębie miasta (zarówno pieszych, jak i kierowców). Zdecydowanej poprawie ulegną warunki poruszania się po drogach na obszarze objętym inwestycją. Realizacja projektu przyczyni się również pośrednio do poprawy zdrowia mieszkańców Gminy, ponieważ zmniejszeniu ulegnie ilość szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery w związku z produkcją energii elektrycznej na potrzeby oświetlenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu o nazwie „Modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż zakres projektu ewidentnie wskazuje na związek z działaniami Gminy jako organu władzy publicznej. W szczególności Wnioskodawca realizując opisany projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem projektu jest bowiem modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego przy zastosowaniu energooszczędnych technologii LED na terenie Gminy. Z kolei głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej oświetlenia wybranych ulic oraz zapewnienie zgodności systemu oświetlenia z obowiązującymi normami.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W projekcie zakłada się, że wybudowana infrastruktura będzie udostępniona lokalnej społeczności w formie nieodpłatnej. Celem projektu nie jest poprawa pozycji konkurencyjnej Wnioskodawcy, ponieważ Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych korzyści finansowych z tytułu funkcjonowania produktów projektu. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do celów komercyjnych, ale będą one stanowiły element publicznej infrastruktury (podobnie jak drogi publiczne). Tym samym projekt będzie realizował podstawowe zadania, jakie ma obowiązek wykonywać każda gmina na rzecz swoich mieszkańców (zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym). W zakresie usług publicznych, których dotyczy ww. projekt, Wnioskodawca nie konkuruje z żadnym innym podmiotem. Nie ma zatem możliwości, aby realizacja projektu mogła wpłynąć na zakłócenie konkurencji lub groziła zakłóceniem konkurencji.

Modernizacja oświetlenia ma na celu wyłącznie oszczędność zużycia energii elektrycznej. W wyniku tych oszczędności zmniejszą się wielkości emisji do atmosfery i ilości popiołów produkowanych przez elektrownie węglowe. Spadek energochłonności oświetlenia przełoży się wprost na ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz innych substancji szkodliwych, jakie są emitowane do atmosfery w związku z produkcją energii elektrycznej zasilającej system oświetlenia.

Odbiorcami, którzy w wyniku realizacji projektu osiągną korzyści, będą użytkownicy wytworzonej infrastruktury. Dzięki realizacji projektu zyskają oni dostęp do zmodernizowanego systemu oświetlenia, dzięki czemu poprawi się jakość ich życia. Zastosowanie energooszczędnego systemu oświetlenia na obszarze realizacji projektu wpłynie ponadto na zwiększenie komfortu korzystania z przestrzeni publicznej przez osoby mieszkające w mieście, a także przez osoby odwiedzające miasto. Bezpośrednią korzyścią dla mieszkańców będzie również zwiększenie bezpieczeństwa poruszania się w obrębie miasta (zarówno pieszych, jak i kierowców). Zdecydowanej poprawie ulegną warunki poruszania się po drogach na obszarze objętym inwestycją. Realizacja projektu przyczyni się również pośrednio do poprawy zdrowia mieszkańców Gminy, ponieważ zmniejszeniu ulegnie ilość szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery w związku z produkcją energii elektrycznej na potrzeby oświetlenia.

Zważywszy na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy na chwilę obecną brak podstaw do uznania, że modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego przy zastosowaniu energooszczędnych technologii LED będzie miała związek ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, a co za tym idzie brak podstaw do uznania, że zachodzą przesłanki do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego z wydatków dokumentujących projekt.

W związku z powyższym, Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie m.in.: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Gmina będzie realizować projekt pn.: „Modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego”. Przedmiotem projektu jest modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego przy zastosowaniu energooszczędnych technologii LED. Projekt będzie obejmował:

  • montaż 2.751 opraw oświetleniowych,
  • wymianę 1.574 słupów oświetlenia ulicznego,
  • montaż systemu sterowania oświetleniem ulicznym,

oraz promocję projektu.

Głównym celem projektu będzie poprawa efektywności energetycznej oświetlenia wybranych ulic, a także zapewnienie zgodności systemu oświetlenia z obowiązującą w tym zakresie normą. Ponadto realizacja projektu przyczyni się również do osiągnięcia następujących celów pośrednich:

  • poprawa wizerunku miasta – odpowiednio dobrane oświetlenie uliczne pozwała na wyeksponowanie architektury i walorów miasta,
  • poprawa bezpieczeństwa na terenie miasta – w wyniku przeprowadzonej modernizacji system oświetlenia będzie bardziej efektywny, a obszary objęte projektem lepiej oświetlone, co przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa mieszkańców, w tym bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Odbiorcami, którzy w wyniku realizacji projektu osiągną korzyści będą użytkownicy wytworzonej infrastruktury.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując tę inwestycję działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, że Gmina realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: „Modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj