Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.556.2017.1.BJ
z 5 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu 23 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 2 października 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. „X”. – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 października 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu „X”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Nadleśnictwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) - dalej „ustawa VAT”.

Prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (sprzedaż drewna, dzierżawy nieruchomości), niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem jak również działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Nadleśnictwo będzie realizowało projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014 - 2020 pod tytułem „X”. Realizowane przez Nadleśnictwo w wyniku wykonania projektu cele edukacyjne i turystyczno-rekreacyjne, nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych nawet w sposób pośredni.


W ramach realizacji projektu zakres robót budowlanych zakłada:


  • wycinkę drzew oraz zabiegi pielęgnacyjne istniejącej zieleni, demontaż istniejącego ogrodzenia, montaż nowego ogrodzenia, położenie kabli pod monitoring i oświetlenie w ramach wprowadzenia zaprojektowanych nowych rozwiązań w zakresie oświetlenia oraz monitoringu;
  • budowę placu z kostki granitowej wraz z krawężnikowaniem (budowa placu reprezentacyjnego, utwardzonego kostką granitową, obsadzenie placu zielenią rodzimą, ozdobną, montaż ławek, koszy na śmieci, tablicy informacyjnej oraz rzeźby leśnika);
  • budowę podestu obserwacyjnego, budowę pomostu z altaną (budowa podestu do obserwacji ptaków, powiększenie pomostu oraz wyposażenie go w barierki, zadaszenie części pomostu), montaż elementów małej architektury (imaginarium z odgłosami ptaków, hotelu dla owadów, pomostu pływającego dla ptactwa wodnego, zawieszenie budek lęgowych dla ptaków, montaż tablic informacyjno-edukacyjnych, siedzisk, ławek, stołów, stojaków na rowery);
  • oczyszczenie stawu i konserwacja (oczyszczenie stawu, wyprofilowanie jego brzegów, oczyszczenie terenu wokół stawu), nasadzenia roślinne i trawnik (wprowadzenie na teren zróżnicowanej roślinności rodzimej: drzewa liściaste, krzewy liściaste i iglaste, byliny, pnącza, trawy, rośliny cebulowe oraz roślinności pożytecznej dla zwierząt), budowę ścieżki.


Przewidziany jest też nadzór nad realizacją projektu, który obejmować będzie wynagrodzenie specjalisty, który odpowiadać będzie za: sprawdzanie i odbiór robót budowlanych, kontrolę realizacji budowy zgodnie z projektem, sprawdzanie jakości wykonywanych prac, potwierdzenie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcie ewentualnych wad oraz uczestniczenie w odbiorze technicznym projektu.

Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyżej przedstawionym zakresem prac w ramach realizacji projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwo fakturami z wykazaną kwotą podatku naliczonego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Nadleśnictwo przystępując do realizacji ww. projektu będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokonujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach tego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy,

Nadleśnictwo nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu „X”.

A zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ) - dalej „ustawa Vat” w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust.2 pkt 1 lit a ustawy VAT).

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach zakupu przysługuje wówczas, jeśli nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tak więc warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:


  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.


O ile nie można wykluczyć, że realizacja zadań w ramach przedmiotowego projektu będzie mogła teoretycznie w jakiś bliżej nieokreślony sposób przyczynić się do wzrostu opodatkowanej sprzedaży (w tym przypadku drewna w późniejszym okresie), to jednak w ocenie Nadleśnictwa, związek ten nie będzie dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Nadleśnictwo prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z planowaną realizacją projektu.

W konsekwencji Nadleśnictwo stoi na stanowisku, że przy realizacji ww. projektu, nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań opisanych powyżej


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E.Plater 1, 11-041 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj