Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.396.2017.2.MC
z 17 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2017 r. (data wpływu 7 sierpnia 2017 r.) przesłanym przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, uzupełnionym w dniu 25 września 2017 r. (data wpływu 29 września 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 września 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 18 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem).


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25 września 2017 r., złożonym w dniu 25 września 2017 r. (data wpływu 29 września 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 września 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione w 25 września 2017 r.):


Spółka zamierza prowadzić sprzedaż urządzeń typu multiboard (tablica interaktywna z komputerem) do placówek oświatowych. Spółka wysłała wniosek o ustalenie numeru klasyfikacji wg PKWIU, w odpowiedzi z GUS urządzenie to zostało zaklasyfikowane do grupy: Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych nr 26.20.1. (załącznik nr 1). Sprzedaż będzie prowadzona w sposób bezpośredni do placówek oświatowych lub jednostek zarządzających finansowo taką placówką. Jednocześnie Spółka będzie prowadzić sprzedaż do innych podmiotów gospodarczych, które mogą odsprzedawać w dalszej kolejności ten przedmiot do placówek oświatowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że urządzenie Multiboard to dotykowy monitor interaktywny służący do prowadzenia zajęć lekcyjnych w instytucjach edukacyjnych (przekątna ekranu w zależności od modelu 55-86 cala). Zbudowane jest z dotykowego monitora, komputera w gnieździe OPS Intel Core i5, 4GB RAM, 128GB SSD oraz wyposażone jest w Windows 10 Pro. Monitor razem z niezbędnym osprzętem zabudowany jest w aluminiowej obudowie. Posiada wszelkie niezbędne złącza, ekran posiada 10 miejsc dotyku i zabezpieczony jest 4mm hartowaną szybą. Urządzenie posiada wszystkie cechy komputera stacjonarnego. Monitor Multiboard stanowi dotykowy nośnik edukacyjny, nauczyciel prowadzi lekcje razem z uczniem na monitorze. Komputer wbudowany jest w monitor w gnieździe OPS, urządzenia dostarczane są do edukacji w 2 wersjach: z uchwytem ściennym oraz na stojaku podłogowym. Wg Spółki urządzenie Multiboard jest towarem wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą. Wnioskodawca zamierza sprzedawać urządzenia do szkół publicznych poprzez Jednostki Samorządu Terytorialnego, bezpośrednio do szkół lub też poprzez przetargi. Szkoły zobowiązane są do posiadania niezbędnej dokumentacji i zgód przed przystąpieniem do zakupu u Wnioskodawcy. Z uwagi na obecny stan faktyczny - planowaną sprzedaż a nie realizowaną, Wnioskodawca nie może przesłać enumeratywnie wymienionych placówek oświatowych. Spółka zobowiązuje się do posiadania niezbędnych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy. Spółka przekaże każdorazowo kopię dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Dokumentacja również będzie zachowana w biurze Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy sprzedaż prowadzona bezpośrednio do placówek oświatowych lub jednostek zarządzających taką placówką będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług VAT 0%?


Czy sprzedaż prowadzona do podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą ten przedmiot placówce oświatowej będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług VAT tj. 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Sprzedaż bezpośrednio do placówek oświatowych lub organu zarządzającego placówką oświatową (np. Gmina) korzysta z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług VAT 0%. Sprzedaż do pośrednika - innego podmiotu gospodarczego podlega opodatkowaniu stawką podstawową 23% podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.


Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m. in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Dodatkowo wyjaśnić należy, że katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani też interpretacji rozszerzających.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż urządzeń typu multiboard (tablica interaktywna z komputerem) do placówek oświatowych. Sprzedaż będzie prowadzona w sposób bezpośredni do placówek oświatowych lub jednostek zarządzających finansowo taką placówką. Jednocześnie Spółka będzie prowadzić sprzedaż do innych podmiotów gospodarczych, które mogą odsprzedawać w dalszej kolejności ten przedmiot do placówek oświatowych. Urządzenie Multiboard to dotykowy monitor interaktywny służący do prowadzenia zajęć lekcyjnych w instytucjach edukacyjnych (przekątna ekranu w zależności od modelu 55-86 cala). Zbudowane jest z dotykowego monitora, komputera w gnieździe OPS Intel Core i5, 4GB RAM, 128GB SSD oraz wyposażone jest w Windows 10 Pro. Monitor razem z niezbędnym osprzętem zabudowany jest w aluminiowej obudowie. Posiada wszelkie niezbędne złącza, ekran posiada 10 miejsc dotyku i zabezpieczony jest 4mm hartowaną szybą. Urządzenie posiada wszystkie cechy komputera stacjonarnego. Monitor Multiboard stanowi dotykowy nośnik edukacyjny, nauczyciel prowadzi lekcje razem z uczniem na monitorze. Komputer wbudowany jest w monitor w gnieździe OPS, urządzenia dostarczane są do edukacji w 2 wersjach: z uchwytem ściennym oraz na stojaku podłogowym. Urządzenie Multiboard jest towarem wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza sprzedawać urządzenia do szkół publicznych poprzez Jednostki Samorządu Terytorialnego, bezpośrednio do szkół lub też poprzez przetargi. Szkoły zobowiązane są do posiadania niezbędnej dokumentacji i zgód przed przystąpieniem do zakupu u Wnioskodawcy. Spółka zobowiązuje się do posiadania niezbędnych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy. Spółka przekaże każdorazowo kopię dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Dokumentacja również będzie zachowana w biurze Wnioskodawcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy sprzedaż urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem) prowadzona do placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0% oraz czy sprzedaż przedmiotowego urządzenia prowadzona do podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą to urządzenie placówce oświatowej będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%.

Mając na uwadze przestawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla dostawy urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem) dokonywanej na rzecz placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem). Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz placówek oświatowych (szkoły publiczne) lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi (jednostki samorządu terytorialnego). Jak wskazał Wnioskodawca, urządzenie Multiboard jest towarem wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca będzie posiadać niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy oraz każdorazowo przekaże kopię tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Zatem stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%. Tym samym do dostawy urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem) dokonywanej na rzecz placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi Wnioskodawca będzie mógł zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem) dokonywanej na rzecz podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą przedmiotowe urządzenie placówce oświatowej nie znajdzie zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%. Wskazać bowiem należy, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT jest możliwe gdy dostawa sprzętu komputerowego jest realizowana dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Zatem dostawa na rzecz podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą urządzenie placówce oświatowej nie spełnia przedmiotowej przesłanki. Tym samym stwierdzić należy, że dla dostawy urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem) dokonywanej na rzecz podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą przedmiotowe urządzenie placówce oświatowej zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj