Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.301.2017.2.ZD
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2017 r. (data wpływu 27 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. „Budowa kanalizacji sanitarnej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. „Budowa kanalizacji sanitarnej”. Wniosek uzupełniono w dniu 27 września 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania, własne stanowisko w sprawie oraz wskazanie numeru rachunku bankowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego rozpoczyna przygotowania do inwestycji w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej. W dniu 10 lutego 2017 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pt. „Budowa kanalizacji sanitarnej” (operacja typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”). Obecnie wniosek znajduje się na etapie oceny przez instytucję dotującą. Operacja dotyczy budowy kanalizacji sanitarnej (ok. 2 km) oraz pokrycia kosztów opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzoru inwestorskiego. Wykonawcy tych usług i dostawcy towarów wystawią Gminie po wykonaniu usług i dostawie towarów faktury VAT. Całość majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji stanowić będzie własność Gminy i pozostanie w jej ewidencji środków trwałych. Gmina nie jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w rozumieniu ustawy, a gospodarkę wod-kan prowadzi poprzez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. W związku z tym zarządzanie wybudowaną infrastrukturą na podstawie umowy powierzone zostanie ww. Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji (dalej PWiK). PWiK, zgodnie z art. 338 Kodeksu cywilnego, będzie dzierżycielem tej infrastruktury oraz za Gminę i w jej imieniu wykonywać będzie zadania własne Gminy określone w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Na podstawie umowy zarządzania oprócz wykonywania innych obowiązków związanych ze zbiorowym odprowadzeniem ścieków PWiK płacić będzie Gminie ustalony periodyczny czynsz, który powiększy o wartość podatku VAT. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji będzie odpowiedzialne za utrzymanie i zarządzanie przekazaną infrastrukturą. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją sieci kanalizacji będzie ponosić Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Z tytułu korzystania z wybudowanej przez Gminę infrastruktury PWiK będzie uprawnione do pobierania od mieszkańców Gminy opłaty zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków a także uiszczać będzie na rzecz Gminy ww. czynsz, płatny cyklicznie, na podstawie wystawianych przez Gminę faktur. Faktury Gmina wystawiać będzie ze stawką VAT 23%.

Gmina na realizację powyższego zadania zamierza pozyskać dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Ponadto Gmina zamierza przeznaczyć na to zadanie środki własne pochodzące z dochodów własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Podatnik dokona zakupu środków trwałych w celu wykonywania przy ich pomocy czynności opodatkowanej, realizowanej na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z PWiK.

Zważając na treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od warów i usług, faktury, które z tytułu realizacji umowy o wykonanie tego zadania wystawi Gminie przyszły wykonawca, Gmina zamierza ująć w ewidencji zakupów VAT, a w składanych deklaracjach VAT-7 dokonać obniżenia kwot podatku należnego z tytułu prowadzonej sprzedaży opodatkowanej o kwotę podatku naliczonego w fakturach wystawionych podatnikowi przez wykonawcę lub wykonawców tej inwestycji.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Pismem z dnia 26 września 2017 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – wskazano, co następuje:

Usługą jaką Gmina zamierza świadczyć, jest odpłatne udostępnienie odcinka sieci przedsiębiorstwu wodociągowemu w celu zaopatrywania klientów przedsiębiorcy wodociągowego w usługę odprowadzania ścieków. Jest to zatem usługa najbardziej rodzajowo zbliżona do dzierżawy. Na podstawie umowy o zarządzenie siecią Gmina zamierza zezwolić przedsiębiorstwu wodociągowemu na korzystanie z odcinka sieci za wynagrodzeniem, które płatne będzie na podstawie faktury VAT wystawianej w okresach miesięcznych. Jeśli chodzi o usługi dotyczące faktur „zakupowych”, to podatnik planuje, że będzie to przede wszystkim zakup usług budowlanych i projektowych, a także drobnych usług okołobudowalnych jak nadzór inwestorski, ewentualne przeprojektowania, czynności odbiorcze. Wszystkie zakupy towarów i usług, o których mowa we wniosku, będą ściśle związane z powstaniem odcinka sieci kanalizacyjnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przeformułowane w piśmie z dnia 26 września 2017 r.).

Czy podatnikowi (Gminie), w związku z odpłatnym udostępnieniem wybudowanego odcinka kanalizacji sanitarnej Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji (na podstawie umowy o zarządzenie siecią), przysługiwać będzie w całości prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach wystawionych podatnikowi przez dostawców towarów i usług wykonujących wskazany w opisie stanu faktycznego odcinek kanalizacji sanitarnej?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 26 września 2017 r.), w związku z odpłatnym udostępnieniem wybudowanego odcinka kanalizacji sanitarnej Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji (na podstawie umowy o zarządzenie siecią), przysługiwać mu będzie w całości prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach wystawionych podatnikowi przez dostawców towarów i usług wykonujących wskazany w opisie stanu faktycznego odcinek kanalizacji sanitarnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego rozpoczyna przygotowania do inwestycji w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pt.: „Budowa kanalizacji sanitarnej”. Operacja dotyczy budowy kanalizacji sanitarnej oraz pokrycia kosztów opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzoru inwestorskiego. Wykonawcy tych usług i dostawcy towarów wystawią Gminie po wykonaniu usług i dostawie towarów faktury VAT. Całość majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji stanowić będzie własność Gminy i pozostanie w jej ewidencji środków trwałych. Gmina nie jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w rozumieniu ustawy, a gospodarkę wod-kan prowadzi poprzez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. W związku z tym zarządzanie wybudowaną infrastrukturą na podstawie umowy powierzone zostanie ww. przedsiębiorstwu. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, zgodnie z art. 338 Kodeksu cywilnego, będzie dzierżycielem tej infrastruktury oraz za Gminę i w jej imieniu wykonywać będzie zadania własne Gminy określone w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Na podstawie umowy zarządzania oprócz wykonywania innych obowiązków związanych ze zbiorowym odprowadzeniem ścieków PWiK płacić będzie Gminie ustalony periodyczny czynsz, który powiększy o wartość podatku VAT. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji będzie odpowiedzialne za utrzymanie i zarządzanie przekazaną infrastrukturą. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją sieci kanalizacji będzie ponosić Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Z tytułu korzystania z wybudowanej przez Gminę infrastruktury PWiK będzie uprawnione do pobierania od mieszkańców Gminy opłaty zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a także uiszczać będzie na rzecz Gminy ww. czynsz, płatny cyklicznie, na podstawie wystawianych przez Gminę faktur. Faktury Gmina wystawiać będzie ze stawką VAT 23%. Podatnik dokona zakupu środków trwałych w celu wykonywania przy ich pomocy czynności opodatkowanej, realizowanej na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z PWiK. Faktury, które z tytułu realizacji umowy o wykonanie tego zadania wystawi Gminie przyszły wykonawca, Gmina zamierza ująć w ewidencji zakupów VAT, a w składanych deklaracjach VAT-7 dokonać obniżenia kwot podatku należnego z tytułu prowadzonej sprzedaży opodatkowanej o kwotę podatku naliczonego w fakturach wystawionych podatnikowi przez Wykonawcę lub wykonawców tej inwestycji. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Usługą jaką Gmina zamierza świadczyć jest odpłatne udostępnienie odcinka sieci przedsiębiorstwu wodociągowemu w celu zaopatrywania klientów przedsiębiorcy wodociągowego w usługę odprowadzania ścieków. Jest to zatem usługa najbardziej rodzajowo zbliżona do dzierżawy. Na podstawie umowy o zarządzenie siecią Gmina zamierza zezwolić przedsiębiorstwu wodociągowemu na korzystanie z odcinka sieci za wynagrodzeniem, które płatne będzie na podstawie faktury VAT wystawianej w okresach miesięcznych. Jeśli chodzi o usługi dotyczące faktur „zakupowych”, to podatnik planuje, że będzie to przede wszystkim zakup usług budowlanych i projektowych, a także drobnych usług okołobudowalnych jak nadzór inwestorski, ewentualne przeprojektowania, czynności odbiorcze. Wszystkie zakupy towarów i usług, o których mowa we wniosku będą ściśle związane z powstaniem odcinka sieci kanalizacyjnej.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją inwestycji będzie miał on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących inwestycji.

Jak wynika z opisu sprawy, wytworzona w ramach projektu inwestycja, tj. sieć kanalizacyjna będzie przedmiotem odpłatnej umowy cywilnoprawnej pomiędzy Gminą a Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Spółka z tytułu korzystania z przedmiotowej infrastruktury będzie uprawniona do pobierania opłaty za odprowadzanie ścieków oraz będzie uiszczać czynsz na rzecz Gminy.

W świetle przywołanych wyżej przepisów wykonywane przez Gminę na rzecz Spółki za wynagrodzeniem świadczenie będzie wpisywać się w definicję usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. A zatem świadczenie to będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem, że Wnioskodawca wykonując te czynności będzie działać jako podatnik VAT.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, świadczenie Gminy na rzecz Spółki będzie odbywać się na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla ww. czynności z tytułu której Gmina pobiera wynagrodzenie, występuje ona w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej. Z okoliczności sprawy wynika, że infrastruktura będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, bowiem Gmina po zrealizowaniu inwestycji udostępni Spółce wybudowaną sieć kanalizacyjną na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej.

W konsekwencji, Gmina będzie miała prawo do obniżenia w całości kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pt.: „Budowa kanalizacji sanitarnej”.

Podkreślenia wymaga jednak, że Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj