Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.271.2017.2.NK
z 5 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2017 r. (data wpływu 4 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 21 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania lub darowizny nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania lub darowizny nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 21 września 2017 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Gmina) będąc właścicielem następujących nieruchomości zabudowanych: działka nr 13/1, (...) o pow. 0,0623 ha, zapisana w księdze wieczystej nr (…); działka nr 11, (...) o pow. 0,1600 ha, zapisana w księdze wieczystej nr (…); działka nr 10/6, (...) o pow. 2.4059 ha, zapisana w księdze wieczystej nr (…); działka nr 381, (...) o pow. 0,0593 ha, zapisana w księdze wieczystej nr (…) oraz udziału 1345/10000 w nieruchomości zabudowanej; działka nr 410/3, (...) o pow. 0,3937 ha, zapisana w księdze wieczystej nr (…), podjął uchwałę z dnia 27 września 2016 r., w świetle której zamierza nieodpłatnie przekazać ww. nieruchomości na rzecz gminnej samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną, tj. Biblioteki.

Analogicznie Wnioskodawca zamierza dokonać nieodpłatnego przekazania nieruchomości zabudowanej: działki nr 69, (...) o pow. 0,1100 ha, zapisana w księdze wieczystej nr (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy; działki nr 70, (...) o pow. 0,8400 ha, zapisanej w księdze wieczystej nr (…) i udziału 8655/10000 w nieruchomości zabudowanej; działki nr 410/3, (...) o pow. 0,3937 ha, w celu wykonania tej samej uchwały, tj. Uchwały z dnia 27 września 2016 r. oraz zmieniającej jej Uchwały z dnia 22 listopada 2016 r. na rzecz innej gminnej samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną, tj. Centrum.

Ww. uchwały zostały podjęte przez Radę Miejską na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) oraz art. 13 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2147, z późn. zm.), co oznacza, że przedmiotowe nieruchomości przekazywane będą przez Wnioskodawcę na cele publiczne tzn. na potrzeby realizowania przez podmioty: Bibliotekę oraz Centrum.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca ponosił nakłady na opisane powyżej nieruchomości, lecz nie odliczał podatku od towarów i usług w związku z dokonywanymi nakładami. Wnioskodawcy nie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości.

W celu wykonania uchwały przenoszącej własności ww. nieruchomości na podmioty: Bibliotekę oraz Centrum, Gmina powinna zawrzeć odpowiednie umowy w formie aktów notarialnych na podstawie art. 158 k.c.

Ponadto z pisma z dnia 15 września 2017 r. – stanowiącego uzupełnienie do wniosku – wynika, że:

  1. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu poszczególnych nieruchomości, mających być przedmiotem nieodpłatnego przekazania lub darowizny, tj. działki nr 13/1, działki nr 11, działki nr 10/6, działki nr 381 oraz udziału 1345/10000 w nieruchomości zabudowanej, działki nr 410/3, działki nr 69, działki nr 70 i udziału 8655/10000 w nieruchomości zabudowanej, działki nr 410/3. Do nabycia wymienionych nieruchomości doszło w wyniku procesów wyposażania gmin w majątek, odbywających się w latach 90-tych ubiegłego wieku. Ponadto nabycia miały charakter nieodpłatny i nie wiązały się z prawem do odliczenia VAT.
  2. Nieruchomości będące przedmiotem wniosku były wykorzystywane przez Zainteresowanego wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, tj. były wykorzystywane przez Centrum w ramach nieodpłatnego użyczenia nieruchomości przez Gminę.
  3. Na ww. działkach zabudowanych znajdowały się wyłącznie budynki w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.). Na działkach znajdują się następujące budynki:
    • działka nr 381 – budynek muzeum,
    • działka nr 410/3 – dwa budynki – Dom Kultury i Biblioteka,
    • działki nr 69 i 70 – Dom,
    • działki nr 13/1, 11 i 10/6 – pięć budynków wchodzących w skład Centrum.
  4. W odniesieniu do wszystkich budynków znajdujących się na wskazanych działkach doszło już do ich pierwszego zajęcia. Gmina nie jest w stanie wskazać, kiedy doszło do pierwszego zajęcia poszczególnych budynków, jednakże wszystkie budynki były zajęte nie później niż w latach 90-tych XX wieku.
  5. Wnioskodawca w trakcie użytkowania ww. budynków poczynił wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym:
    1. działka nr 381 – budynek muzeum, wartość początkowa 677.791 zł, wartość końcowa 750.616,30 zł, nakłady stanowią różnicę pomiędzy wartością początkową i końcową, wydatki poniesione nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu;
      działka nr 410/3 – dwa budynki, Dom Kultury i Biblioteka, wartość początkowa 1.173.798,34 zł, wartość końcowa 3.262.999,56 zł, nakłady stanowią różnicę pomiędzy wartością początkową i końcową, wydatki poniesione stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu;
      działki nr 69 i 70 – Dom, wartość początkowa 14.141,50 zł, wartość końcowa 540.000,00 zł, nakłady stanowią różnicę pomiędzy wartością początkową i końcową, wydatki poniesione stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu;
      działki nr 13/1, 11 i 10/6 – pięć budynków wchodzących w skład Centrum, wartość początkowa 519.935,00 zł, wartość końcowa 916.000,00 zł, nakłady stanowią różnicę pomiędzy wartością początkową i końcową, wydatki poniesione stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu;
    2. wszystkie ww. wydatki na ulepszenia zostały poniesione przed rokiem 2010, za wyjątkiem Domu Kultury położonego na działce nr 410/3, na rzecz którego nakłady poniesiono podczas remontu, w latach 2013-2014;
    3. Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
    4. wskazane obiekty w stanie ulepszonym nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat;
    5. opisane wyżej obiekty zostały oddane w użyczenie Centrum i od tego momentu do chwili ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy zawieraniu notarialnej umowy nieodpłatnego przekazania lub darowizny ww. nieruchomości, Wnioskodawca będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od towarów i usług od wartości nieruchomości z tytułu ich nieodpłatnego przekazania lub darowizny na rzecz gminnych osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Cechą wspólną wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jest ich przedmiot, czyli towar lub usługa, w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, nieruchomość jest towarem.

Zgodnie z art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 ustawy, Gmina dokonując darowizny lub nieodpłatnego przekazania w opisanym zdarzeniu przyszłym, jako jednostka samorządu terytorialnego, będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ dokonywane przeniesienie będzie aktywnością Gminy na gruncie cywilnoprawnym, tj. do przeniesienia dojdzie poprzez umowę darowizny lub umowę nieodpłatnego przekazania.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, wszelkie inne darowizny

‒ jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z uwagi na powyższe, dokonanie darowizny lub nieodpłatnego przekazania nie będzie stanowiło dostawy w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, gdyż podatnikowi (Wnioskodawcy) nie przysługiwało w całości lub części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. nieruchomości lub ich części składowych.

Na marginesie Wnioskodawca zauważa, że identycznej interpretacji dokonał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji z dnia 23 czerwca 2015 r. nr IPTPP2/4512-226/15-3/SM, stwierdzając o braku obowiązku opodatkowania czynności przekazania przez Gminę w drodze darowizny nieruchomości gruntowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomości spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przez pojęcie „dostawy towarów”, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy podkreślić, że jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Uznaje się przy tym, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny

‒ jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Omawiany przepis jest odpowiednikiem art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, poz. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym, za dostawę towarów uznaje się wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będąc właścicielem następujących nieruchomości zabudowanych: działka nr 13/1 o pow. 0,0623 ha, działka nr 11 o pow. 0,1600 ha, działka nr 10/6 o pow. 2.4059 ha, działka nr 381 o pow. 0,0593 ha oraz udziału 1345/10000 w nieruchomości zabudowanej, działka nr 410/3 o pow. 0,3937 ha, podjął uchwałę z dnia 27 września 2016 r., w świetle której zamierza nieodpłatnie przekazać ww. nieruchomości na rzecz gminnej samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną, tj. Biblioteki. Analogicznie Wnioskodawca zamierza dokonać nieodpłatnego przekazania nieruchomości zabudowanej: działki nr 69 o pow. 0,1100 ha, działki nr 70 o pow. 0,8400 ha i udziału 8655/10000 w nieruchomości zabudowanej, działki nr 410/3 o pow. 0,3937 ha, w celu wykonania tej samej uchwały z dnia 27 września 2016 r. oraz zmieniającej jej Uchwały z dnia 22 listopada 2016 r. na rzecz innej gminnej samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną, tj. Centrum. Ww. uchwały zostały podjęte przez Radę Miejską na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 13 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, co oznacza, że przedmiotowe nieruchomości przekazywane będą przez Wnioskodawcę na cele publiczne tzn. na potrzeby realizowania przez podmioty: Bibliotekę oraz Centrum, ich zadań statutowych. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu wykonania uchwały przenoszącej własności ww. nieruchomości na podmioty: Bibliotekę oraz Centrum, Gmina powinna zawrzeć odpowiednie umowy w formie aktów notarialnych na podstawie art. 158 k.c. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu poszczególnych nieruchomości, mających być przedmiotem nieodpłatnego przekazania lub darowizny, tj. działki nr 13/1, działki nr 11, działki nr 10/6, działki nr 381 oraz udziału 1345/10000 w nieruchomości zabudowanej, działki nr 410/3, działki nr 69, działki nr 70 i udziału 8655/10000 w nieruchomości zabudowanej, działki nr 410/3. Do nabycia wymienionych nieruchomości doszło w wyniku procesów wyposażania gmin w majątek, odbywających się w latach 90-tych ubiegłego wieku. Ponadto nabycia miały charakter nieodpłatny i nie wiązały się z prawem do odliczenia VAT. Nieruchomości będące przedmiotem wniosku były wykorzystywane przez Zainteresowanego wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, tj. były wykorzystywane przez Centrum w ramach nieodpłatnego użyczenia nieruchomości przez Gminę. Na ww. działkach zabudowanych znajdowały się wyłącznie budynki w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Na działkach znajdują się następujące budynki: działka nr 381 – budynek muzeum; działka nr 410/3 – dwa budynki – Dom Kultury i Biblioteka; działki nr 69 i 70 – Dom; działki nr 13/1, 11 i 10/6 – pięć budynków wchodzących w skład Centrum. W odniesieniu do wszystkich budynków znajdujących się na wskazanych działkach doszło już do ich pierwszego zajęcia. Gmina nie jest w stanie wskazać, kiedy doszło do pierwszego zajęcia poszczególnych budynków, jednakże wszystkie budynki były zajęte nie później niż w latach 90-tych XX wieku. Wnioskodawca w trakcie użytkowania ww. budynków poczynił wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym: działka nr 381 – budynek muzeum, wartość początkowa 677.791 zł, wartość końcowa 750.616,30 zł, nakłady stanowią różnicę pomiędzy wartością początkową i końcową, wydatki poniesione nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu; działka nr 410/3 – dwa budynki, Dom Kultury i Biblioteka, wartość początkowa 1.173.798,34 zł, wartość końcowa 3.262.999,56 zł, nakłady stanowią różnicę pomiędzy wartością początkową i końcową, wydatki poniesione stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu; działki nr 69 i 70 – Dom, wartość początkowa 14.141,50 zł, wartość końcowa 540.000,00 zł, nakłady stanowią różnicę pomiędzy wartością początkową i końcową, wydatki poniesione stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu; działki nr 13/1, 11 i 10/6 – pięć budynków wchodzących w skład Centrum, wartość początkowa 519.935,00 zł, wartość końcowa 916.000,00 zł, nakłady stanowią różnicę pomiędzy wartością początkową i końcową, wydatki poniesione stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wszystkie ww. wydatki na ulepszenia zostały poniesione przed rokiem 2010, za wyjątkiem Domu Kultury położonego na działce nr 410/3, na rzecz którego nakłady poniesiono podczas remontu, w latach 2013-2014. Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego od tych wydatków. Wskazane obiekty w stanie ulepszonym nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Opisane wyżej obiekty zostały oddane w użyczenie Centrum i od tego momentu do chwili ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące wskazania, czy przy zawieraniu notarialnej umowy nieodpłatnego przekazania lub darowizny ww. nieruchomości, Wnioskodawca będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od towarów i usług od wartości nieruchomości z tytułu ich nieodpłatnego przekazania lub darowizny na rzecz gminnych osób prawnych.

Wskazać należy, że stosownie do treści art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), zwanej dalej k.c., przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Natomiast w świetle art. 890 § 1 k.c., oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Powyższy wymóg koresponduje z treścią art. 158 k.c., w myśl którego, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Jak wynika z powyższego, darowizna jest umową cywilnoprawną uregulowaną w tytule XXXIII Księgi trzeciej Kodeksu cywilnego, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Mając na względzie powołane przepisy wskazać należy, że planowana czynność nieodpłatnego przekazania lub darowizny nieruchomości będących własnością Gminy na rzecz gminnych samorządowych instytucji kultury, co do zasady mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wskazanych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta jest czynnością cywilnoprawną, która za przedmiot będzie miała – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – towary, i w wyniku której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomościami jak właściciel. Jednakże z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało w całości ani w części prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia poszczególnych nieruchomości, mających być przedmiotem nieodpłatnego przekazania lub darowizny, gdyż do nabycia wymienionych nieruchomości doszło w wyniku procesów wyposażania gmin w majątek, odbywających się w latach 90-tych ubiegłego wieku, ponadto nabycia miały charakter nieodpłatny. Natomiast mimo że Wnioskodawca w trakcie użytkowania ww. budynków poczynił wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej danego obiektu, to Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego od tych wydatków. Zatem w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania towarów (nieruchomości zabudowanych) za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.

Podsumowując, nieodpłatne przekazanie lub darowizna na rzecz gminnych samorządowych instytucji kultury, tj. Biblioteki oraz Centrum, opisanych nieruchomości, przy nabyciu których nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości ani w części, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji przy zawieraniu notarialnej umowy nieodpłatnego przekazania lub darowizny ww. nieruchomości, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od towarów i usług od wartości nieruchomości.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj