Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.611.2017.1.DM
z 19 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) i składa deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe. Z dniem 1 grudnia 2016 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę. Miejski Ośrodek Kultury jest instytucją kultury i nie jest objęty centralizacją.

Budynek MOK jest własnością Gminy i jest nieodpłatnie użytkowany przez Miejski Ośrodek Kultury.

W dniu 27 kwietnia 2017 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego RPO Województwa na lata 2014-2020 projektu pn. „…”.

Wszystkie rozliczenia i całość inwestycji prowadzić będzie Gmina, która będzie się również zajmować zarządzaniem, w tym utrzymaniem i eksploatacją efektów realizacji projektu.

Projekt wynika z Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy, przyczyni się do pogłębienia integracji mieszkańców, wyeliminowania przeszkód napotykanych przez osoby w trudnej sytuacji życiowej w dostępie do zmodernizowanej infrastruktury, przyczyni się do wyprowadzenia ze stanu kryzysowego zdegradowanego obszaru, jego kompleksowej rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i przestrzennej. Projekt promuje włączenie społeczne, walkę z ubóstwem i wszelką dyskryminacją.

Przedmiotem projektu jest modernizacja i przebudowa budynku Miejskiego Ośrodka Kultury na potrzeby działalności Centrum Wspierania Rodziny. Zakres projektu obejmuje prace rozbiórkowe, prace budowlane, wyposażenie oraz przystosowanie budynku do korzystania przez osoby niepełnosprawne.

Przebudowany i zrewitalizowany budynek, jak również zrewitalizowany obszar wokół budynku, umożliwi prowadzenie w nim działalności z zakresu aktywizacji społecznej osób zamieszkujących zdegradowane obszary, w tym osób niepełnosprawnych. Przyczyni się do podniesienia jakości życia (zdrowotnego, społecznego).


Celami nadrzędnymi przedsięwzięcia są:


  • wzmocnienie kapitału społecznego na obszarze rewitalizacji,
  • poprawa warunków i jakości życia mieszkańców zamieszkujących obszar zdegradowany,
  • zwiększenie ilości usług publicznych dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
  • zmniejszenie zjawiska ubóstwa i patologii na obszarze objętym projektem,
  • poprawa funkcjonalności i estetyki nieruchomości na obszarze rewitalizowanym,
  • spadek liczby rodzin z dysfunkcjami znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
  • wzrost udziału rodzin w życiu społecznym,
  • wzrost aktywizacji i integracji osób ubogich i zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  • obniżenie stopy bezrobocia w obszarze zrewitalizowanym.


Powstałe Centrum Wspierania Rodziny będzie placówką zapewniającą kompleksowe wsparcie dla rodzin znajdujących się w trudnych sytuacjach. Celem działalności placówki będzie wielopłaszczyznowe rozwiązywanie problemów poprzez: rozpoznanie i udzielenie wsparcia emocjonalnego oraz pomocy psychologicznej rodzinom doświadczającym różnego typu kryzysów, pomoc rodzinom z niewydolnością opiekuńczo-wychowawczą oraz rodzinom z ograniczoną przez sąd władzą rodzicielską, rozpoznanie zjawiska przemocy domowej, udzielenie stosownego wsparcia i informacji o możliwościach uzyskania pomocy i powstrzymania przemocy, edukacja w zakresie tematyki choroby alkoholowej i innych uzależnień (w tym od narkotyków i mediów cyfrowych np. internetu) i możliwościach podjęcia profesjonalnej terapii, motywowanie zarówno osób uzależnionych jak i osób współuzależnionych do podjęcia psychoterapii w placówkach lecznictwa odwykowego, motywowanie do podjęcia specjalistycznego leczenia, udzielenie wsparcia osobom uzależnionym w trakcie leczenia, jak również po jego zakończeniu, udzielenie wsparcia osobom współuzależnionym, współpraca z innymi instytucjami mogącymi włączyć się w systemową i długofalową pomoc dla korzystających z usług Centrum Wspierania Rodziny.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie udostępniana użytkownikom nieodpłatnie i nie będzie przedmiotem umów cywilnoprawnych, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni związanej z realizowanym projektem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy istnieje prawna możliwość obniżenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pod nazwą „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, ponieważ nie będzie uzyskiwać dochodu z powyższego zakresu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług musi zostać uznany za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m. in. ochrony zdrowia, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (art. 7 ust. 1 pkt 5, 6 i 6a ww. ustawy).

Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty zrealizowanego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i tym samym brak będzie związku dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj