Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.206.2017.2.BC
z 19 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.), uzupełnione pismem z dnia 3 października 2017 r. (data nadania 4 października 2017 r., data wpływu 6 października 2017 r.) na wezwanie z dnia 21 września 2017 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.206.2017.1.BC (data nadania 22 września 2017 r., data odbioru 27 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 6c do dochodów, które zostaną przeznaczone na działalność statutową – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 6c do dochodów, które zostaną przeznaczone na działalność statutową.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, posiadającym osobowość prawną i działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku „Prawo o Stowarzyszeniach” (Dz. U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zmianami). Celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju reklamy, podnoszenia standardów etycznych i zawodowych w tej dziedzinie oraz rozszerzenia swobody komunikowania się producentów i konsumentów.


Ponadto Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, prowadzącej działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.). Wnioskodawca jest także podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, z tym zastrzeżeniem, że działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może być wyłącznie działalnością dodatkową w stosunku do działalność statutowej i prowadzona w rozmiarach adekwatnych do realizacji celów statutowych.


Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, w zakresie (według klasyfikacji PKD 2007):

  1. 18 - poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji,
  2. 32 - pozostała produkcja wyrobów,
  3. 46 - handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi,
  4. 59 - działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych,
  5. 60 - nadawanie programów ogólnodostępnych i abonamentowych,
  6. 62 - działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana,
  7. 63 - działalność usługowa w zakresie informacji,
  8. 70 - działalność firm centralnych (Head Offices); doradztwo związane z zarządzaniem,
  9. 74 - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna,
  10. 77 - wynajem i dzierżawa,
  11. 78 - działalność związana z zatrudnieniem,
  12. 82 - działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenia działalności gospodarczej,
  13. 90 - działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką,
  14. 93 - działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna.
  15. 94 - działalność organizacji członkowskich.

Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze, a źródłami powstania majątku są:

  1. składki członkowskie,
  2. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
  3. dotacje i subwencje,
  4. darowizny, spadki i zapisy,
  5. dochody z własnej działalności statutowej oraz ofiarności publicznej,
  6. dochody z działalności gospodarczej.

Dochody z działalności gospodarczej służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.


Wnioskodawca pismem z dnia 3 października 2017 r. uzupełnił przedstawiony stan faktyczny, tj:

  1. Cele statutowe Stowarzyszenia są zgodne z zakresem zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy z dnia 24 marca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2016 r., poz. 1817 z późn. zm) (dalej jako: Ustawa).
    Jak zostało wskazane we wniosku, celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju reklamy, podnoszenia standardów etycznych i zawodowych w tej dziedzinie oraz rozszerzenia swobody komunikowania się producentów i konsumentów. Realizując powyższe cele, Wnioskodawca prowadzi w szczególności „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”, która to została wymieniona w ustawowym katalogu zadań publicznych w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy.
  2. Jak wyżej wskazano, Wnioskodawca w ramach swoich celów statutowych, realizuje zadania publiczne ujęte w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy, tj. „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”.
    Wnioskodawca realizuje niniejsze zadania poprzez:
    • wszechstronne propagowanie metod i technik stosowanych w zakresie działalności reklamowej,
    • ułatwianie wymiany wiedzy, doświadczenia i pomysłów między poszczególnymi członkami Stowarzyszenia,
    • reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia oraz problemów będących przedmiotem działalności Stowarzyszenia wobec organów, instytucji i organizacji państwowych, gospodarczych i społecznych,
    • wspieranie i inspirowanie studiów oraz analizy w celu zbadania nowych tendencji, możliwości, technik lub metod w dziedzinie reklamy i przekazu informacji,
    • zapewnianie porad w zakresie badań naukowych, międzynarodowych procedur i zwyczajów marketingowych oraz dominujących praktyk reklamowych,
    • wspieranie inicjatyw, prac i badań podejmowanych w dziedzinie reklamy,
    • inicjowanie, organizowanie i prowadzenie kampanii reklamowych o charakterze społecznym.
  3. Stowarzyszenie chce skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o CIT, lub updop) w stosunku do swoich wszelkich dochodów, które to przeznaczone zostaną na działalność statutową zgodną z zakresem zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy, tj. „działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”.

    Jak wskazano we wniosku dochody z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków. Jednakże należy wskazać, iż środki przeznaczone na działalność statutową, zgodną z zakresem zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy w szczególności pochodzić będą ze m.in. składek członkowskich uiszczanych przez członków Stowarzyszenia, Wnioskodawca nie wyklucza jednak przeznaczenia na nie również dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej.
  4. Wskazany przez Wnioskodawcę termin „pozostała produkcja wyrobów” nie oznacza ujętej w art. 17 ust. la pkt 1 „działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami”.

Wskazując ten termin Stowarzyszenie miało na myśli „pozostałą produkcję wyrobów” ujętą w sekcji C (przetwórstwo przemysłowe) dział 32 Polskiej Klasyfikacji Działalności ujętej w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24.12.2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z posiadaniem przez Stowarzyszenie statusu organizacji pożytku publicznego, jego dochody, w części przeznaczonej na działalność statutową są objęte zwolnieniem przedmiotowym z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskiwany przez Stowarzyszenie ze składek członkowskich uiszczanych przez członków Stowarzyszenia, a także dochód z działalności gospodarczej – w części przeznaczonej na działalność statutową, zgodną z zakresem zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy, objęty jest zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt) 6c ustawy CIT.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Natomiast zgodnie z przepisem ust. 2 tego artykułu organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  • podatku dochodowego od osób prawnych,
  • podatku od nieruchomości,
  • podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • opłaty skarbowej,
  • opłat sądowych

-w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.


Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ).


Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Art. 17 ust. 1b updop stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. la pkt 2 updop wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2010 r. (IBPBI/2/423-885/10/CzP) wskazał, iż nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i – bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.


W świetle powyższego decydujące znaczenie dla uzyskania możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego przez Stowarzyszenie, ma cel na jaki dochód zostanie przeznaczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 6c do dochodów, które zostaną przeznaczone na działalność statutową - jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz .U. z 2016 r., poz. 1817, z późn. zm), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.


W myśl ust. 2 powołanego przepisu, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

− osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób:
    1. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    2. udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
  2. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalności charytatywnej;
  4. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
    1. działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
  6. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638);
  7. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  8. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  9. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  10. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  11. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  12. działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  13. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  14. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  15. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  16. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  17. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  18. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  19. turystyki i krajoznawstwa;
  20. porządku i bezpieczeństwa publicznego;
  21. obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  22. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji:
    1. udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  23. ratownictwa i ochrony ludności;
  24. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  25. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
  26. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  27. promocji i organizacji wolontariatu;
  28. pomocy Polonii i Polakom za granicą;
  29. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych:
    1. działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. poz. 1203);
  30. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  31. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  32. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
    1. rewitalizacji

  33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o organizacji pożytku publicznego i wolontariacie, organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:
    1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
    2. przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
    4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych (…) - w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.


Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 tej ustawy wynika z kolei, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.


Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego. Zatem dla oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego właściwe będzie unormowanie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


I tak, zgodnie z powołanym wyżej przepisem, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Jednocześnie należy zastrzec, że omawiane zwolnienie – zgodnie z art. 17 ust. 1a ww. ustawy – nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.




Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c, tj.:

  • posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.


Podkreślić należy, że z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


Tym samym, przepis art. 17 ust. 1a ustawy wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonym w art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przeznaczają swoje dochody na działalność pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym źródło uzyskanego dochodu. (z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w art. 17 ust. 1a- nie mającymi w niniejszej sprawie zastosowania) Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i – bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ww. ustawy)

W świetle powyższego, zastosowanie powyższego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie „w części przeznaczonej na działalność statutową” oznacza, że realizacja „innych celów” nie będzie stanowiła podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku „Prawo o Stowarzyszeniach”. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. Jego celem statutowym jest działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju reklamy, podnoszenia standardów etycznych i zawodowych w tej dziedzinie oraz rozszerzenia swobody komunikowania się producentów i konsumentów. Realizując powyższe cele, Wnioskodawca prowadzi w szczególności „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą a dochody z tej działalność służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.

Podkreślić należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę – tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.


Zgodnie z przywołanym na wstępie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.


Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.


Jeszcze raz należy wskazać, że aby skorzystać, ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c muszą być spełnione następujące warunki, tj.:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  3. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (art. 17 ust.1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), muszą w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa należy podkreślić, że cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, muszą w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Stowarzyszenie wskazało, że prowadzi w szczególności „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”, która to została wymieniona w ustawowym katalogu zadań publicznych w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy. Natomiast jako cele wskazane zostały działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju reklamy, podnoszenia standardów etycznych i zawodowych w tej dziedzinie oraz rozszerzenia swobody komunikowania się producentów i konsumentów.

Wskazane przez Stowarzyszenie cele statutowe nie wskazują jednoznacznie, że realizuje ono zadania publiczne o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy o działalności publicznego pożytku publicznego i wolontariacie tj. „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”. Wskazane zadania powinny w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Należy podkreślić, że zwolnienie z opodatkowania jest odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stąd też przepisy które je wprowadzają muszą być interpretowane ściśle z ich brzmieniem. Dopiero łączne wystąpienie celów w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz w statucie Stowarzyszenia, daje podstawę do zwolnienia określonych dochodów z opodatkowania.

Tym samym pomimo, iż Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego a także osiągnięty dochód przeznaczy i wydatkuje na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej to dochody Stowarzyszenia w części przeznaczonej na działalność statutową wymienioną w przedstawionym stanie faktycznym nie będą mogły korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj