Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.165.2017.2.WR
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym następnie pismem z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest

  • prawidłowe, w zakresie pytania pierwszego,
  • nieprawidłowe w zakresie pytania drugiego,

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • energochłonności zakładu wykorzystującego wyroby węglowe oraz
  • zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych używanych do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2017 r., które wpłynęło do tut. organu w dniu 3 października 2017 r. Pismo to stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 26 września 2017 r., znak:0111-KDIB3-3.4013.165.2017.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim produkcja maszyn i urządzeń (PKD 28.93.Z). Jednocześnie Spółka w ramach swojej struktury posiada kotłownię. Działalność kotłowni od 1 stycznia 2017 r. prowadzona jest bez koncesji na wytwarzanie ciepła oraz na przesył i dystrybucję ciepła. Po spadku mocy cieplnej zamówionej przez wszystkich odbiorców wynosi ona 4,9911 MW i na tej podstawie Prezes Urzędu Regulacji Energetyki w dniu 11 stycznia 2017 r. wydał decyzję o postanowieniu wygaśnięcia koncesji na wytwarzanie ciepła oraz na przesyłanie i dystrybucję ciepła. Decyzja o wygaśnięciu koncesji obowiązuje od 1 stycznia 2017 r.

Kotłownia posiada wyodrębnione środki trwałe tj.: budynek, budowle i maszyny oraz urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej, które znajdują się na odrębnej działce zlokalizowanej w B. Kotłownia jako wyodrębniony dział, posiada kierownika i zatrudnionych pracowników. Spółka prowadzi zapisy księgowe tak, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań oraz oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów zorganizowanej części - kotłowni.

Sprawozdanie finansowe Spółki corocznie jest badane przez biegłego rewidenta i zatwierdzane przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.

Dla potrzeb kotłowni Spółka zakupuje miał węglowy -wyroby węglowe to wyroby energetyczne, oznaczonego kodem CN ex 2701 załącznika nr 1 do ustawy - art. ust.1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późń. zm.). Zakupiony miał węglowy w całości zużywany jest do celów opałowych w kotłowni.

Ciepło produkowane przez kotłownię przeznaczone jest na następujące cele;

  1. ogrzanie własnej firmy,
  2. sprzedaż na zewnątrz zgodnie z zawartymi umowami na rzecz miejscowego szpitala, szkoły, przedszkola, wspólnoty mieszkaniowej oraz budynków mieszkalnych należących do spółdzielni mieszkaniowej.

Wnioskodawca zaznacza, że jest to jedyna kotłownia zakładowa w okolicy, która służy do ogrzewania większości bloków mieszkalnych, organów administracji publicznej, podmiotu leczniczego, placówek oświatowych i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Budynki te nie posiadają własnego ogrzewania, Wnioskodawca jest jedynym dostawcą ciepła dla nich.

Sprzedaż dotycząca kotłowni za 2016 r. wynosi 1 741 413,81 zł. Koszty zakupu miału węglowego wraz z transportem za 2016 r. wynoszą 904 029, 40 zł co stanowi 51,91 % w wartości produkcji sprzedanej. Wartość produkcji sprzedanej liczonej w całości dla Spółki […] S. A za 2016 r. wynosi 15 288 965, 96 zł.

Zgodnie z brzmieniem art. 31a ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, za zakład energochłonny uważa się "zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

W przedsiębiorstwie wydzielonej części przedsiębiorstwa jaką jest kotłownia wskaźnik udziału zakupu wyrobów węglowych w produkcji sprzedanej wynosi 51,91%, dlatego Spółka jest zakładem energochłonnym.

Spółka posiada interpretację indywidualną nr IPTPP3/443A-115/12-4/KK z dnia 26 września 2012 r. wydaną przez Ministra Finansów Organ upoważniony do wydawania interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej Łodzi.

Jednocześnie Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym, sprzedającym ciepło odbiorcom końcowym, przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a więc jest objęta obowiązkiem uzyskania i umarzania świadectw efektywności energetycznej, tzw. białych certyfikatów, na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej. Powyższy obowiązek za lata poprzednie i 2016 rok został zrealizowany poprzez wniesienie opłaty zastępczej na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Opłata zastępcza za 2016 r. w kwocie 12 910, 03 zł została wpłacona w dniu 27 marca 2017 r. na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązującym od 1 lipca 2017 r., zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w których wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Natomiast zgodnie z art. 31c pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust 1 pkt 8 uznaje się uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie o efektywności energetycznej przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej. Tym samym zwolnienie, o którym mowa w art. 31a ust.1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, dotyczy podmiotów zobowiązanych do uzyskania i umarzania świadectw efektywności energetycznej lub uiszczania opłaty zastępczej na podstawie ustawy o efektywności energetycznej.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o efektywności energetycznej obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy przedsiębiorstwa energetycznego sprzedającego ciepło odbiorcom końcowym, jeżeli łączna wielkość zamówionej mocy cieplnej przez tych odbiorców nie przekracza 5 MW w danym roku kalendarzowym.

Spółka nie posiada i nie jest objęta :

  1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. poz.1223 oraz z 2016 r. poz. 266,542,1579,1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS , o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS)(Dz.U. poz. 1060),
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U z 2015 r.poz.2167 i 2359 oraz z 2016 r.poz.266 i 1250),przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej,
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004,
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

Spółka wypełnia cały podstawowy zakres wymogów określonych przepisami prawa odnośnie środowiska. Spółka terminowo reguluje zobowiązania powstałe z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska.

Wyżej wymieniony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 29 września 2017 roku (pismo uzupełniające zostało doręczone tut. organowi w dniu 3 października 2017 roku). We wskazanym w poprzednim zdaniu piśmie Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Kotłownia jest wyodrębniona funkcjonalnie oraz organizacyjnie w Spółce;
  2. Kotłownia stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  3. Kotłownia mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania gospodarcze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy […] SA można uznać za przedsiębiorstwo energochłonne na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 roku?
  2. Czy […] SA może korzystać przy zakupie miału węglowego oznaczonego kodem CN ex 2701 ze zwolnienia z akcyzy przewidzianego w art. 31a ustawy o podatku akcyzowym, w znaczeniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1, 2

Kotłownia jako zorganizowana część przedsiębiorstwa spełnia w pełni wszystkie kryteria zakładu energochłonnego

tj:

  1. wskaźnik udziału zakupu wyrobów węglowych w produkcji sprzedanej wynosi 50%,
  2. jest organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniona w istniejącej spółce, tj. występuje w strukturze organizacyjnej w prowadzonym przedsiębiorstwie (stanowi wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość),
  3. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania,
  4. stanowi zespół składników wyodrębniony finansowo, tzn. poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  5. mogłaby stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, tj. posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z ustawą o efektywności energetycznej Spółka nie ma obowiązku od 1 stycznia 2017 r. wprowadzania systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej.

Spółka wypełnia podstawowy zakres wymogów określonych przepisami prawa odnośnie środowiska. Spółka z tego tytułu nie płaciła kar.

Naszym zdaniem Spółka jako zakład energetyczny jest nadal od 1 lipca 2017 r uprawniona do stosowania zwolnienia z akcyzy określonego w art. 31a ust.1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym przy zakupie miału węglowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, w zakresie objętym pytaniem pierwszym, a także za nieprawidłowe w zakresie objętym pytaniem drugim.

Zgodnie z art. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 t.j. z późniejszymi zmianami), zwanej dalej „ustawą”, określa ona opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1a wyroby węglowe oznaczają wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19- 21 załącznika nr 1 do ustawy wymienione zostały:

  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych;
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych;
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych – jak wynika z cyt. powyżej poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy – pozwala zaliczyć je do wyrobów akcyzowych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 23c stwierdzić należy, że finalnym nabywcą węglowym jest podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
    1. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
    2. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    3. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
  6. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r., zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31a ust. 7 ustawy przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do art. 31c ustawy za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223 oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

Zakładem energochłonnym w myśl art. 31a ust. 7 ustawy może być całe przedsiębiorstwo lub też jedynie zorganizowana część przedsiębiorstwa (rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania), w którym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Stosownie do tego przepisu, zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459).

Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności przede wszystkim zajmuje się produkcją maszyn i urządzeń, która to działalność objęta jest kodem PKD 28.93.Z. Spółka będąca Wnioskodawcą w swojej strukturze posiada kotłownię. W tej kotłowni produkowane jest ciepło, które przeznaczane na ogrzanie przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę, ale również na ogrzanie okolicznych budynków, w których ulokowane są szpital, szkoła, przedszkole, wspólnota mieszkaniowa, a także budynków mieszkalnych należących do spółdzielni mieszkaniowej.

Kotłownia, zgodnie z informacjami podanymi przez Wnioskodawcę, posiada wyodrębnione środki trwałe takie jak: budynek, budowle, maszyny oraz urządzenia niezbędne do prowadzenia odrębnej działalności gospodarczej. Wszystko to zlokalizowane jest na odrębnej działce. Ponadto kotłownia stanowi wyodrębniony dział posiadający kierownika i pracowników. Zapisy księgowe prowadzone są przez Spółkę w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie kotłowni przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań oraz oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów kotłowni.

Ponadto, zgodnie z tym co wskazał Wnioskodawca:

  1. Kotłownia jest wyodrębniona funkcjonalnie oraz organizacyjnie w Spółce;
  2. Kotłownia stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  3. Kotłownia mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania gospodarcze.

W świetle powyższego uznać należy, że kotłownia jako zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielona pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym, która mogłaby zarazem stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania w zakresie produkcji ciepła, stanowić będzie zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa o której mowa w art. 31a ust. 7 ustawy.

Warunkiem uznania kotłowni za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy jest osiągniecie minimalnego wskaźnika energochłonności tj. co najmniej 10% udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Zgodnie z podanymi przez Wnioskodawcę informacjami sprzedaż dotycząca kotłowni za 2016 r. wynosi 1 741 413, 81 zł. Natomiast koszt zakupu miału węglowego wraz z transportem, za rok 2016 wyniósł 904 029, 40 zł, która to wartość stanowi 51,91 % w wartości produkcji sprzedanej.

Tym samym kotłownia spełnia warunki dla uznania jej za zakład energochłonny. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego tj. uznania, że kotłownia spełnia warunki do uznania jej za zakład energochłonny, uznaje się za prawidłowe.

W odniesieniu do drugiego z zadanych pytań stwierdzić należy, że podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r. obok zużywania wyrobów węglowych do celów opałowych, powinien spełniać również kumulatywnie obie pozostałe przesłanki wynikające z ww. przepisu, to jest:

  • wyroby węglowe winny być zużywane przez zakład energochłonny w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31a ust. 7 ustawy oraz
  • w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Pierwszy warunek w sprawie opisanej we wniosku (co wykazane zostało powyżej) został spełniony tj. wyroby węglowe zużywane są w kotłowni, stanowiącej zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy. W związku z drugim z przedstawionych wymogów zwolnienia z art. 31a ust. 1 pkt 8 wskazać należy, że ustawodawca w art. 31c ustawy wymienia enumeratywnie systemy, które są uznawane za prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z tym co zostało wskazane przez samego Wnioskodawcę, Spółka nie posiada, ani nie jest objęta żadnym z systemów wskazanych w art. 31c, zatem od 1 lipca 2017 r. Wnioskodawca nie jest uprawniony do nabycia wyrobów węglowych w ramach zwolnienia z akcyzy w oparciu o przepis art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe jedynie w zakresie objętym pierwszym z pytań, a dotyczącym uznania kotłowni prowadzonej przez wnioskodawcę za zakład energochłonny. Natomiast w zakresie pytania drugiego dotyczącego możliwości zastosowania w opisanym stanie faktycznym zwolnienia z akcyzy dla wyrobów węglowych stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego, tj. uznania prowadzonej przez Wnioskodawcę kotłowni za zakład energochłonny, a także ewentualnej możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania akcyzą czynności, których przedmiotem są wyroby węglowe..

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj