Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.370.2017.2.SŚ
z 9 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 8 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu grantowego „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu grantowego „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 września 2017 r. o przeformułowanie pytania, przedstawienie stanowiska do przeformułowanego pytania oraz o uzupełnienie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało założone dnia 9 grudnia 2015 r. i jest organizacją nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Z dniem 26 lipca 2017 r. Stowarzyszenie rozpoczęło realizację Projektu grantowego pod nazwą „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” ze środków działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach LEADER”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W zakresie realizacji projektu zakupione zostaną instrumenty muzyczne (3 saksofony) oraz stroje (koszulki). Całkowita wartość Projektu grantowego wynosi: 8 910,00 zł (w tym wydatki kwalifikowalne 8 910 zł). Na podstawie art. 15 ust. 1 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uznano Stowarzyszenie za podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na podatek od towarów i usług (VAT) zostały uznane w kosztorysie Projektu grantowego za kwalifikowalne. W związku z powyższym Stowarzyszenie, realizując powyższą operację, nie będzie mogło odzyskać uiszczonego podatku VAT.

Ponadto, w piśmie z dnia 27 września 2017 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu do uzupełnienia wniosku, Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie działalność statutową. Nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Szczegółowy zakres działalności Stowarzyszenia: inicjowanie i podejmowanie społecznych działań dotyczących rozwoju kulturalnego, organizowanie szkoleń, kursów i warsztatów, imprez integracyjnych, promocyjnych, kulturalnych; współpraca z innymi instytucjami.
  2. Stowarzyszenie uzyskuje środki na realizację zadań statutowych ze składek członkowskich, darowizn, z dotacji celowych pozyskanych ze środków unijnych na realizację konkretnych projektów.
  3. Stowarzyszenie będzie udostępniało instrumenty muzyczne (3 saksofony) i stroje (koszulki) członkom Stowarzyszenia oraz osobom trzecim − nieodpłatnie.
  4. Działalność Stowarzyszenia jest nieodpłatna.
  5. Stowarzyszenie nie posiada obecnie żadnego majątku.
  6. Wszystkie usługi świadczone przez Stowarzyszenie takie jak np. występy artystyczne, warsztaty, kursy, szkolenia, usługi promocyjne − są bezpłatne.
  7. Wydatki związane z realizacją projektu „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” (zakupy instrumentów muzycznych i koszulek) będą wykorzystywane do czynności niepolegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 września 2017 r.).

Czy Stowarzyszenie może odliczyć podatek VAT w związku z realizacją projektu grantowego „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w piśmie z dnia 27 września 2017 r.), Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu grantowego „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zostało założone dnia 9 grudnia 2015 r. i jest organizacją nieprowadzącą działalności gospodarczej. Z dniem 26 lipca 2017 r. Stowarzyszenie rozpoczęło realizację Projektu grantowego pod nazwą „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” ze środków działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach LEADER”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W zakresie realizacji projektu zakupione zostaną instrumenty muzyczne (3 saksofony) oraz stroje (koszulki). Całkowita wartość Projektu grantowego wynosi: 8 910,00 zł (w tym wydatki kwalifikowalne 8 910 zł). Na podstawie art. 15 ust. 1 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uznano Stowarzyszenie za podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na podatek od towarów i usług (VAT) zostały uznane w kosztorysie Projektu grantowego za kwalifikowalne. W związku z powyższym Stowarzyszenie, realizując powyższą operację, nie będzie mogło odzyskać uiszczonego podatku VAT. Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie działalność statutową. Nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Szczegółowy zakres działalności Stowarzyszenia: inicjowanie i podejmowanie społecznych działań dotyczących rozwoju kulturalnego, organizowanie szkoleń, kursów i warsztatów, imprez integracyjnych, promocyjnych, kulturalnych; współpraca z innymi instytucjami. Stowarzyszenie uzyskuje środki na realizację zadań statutowych ze składek członkowskich, darowizn, z dotacji celowych pozyskanych ze środków unijnych na realizację konkretnych projektów. Stowarzyszenie będzie udostępniało instrumenty muzyczne (3 saksofony) i stroje (koszulki) członkom Stowarzyszenia oraz osobom trzecim − nieodpłatnie. Działalność Stowarzyszenia jest nieodpłatna. Stowarzyszenie nie posiada obecnie żadnego majątku. Wszystkie usługi świadczone przez Stowarzyszenie takie jak np. występy artystyczne, warsztaty, kursy, szkolenia, usługi promocyjne − są bezpłatne. Wydatki związane z realizacją projektu „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” (zakupy instrumentów muzycznych i koszulek) będą wykorzystywane do czynności niepolegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Stowarzyszenie może odliczyć podatek VAT w związku z realizacją projektu grantowego „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary (saksofony i koszulki) nabywane w związku z realizacją projektu grantowego „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)”– jak wynika z opisu sprawy – będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, tym samym nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie może odliczyć podatku VAT w związku z realizacją Projektu grantowego „Wyposażenie zespołu artystycznego (...)” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj