Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112.KDIL4.4012.345.2017.2.EB
z 9 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 1 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2017 r. (data wpływu 4 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 4 października 2017 r. o doprecyzowanie stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatek VAT). Gmina dokonała scentralizowania rozliczeń podatku VAT wraz z jej jednostkami organizacyjnymi.

Gmina jest wspólnotą samorządową, która wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności są to sprawy, m.in. z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W tym zakresie Gminę dotyczy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest płatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie zawieranych umów cywilnoprawnych, natomiast nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT realizując operację pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)”.

Gmina 3 kwietnia 2017 r. podpisała umowę o przyznaniu pomocy z Województwem na realizację operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” działanie „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem operacji jest stworzenie wielofunkcyjnego miejsca z zakresu rekreacji i turystyki w oparciu o walory przyrodnicze oraz istniejącą infrastrukturę, umożliwiającego zaspokojenie potrzeb różnych grup społecznych w zakresie rekreacji ruchowej oraz wybranych form turystyki.

Zakres operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” obejmuje przebudowę istniejącego placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej:

  1. demontaż istniejących urządzeń placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej,
  2. demontaż wskazanych istniejących ogrodzeń,
  3. montaż oświetlenia (latarnie) wraz z okablowaniem i szafką pomiarowo-sterującą,
  4. budowa nawierzchni utwardzonych,
  5. montaż urządzeń placu zabaw,
  6. montaż urządzeń siłowni zewnętrznej,
  7. montaż elementów małej architektury,
  8. wykonanie nasadzeń.

Wydatki na realizację operacji będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę przez wybranego w drodze przetargu nieograniczonego wykonawcę. Efekty powstałe w wyniku realizacji operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” nie będą przynosiły dochodów i nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizacja operacji planowana jest w terminie od 3 kwietnia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r. Trwałość projektu zostanie zachowana przez co najmniej 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej.

Zgodnie z powyższymi zapisami Gmina realizując przedmiotową operację, będzie wykonywała zadanie własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym, gdzie zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Inwestycje w infrastrukturę użyteczności publicznej realizowane są aby wypełnić zadania własne gminy. Tego typu czynności, realizowane w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dopóki zaspokajanie zbiorowych potrzeb określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym odbywa się w drodze realizacji obowiązków ustawowych, to taka działalność nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT, a więc realizacja przedmiotowej operacji nie jest w żaden sposób związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Wskazana siłownia zewnętrzna i plac zabaw będą ogólnodostępne i bezpłatne dla wszystkich użytkowników oraz nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem towary i usługi zakupione w celu zrealizowania operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i odpłatnej w zakresie objętym zakresem operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)”.

Gmina zaliczy poniesione w ramach realizacji ww. operacji wydatki brutto jako koszty kwalifikowalne operacji, które podlegać będą zwrotowi (refundacji) w wysokości wskazanej w umowie o przyznaniu pomocy. Koszty kwalifikowalne operacji są to koszty związane z realizacją operacji, które zostaną poniesione, w tym opłacone ze środków Gminy i podlegać będą refundacji w ramach płatności końcowej (płatność przekazywana na podstawie wniosku o płatność składanego po zrealizowaniu całej operacji) ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Otrzymanie przedmiotowej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem przedłożenia jej na etapie ubiegania się o refundację poniesionych kosztów w ramach realizacji operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia 2 października 2017 r.), Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, jednak realizując operację pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z tym, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty – m.in. z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych – należy do zadań własnych gminy.

Operacja pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” ma niekomercyjny charakter i będzie obiektem ogólnodostępnym i bezpłatnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina podpisała umowę o przyznaniu pomocy z Województwem na realizację operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” działanie „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem operacji jest stworzenie wielofunkcyjnego miejsca z zakresu rekreacji i turystyki w oparciu o walory przyrodnicze oraz istniejącą infrastrukturę, umożliwiającego zaspokojenie potrzeb różnych grup społecznych w zakresie rekreacji ruchowej oraz wybranych form turystyki.

Zakres operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” obejmuje przebudowę istniejącego placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej:

  1. demontaż istniejących urządzeń placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej,
  2. demontaż wskazanych istniejących ogrodzeń,
  3. montaż oświetlenia (latarnie) wraz z okablowaniem i szafką pomiarowo-sterującą,
  4. budowa nawierzchni utwardzonych,
  5. montaż urządzeń placu zabaw,
  6. montaż urządzeń siłowni zewnętrznej,
  7. montaż elementów małej architektury,
  8. wykonanie nasadzeń.

Wydatki na realizację operacji będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę przez wybranego w drodze przetargu nieograniczonego wykonawcę. Efekty powstałe w wyniku realizacji operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” nie będą przynosiły dochodów i nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizacja operacji planowana jest w terminie od 3 kwietnia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r. Trwałość projektu zostanie zachowana przez co najmniej 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej. Gmina realizując przedmiotową operację, będzie wykonywała zadanie własne w żaden sposób nie będą one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wskazana siłownia zewnętrzna i plac zabaw będą ogólnodostępne i bezpłatne dla wszystkich użytkowników oraz nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem towary i usługi zakupione w celu zrealizowania operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i odpłatnej w zakresie objętym zakresem operacji pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)”.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Gmina nie będzie nabywać ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie będą spełnione, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – celem projektu jest budowa ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej (której realizacja stanowi zadania własne gminy), a nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Zainteresowany realizując przedmiotową Inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn. „Przebudowa placu zabaw wraz z budową siłowni zewnętrznej na terenach rekreacyjnych (…)” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj