Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDL4.4012.252.2017.3.JKU
z 5 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.), z dnia 4 września 2017 r. (data wpływu 8 września 2017 r.), z dnia 12 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na usunięciu eternitu oraz odtworzeniu dachu, wraz z wykonaniem jego konserwacji oraz częściowego remontu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na usunięciu eternitu oraz odtworzeniu dachu, wraz z wykonaniem jego konserwacji oraz częściowego remontu. Wniosek został uzupełniony w dniu 5 września 2017 r. oraz 8 września o doprecyzowanie opisu sprawy, natomiast w dniu 18 września 2017 r. o pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 31 sierpnia 2016 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest – wymiana pokrycia dachowego na budynku komunalnym”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Wnioskowana inwestycja polegać ma na usunięciu 2.990 Mg eternitu, zawierającego azbest, z budynku komunalnego mieszczącego się w miejscowości przy ulicy. Poza usunięciem pokrycia, planuje się również impregnację i wzmocnienie istniejącej konstrukcji dachu oraz odtworzenie pokrycia z użyciem materiałów nieszkodliwych – blachodachówki. Planuje się również przeprowadzenie remontu kominów. Prace wykonane będą przez jedną firmę, która dokona demontażu azbestu i jego utylizacji (możliwe najęcie podwykonawcy), a następnie dokona zabezpieczenia i odtworzenia dachu. Prace te wykonane zostaną z poszanowaniem przepisów dotyczących postępowania z materiałem niebezpiecznym, jakim jest azbest. Wartym nadmienienia jest fakt, że część nieruchomości na której realizowane będą opisane prace, zajmują mieszkania komunalne w liczbie trzech. W pozostałej część budynku mieści się natomiast Przedszkole w miejscowości – oddział zamiejscowy Przedszkola. Stosunek powierzchni obu rodzajów pomieszczeń kształtuje się następująco: 16,35% powierzchni budynku zajmuje gminne przedszkole, natomiast 83,65% mieszkania komunalne. Wspomniane mieszkania, zaliczyć można do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Pismem z dnia 2 lutego 2017 r. Urząd Marszałkowski Województwa poinformował Gminę o wyborze przedmiotowego projektu do dofinansowania. Gmina planuje przystąpić do realizacji przedmiotowych prac w okresie wakacyjnym (tj. od czerwca – do połowy września).

W dniu 5 września 2017 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy wskazując, co następuje:

  1. Gmina z uzyskanej interpretacji podatkowej zamierza wynieść podatkowo- prawne skutki polegające na potwierdzeniu, że w podanym przykładzie, zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług dla usługi polegającej na wymianie i odtworzeniu pokrycia dachu. Wynikać to będzie z przeważającego przeznaczenie nieruchomości budynkowej dla celów mieszkaniowych, objętych społecznych programem mieszkaniowym – (83,65% powierzchni). Znajdzie to przełożenie, nie tylko na potwierdzenie właściwej wysokość podatku od towarów i usług, określonego w umowie z wykonawcą przedmiotowej inwestycji, ale również na poziom dofinansowania przedmiotowej inwestycji, gdyż jak wynika z opisu inwestycja uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, a we wniosku o dofinansowanie obciążenia związane z podatkiem od towarów i usług, określono jako kwalifikowalne, czyli podlegające refundacji.
  2. Wedle funkcjonującej praktyki usługa polegająca na usunięciu eternitu, została ujęta w obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 39.00. Natomiast podmiot, z którym zawarto umowę na realizację całego zakresu prac, wedle wyciągu z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, wykonuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod numerem 43.91.Z, 43.99.Z, 47.99.1. Podmiot, który faktycznie dokonał utylizacji azbestu, rozumianego jako działalność ujęta w PKWiU pod numerem 39.00, zrealizował to zadanie na zasadzie usługi, zrealizowanej dla wykonawcy wybranego w drodze zamówienia publicznego.
  3. Postępowanie z dnia 2 czerwca 2017 r., w ramach którego wyłoniony został wykonawca przedmiotowego zadania, podlega wyłączeniu od stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych, na podstawie art. 4 pkt 8 tejże ustawy. Jednakże, stanowi ono postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego i z tego względu, oparte zostało o procedury określone w wewnętrznym dokumencie funkcjonującym w Urzędzie Gminy tj.: „Regulamin udzielania zamówień finansowanych z budżetu Gminy, których wartość wynosi od 3500 PLN do wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30000 euro”, wprowadzonego Zarządzeniem Wójta Gminy.
  4. Przedmiotowy obiekt zaliczany jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, ze względu na jego sklasyfikowanie w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych oraz zgodność z pozostałymi przesłankami: – powierzchnia budynku nie przekracza 300 m2 – metraż pojedynczego lokalu nie przekracza 150 m2. Zrealizowane na budynku prace wyczerpują definicję przebudowy zawartą w art. 3 pkt 7a Ustawy Prawo Budowlane, w zakresie dotyczącym zmiany pokrycia dachu oraz jego odtworzenia oraz definicję remontu, zawartą w art. 3 pkt 8 tejże ustawy, w zakresie dotyczącym kominów i konstrukcji dachu – pozwala to na zachowanie przesłanek zastosowania 8% stawki VAT, zawarty w art. 42 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 września 2017 r.).

Czy założenie, iż właściwą stawką podatku od towarów i usług dla usługi polegającej na usunięciu eternitu oraz odtworzeniu dachu, wraz z wykonaniem jego konserwacji oraz częściowego remontu, na budynku, w którym mieszczą się zarówno lokale komunalne objęte społecznym programem mieszkaniowym, jak i gminne przedszkole, jest stawka 8%, biorąc pod uwagę kwalifikowalność tego podatku w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, którego beneficjentem jest Wnioskodawca przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego, jest prawdziwe?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 5 września 2017 r.), 83,65% powierzchni budynku zajmują mieszkania komunalne, natomiast 16,35% mieści gminne przedszkole. Pozwala to sklasyfikować obiekt w klasie 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach” w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, ze względu na fakt, iż przy budynkach o funkcjach mieszanych, decyduje przeznaczenie przeważającej części obiektu – założenia te znajdują odzwierciedlenie w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.). Mając na uwadze powyższe, należy również wskazać, iż przedmiotowy obiekt zaliczany jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, ze względu na jego sklasyfikowanie w dziale 11 PKOB oraz zgodność z pozostałymi przesłankami: – powierzchnia budynku nie przekracza 300 m2; – metraż pojedynczego lokalu nie przekracza 150 m2.

Ze względu na przewagę części mieszkaniowej w obiekcie oraz powyżej wskazane, przy realizacji prac wspólnych dla całego obiektu – wymiana, uzupełnienie i rekonstrukcja dachu – zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług.

Stanowisko powyższe znajduje również odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych; z dnia 9 czerwca 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygnatura: ILPP1/443-373/10-2/AT oraz z dnia 18 kwietnia 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygnatura: IPTPP1/443-103/14-4/MW. Ze względu na powyższe, za prawidłową należy uznać założoną we wniosku o dofinansowanie inwestycji 8% stawkę podatku od towarów i usług – z tego względu, kwalifikowalności w ramach projektu podlegać będzie 8% podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacja PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy wskazać, że zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych do ustawy, nie przewidują zastosowania zwolnienia od podatku dla usług polegających na demontażu azbestu z nieruchomości.

W załączniku nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w pozycji 152 wymieniono „Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem” (PKWiU 39.00.1).

Powyższy zapis poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% podlegają wszystkie usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU z roku 2008: 39.00.1 „Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem”.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – w myśl art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast, w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować 8% stawką podatku.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 31 sierpnia 2016 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest – wymiana pokrycia dachowego na budynku komunalnym”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Wnioskowana inwestycja polegać ma na usunięciu 2.990 Mg eternitu, zawierającego azbest, z budynku komunalnego. Poza usunięciem pokrycia, planuje się również impregnację i wzmocnienie istniejącej konstrukcji dachu oraz odtworzenie pokrycia z użyciem materiałów nieszkodliwych – blachodachówki. Planuje się również przeprowadzenie remontu kominów. Prace wykonane będą przez jedną firmę, która dokona demontażu azbestu i jego utylizacji (możliwe najęcie podwykonawcy), a następnie dokona zabezpieczenia i odtworzenia dachu. Prace te wykonane zostaną z poszanowaniem przepisów dotyczących postępowania z materiałem niebezpiecznym, jakim jest azbest. Część nieruchomości na której realizowane będą opisane prace, zajmują mieszkania komunalne w liczbie trzech. W pozostałej część budynku mieści się natomiast Przedszkole – oddział zamiejscowy. Stosunek powierzchni obu rodzajów pomieszczeń kształtuje się następująco: 16,35% powierzchni budynku zajmuje gminne przedszkole, natomiast 83,65% mieszkania komunalne. Pozwala to sklasyfikować obiekt w klasie 1122 ,,Budynki o trzech i więcej mieszkaniach” w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Wspomniane mieszkania, zaliczyć można do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Pismem z dnia 2 lutego 2017 r. Urząd Marszałkowski poinformował Gminę o wyborze przedmiotowego projektu do dofinansowania. Gmina planuje przystąpić do realizacji przedmiotowych prac w okresie wakacyjnym (tj. od czerwca – do połowy września).

Gmina z uzyskanej interpretacji podatkowej zamierza wynieść podatkowo- prawne skutki polegające na potwierdzeniu, iż w podanym przykładzie, zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług dla usługi polegającej na wymianie i odtworzeniu pokrycia dachu. Wynikać to będzie z przeważającego przeznaczenie nieruchomości budynkowej dla celów mieszkaniowych, objętych społecznych programem mieszkaniowym – (83,65% powierzchni). Znajdzie to przełożenie, nie tylko na potwierdzenie właściwej wysokość podatku od towarów i usług, określonego w umowie z wykonawcą przedmiotowej inwestycji, ale również na poziom dofinansowania przedmiotowej inwestycji, gdyż jak wynika z opisu inwestycja uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, a we wniosku o dofinansowanie obciążenia związane z podatkiem od towarów i usług, określono jako kwalifikowalne, czyli podlegające refundacji.

Wedle funkcjonującej praktyki usługa polegająca na usunięciu eternitu, została ujęta w obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 39.00. Natomiast podmiot, z którym zawarto umowę na realizację całego zakresu prac, wedle wyciągu z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, wykonuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod symbolem 43.91.Z, 43.99.Z, 47.99.1. Podmiot, który faktycznie dokonał utylizacji azbestu, rozumianego jako działalność ujęta w PKWiU pod symbolem 39.00, zrealizował to zadanie na zasadzie usługi, zrealizowanej dla wykonawcy wybranego w drodze zamówienia publicznego.

Postępowanie z dnia 2 czerwca 2017 r., w ramach którego wyłoniony został wykonawca przedmiotowego zadania, podlega wyłączeniu od stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych, na podstawie art. 4 pkt 8 tejże ustawy. Jednakże, stanowi ono postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego i z tego względu, oparte zostało o procedury określone w wewnętrznym dokumencie funkcjonującym w Urzędzie Gminy tj.: „Regulamin udzielania zamówień finansowanych z budżetu Gminy, których wartość wynosi od 3500 PLN do wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30000 euro”, wprowadzonego Zarządzeniem Wójta Gminy. Przedmiotowy obiekt zaliczany jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, ze względu na jego sklasyfikowanie w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych oraz zgodność z pozostałymi przesłankami: – powierzchnia budynku nie przekracza 300 m2 – metraż pojedynczego lokalu nie przekracza 150 m2. Zrealizowane na budynku prace wyczerpują definicję przebudowy zawartą w art. 3 pkt 7a Ustawy Prawo Budowlane, w zakresie dotyczącym zmiany pokrycia dachu oraz jego odtworzenia oraz definicję remontu, zawartą w art. 3 pkt 8 tejże ustawy, w zakresie dotyczącym kominów i konstrukcji dachu – pozwala to na zachowanie przesłanek zastosowania 8% stawki VAT, zawarty w art. 42 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą właściwej stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług (stawka 8% lub 23%) dla usługi polegającej na usunięciu eternitu oraz odtworzeniu dachu, wraz z wykonaniem jego konserwacji oraz częściowego remontu, na budynku, w którym mieszczą się zarówno lokale komunalne (zajmujące 83,65% powierzchni budynku), objęte społecznym programem mieszkaniowym, jak i gminne przedszkole.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie wykonywał usługi polegające na usunięciu eternitu oraz odtworzeniu dachu wraz z wykonaniem jego konserwacji oraz częściowego remontu na budynku, w którym mieszczą się zarówno lokale komunalne (zajmujące 83,65% powierzchni budynku), objęte społecznym programem mieszkaniowym, jak i gminne przedszkole, sklasyfikowanego w PKOB 1122, a zatem stanowiącego obiekt budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy.

Tym samym skoro przedmiotem inwestycji jest usługa polegająca na impregnacji i wzmocnieniu istniejącej konstrukcji dachu oraz odtworzeniu pokrycia z użyciem materiałów nieszkodliwych – blachodachówki, a ponadto remoncie kominów na budynku sklasyfikowanym w PKOB w dziale 1122 to obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości tych robót, związanych z budynkiem, w którym znajdują się lokale komunalne (mieszkania), objęte społecznym programem mieszkaniowym, jak i gminne przedszkole. Przy realizacji całego zadania inwestycyjnego w odniesieniu do ww. usług bez znaczenia pozostaje struktura procentowo-powierzchniowa znajdujących się w nim lokali komunalnych i gminnego przedszkola, istotnym jest bowiem sklasyfikowanie budynku według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do odpowiedniego grupowania.

Ponadto skoro, jak wynika z wniosku, świadczenie usług w zakresie usuwania eternitu z nieruchomości komunalnej jest sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 39.00, to usługa ta jest opodatkowana stawką w wysokości 8%, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy.

Podsumowując, w niniejszej sprawie usługi polegająca na odtworzeniu konstrukcji dachu oraz odtworzenie pokrycia z użyciem materiałów nieszkodliwych – blachodachówki, a ponadto remont kominów na budynku, w którym mieszczą się zarówno lokale komunalne (zajmujące 83,65% powierzchni budynku), objęte społecznym programem mieszkaniowym, jak i gminne przedszkole wykonywane w budynku sklasyfikowanym w PKOB 1122 korzystać będą z obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy. Z obniżonej 8% stawki podatku korzystać będzie również usługa usuwania azbestu sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 39.00 na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wyjaśnia się, że zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy prawo o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o zamawiającym – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej obowiązaną do stosowania ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 13 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o zamówieniach publicznych – należy przez to rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Na mocy art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych, zwanych dalej ,,zamówieniami”, przez jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj