Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.586.2017.1.AD
z 12 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 18 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac związanych z organizacją ekspozycji Polski na Międzynarodowej wystawie Astana EXPO 2017, które wystawione zostały przez podatników VAT (podwykonawców) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac związanych z organizacją ekspozycji Polski na Międzynarodowej wystawie Astana EXPO 2017, które wystawione zostały przez podatników VAT (podwykonawców).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski.

Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest m.in. organizacja targów, wystaw, kongresów i konferencji. Spółka dysponuje obiektem targowo-konferencyjnym o łącznej powierzchni 50.000 m2 oraz świadczy usługi w zakresie realizacji konferencji, wystaw i kongresów biznesowych.

Spółka zawarła z P., działającą w imieniu i na rzecz Miasta (dalej: „P.", „Zamawiający") umowę na zaprojektowanie, zabudowę, utrzymanie techniczne i demontaż ekspozycji Polski na Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017 (dalej: „Umowa EXPO 2017"), zlokalizowanej w Pawilonie Międzynarodowym w części C2 bloku 1-1 w Astanie, w Republice Kazachstanu (dalej: „Pawilon"). Przedmiot umowy jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków budżetu państwa w ramach projektu „P.". Przedmiotem Umowy EXPO 2017 jest wykonanie usług w zakresie kompleksowego zaprojektowania (Etap I), wykonania (częściowego montażu z komponentów wykonanych przez Wnioskodawcę powiązanego z robotami budowlanymi - Etap II), technicznego utrzymania Pawilonu w wybudowanym przez Organizatorów budynku podczas Wystawy Astana EXPO 2017 (Etap III) oraz wykonania robót rozbiórkowych i prac demontażowych (Etap IV).


Wnioskodawca, celem wykonania Umowy EXPO 2017 zawarł z dwoma podmiotami, tj.: Podwykonawcą nr 1 i Podwykonawcą nr 2 (dalej łącznie: „Podwykonawcy") następujące umowy na świadczenie usług:


  1. Umowa na podwykonawstwo z 14 marca 2017 r. zawarta z Podwykonawcą nr 1, dotycząca prac związanych z zaprojektowaniem (Etap I), wykonaniem (częściowy montaż z komponentów wykonanych przez Podwykonawcę nr 1 powiązany z robotami budowlanymi - Etap II), utrzymaniem technicznym (Etap III) i wykonaniem robót rozbiórkowych i prac demontażowych ekspozycji Polski na Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017 (Etap IV). Przedmiot umowy zawartej z Podwykonawcą nr 1 przewiduje, że Podwykonawca nr 1 zobowiązany jest do przystąpienia i wykonania poszczególnych etapów realizacji usługi, w zakresie:


Etap I:


  1. Uczestnictwo w wizji lokalnej przedstawicieli Podwykonawcy nr 1 na terenie wystawy w Pawilonie C.2 w bloku 1-1 i spotkaniu z przedstawicielami Organizatora.
  2. Przekazanie Wnioskodawcy do 6 marca 2017 r. opracowań „Projekt Pawilonu" w załączniku do Participation Guide: Wytycznych w zakresie projektu i budowy dla Oficjalnych Uczestników Wystawy Światowej EXPO 2017 w Astanie":


    1. planu architektonicznego Pawilonu (plan pokazujący rozkład pomieszczeń wejścia i wyjścia wraz z wyjściami awaryjnymi, wyposażenie technologiczne, obiekt wystawowy, umeblowanie itd.) w skali 1:100,
    2. aksometrii,
    3. rzutu stropu Pawilonu ze sprzętem oświetleniowym,
    4. rzutu podłóg z legendą objaśniającą dotyczącą wykończenia,
    5. schematu szkicowego wnętrza Pawilonu,
    6. kolorowego schematu szkicowego zewnętrznej strony Pawilonu,
    7. projektu fasady i wnętrza Pawilonu,
    8. wykazu materiałów i wyposażenia, których użycie w Pawilonie jest planowane,
    9. danych dotyczących zużycia energii elektrycznej (pod obciążeniem) dla Pawilonu z podziałem na użytkowników,
    10. planów, schematów dostaw wody, odprowadzania ścieków, dostaw energii elektrycznej, oświetlenia elektrycznego i lamp zadaniowych, systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, telekomunikacji informatycznej, systemów ochrony,
    11. informacji dotyczących planowanej logistyki i określenia zarządzania przepływem odwiedzających Pawilon,
    12. harmonogramu budowy Pawilonu,
    13. harmonogramu demontażu i usuwania materiałów Pawilonu.


  3. Wykonanie i dostarczenie w terminie do 21 dni do siedziby Wnioskodawcy kluczowych w jego ocenie elementów ekspozycji (próbek), w tym:


    1. dla ekspozycji Polski siedziska w strefie Odpoczynku, próbek sufitu podwieszanego i podłogi oraz ekranów dotykowych;
    2. dla Wystawy kandydatury: peryskopu, żyrandolu ze strefy pubu/pociągu, kariadyty ze strefy baru, próbek sufitu i podłogi oraz elementów ekranów dotykowych, ekranów ściennych prezentacyjnych, próbkę makiety ze strefy prezentacyjnej multimedialnej, próbkę roślinności zamontowanej na kratownicy na suficie.


  4. Opracowanie Dokumentacji Projektowej w terminie 30 dni od zawarcia umowy, tj.:


    1. projektów wykonawczych branży architektonicznej (w szczególności w zakresie technologii ekspozycji, pomieszczeń i funkcji specjalistycznych, aranżacji wnętrz i wyposażenia technicznego, wyposażenia meblowego),
    2. projektów wykonawczych branży konstrukcyjnej,
    3. projektów wykonawczych w branż instalacji wodno-kanalizacyjnych i wentylacji, grzewczych, sanitarnych w tym klimatyzacji i wentylacji, klimatyzacji precyzyjnej w zakresie istniejącej instalacji do potrzeb Pawilonu,
    4. projektów wykonawczych w branży instalacji elektrycznej,
    5. projektów wykonawczych w branży instalacji okablowania strukturalnego, systemów przeciwpożarowych oraz elektronicznych systemów zabezpieczeń,
    6. projektu wykonawczego instalacji multimedialnej i interaktywnej,
    7. projektu wykonawczego oprogramowania do zarządzania ekspozycją i infrastrukturą Pawilonu,
    8. STWiORB,
    9. projektów elementów identyfikacji audiowizualnej opracowanych w oparciu o system identyfikacji wizualnej obecności Polski na Międzynarodowej Wystawie EXPO 2017 w Astanie, dostarczony przez Zamawiających,
    10. projektu wykonawczego grafiki,
    11. projektu oraz produkcji wsadu multimedialnego w oparciu o scenariusze multimediów,
    12. planu Ekspozycji Pawilonu w części C2. Bloku 1-1,
    13. informacji bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
    14. planu/ów bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
    15. planu ewakuacji osób znajdujących się na Ekspozycji w Pawilonie w części C2. bloku 1-1,
    16. projektu budowlanego rozbiórki i demontażu Ekspozycji i przywrócenia Pawilonu do stanu pierwotnego,
    17. innych utworów niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia, na podstawie PFU ekspozycji autorstwa Pattern Recognition, PFU Wystawy kandydatury, Koncepcji Programowej Udziału Polski w Astana EXPO 2017, Koncepcji Tematycznej udziału Polski w Astana EXPO 2017 r. autorstwa Pattern Recognition, Opisu Koncepcji Wystawy kandydatury, dokumentu „Minimalne parametry urządzeń do poprawnego działania i Participation Guide".


  5. Zapewnienie osób wymaganych przez Organizatora w zakresie realizacji Etapów I-IV.
  6. Przekazanie do Wnioskodawcy przetłumaczonej na język rosyjski Dokumentacji Projektowej po uwzględnieniu uwag Zamawiającego.
  7. Uwzględnienie wszelkich uwag za strony Organizatora oraz uzyskanie ostatecznego zatwierdzenia Dokumentacji Projektowej przez Organizatora.


Etap II:


  1. Rozpoczęcie robót związanych z wykonaniem Ekspozycji.
  2. Wykonanie, w określonym terminie usług, dostaw i prac polegających na:


    1. wykonaniu obudów i ścian w lekkiej konstrukcji aluminiowej, obkładanych płytą MDF,
    2. wykonaniu i montażu drzwi zewnętrznych,
    3. wykonaniu sufitów akustycznych,
    4. wykonaniu wykończenia ścian i słupów (uzupełnienie ubytków, malowanie) na fragmentach niezabudowanych scenografią wystawy na kolor szary dookreślony w projekcie wykonawczym,
    5. wykonaniu instalacji elektrycznych wewnętrznych na potrzeby ekspozycji,
    6. wykonaniu instalacji niskoprądowych wraz z wykonaniem instalacji okablowania strukturalnego na potrzeby budowy zintegrowanego systemu zarządzania ekspozycją i infrastrukturą IT ekspozycji,
    7. wykonaniu instalacji nagłośnienia strefowego wraz z dostawą i montażem urządzeń systemu i oprogramowania,
    8. wykonaniu i montażu elementów identyfikacji wizualnej,
    9. wykonaniu i montażu przestrzeni rekonstrukcyjnych,
    10. wykonaniu i montażu gablot,
    11. wykonaniu i montażu elementów wyposażenia ekspozycji,
    12. wykonaniu instalacji multimedialnych oraz wynajem/zakup i montaż urządzeń i oprogramowania,
    13. dostosowaniu instalacji elektrycznej do potrzeb ekspozycji,
    14. dostosowaniu instalacji niskoprądowych do potrzeb ekspozycji,
    15. dostosowaniu instalacji wentylacji i klimatyzacji do potrzeb ekspozycji,
    16. dostosowaniu instalacji wodno-kanalizacyjnej do potrzeb ekspozycji,
    17. wykonaniu instalacji elektrycznych do oświetlenia ekspozycyjnego wraz z dostawą i montażem opraw oświetleniowych,
    18. wykonaniu wydruków graficznych, w tym wielkoformatowych,
    19. wyposażeniu przestrzeni Pawilonu w części C2. Bloku 1-1 w podstawowy sprzęt przeciwpożarowy wraz z oznakowaniem i (w miarę konieczności) oznakowaniu dróg ewakuacyjnych,
    20. wykonaniu wszelkich niezbędnych prac zapewniających prawidłową realizację Przedmiotu Umowy zgodnie z Koncepcją Tematyczną udziału Polski w EXPO 2017 oraz Opisu koncepcji Wystawy kandydatury.


  3. Przeprowadzenie odbiorów, prac rozruchowych, testów ekspozycji - w terminie określonym w umowie z Podwykonawcą nr 1.
  4. Przekazanie do Organizatora (Urząd Techniczny) przetłumaczonej Dokumentacji Podwykonawczej w określonym terminie, po uwzględnieniu uwag Wnioskodawcy i Koordynatora czynności inspektorów nadzoru inwestorskiego.
  5. Zapewnienie kompleksowej usługi serwisu sprzątającego i uporządkowanie, sprzątnięcie, wyczyszczenie, umycie wszelkich powierzchni Pawilonu i Ekspozycji przed dniem odbioru ostatecznego.
  6. Przeszkolenie osób wskazanych przez Zamawiającego w zakresie obsługi wszystkich elementów Pawilonu i Ekspozycji oraz przekazanie odpowiedniej dokumentacji w tym zakresie przed dniem odbioru ostatecznego.
  7. Zapewnienie całodobowej ochrony (mienia stałego i niestałego) od dnia przekształcenia Terenu budowy przez określony czas - do dnia odbioru Etapu IV.


Etap III:


Od dnia Odbioru ostatecznego prac do dnia określonego w umowie z Podwykonawcą nr 1, Podwykonawca nr 1 zobowiązany jest do bieżącego utrzymania Ekspozycji i jej otoczenia na zasadach określonych w umowie.


Etap IV:


Od dnia protokolarnego przekazania Podwykonawcy nr 1 przez Wnioskodawcę Pawilonu do demontażu. Podwykonawca nr 1 zobowiązany jest do wykonania całości prac związanych z demontażem Ekspozycji i doprowadzeniem Pawilonu do stanu pierwotnego, w tym demontażem i przetransportowaniem do X elementów Wystawy kandydatury we wskazanym okresie.

Podwykonawca nr 1 zobowiązuje się wykonać przy tym wszystkie konieczne dla realizacji przedmiotu umowy usługi, dostawy i prace, niezależnie od tego czy były opisane w Koncepcji Tematycznej lub Dokumentacji Przetargowej.


II. Umowa z 10 marca 2017 r. zawarta z Podwykonawcą nr 2 w przedmiocie świadczenia na rzecz Wnioskodawcy usług doradztwa i nadzoru przy projektowaniu przez Wnioskodawcę Pawilonu Polski realizowanego na podstawie Umowy EXPO 2017; doradztwo i nadzór obejmują w szczególności stałe doradztwo i konsultacje w zakresie projektowym, pomoc w wyborze konkretnych technologii i estetyki w zakresie określonej części ekspozycji oraz pomoc w zakresie rysunkowym w części scenograficznej (rozrysowanie detalu, uszczegółowienie proponowanych rozwiązań aranżacyjnych, uszczegółowienie kluczowych detali w części scenograficznej, bez rysunków wykonawczych); w ramach powyższej umowy Podwykonawca nr 2 zobowiązuje się ponadto:


  1. przekazać koncepcję budowy Pawilonu Polski na Międzynarodowej Wystawie Astana 2017 w formie plików edytowalnych w formacie *.dwg, *skp (Model 3d całego Pawilonu Polski) wraz z licencją do korzystania na zasadach określonych w umowie; Podwykonawca nr 2 oświadcza, iż jest uprawniony do udzielenia licencji do korzystania z utworu na zasadach określonych w umowie,
  2. opracować i przekazać kompletny scenariusz wykonawczy wystawy i scenariusz multimediów,
  3. opracować i przekazać w wersji elektronicznej wszystkie tekstowe treści drukowane oraz tekstowe treści do wszystkich aplikacji przetłumaczone na : j. angielski, j. rosyjski, j. kazachski,
  4. rozpisać schematy aplikacji (dokonać podziału na plansze),
  5. przekazać komplet treści ikonograficznych i filmowych pozyskanych od instytucji trzecich wraz z licencją do korzystania i udzielenia dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2,
  6. sporządzić i przekazać komplet projektów elementów identyfikacji wizualnych opracowanych w oparciu o system identyfikacji wizualnej obecności Polski na Międzynarodowej Wystawie EXPO 2017 w Astanie, oraz Projekt koncepcyjny Pawilonu Polskiego zawierający komplet projektów wykonawczych grafik drukowanych (bez projektów plansz aplikacji) całości polskiej ekspozycji z wyłączeniem Wystawy kandydatury, o parametrach technicznych plików umożliwiających ich wydruk w jakości odpowiedniej do wielkości danego medium na podstawie formatów wydruków dostarczonych przez Wnioskodawcę oraz wytyczne do projektów plansz aplikacji (plansze przykładowe prezentujące kompozycję, czcionkę, kolorystykę aplikacji, typ użytych ikon),
  7. opracować i przekazać scenariusz aplikacji Projekcja 3d tzw. w szczelinie - strefa Technologie, wraz z ewentualnymi materiałami filmowymi i licencjami do korzystania z materiałów filmowych i udzielania dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2 - jeśli zostaną uwzględnione w scenariuszu,
  8. opracować i przekazać treść oraz pozyskane zdjęcia do aplikacji w kioskach dotykowych - strefa technologie: 1. gra typu Packman 2. Aplikacja przeglądarkową prezentującą osiągnięcia związane ze zgazowaniem węgla, spalaniem biomasy oraz pokazującą wykorzystanie sztucznej inteligencji do zwiększania efektywności energetycznej w wytwarzaniu energii z węgla (na podstawie projektu S. opracowanego w I.), 3. gra quiz, w której widz odpowiada na pytania, wraz z licencjami do korzystania ze zdjęć i udzielania dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2,
  9. opracować i przekazać treść oraz pozyskane zdjęcia i materiały filmowe wraz z tłumaczeniami ich na język kazachski, rosyjski, angielski, do aplikacji prezentującej zagadnienia związane z rewitalizacją terenów pokopalnianych (porównanie miejsca przed i po rewitalizacji) wraz z licencjami do korzystania ze zdjęć i materiałów filmowych i udzielenia dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2, uwzględniając następujące miejsca:


    1. muzea, szlaki tematyczne, zjazdy turystyczne;
    2. K;
    3. S;
    4. S;
    5. S.;
    6. Parki, tereny rekreacyjne, budownictwo mieszkaniowe;
    7. G.;
    8. Strefy ekonomiczne i centra przedsiębiorczości;
    9. N.;
    10. N. - inkubator przedsiębiorczości, strefa aktywności gospodarczej oraz regionalny ośrodek kształcenia na obszarze po zlikwidowanej K..


  10. pozyskać i przekazać film o spalaniu dla zadania: spalanie i hologram błękitny płomień - strefa Technologie: Technika wraz z licencją do korzystania z filmu i udzielania dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2,
  11. opracować i przekazać scenariusz mappingu do aplikacji Las oraz pozyskane zdjęcia wraz z licencjami do korzystania ze zdjęć i udzielenia dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2,
  12. opracować i przekazać treści oraz pozyskane zdjęcia dla ekranów transparentnych - strefa Las: animacje z infografikami o gatunkach drzew umieszczonych w gablotach, wraz z licencjami do korzystania ze zdjęć i udzielenia dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2,
  13. opracować i przekazać treści oraz pozyskane zdjęcia do aplikacji Las umożliwiającej zwiedzającym zapoznanie się z głównymi funkcjami lasu oraz bioróżnorodnością fauny i flory polskich lasów wraz z licencjami do korzystania ze zdjęć i udzielania dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2,
  14. opracować i przekazać treści oraz pozyskane zdjęcia do aplikacji z informacjami dotyczącymi polskich lasów - strefa Las: poszerzające informacje prezentowane na grafice na ścianie przy rampie wraz z licencjami do korzystania ze zdjęć i udzielania dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2,
  15. opracować i przekazać opis kompozycji w poszczególnych strefach dźwiękowych (4 strefy),
  16. wskazać konkretne olejki (zapach, producent) do emiterów zapachu w strefie Las,
  17. przekazać nagrania odgłosów zwierząt do strefy Las,
  18. opracować i przekazać treści do aplikacji w strefie Regiony, Nowoczesne Technologie oraz przekazać pozyskane materiały filmowe wraz z licencjami do korzystania z materiałów filmowych i udzielania dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2, wraz z wykonanymi koniecznymi tłumaczeniami na język rosyjski,
  19. opracować i przekazać treści do aplikacji w strefie Regiony z instalacją świetlną oraz przekazać pozyskane materiały filmowe wraz z licencjami do korzystania z materiałów filmowych i udzielania dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2 z wykonanymi koniecznymi tłumaczeniami na język rosyjski.


Podwykonawca nr 2 zobowiązuje się przy tym do opracowania tekstów i przekazania ewentualnych zdjęć i materiałów filmowych do wszystkich aplikacji niewymienionych powyżej, a wymaganych umową zawartą przez Wnioskodawcę z P. i/lub scenariuszem multimediów; w przypadku opracowania przez Podwykonawcę nr 2 powyższych tekstów do aplikacji, Podwykonawca nr 2 przeniesie na Wnioskodawcę całość praw autorskich majątkowych i praw pokrewnych łącznie z wyłącznym prawem do udzielania zezwoleń na wykonanie zależnego prawa autorskiego na zasadach określonych w umowie Podwykonawcą nr 2 oraz udzieli licencji do korzystania ze zdjęć i/lub materiałów filmowych z prawem do udzielania dalszych sublicencji na zasadach określonych w umowie z Podwykonawcą nr 2.

Zarówno umowa pomiędzy Wnioskodawcą, a Podwykonawcą nr 1, jak i umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a Podwykonawcą nr 2, określają jedno całościowe (ryczałtowe) wynagrodzenie za całość usług świadczonych na ich podstawie.

Podwykonawcy są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 powyższej ustawy.

Zgodnie z postanowieniami zawartych umów, wynagrodzenie należne Podwykonawcom z tytułu świadczonych przez nich usług zostanie powiększone o VAT, według odpowiedniej stawki.

Podwykonawcy z tytułu wykonanych na rzecz Spółki usług wystawiają na jej rzecz faktury VAT, na których wskazywane są kwoty netto do zapłaty oraz kwoty VAT, obliczonego według stawki 23%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w świetle okoliczności przedstawionych powyżej, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie prac wynikających z powyżej wskazanych umów zawartych z Podwykonawcą nr 1 i Podwykonawcą nr 2?


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przedmiotowych usług z uwagi na niewątpliwy, bezpośredni związek przedmiotowych usług z działalnością gospodarczą Spółki podlegającą opodatkowaniu VAT.


W szczególności, zdaniem Spółki:


  • miejscem świadczenia nabywanych usług jest miejsce, w którym Wnioskodawca posiada siedzibę, tj. terytorium Polski (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT),
  • Podwykonawcy nie są podmiotami zwolnionymi podmiotowo od opodatkowania VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT,
  • na gruncie przedmiotowych transakcji nie występuje obowiązek rozliczenia VAT przez Spółkę na zasadach mechanizmu tzw. „odwrotnego obciążenia",
  • nabywane usługi są bezpośrednio wykorzystywane do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej VAT.


IV. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.


1 Uwagi wstępne.


W pierwszej kolejności Wnioskodawca pragnie wskazać, że usługi świadczone przez Podwykonawców powinny być traktowane, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego, jako kompleksowe usługi w zakresie organizacji, przygotowania, utrzymania i likwidacji tymczasowej Ekspozycji Polski na Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017.

Celem usług wykonywanych przez Podwykonawców na rzecz Spółki jest całościowe przygotowanie Ekspozycji Polski na Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017. W ocenie Wnioskodawcy, pomimo tego, że w ramach zakresu przedmiotowego umów zawartych z Podwykonawcami (w szczególności umowy zawartej z Podwykonawcą nr 1) zawarte zostały czynności związane z fizycznym tworzeniem polskiego Pawilonu, zakres usług świadczonych przez Podwykonawców nie może być rozpatrywany wyłącznie przez pryzmat tych czynności. Jak wskazano szczegółowo w opisie stanu faktycznego, prace wykonywane przez Podwykonawców mają charakter kompleksowy, a ich zakres jest niezwykle szeroki. Wzniesienie polskiej Ekspozycji stanowi przy tym tylko jeden z wielu, niedominujący element prac, wśród których należy wyróżnić przede wszystkim przygotowanie elementów wyposażenia Ekspozycji oraz opracowanie i wykonanie instalacji multimedialnych i przekazywanych na nich treści multimedialnych oraz wynajem/zakup i montaż urządzeń i oprogramowania prezentujących koncepcję polskiej Ekspozycji na Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017.

Jak wskazano powyżej, głównym celem zleconych Podwykonawcom prac jest kompleksowe przygotowanie tymczasowego miejsca do udziału Polski w wystawie EXPO Astana 2017, utrzymanie tego miejsca przez cały czas trwania wystawy oraz wykonanie rozbiórki Pawilonu po zakończeniu wystawy.


2. Określenie miejsca świadczenia usług świadczonych przez Podwykonawców.


Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem szeregu przepisów tj. ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.

Na gruncie przedstawionego powyżej stanu faktycznego, należy w szczególności wykluczyć, że świadczone przez Podwykonawców usługi są związane z nieruchomościami i na podstawie art. 28e ustawy o VAT, powinny podlegać opodatkowaniu VAT w miejscu położenia nieruchomości. Zgodnie bowiem z ugruntowaną liną interpretacyjną organów podatkowych, usługi związane z organizacją targów i wystaw nie stanowią usług związanych z nieruchomością, z uwagi na tymczasowy i przejściowy charakter wykonanych wystaw, które przeznaczone są jedynie do przejściowego użytku (tak m.in w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 kwietnia 2017 r., sygn. 3063- ILPP1-3.4512.30.2017.2.JN, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 sierpnia 2015 r. sygn. IPPP3/4512-368/15-4/JF). Tym samym, do przedmiotowych usług znajdą zastosowanie ogólne zasady określenia miejsca świadczenia usług dla potrzeb opodatkowania VAT.

Zgodnie z przestawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca ma siedzibę w Polsce, miejscem opodatkowania świadczonych przez Podwykonawców usług na podstawie zawartych umów jest więc Polska. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, Podwykonawcy prawidłowo postępują wystawiając na rzecz Wnioskodawcy faktury z polskim VAT z tytułu realizacji usług objętych powyższymi umowami.


3. Brak objęcia zwolnieniem podmiotowym usług świadczonych przez Podwykonawców.


Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Podwykonawcy są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Usługi świadczone przez Podwykonawców nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT.


4. Usługi świadczone przez Podwykonawców a możliwość rozliczenia VAT w procedurze tzw. „odwrotnego obciążenia".


1 stycznia 2017 r. do ustawy, zostały dodane przepisy art. 17 ust. 1 pkt 8 oraz art. 17 ust. lh, zgodnie z którymi usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, wykonane od 1 stycznia 2017 r. przez podwykonawców są objęte mechanizmem „odwrotnego obciążenia". Oznacza to, że podatnik VAT świadczący jako podwykonawca określone usługi budowlane na rzecz innego podatnika VAT działającego jako wykonawca lub generalny wykonawca a nie będącego inwestorem, nie rozlicza VAT należnego z tego tytułu i w rezultacie nie wystawia faktury VAT z wykazanym VAT należnym. Obowiązek rozliczenia VAT należnego w takich przypadkach spoczywa na nabywcy takich usług. Regulacje art. 17 ust. 1 pkt 8 oraz art. 17 ust. lh ustawy o VAT przewidują następujące przesłanki, aby dana usługa została opodatkowana zgodnie z zasadami „odwrotnego obciążenia", tj.:


  • nabywane usługi zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT,
  • usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny),
  • usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca.


Wszystkie powyższe warunki powinny zostać spełnione kumulatywnie, aby możliwe było opodatkowanie danej transakcji zgodnie z zasadami „odwrotnego obciążenia" VAT.


W pierwszej kolejności, celem ustalenia czy mechanizm „odwrotnego obciążenia" VAT znajdzie zastosowanie w ramach przedstawionego stanu faktycznego, należy zbadać czy świadczone przez Podwykonawców usługi mogą stanowić czynności opodatkowane VAT, opisane w załączniku nr 14 do ustawy o VAT. Załącznik nr 14 do ustawy o VAT w pozycjach 2-48 wymienia enumeratywnie wskazane kategorie usług stanowiących różnego rodzaju roboty budowlane, oznaczone określonymi symbolami PKWiU.


Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca pragnie przeanalizować przedmiot usług świadczonych przez Podwykonawców.


Z przedmiotu umowy zawartej z Podwykonawcą nr 1 nie wynika, aby usługi wskazane w przedmiotowej umowie należały do którejkolwiek z kategorii usług, przedstawionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT. Jak zostało wskazane w treści niniejszego wniosku, usługa świadczona przez Podwykonawcę nr 1 ma charakter kompleksowy. Jej celem jest całościowa organizacja, przygotowanie, utrzymanie i likwidacja tymczasowej Ekspozycji Polski na Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017. Każdy z czterech etapów realizacji przez Podwykonawcę nr 1 usługi składa się z różnego rodzaju czynności technicznych, z których tylko część potencjalnie mogłaby być postrzegana jako szeroko rozumiane usługi budowlane. Należy podkreślić, że obok czynności polegających na fizycznym wzniesieniu tymczasowego Pawilonu i jego późniejszym demontażu, Podwykonawca nr 1 przeprowadza pełną obsługę związaną z funkcjonowaniem Pawilonu, obejmującą w szczególności:


  • przygotowanie niezbędnych opracowań dotyczących wyglądu i funkcjonowania Pawilonu, w tym dotyczących również planowanej logistyki i określenia zarządzania przepływem odwiedzających Pawilon w trakcie wystawy EXPO Astana 2017,
  • przygotowanie i obsługa instalacji audiowizualnej,
  • zaopatrzenie Pawilonu w niezbędne meble,
  • zapewnienie obsługi serwisu sprzątającego,
  • wykonanie i montaż gablot,
  • wykonanie i montaż elementów wyposażenia Ekspozycji,
  • wykonanie instalacji multimedialnych oraz wynajem/zakup i montaż urządzeń i oprogramowania,
  • przeszkolenie wskazanych osób w zakresie obsługi wszystkich elementów Pawilonu
  • zapewnienie całodobowej ochrony Pawilonu, aż do dnia odbioru Etapu IV realizowanych prac (tj. do ostatecznego demontażu Pawilonu),
  • bieżące utrzymanie stanu technicznego Pawilonu i jego otoczenia do dnia zakończenia wystawy (realizacja Etapu III usług).


Co więcej, Podwykonawca nr 1 zobowiązał się wobec Wnioskodawcy do wykonania prac, świadczenia usług i dokonania dostaw, które nie są wymienione wprost w zakresie przedmiotowym umowy, ale pozostają w bezpośrednim i koniecznym związku z właściwym zrealizowaniem zawartej umowy. Powyższe świadczy o tym, że celem przyświecającym zawartej umowie nie jest jedynie przeprowadzenie prac o charakterze potencjalnie budowlanym, a pełna organizacja i obsługa Pawilonu - od początku do końca trwania targów EXPO Astana 2017.

Wnioskodawca pragnie również odnieść się do okoliczności związanych z pracami wykonywanymi przez Podwykonawcę nr 1, polegającymi na zabudowie i późniejszym demontażu Pawilonu. Zdaniem Spółki, powyższe czynności dokonywane w ramach wykonywania usługi kompleksowej, związanej z organizacją wystawy, nie mogą stanowić samodzielnej podstawy do uznania całej usługi wskazanej w umowie z Podwykonawcą nr 1 za roboty budowlane. Czynności te w żadnym wypadku nie są dominującym przedmiotem umowy zawartej przez Spółkę z Podwykonawcą nr 1.

Ponadto, odwołując się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. Nr 89, poz. 414 ze zm.), należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie, lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. art. 3 ustawy). Wobec powyższego, usługi polegające między innymi na wykonywaniu, montażu, zabudowie tymczasowych stoisk wystawienniczych i ich demontażu (w tym oświetlenia, wyposażenia i mebli) z całą pewnością nie mogą być uznane za usługi budowlane.

Zgodnie z przywołanym przepisem, roboty budowlane są to roboty polegające na budowie, przebudowie lub rozbiórce danego obiektu budowlanego. Aby zabudowę Pawilonu można było uznać za roboty budowlane, czyli za prace na obiekcie budowlanym, muszą one mieć charakter stały, a wykonujący roboty budowlane, musi w permanentny sposób ingerować w konstrukcję budynku. Zabudowa Pawilonu ma z kolei charakter zmienny i tymczasowy. Związane to jest przede wszystkim z dopasowywaniem elementów zabudowy i ich montażu do warunków stworzonych przez organizatorów wystawy EXPO Astana 2017. Prace dotyczące wykonania Pawilonu są bowiem powiązane z konstrukcją miejsca, w którym prowadzona jest wystawa. Co więcej, jak wynika z przedmiotu umowy zawartej z Podwykonawcą nr 1, cześć elementów zdemontowanego Pawilonu zostanie po zakończeniu wystawy przekazana Inwestorowi, celem ich dalszego wykorzystywania. Z powyższego wynika, że przedmiotowe czynności, jako element usługi kompleksowej, nie mogą przesądzać o tym, że cała usługa świadczona przez Podwykonawcę nr 1 mogłaby zostać uznana za usługę budowlaną.

Za wskazanym sposobem kwalifikacji przedmiotu umowy zawartej z Podwykonawcą nr 1 przemawia również fakt ustalenia w umowie ryczałtowego wynagrodzenia za całość usług wykonanych na jej podstawie przez Podwykonawcę nr 1.

Jeśli chodzi natomiast o umowę zawartą z Podwykonawcą nr 2, należy wskazać, że z jej zakresu przedmiotowego wynika wprost, iż charakter świadczonych usług odnosi się przede wszystkim do doradztwa i konsultacji w zakresie projektowym. Podwykonawca nr 2 odpowiedzialny jest wobec Wnioskodawcy za przygotowanie określonych elementów multimedialnych prezentacji Polski (aplikacje, gry, treści ikonograficzne i filmowe, projekcje 3d). Wskazać należy również, że Podwykonawca nr 2 przekazuje na rzecz Wnioskodawcy licencje niezbędne dla wykorzystania utworów pozyskanych przez Podwykonawcę nr 2, a wszelkie autorskie prawa majątkowe do powstałych w ramach realizacji umowy utworów są przekazywane Wnioskodawcy. Powyższe podyktowane jest koniecznością pełnego i bezkonfliktowego wykorzystania wytworzonej oprawy multimedialnej i audiowizualnej w trakcie funkcjonowania Pawilonu w ramach wystawy EXPO Astana 2017. Nie sposób uznać więc, że zakres przedmiotowy umowy zawartej z Podwykonawcą nr 2, przedstawiony w stanie faktycznym niniejszego wniosku, może wskazywać, że nabywane przez Wnioskodawcę usługi są powiązane w jakikolwiek sposób z szeroko rozumianymi usługami budowalnymi. Pozostają one w związku z organizacją i obsługą wystawy, a nie z czynnościami, które mogłyby zostać zaklasyfikowane jako roboty ogólnobudowlane.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że choć Podwykonawcy nr 1 i nr 2 występują w relacji do Wnioskodawcy jako podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT oraz są podatnikami VAT czynnymi, niepodlegającymi zwolnieniu podmiotowemu, to, w ocenie Wnioskodawcy, zakres świadczonych przez nich usług nie odpowiada żadnej z kategorii usług objętych obowiązkiem rozliczenia VAT w procedurze tzw. „odwrotnego obciążenia". Powyższy wniosek podyktowany jest obiektywnymi okolicznościami wynikającymi z treści zakresu przedmiotowego umów zawartych z Podwykonawcami oraz celem świadczonych usług, którym jest organizacja tymczasowego stanowiska Polski w ramach wystawy EXPO Astana 2017.

W konsekwencji, skoro świadczone przez Podwykonawców usługi nie mogą stanowić usług wymienionych przez Ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy o VAT jako te, do których ma zastosowanie mechanizm „odwrotnego obciążenia", to tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. Przepis ten ma bowiem zastosowanie jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy świadczonych przez podwykonawców.

W związku z powyższym, świadczone kompleksowe usługi związane z całościowym przygotowaniem tymczasowej Ekspozycji Polski na Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017, w ocenie Spółki, powinny podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Reasumując, realizowane przez Podwykonawców usługi nie są objęte mechanizmem „odwrotnego obciążenia" na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, ponieważ nie stanowią usług wymienionych przez Ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy. Nabyte przez Wnioskodawcę usługi powinny tym samym zostać opodatkowane VAT według zasad ogólnych - do usług tych znajdzie zastosowanie stawka 23% VAT, zgodnie z regulacją art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.


5. Prawo od odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Podwykonawców.


Mając na uwadze, że usługi świadczone przez Podwykonawców na rzecz Spółki powinny podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, w ocenie Spółki, bez wątpienia powinno jej przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Podwykonawców z uwagi na bezpośredni związek nabywanych usług z czynnościami opodatkowanymi VAT Spółki.

Zgodnie z regulacją art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższe oznacza, że jeśli podatnik, prowadząc działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, ponosi wydatki na nabycie towarów lub usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z takimi wydatkami.

Jak wskazano w opisie okoliczności stanowiących podstawę niniejszego wniosku, podstawowym przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest organizacja targów i konferencji. Spółka zawarła z P. Umowę EXPO 2017. Przy wykonaniu przedmiotu Umowy Expo 2017 zawartej z P. Spółka korzysta z usług świadczonych przez Podwykonawcę nr 1 i Podwykonawcę nr 2.

Powyższe wskazuje bezsprzecznie na bezpośredni związek występujący pomiędzy nabyciem usług świadczonych przez Podwykonawców na rzecz Spółki, z usługami świadczonymi przez Spółkę na rzecz P.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, wszelkie nabywane przez nią od Podwykonawców usługi związane z realizacją prac wskazanych w postanowieniach Umowy EXPO 2017 pozostają w ścisłym związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że będzie jej przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie na jej rzecz usług świadczonych przez Podwykonawców, związanych z pracami dotyczącymi realizacji umowy zawartej z P., z uwagi na niewątpliwy związek tych prac z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy, a nie podwykonawców.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj