Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.435.2017.2.MD
z 17 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 lipca 2017 r. (data wpływu 3 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 9 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży budynku administracyjnego wraz z przyłączem z rur preizolowanych CO na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży budynku administracyjnego wraz z przyłączem z rur preizolowanych CO na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 29 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.435.2017.1.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 9 października 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Syndyk masy upadłości Przedsiębiorstwa Budownictwa Komunalnego Spółka z o.o. w Jaśle w upadłości likwidacyjnej zamierza sprzedać nieruchomość gruntową zabudowaną, na którą składają się:

I. Prawo własności działki oznaczonej nr 1/4, o pow. 0,0765 ha objętej księgą wieczystą Nr KS1J/xxxx/5, zabudowaną:

  1. budynkiem administracyjnym (nr inwentarzowy 1), o pow. użytkowej 924 m2,
  2. przyłączem z rur preizolowanych CO.

Budynek wraz z instalacjami elektryczną, wodno-kanalizacyjną, centralnego ogrzewania i teletechniczną, został wybudowany w latach 70-tych XX wieku. Odbiór końcowy i przekazanie do użytku budynku nastąpiło 15 lipca 1977 r. Stanowił własność Przedsiębiorstwa Budownictwa Komunalnego w Jaśle (p. państwowe) z prawem wieczystego użytkowania gruntu.

W 1991 r. na podstawie ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym, wymieniony budynek został nieodpłatnie nabyty przez Miasto.

W dniu 29 września 1993 r. została zawarta pomiędzy powstałą Spółką pn. Przedsiębiorstwo B…. K….. Spółka z o.o. w J…., a Gminą Miejską umowa o oddanie mienia komunalnego Miasta J… do odpłatnego korzystania (umowa leasingu). Nieruchomość o nr ewid. 1/4 zabudowana budynkiem administracyjnym została oddana powstałej Spółce do odpłatnego korzystania z prawem pobierania pożytków. Umowa została zawarta na podstawie art. 39 w zw. z art. 45 ust.1 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych ( Dz.U. Nr 51, poz.298 z póżn. zm.) oraz Zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1990 r. w sprawie zasad ustalania należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa (M.P. Nr 43, poz. 334 z późn. zm.). Umowa została zawarta na czas oznaczony od dnia 29 września 1993 r. do dnia 28 września 2003 r., Spółka za korzystanie z przedmiotu umowy zobowiązała się uiszczać opłaty roczne obejmujące: raty kapitałowe i opłaty dodatkowe w wysokości obliczonej zgodnie z Zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1990 r.

Po wcześniejszej spłacie w całości należności za korzystanie z mienia komunalnego Miasta w dniu 27 maja 2002 r. na mocy Aktu Notarialnego Repertorium A. numer …../2002 przeniesiono na Spółkę własność gruntu tj. działka o nr 1/4 wraz z prawem własności budynku administracyjnego.

Powyższe czynności w tamtym okresie nie były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W 1995 r. w związku ze zmianą sposobu ogrzewania budynku zlecono wykonanie przyłącza centralnego ogrzewania z rur preizolowanych, w m-cu grudniu 1995 r. przyłącz został przyjęty do ewidencji środków trwałych pod numerem inwentarzowym 2…-7, z tego tytułu Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi wydatkami.

Od czasu przyjęcia wymienionej nieruchomości do odpłatnego korzystania jak i później po przeniesieniu własności na Spółkę tj. od dnia 1 października 1993 r. nie ponoszono i nie dokonywano ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku.

W budynku były wykonywane drobne remonty związane z bieżącą eksploatacją.

Budynek jest obiektem pięciokondygnacyjnym w skład którego wchodzi przyziemie i parter, które są wykorzystywane na cele handlowo-usługowe oraz pozostałe trzy kondygnacje wykorzystywane na cele biurowe.

Lokale znajdujące się w przyziemiu i na parterze oraz dwie kondygnacje z lokalami biurowymi były przedmiotem najmu od momentu rozpoczęcia działalności przez Spółkę tj. od 1 października 1993 r., czynność ta podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jedna kondygnacja tj. pierwsze piętro budynku była wykorzystywana wyłącznie do własnych potrzeb firmowych, m.in. tutaj zlokalizowano Zarząd Spółki, dział przygotowania produkcji, administrację, kadry, płace, księgowość. Wymienione komórki organizacyjne Spółki nieprzerwanie prowadziły działalność związaną z prowadzeniem robót budowlanych, remontowych, inżynieryjnych, wynajmem nieruchomości i innych, które to czynności były opodatkowane podatkiem VAT.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dokonał Urząd Skarbowy decyzją wydaną w dniu 5 października 1993 r., Spółka otrzymała numer identyfikacyjny: …-…-..-…..

Sąd Rejonowy w K…. Postanowieniem z dnia 16 lutego 2015 r. Sygn. akt ….. 1/15 ogłosił upadłość Przedsiębiorstwa B…. Spółka z o.o. w J…. obejmującą likwidację majątku dłużnika i jednocześnie w pkt III powyższego Postanowienia wyznaczył Syndyka upadłości w osobie K… C…...

Wymieniona nieruchomość gruntowa wraz z posadowionym na niej budynkiem i przyłączem wchodzą w skład masy upadłości Przedsiębiorstwa B…. Spółka z o.o. w J…. w upadłości likwidacyjnej.

Przyłącze z rur preizolowanych CO jest urządzeniem budowlanym i jest nierozerwalnie związane z budynkiem, zapewniając możliwość użytkowania budynku przez dostarczanie energii cieplnej do budynku administracyjnego z sieci ciepłowniczej miejskiej. Zgodnie z art. 3 ust. 9 ustawy Prawo budowlane – urządzeniem budowlanym na działce nr 1/4 jest przyłącze CO, które jest związane z budynkiem. Budynek ze względu na przeważające wykorzystanie do celów administracyjnych klasyfikowany jest jako budynek biurowy według PKOB 1220.

Od czasu przyjęcia nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem administracyjnym do odpłatnego korzystania jak i później po przeniesieniu własności na Spółkę tj. od dnia 1 października 1993 r. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej budynku.

Wnioskodawca wyjaśnia, że poprzednim właścicielem budynku było Przedsiębiorstwo Bu….w J…., które to uchwałą Rady Miejskiej z dnia 30 grudnia 1991 r. postanowiono zlikwidować w myśl art. 37 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i oddać na czas oznaczony do odpłatnego korzystania zorganizowaną część majątku likwidowanego przedsiębiorstwa powstałej spółce. Uchwałą Nr …./93 z dnia 30 września 1993 r. Zarząd Miasta postawił w stan likwidacji Przedsiębiorstwo B…. w J….. Decyzją nr …./93 z dnia 29 września 1993 r Zarząd Miasta przejął nieodpłatnie na rzecz Gminy Miejskiej majątek likwidowanego Przedsiębiorstwa. Część majątku likwidowanego Przedsiębiorstwa została oddana powstałej Spółce do odpłatnego korzystania m.in. prawo własności działki nr 1/4 wraz z budynkiem administracyjnym (opis w poz. 74 Wniosku). Spółka nie posiada dokumentów związanych z nabyciem środka trwałego tj. budynku administracyjnego przez przedsiębiorstwo państwowe, jak również dowodów określających wydatki na ulepszenie, które stanowiły podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych w przedsiębiorstwie przed likwidacją. W dokumentach zachowała się jedynie decyzja Urzędu Rejonowego z dnia 5 września 1991 r. udzielająca Przedsiębiorstwu B…. pozwolenia na „adaptację pomieszczeń stołówki na lokale sklepowe w parterze i przyziemił budynku oraz budowę galerii na słupach żelbetowych na zewnątrz i schodów wejściowych na nią; pow. użytkowa pomieszczeń zaadoptowanych 248,39 m2 w budynku na działce nr 1”.

Wnioskodawca nie posiada dokumentów na podstawie których może podać kwotę poniesionych wydatków na adaptację i odnieść ją do wartości początkowej budynku, której też nie zna. Adaptacja budynku została wykonana zgodnie z pozwoleniem, czego efektem są lokale w przyziemiu i na parterze, wykorzystywane na cele handlowo-usługowe. Lokale te Spółka od rozpoczęcia działalności tj. od 1 października 1993 r. do chwili obecnej wynajmuje, czynność ta podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Przedsiębiorstwo B…..Sp. z o.o. w J…. w upadłości likwidacyjnej w związku ze sprzedażą nieruchomości działka nr 1/4 wraz z budynkiem administracyjnym i przyłączem z rur preizolowanych co. w świetle przedstawionego stanu faktycznego będzie uprawniona przy sprzedaży zastosować zwolnienie z podatku VAT dla całej transakcji na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 9 października 2017 r. ):

Na mocy art. 41 ust.1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), dostawa towarów podlega zasadniczo podstawowej stawce podatku VAT (tj. 23%).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Biorąc pod uwagę wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 maja 2015 r. (Sygn. akt I FSK 382/14) w sprawie definicji pierwszego zasiedlenia – Wnioskodawca uważa, że sprzedaż wymienionego budynku wraz z przyłączem i gruntem będzie mogła korzystać ze zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Potwierdzeniem tego stanowiska są ostatnie interpretacje organów podatkowych wydane w związku z wyrokiem NSA, gdzie przez „pierwsze zasiedlenie” budynku po jego wybudowaniu należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie (w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej).

Spółka jest właścicielem wymienionej nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjnym i była przez nią użytkowana i wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej od dnia 1 października 1993 r. tj. od dnia rozpoczęcia działalności przez Spółkę (cztery kondygnacje były i są przedmiotem najmu, a jedna kondygnacja wykorzystywana na potrzeby własnej działalności gospodarczej).

Pierwszego zasiedlenia budynku, urządzeń budowlanych dokonano w okresie, od którego upłynął okres dłuższy niż 2 lata, zatem są spełnione przesłanki umożliwiające zwolnienie od podatku VAT planowej dostawy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT .

Ponadto ze zwolnienia na podstawie wyżej cyt. przepisu korzystać będzie również dostawa gruntu na którym posadowiony jest budynek zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Według przepisów prawa budowlanego przyłącz z rur preizolowanych CO. stanowi urządzenie techniczne związane z budynkiem, które ma zapewnić możliwość użytkowania budynku zgodnie przeznaczeniem, dlatego też podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku VAT, jaką opodatkowany będzie budynek.

Mając na uwadze powyżej przedstawione wyjaśnienia, Spółka nie rozpatrywała zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług określona jest w art. 41 ust. 1 ustawy i wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT”.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu w powiązaniu z art. 43 ust. 7a ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Odnosząc powyższe uregulowania do niniejszej sprawy wskazać należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, jedynie w sytuacji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wskazać w tym miejscu należy, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem administracyjnym i przyłączem z rur preizolowanych CO podlega zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że planowana sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjnym oraz przyłączem z rur preizolowanych CO, o której mowa we wniosku, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż budynek ten wraz z przyłączem został już zasiedlony, a jego zajęcie (używanie) trwa dłużej niż 2 lata. Od 1993 r. ww. nieruchomość była przez Wnioskodawcę użytkowana i wykorzystywana do prowadzenia jego działalności gospodarczej. Cztery kondygnacje były przedmiotem najmu, a jedna była wykorzystywana na potrzeby działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej budynku. Z okoliczności sprawy wynika, że poprzedni właściciel ponosił wydatki na adaptację budynku, czego efektem są lokale w przyziemiu i na parterze, które Wnioskodawca od rozpoczęcia działalności tj. 1993 r. do chwili obecnej wynajmuje, czynność ta podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym spełnione zostaną warunki umożliwiające zwolnienie sprzedaży ww. budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą budynku minie okres dłuższy niż 2 lata. W związku z powyższym sprzedaż budynku administracyjnego będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W odniesieniu natomiast do urządzenia budowlanego (tj. przyłącze z rur preizolowanych CO) wskazać należy, że urządzenia nie stanowią samodzielnej budowli zdefiniowanej w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332 z późn. zm.), którą uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Zatem urządzenia budowlane należy traktować jako element przynależny do budynków i budowli oraz opodatkować według stawek właściwych dla tych budynków i budowli.

Jak wskazano wyżej w świetle art. 29a ust. 8 ustawy przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem konsekwentnie, sprzedaż gruntu, na którym znajduje się budynek administracyjny – stosownie do ww. art. 29a ust. 8 ustawy – korzystać będzie ze zwolnienia, analogicznie jak sprzedaż ww. nieruchomości.

Zatem sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjnym i przyłączem z rur preizolowanych CO korzystać będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj