Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.256.2017.1.RR
z 24 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2017 r. (data wpływu 23 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miasta … jest pracodawcą w rozumieniu przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666, z późn. zm.). W związku z dokonywaniem wypłat wynagrodzeń dla swoich pracowników i byłych pracowników – emerytów i rencistów – pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”, „podatek”) w zakresie określonym przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT”).

Na podstawie przepisu art. 31 ustawy o PIT, Urząd Miasta … jako płatnik zobowiązany jest do obliczania i poboru w ciągu roku zaliczek na PIT, m.in. od wypłaconych pracownikom wynagrodzeń i innych przychodów ze stosunku pracy.

Wnioskodawca przewiduje, że niektórzy z pracowników będą składać Mu oświadczenia, o których mowa w art. 32 ust. 1a ustawy o PIT, wskazując że za dany rok zamierzają opodatkować dochody łącznie z małżonkiem albo na zasadach określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o PIT (jako osoba samotnie wychowująca dziecko).

Wnioskodawca przewiduje, że pracownicy będą Mu także składać oświadczenia, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o PIT, według ustalonego wzoru (PIT-2 Oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych), w których stwierdzają, że:

  • nie otrzymują emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
  • nie osiągają dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
  • nie osiągają dochodów, od których płatnik zobowiązany jest opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3,
  • nie otrzymują świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • zakład pracy Wnioskodawcy jest właściwy do stosowania zmniejszenia zaliczki na podatek o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.

Jednocześnie od dnia 1 stycznia 2017 r. do ustawy o PIT dodany został art. 27 ust. 1b, zgodnie z którym, przy obliczaniu zaliczek na PIT:

  1. w przypadku podatników, których dochody nie przekroczą kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego podziału skali, tj. 85 528 zł – kwota zmniejszająca podatek wynosi 556 zł 02 gr rocznie,
  2. w przypadku podatników, których dochody przekroczą kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, tj. 85 528 zł – zaliczki nie pomniejsza się o kwotę zmniejszającą podatek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli pracownik złoży Wnioskodawcy oświadczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 1a pkt 1 lub pkt 2 ustawy o PIT, że za dany rok zamierza opodatkować swoje dochody wspólnie z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko w sposób określony w art. 6 ust. 2 lub ust. 4 ustawy o PIT (dalej: „wspólne rozliczenie”), to czy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym oświadczenie zostanie złożone, Wnioskodawca nadal będzie miał możliwość pomniejszenia zaliczki na podatek o kwotę zmniejszającą podatek zgodnie z art. 27 ust. 1b ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy” są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody m.in. ze stosunku pracy.

Zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, podatek co do zasady pobiera się od podstawy jego obliczenia.

W sytuacji, gdy podstawa obliczenia podatku:

  • nie przekracza kwoty 85 528 zł – podatek wynosi 18% minus kwota zmniejszająca podatek,
  • przekracza kwotę 85 528 zł – podatek wynosi 15 395 zł 04 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł minus kwota zmniejszająca podatek.

W świetle art. 27 ust. 1a ustawy o PIT, kwota ta odliczana w rocznym obliczeniu podatku lub zeznaniu, wynosi:

  1. 1 188 zł – dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 6 600 zł,
  2. 1 188 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 631 zł 98 gr x (podstawa obliczenia podatku – 6 600 zł) ÷ 4 400 zł, dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 6 600 zł i nieprzekraczającej kwoty 11 000 zł,
  3. 556 zł 02 gr – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 11 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł,
  4. 556 zł 02 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 556 zł 02 gr x (podstawa obliczenia podatku – 85 528 zł) ÷ 41 472 zł, dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.

Ponadto, zgodnie z ust. 1b powołanego przepisu, przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy:

  1. w przypadku podatników, których dochody nie przekroczą kwoty stanowiącej górnej granicy pierwszego przedziału skali (tj. 85 528 zł) – kwota zmniejszająca podatek wynosi 556 zł 02 gr rocznie,
  2. w przypadku podatników, których dochody przekroczą kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali (85 528 zł) – zaliczki nie pomniejsza się o kwotę zmniejszającą podatek.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o PIT, zaliczki na podatek za miesiące od stycznia do grudnia, z zastrzeżeniem ust. 1a wynoszą:

  1. za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali – 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;
  2. za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1 – 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

Jednocześnie zgodnie z art. 32 ust. 1a ustawy o PIT, jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok zamierza opodatkować dochody łącznie z małżonkiem bądź na zasadach określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o PIT (dla osoby samotnie wychowującej dziecko), a za rok podatkowy przewidywane, określone w oświadczeniu:

  1. dochody podatnika nie przekroczą górnej granicy pierwszego przedziału skali, a odpowiednio małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów z wyjątkiem renty rodzinnej – zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu i są dodatkowo pomniejszane za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1b pkt 1,
  2. dochody podatnika przekroczą górną granicę pierwszego przedziału skali, a odpowiednio małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów z wyjątkiem renty rodzinnej lub dochody małżonka mieszczą się w niższym przedziale skali, zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

Ponadto, zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o PIT, zaliczkę obliczoną w sposób określony m.in. w art. 32 ust. 1a pomniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1b pkt 1, jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym złoży zakładowi pracy oświadczenie według ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:

  1. nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
  2. nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
  3. nie osiąga dochodów, od których jest obowiązany opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3,
  4. nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  5. ten zakład pracy jest właściwy do stosowania tego zmniejszenia.

Z brzmienia przytoczonych przepisów wynika w ocenie Wnioskodawcy, że jeżeli pracownik, którego dochody nie przekraczają kwoty 85 528 zł złoży oświadczenie o wspólnym rozliczeniu z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko, to od miesiąca następującego po miesiącu złożenia oświadczenia, zaliczka na podatek obliczania dla takiego pracownika będzie wynosiła 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu i będzie mogła zostać zmniejszona albo o:

  1. 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (w przypadku gdy pracownik nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o PIT) albo o
  2. dwukrotność 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (w przypadku gdy pracownik złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o PIT).

Jeżeli pracownik, którego dochody przekroczyły kwotę 85 528 zł i który złoży stosowne oświadczenie o wspólnym rozliczeniu z małżonkiem lub rozliczeniu jako osoba samotnie wychowująca dziecko, od miesiąca następującego po miesiącu złożenia oświadczenia zaliczka na podatek obliczana dla takiego pracownika będzie wynosiła 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu i:

  1. nie będzie mogła być zmniejszona o kwotę zmniejszającą podatek (w przypadku gdy pracownik nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o PIT) albo
  2. będzie mogła zostać zmniejszona o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (w przypadku gdy pracownik złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o PIT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj