Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.498.2017.2.MD
z 16 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2017 r. (data wpływu 7 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 14 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dotacji otrzymanej z PFRON na realizację projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. braku opodatkowania dotacji otrzymanej z PFRON na realizację projektu pn. „….”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.498.2017.1.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 14 września 2017 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejesrtowanym w Urzędzie Skarbowym w O…. Składa deklarację VAT-7. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT.

Gmina wykonuje zadania do których została powołana na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zadaniem własnym gminy jest między innymi zaspokajanie zbiorowych potrzeb w zakresie ochrony zdrowia, dlatego też Gmina realizuje inwestycję pn. „….” na podstawie decyzji pozwolenia nr …./2016 z dnia 1 lipca 2016 r.

Opisywana inwestycja obejmuje roboty budowlane związane z budową szybu dźwigowego, w tym roboty konstrukcyjne fundamentów, stropów i ścian fundamentowych, ścian nadziemia, konstrukcje i pokrycie dachu, roboty wykończeniowe, stolarka drzwiowa, okienna, zakup i montaż urządzenia dźwigowego, utwardzenie terenu, instalacje elektryczne i oświetlenie ewakuacyjne. Rozpoczęcie robót nastąpiło 1 maja 2017 r., a zakończenie planuje się na 30 listopada 2017 r.

Ww. prace inwestorskie o łącznej wartości około 236 826,52 zł płatne są ze środków finansowych Gminy przy dofinansowaniu ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych będących w dyspozycji Województwa Małopolskiego w kwocie 63 900, 00 zł.

Celem projektu jest wyrównanie szans życiowych osób niepełnosprawnych przez stworzenie dostępności do wszystkich kondygnacji budynku ośrodka zdrowia, który zapewnia podstawową opiekę medyczną mieszkańców Gminy. Zarazem wybudowana winda i przebudowane schody w całości będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy. Zakupy dotyczące budowy inwestycji będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Inwestycja będzie udokumentowana fakturami VAT, a nabywcą będzie Gmina, gdyż Gmina wydzierżawia modernizowany budynek Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej za 10,00 zł miesięcznie +VAT.

Budynek Ośrodka zdrowia stanowi własność Gminy.

Gmina dla realizacji zadania własnego w zakresie ochrony zdrowia utworzyła Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej. SPZOZ ma odrębną od Gminy osobowość prawną i jest jednak samodzielny rachunkowo.

Gmina otrzymaną dotację z PFRON, będącą w dyspozycji Województwa, może przeznaczyć tylko wyłącznie na realizację wskazanej we wniosku inwestycji. Dotacja ma na celu sfinansowanie ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania inwestycji.

W przypadku nierealizowania inwestycji wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.

Wnioskodawca otrzymał dotację z PFRON na realizację inwestycji na podstawie Uchwały nr …/17 z dnia 16 marca 2017 r. Zarządu Województwa na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2014 r. Prawo budowlane dotyczące obiektów służących rehabilitacji, w związku z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów.

Dotacja otrzymana z PFRON nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez wnioskodawcę usług.

Dotacja z PFRON nie ma związku z konkretnymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy dotacja otrzymana z PFRON podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i odprowadzeniu na rachunek właściwy Urzędu Skarbowego?

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku nr 2):

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania VAT stanowi wszystko to, co może być uznane za zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Ustawa mówi również wprost, że dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów i usług, należy włączyć do podstawy opodatkowania VAT. Według Gminy do podstawy opodatkowania wliczane są tylko te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę towaru lub usługi. Otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu, gdyż cena wynikająca z umowy nie zmieni się po zakończeniu modernizacji budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 cyt. ustawy.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu. Dotacja, której nie można powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję pn. „….”. Celem projektu jest wyrównanie szans życiowych osób niepełnosprawnych przez stworzenie dostępności do wszystkich kondygnacji budynku ośrodka zdrowia, który zapewnia podstawową opiekę medyczną mieszkańców Gminy. Z okoliczności sprawy wynika, że prace inwestorskie są realizowane przy dofinansowaniu ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych. Wnioskodawca otrzymał ww. dotację na realizację inwestycji na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2014 r. Prawo budowlane dotyczące obiektów służących rehabilitacji, w związku z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów. Jak wskazała Gmina otrzymaną dotację może przeznaczyć tylko wyłącznie na realizację wskazanej we wniosku inwestycji. Dotacja ma na celu sfinansowanie ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania inwestycji. W przypadku nierealizowania inwestycji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych. Dotacja otrzymana z PFRON nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez wnioskodawcę usług. Dotacja z PFRON nie ma związku z konkretnymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę.

Otrzymana dotacja z PFRON przeznaczona może być wyłącznie na realizację inwestycji polegającej na budowie windy i przebudowie istniejących schodów zewnętrznych w Samodzielnym Publicznym Ośrodku Zdrowia. Otrzymana dotacja z PFRON nie stanowi dotacji/dopłaty do ceny, lecz może być przeznaczona na sfinansowanie ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania inwestycji. W przypadku nierealizowania inwestycji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.

Z uwagi na powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z wniosku – otrzymana dotacja nie ma związku z konkretnymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę oraz nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług, a ma na celu jedynie refundację ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania inwestycji, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, to nie stanowi ona podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji dotacja otrzymana z PFRON na realizację inwestycji polegającej na budowie windy i przebudowie istniejących schodów zewnętrznych w Samodzielnym Publicznym Ośrodku Zdrowia nie stanowi podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie pytania oznaczonego we wniosku nr 2. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj