Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.218.2017.1.AK
z 26 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest podmiotem należącym do grupy X - jednego z czołowych producentów sprzętu AGD. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje sprzedaży sprzętu AGD marki X (Produkty) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (Konsumentów). Sprzedaż dokonywana jest w ten sposób, że Produkty sprzedawane są w pierwszej kolejności przez Spółkę do podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną (Dystrybutorów), którzy następnie dokonują sprzedaży bezpośrednio Konsumentom.

W toku prowadzonej działalności operacyjnej, Spółka organizuje różnego rodzaju promocje mające na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży Produktów. W organizowanych promocjach, Spółka wydaje nagrody bezpośrednio Konsumentom.


Zasady organizacji promocji, tj. krąg osób, do których skierowana jest oferta promocyjna sprzedawanych produktów, których zakup uprawnia do otrzymania nagrody oraz przedmiot nagród, jakie otrzymają uczestnicy akcji promocyjnej każdorazowo określane są również w regulaminie, ogłaszanym przez Spółkę.


W promocji mogą brać udział osoby, które:

  1. zakupiły u danego Dystrybutora określone urządzenia marki X z przeznaczeniem do użytku własnego (gospodarstwo domowe), niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową,
  2. ukończyły 18 rok życia,
  3. mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. posiadają pełną zdolność do czynności prawnych,
  5. zapoznały się z treścią regulaminu i zaakceptowały wszystkie jego postanowienia,
  6. dokonały rejestracji na stronie internetowej.

Z przykładowego regulaminu wynika wprost, że aby wziąć udział w promocji należy w okresie jej trwania zakupić określone towary u danego Dystrybutora. Zakup określonych towarów i spełnienie innych warunków promocji, uprawnia Konsumenta do otrzymania określonego produktu/nagrody w formie gratisu (promocja 2+1). Przykładowo, Konsument dokonując zakupu od Dystrybutora piekarnika i płyty grzewczej marki X, otrzymuje od Spółki nieodpłatnie blender. W niektórych organizowanych przez Spółkę akcjach promocyjnych, wartość nagrody może (ale nie musi) przekraczać 760 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w sytuacji opisanej powyżej tj. w przypadku organizowania akcji promocyjnych przez Spółkę kierowanych do nabywców towarów będących Konsumentami, na Spółce ciążą obowiązki płatnika - pobrania i odprowadzenia 10% podatku od nagród oraz złożenia deklaracji PIT-8AR, z tytułu wydawanych Konsumentom nagród, w przypadku, gdy wartość pojedynczej nagrody przekracza wartość 760zł ?


Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Spółki, w przypadku, gdy wartość pojedynczej nagrody przekroczy kwotę 760 zł, na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku od nagród wydanych w opisywanej w stanie faktycznym promocji.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Art. 41 ust. 4 ustawy o PIT stanowi, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jednocześnie, stosowanie do art. 42 ust. 1a w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W związku z powyższymi przepisami, aby uznać, że wartość nagród podlega opodatkowania podatkiem dochodowym, a Spółka jako płatnik będzie zobligowana do poboru i odprowadzenia 10% podatku od nagród, spełnione muszą zostać następujące warunki:

  1. nagroda związana jest ze sprzedażą premiową,
  2. jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł,
  3. sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadza definicji sprzedaży premiowej. Analizując wydane dotychczas interpretacje indywidualne, można wyprowadzić następującą definicję sprzedaży premiowej -sprzedaż premiowa jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Biorąc pod uwagę powyższą definicję, zdaniem Spółki, organizowane przez Spółkę promocje spełniają kryteria sprzedaży premiowej. Spółka jako organizator w regulaminie promocji określa obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.

Takie działanie Spółki ukierunkowane jest na zachęcenie Konsumentów do kupowania produktów Spółki, co w oczywisty sposób przekłada się na wzrost sprzedaży produktów Spółki. W przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia, że bezpośrednio sprzedaży dokonują Dystrybutorzy, ponieważ Spółka promuje własne towary w ramach wspólnej akcji marketingowej. Zatem należy uznać, że Spółka jest sprzedawcą własnych towarów, przy czym sprzedaż dokonywana jest za pośrednictwem Dystrybutorów.

W związku z powyższym, w przypadku organizowanych przez Spółkę sprzedaży premiowych, jeżeli wartość wydawanych przez Spółkę pojedynczych nagród będzie przekraczała równowartości 760 zł, na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku od nagród, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana do pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku oraz złożenia deklaracji PIT-8AR w ustawowo przewidzianym terminie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj