Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.571.2017.1.EA
z 16 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu planowanych wydatków na realizację projektu pn. „…..” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu planowanych wydatków na realizację projektu.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wspólnota Mieszkaniowa ….. (poprzednia nazwa ul. ….. - zmiana nazwy nastąpiła w związku z uchwałą Rady Miejskiej w ….. zmieniającą nazwę ulicy „…” na „….”) otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ….. na lata 2007-2013 oraz realizacji projektu „…..”.

Według zawartej w dniu 11 marca 2011 r. z Województwem …. z siedzibą w …. umowy o dofinansowanie projektu „…..”, podpisanej przez reprezentujących Wspólnotę członków zarządu, do wniosku o płatność końcową należało dołączyć interpretację indywidualną wydaną przez właściwego Dyrektora Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu. Wspólnota Mieszkaniowa taką interpretację uzyskała dnia 13 czerwca 2012 r. sygnatura XXX.

Umowa o dofinansowanie projektu wymaga również przedstawienia takiej interpretacji na koniec okresu trwałości projektu.

Przedsięwzięcie inwestycyjne zrealizowane przez Wspólnotę Mieszkaniową …. polegało na remoncie budynku w ramach projektu „….” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi Priorytetowej 4 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast” Działanie 4.1 - „Humanizacja blokowisk” Poddziałanie 4.1.1- „Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii z wielkiej płyty” Regionalnego Programu operacyjnego ….. na lata 2007- 2013.

Obszar objęty projektem to budynek mieszkalny, wielorodzinny położony na ulicy …...

Budynek zbudowany w technologii wielkiej płyty i oddany do użytku w 1984 jest podpiwniczony, trzykondygnacyjny, kryty dachem wielospadowym o zróżnicowanej wysokości. Do realizacji projektu wzięto pod uwagę optymalne dla budynku rozwiązania. Polegały one na wykonaniu m.in. następujących prac zgodnie z projektem budowlanym: termomodernizacji - ociepleniu ścian zewnętrznych i stropu nad piwnicą; przebudowie kotłowni - wymianie kotła gazowego, modernizacji instalacji wodnych i gazowych (w części wspólnej), wymianie eternitowego pokrycia dachowego na dachówkę, przebudowie połaci dachowej i ociepleniu poddasza, adaptacji pomieszczeń składu opału na świetlicę, likwidacji niepotrzebnych otworów drzwiowych i okiennych, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wymianie posadzek, rozbiórce schodów zewnętrznych i zsypów. Wśród robót dodatkowych można wyróżnić: wykończenie schodów zewnętrznych do klatek schodowych i spoczników przed wiatrołapami, wymiana rynien i rur spustowych, wykonanie ławy kominiarskiej, obróbki blacharskie, roboty remontowe w obrębie klatek schodowych i wiatrołapów, likwidacja biegów schodowych do zamurowanych w latach 90-tych alternatywnych wejść do klatek schodowych, opaska betonowa wokół budynku, izolacja przeciwwilgociowa, wymiana stolarki w części wspólnej (klatki schodowe ). Wydatki na remont części wspólnych budynku Wspólnota Mieszkaniowa ponosiła w latach 2011-2012.

Celem działania była renowacja substancji mieszkaniowej, co oznacza działania podjęte w kierunku poprawy warunków bytowych mieszkańców. W przypadku renowacji budynku celem była renowacja części wspólnych obiektu, które z uwagi na niewystarczające środki własne zgromadzone przez członków wspólnoty na funduszu remontowym nie mogły być w wystarczającym stopniu odnawiane. Działania rewitalizacyjne w ramach projektu, na pewno wpłynęły pozytywnie na poprawę warunków życia mieszkańców, bezpieczeństwa mieszkańców i turystów.

Wspólnota nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i nie składa deklaracji VAT-7.

Uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną (opłaty eksploatacyjne i remontowe dotyczące części wspólnych) nie jest objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną. Podatek VAT dla Wspólnoty Mieszkaniowej przy realizacji projektu w ramach ogłoszonego konkursu jest wydatkiem kwalifikowanym, wspólnota nie ma bowiem możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na remont części wspólnych budynku.

Efekty projektu to przede wszystkim efekty społeczne powstałe w wyniku realizacji projektu i mają charakter głównie jakościowy.

Całość projektu „…..” została sfinansowana ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym Wspólnoty przez członków, częściowo z kredytu bankowego i ze środków unijnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wspólnota Mieszkaniowa ….. ma prawne możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, polegającego na remoncie części wspólnych nieruchomości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ….. na lata 2007-2013?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Przepis ten nie daje wspólnocie przymiotu osoby prawnej, lecz przymiot jednostki organizacji niemającej osobowości prawnej. Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy, posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy. Wspólnota stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w powołanej ustawie o własności lokali. W celu należytego utrzymania lokali, ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Wpłacane przez właścicieli zaliczki (kwoty) na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zaliczki te stanowią partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej - przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie nie dokonują sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz samych siebie. Uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami powołanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną - stanowisko Ministra Finansów w pismach kierowanych do Dyrektorów Izb Skarbowych i Dyrektorów Urzędów Skarbowych z dnia 21 czerwca 2011 r.

Wspólnota nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), a poniesione w ramach projektu wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi (dotyczą remontu nieruchomości wspólnej).

Biorąc powyższe pod uwagę Wspólnota Mieszkaniowa ….. nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu polegającym na remoncie części wspólnych nieruchomości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego XXX na lata 2007–2013.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Wskazać należy, że treść art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, od dnia 1 stycznia 2014 r., otrzymała następujące brzmienie „kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.”

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wskazać należy, że treść art. 88 ust. 4 ustawy, od dnia 1 stycznia 2014 r., otrzymała następujące brzmienie „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7”.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686 t.j.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.


Uprzednio powyższa kwestia była uregulowana w analogiczny sposób w:


  • rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), które obowiązywało od dnia 6 kwietnia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.
  • rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r., Nr 246 poz. 1649 ze zm.), które obowiązywało od dnia 1 stycznia 2011 r. do 5 kwietnia 2011 r.


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Wspólnocie nie przysługuje, jako niezarejestrowanemu podatnikowi VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Ponadto Wspólnocie nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie barku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj