Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1238/11-2/AKr
z 24 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1238/11-2/AKr
Data
2011.11.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
zwolnienia podatkowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy opisane w stanie faktycznym Usługi nabywane przez Towarzystwo, podlegają zwolnieniu podatkowemu od podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 484 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług nabywanych przez Wnioskodawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług nabywanych przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (dalej: „Towarzystwo”, lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w zakresie tworzenia i zarządzania funduszami inwestycyjnymi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, o którym mowa w art. 45 ust. 1 Ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U .04.146.1546 ze zm.) (dalej: „Ustawa”).

W ramach prowadzonej działalności na mocy umowy z dnia 4 maja 2006 r. Towarzystwo nabyło od zagranicznego podmiotu pośredniczącego w obrocie instrumentami finansowymi z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej (dalej: „Usługodawca”, „Świadczeniodawca”) usługę nabywania i zbywania instrumentów finansowych stanowiących jednostki uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych (dalej: „Usługi”).

Świadczeniodawca przyjmuje zlecenia dokonywania operacji (nabycia lub zbycia jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych) i przekazywania ich dalej odpowiednim podmiotom w imieniu i na rachunek funduszy zarządzanych przez Towarzystwo. Za pośrednictwem Świadczeniodawcy - zarządzane przez Towarzystwo fundusze, w zakresie przewidzianym w Ustawie, prospektach i statutach poszczególnych funduszy - lokują część pozyskiwanych od uczestników środków z tytułu uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych.

Świadczeniodawca w ramach oferowanych Usług udostępnia Wnioskodawcy korzystanie z platformy dystrybucyjnej umożliwiającej składanie i finalizację zleceń dotyczących nabywania i zbywania tytułów uczestnictwa. Dostęp do platformy odbywa się za pośrednictwem zabezpieczonej, autoryzowanej sieci SWIFT, interfejsu przeglądarki internetowej, bezpośredniego transferu plików lub poprzez jakikolwiek kanał komunikacji na jaki strony wyrażą zgodę.

Kluczowymi elementami usług świadczonych przez Usługodawcę są:

  • zapewnianie Towarzystwu możliwości składania zleceń nabywania lub zbywania tytułów uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych z wykorzystaniem aplikacji dostępnej przez platformę internetową,
  • przekazywanie przez Świadczeniodawcę przyjętych od Wnioskodawcy zleceń podmiotom obsługującym rejestry uczestnictwa właściwych zagranicznych funduszy inwestycyjnych,
  • rozliczanie w trybie delivery-versus-payment, receive-versus-payment (DVP, RVP) zleceń nabycia lub zbycia tytułów uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych w imieniu funduszy zarządzanych przez Towarzystwo,
  • informowanie o statusie realizacji złożonych zleceń,
  • udostępnianie możliwości inwestowania w fundusze inwestycyjne zarządzane przez Towarzystwo, dla których możliwa jest obsługa zleceń za pośrednictwem Świadczeniodawcy.

W przypadku awarii lub nieprawidłowości w działaniu systemu, na mocy wiążącej strony umowy, Świadczeniodawca może podjąć się realizacji poleceń Wnioskodawcy w inny sposób, bez pośrednictwa systemu.

Usługi świadczone przez Usługodawcę stanowią integralny element procesu nabywania i zbywania zagranicznych instrumentów finansowych.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że rozpoznaje po swojej stronie import usług z tytułu nabycia usług od Świadczeniodawcy. Wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną w ciągu 7 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane w stanie faktycznym Usługi nabywane przez Towarzystwo, podlegają zwolnieniu podatkowemu od podatku od towarów i usług - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04.54.535 ze zm.), („dalej VAT”)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przedmiotowej usługi jest zwolnione z podatku VAT.

Dnia 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja uchylająca pkt 1 w ust. 1 w art. 43 ustawy, ustanawiający zwolnienie od podatku dla usług na podstawie klasyfikacji wskazanej w załączniku nr 4. Jednocześnie nastąpiło uchylenie tego załącznika (art. 1 pkt 8 lit. a tiret pierwsze i pkt 15 projektu ustawy) i umieszczenie odpowiednich regulacji określających zakres stosowanych zwolnień bezpośrednio w art. 43 ustawy.

Usługi zwolnione od podatku wymienione w art. 43 Ustawy VAT nie są obecnie identyfikowane przy zastosowaniu klasyfikacji statystycznych, czynności te będą rozgraniczane co do przedmiotu, zgodnie z treścią przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług.

Art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT zwalnia z opodatkowania usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. rok 2010, Nr 211, poz. 1384 ze zm.) („Ustawa o obrocie”) z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zgodnie z treścią z art. 2 ust. 1 pkt 2) lit. a) oraz art. 3 pkt 3 Ustawy o obrocie, instrumentami finansowymi są także, niebędące papierami wartościowymi, tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania, przez które należy rozumieć wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe reprezentujące prawa majątkowe przysługujące uczestnikom instytucji wspólnego inwestowania, w tym w szczególności jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Usługi nabywane przez Wnioskodawcę umożliwiają nabywanie i zbywanie tytułów uczestnictwa (instrumentów finansowych) zagranicznych funduszy inwestycyjnych. Zlecenia dokonywania operacji związanych z tytułami uczestnictwa realizowane są przez Świadczeniodawcę w ramach świadczonych Usług. Umożliwiają one Towarzystwu - poprzez nabywanie i sprzedaż tytułów uczestnictwa zagranicznych instytucji finansowych - budowę zdywersyfikowanego portfela funduszy inwestycyjnych. Należy wskazać, że podstawową działalnością Towarzystwa jest tworzenie, zarządzanie i reprezentowanie funduszy inwestycyjnych. Działalność prowadzona przez Towarzystwo podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a. Przy czym zgodnie z treścią art. 43 ust. 8 Ustawy VAT przez zarządzanie funduszami inwestycyjnymi należy rozumieć:

  1. zarządzanie aktywami;
  2. dystrybucję tytułów uczestnictwa;
  3. tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi;
  4. prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów;
  5. przechowywanie aktywów.


Usługi nabywane do Świadczeniobiorcy nie stanowią więc żadnego z enumeratywnie wymienionych w Ustawie VAT elementów definiujących usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi ani usługi pośrednictwa w tym zakresie. W nawiązaniu do wyłączeń wskazanych w przytoczonym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT należy również wyraźnie podkreślić, że Usługi nabywane przez Towarzystwo od Świadczeniodawcy nie wiążą się z przechowywaniem instrumentów finansowych.

Usługi nabywane przez Wnioskodawcę stanowią niezbędny element sprawnej realizacji procesu nabywania i zbywania jednej z kategorii instrumentów finansowych, w które inwestuje Towarzystwo.

Portfele zarządzanych przez Towarzystwo funduszy budowane są zgodnie z Ustawą, prospektami oraz statutami poszczególnych Funduszy. Świadczeniodawca w swym zakresie zapewnia Usługi nabywania i zbywania tytułów uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych, co stanowi funkcję o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez Wnioskodawcę.

Świadczeniodawca z zachowaniem wymaganych procedur przekazuje odpowiednim podmiotom zajmującym się finalizacją transakcji wszystkie zlecenia wprowadzone przez Spółkę do systemu, jednocześnie otrzymując w formie raportu zwrotnego potwierdzenia ich dokonania. Zakres Usług oferowanych przez Świadczeniodawcę jest zgodny z obowiązującymi regulacjami i postanowieniami prospektów oraz statutów funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez Towarzystwo oraz stanowi niezbędny i właściwy element dokonywania efektywnych operacji na instrumentach finansowych.

Zdaniem Towarzystwa wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 41 przez Ustawodawcę usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe uwzględniają dużą różnorodność usług dostępnych na rynku finansowym. Ustawodawca nie podjął się przedstawienia wyczerpującej definicji usług finansowych związanych z instrumentami finansowymi zwolnionych z opodatkowania, poprzestając na wskazaniu wyjątków, które z takiej możliwości nie korzystają. Przy czym jak wykazano w przedmiotowym wniosku Usługi nabywane od Świadczeniodawcy nie wyczerpują znamion żadnej z kategorii usług, którym zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT nie przysługuje.

Podsumowując powyższe rozważania w opinii Towarzystwa Usługi nabywane od Świadczeniodawcy są usługami, których przedmiotem są instrumenty finansowe zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym w myśl art. 2 pkt 6, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się w myśl art. 8 ust. 1 ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przy czym, w myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37 -41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.


Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 16 ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 41 nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.


W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.), instrumentami finansowymi są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:
    1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
    2. instrumenty rynku pieniężnego,
    3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
    4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
    5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
    6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
    7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
    8. kontrakty na różnicę,
    9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

W art. 3 pkt 3 ww. ustawy wskazano, iż przez tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania rozumie się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe reprezentujące prawa majątkowe przysługujące uczestnikom instytucji wspólnego inwestowania, w tym w szczególności jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

W wyroku C-235/00 z dnia 13 grudnia 2000 r. w sprawie Commissioners of Customs Excise przeciw CSC Financial Services Ltd TSUE odwołując się do sprawy C-2/95 wskazał na zwolnienie z art. 13B VI Dyrektywy, iż transakcje takie muszą skutkować rzeczywistym przekazaniem funduszy albo pociągać za sobą zmiany o charakterze prawnym lub finansowym. Ta sama analiza, dokonawszy niezbędnych zmian, dotyczy transakcji z udziałem papierów wartościowych w rozumieniu art. 13B lit. d) pkt 5 VI Dyrektywy. Jak TSUE podkreślił w wyroku w sprawie C-2/95, handel papierami wartościowymi obejmuje czynności zmieniające prawną i finansową sytuację pomiędzy stronami transakcji i mogą być porównane do czynności, które dokonywane są w przypadku przekazania lub zapłaty. Stąd świadczenie usługi o charakterze wyłącznie fizycznym, technicznym lub administracyjnym nie mogłoby być objęte zwolnieniem w świetle art. 13B lit. d) pkt 3 i 5.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie tworzenia i zarządzania funduszami inwestycyjnymi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa. W ramach prowadzonej działalności, na mocy umowy z dnia 4 maja 2006 r. Towarzystwo nabyło od zagranicznego podmiotu pośredniczącego w obrocie instrumentami finansowymi z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej (Świadczeniodawca) usługę nabywania i zbywania instrumentów finansowych stanowiących jednostki uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych. Co warto podkreślić, w ocenie tut. Organu, Świadczeniodawca przyjmuje zlecenia dokonywania operacji (nabycia lub zbycia jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych) i przekazywania ich dalej odpowiednim podmiotom w imieniu i na rachunek funduszy zarządzanych przez Towarzystwo. Za pośrednictwem Świadczeniodawcy zarządzane przez Towarzystwo fundusze lokują część pozyskiwanych od uczestników środków z tytułu uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych.

Elementami usług świadczonych przez Świadczeniodawcę na rzecz Wnioskodawcy są:

  • zapewnianie Towarzystwu możliwości składania zleceń nabywania lub zbywania tytułów uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych z wykorzystaniem aplikacji dostępnej przez platformę internetową,
  • przekazywanie przez Świadczeniodawcę przyjętych od Wnioskodawcy zleceń podmiotom obsługującym rejestry uczestnictwa właściwych zagranicznych funduszy inwestycyjnych,
  • rozliczanie w trybie delivery-versus-payment, receive-versus-payment (DVP, RVP) zleceń nabycia lub zbycia tytułów uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych w imieniu funduszy zarządzanych przez Towarzystwo,
  • informowanie o statusie realizacji złożonych zleceń,
  • udostępnianie możliwości inwestowania w fundusze inwestycyjne zarządzane przez Towarzystwo, dla których możliwa jest obsługa zleceń za pośrednictwem Świadczeniodawcy.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, uwzględniając powołane przepisy, w ocenie tut. Organu, usługi, które nabywa Wnioskodawca od podatnika z Unii Europejskiej stanowią usługi pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Zatem, w świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że usługi nabywane przez Wnioskodawcę od Świadczeniodawcy korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Tut. Organ informuje, iż wydając przedmiotową interpretację przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego, iż usługi opisane we wniosku stanowią – jak wskazał Wnioskodawca – import usług. Zatem kwestia ta nie była przedmiotem rozważania w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj