Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
KDIB3-2.4012.456.2017.3.AR
z 31 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 12 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) oraz pismem z 18 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 29 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.456.2017.1.AR oraz pismem z dnia 18 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 18 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.456.2017.2.AR.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 12 października 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Gmina planuje wykonanie inwestycji w ramach poddziałania 11.2 Odnowa obszarów wiejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

Projekt „…” składa się z dwóch przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie gminy.

Przedsięwzięcie nr 1 – obejmuje prace modernizacyjne budynku świetlicy wiejskiej w T., stanowiącej ważny potencjał lokalny jako miejsce spotkań lokalnej społeczności. Budynek świetlicy wymaga prac modernizacyjnych i doposażenia do celów społecznych i edukacyjnych, zwłaszcza animacji i aktywizacji lokalnej społeczności. W ramach wnioskowanego przedsięwzięcia zaplanowano:

  • modernizację instalacji C.O. i łazienki. Prace modernizacyjne C.O. składają się z wymiany grzejników i źródła ciepła na nowy, kondensacyjny kocioł gazowy. W ramach prac modernizacyjnych łazienki zaplanowano kompleksową modernizację instalacji ciepłej wody w budynku poprzez wymianę istniejących rurociągów c.w.u i montaż nowych elektrycznych podgrzewaczy c.w.u. zintegrowanych z bateriami umywalkowymi.
  • termomodernizacja poprawiającą efektywność energetyczną obiektu publicznego, poprzez: wymianę 4 okien, docieplenie ścian zewnętrznych, docieplenie ścian podziemnych, piwnicznych oraz fundamentowych, izolacja przeciwwodna ścian piwnic, docieplenie stropodachu styropapą, demontaż i ponowna instalacja nowej obróbki blacharskiej, rynien, rur spustowych i instalacji odgromowej, parapetów zewnętrznych, oświetlenia itp., poprowadzenie w opasce budynku odwodnienia korytami muldowymi oraz odtworzenie elementów zagospodarowania terenu bezpośrednio przylegających do przedmiotowego obiektu (murki, schody, balustrady, trawniki, chodniki i krawężniki, odwodnienia itp.).

Ponadto, zaplanowano doposażenie świetlicy wiejskiej w T. w konieczny sprzęt i wyposażenia dla celów prowadzonej działalności społecznej, poprzez zakup np.: stołów, krzeseł, regałów drewnianych i sprzętu elektronicznego (telewizor, komputer, projektor itp.) oraz mebli i palnika gazowego do kuchni.

Przedsięwzięcie nr 2 – obejmuje zagospodarowanie terenów w pobliżu świetlicy wiejskiej na cele rekreacyjno-sportowe.

Inwestycja ma na celu uporządkowanie oraz stworzenie sportowo-rekreacyjnej przestrzeni przy świetlicy wiejskiej oraz zrewitalizowanie terenów zielonych po drugiej stronie ulicy. Projektowane jest miejsce spotkań mieszkańców w formie pergoli/altany z podwyższeniem mogącym stanowić scenę oraz przyległym kręgiem ogniskowym. Projekt przewiduje doposażenie istniejącego placu zabaw w zestaw zabawowy oraz niezbędne elementy małej architektury, a także stworzenie siłowni zewnętrznej. W ramach projektu dokonane będą również nowe nasadzenia zieleni.

Wszystkie inwestycje realizowane będą w centrum wsi T., która objęta jest obszarem rewitalizacji nr 4 w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.

Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów.

Informacje ogólne

Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na wnioskodawcę.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura częściowo przekazana zostanie Operatorowi tj. Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w O., który będzie zarządzał infrastrukturą w okresie eksploatacji projektu. Zgodnie ze statutem Miejski Ośrodek Kultury w O. jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto i Gmina O. MOK posiada osobowość prawną i wpisany jest do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Burmistrza Miasta i Gminy pod nr 1/92/S.

MOK jest obecnie podatnikiem podatku VAT czynnym.

Forma przekazania majątku

Umową użyczenia KG….. z dnia 29 stycznia 2004 r. Gmina oddała do używania Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w O. budynek świetlicy położony we wsi t.. Nieruchomość została oddana do bezpłatnego używania z przeznaczeniem na Wiejski Dom Kultury w T. Użyczenie zostało ustanowione na czas nieoznaczony.

Po realizacji zadania operator produktów projektu zostanie utrzymany na powyższych zasadach.

Pozostałą częścią majątku będzie zarządzał Wnioskodawca.

Sposób wykorzystania majątku

  1. Świetlica wiejska w T. – nieodpłatnie i odpłatnie w zakresie sporadycznego wynajmu pomieszczeń, obiekt ogólnodostępny.
  2. Wiejskie Centrum rekreacji i urządzenia zlokalizowane na obszarze terenu zielonego – nieodpłatnie, ogólnodostępnie.

W uzupełnieniu wniosku podano, że:

  1. W bezpłatne użytkowanie dla MOK został przekazany obiekt świetlicy wiejskiej w T. Gmina będzie zarządzała samodzielnie terenem w rejonie świetlicy wiejskiej w T., przeznaczonym na cele rekreacyjno-sportowe.
  2. Z tytułu użytkowania budynku świetlicy wiejskiej w T. i oddanego do użytkowania na podstawie umowy użyczenia Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, Gmina nie będzie uzyskiwała jakichkolwiek obrotów opodatkowanych podatkiem VAT
  3. Wiejskie Centrum Rekreacji wraz z urządzeniami zlokalizowanymi na obszarze terenu zielonego nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę?

Stanowisko Wnioskodawcy (nowo sformułowane w piśmie z 12 października 2017 r.):

Zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na modernizacji budynku świetlicy w T. wraz z zagospodarowaniem terenu przy świetlicy na cele rekreacyjno-sportowe, ze względu na brak związku nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które nie będą realizowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca planuje realizacje projektu pn. „…”. Jak wynika z okoliczności sprawy ww. projekt składa się z dwóch przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie gminy. Przedsięwzięcie nr 1 – obejmuje prace modernizacyjne budynku świetlicy wiejskiej w T., stanowiącej ważny potencjał lokalny jako miejsce spotkań lokalnej społeczności. Przedsięwzięcie nr 2 – obejmuje zagospodarowanie terenów w pobliżu świetlicy wiejskiej na cele rekreacyjno-sportowe. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca z tytułu użytkowania budynku świetlicy wiejskiej w T. i oddanego do użytkowania na podstawie umowy użyczenia Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, Gmina nie będzie uzyskiwała jakichkolwiek obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Wiejskie Centrum Rekreacji wraz z urządzeniami zlokalizowanymi na obszarze terenu zielonego nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj