Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.227.2017.2.PS
z 3 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 6c ustawy.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja "X", zwana dalej Fundacją, jest ustanowiona przez osobę fizyczną W. Ł., obywatela polskiego, PESEL: Y, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą „A", NIP: B, zwaną dalej "Fundatorem" w obecności świadka osoby fizycznej L. Ł., obywatelki polskiej, PESEL: C, prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą „D”, NIP: E, zwaną dalej Świadkiem.

Fundacja jest ustanowiona aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej z siedzibą w G.

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj.: Dz. U. 1991 nr 46 poz. 203, z późn. zm.) oraz Statutu Fundacji.

Właściwym sądem rejestrowym dla Fundacji jest Sąd Rejonowy E.


Fundacja została powołana do realizacji zadań pożytku publicznego w następujących obszarach:


  1. Ochrony i promocji zdrowia;
  2. Przeciwdziałaniu ubóstwu i wykluczeniu społecznemu;
  3. Ochrony środowiska;
  4. Wyrównywaniu szans edukacyjnych;
  5. Działania na rzecz opieki nad mniejszościami narodowymi, jako współpraca międzynarodowa.


Ministrem właściwym ze względu na charakter i cele Fundacji jest Minister Zdrowia. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. Głównym celem Fundacji jest organizowanie i niesienie pomocy w ramach działalności pożytku publicznego.


Celami Fundacji wynikającymi z działalności pożytku publicznego są:


  • Ochrona i promocja zdrowia;
  • Pomoc społeczna umożliwiająca osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości;
  • Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  • Działalność charytatywna;
  • Działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
  • Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
  • Promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  • Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  • Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  • Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  • Działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  • Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  • Nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie;
  • Wypoczynek dzieci i młodzieży;
  • Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  • Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
  • Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego;
  • Turystyka i krajoznawstwo;
  • Porządek i bezpieczeństwo publiczne;
  • Upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
  • Ratownictwo i ochrona ludności;
  • Pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  • Upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;
  • Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  • Promocja i organizacja wolontariatu;
  • Pomoc Polonii i Polakom za granicą;
  • Działalność na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
  • Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  • Działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  • Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
  • Działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie określonym w pkt 1-31 powyżej.


Działalność gospodarcza jest służebna wobec działalności statutowej, co oznacza, że dochody z działalności gospodarczej służą prowadzeniu działalności statutowej. Cały dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony na działalność statutową Fundacji. Przychody Fundacji mogą pochodzić w szczególności z:


  • Darowizn, spadków, zapisów,
  • Subwencji osób prawnych,
  • Zbiórek i Imprez publicznych,
  • Majątku nieruchomego i ruchomego Fundacji,
  • Działalności gospodarczej,
  • Odpłatnej działalności statutowej,
  • Dochodów od lokat kapitałowych i papierów wartościowych.


W przyszłości Fundacja będzie starała się o pozyskanie statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja zarejestrowana jest w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą Wojewody … pod nr. Z-X od dnia 13 stycznia 2017 r.

Fundacja zamierza realizować bezpłatne Świadczenia Opieki Medycznej na podstawie umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz płatne Świadczenia Opieki Zdrowotnej w zakresie uzupełniającym zawarte umowy z narodowym Funduszem Zdrowia jako świadczenia wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Fundacja zgodnie z art. 7 ust. 2 (ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) uzyskawszy osobowość prawną z momentem wpisu do Krajowego Rejestru sądowego i tym samym podlegając opodatkowaniu podatkiem dochodowym osób prawnych może zastosować zwolnienie od podatku wynikające z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) osiągając dochód przeznaczony na cele statutowe wymienione w opisie stanów faktycznych niniejszego formularza?
  2. Czy Fundacja zgodnie z art. 7 ust. 2 (ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) uzyskawszy osobowość prawną z momentem wpisu do Krajowego Rejestru sądowego i tym samym podlegając opodatkowaniu podatkiem dochodowym osób prawnych może zastosować zwolnienie od podatku wynikające z treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy (ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) osiągając dochód przeznaczony na cele statutowe wymienione w opisie stanów faktycznych niniejszego formularza?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania pierwszego. Wniosek Fundacji w zakresie pytania drugiego jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy, działając na podstawie przepisów ustawy o fundacjach oraz na podstawie Statutu, prowadzi on działalność pożytku publicznego i ma prawo na zastosowanie zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r., poz. 40, z późn. zm.) fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.


Generalnie działalność fundacji można podzielić na:


  • działalność statutową (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.


Jednocześnie podkreślić trzeba, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.


Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:


  • działalność pomocowa,
  • działalność naukowa,
  • działalność szkoleniowa, wydawnicza,
  • organizowanie i finansowanie,
  • realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.


Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:


  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.


Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty.

Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślić należy, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnień, o których mowa powyżej, nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:


  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Wskazać należy również, że sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego w pytaniu pierwszym jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy dochód Wnioskodawcy może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w przypadku przeznaczenia go na cele statutowe wymienione w opisie zdarzenia przyszłego.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że celem Fundacji jest:


  • Ochrona i promocja zdrowia;
  • Pomoc społeczna umożliwiająca osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości;
  • Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  • Działalność charytatywna;
  • Działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
  • Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
  • Promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  • Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  • Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  • Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  • Działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  • Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  • Nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie;
  • Wypoczynek dzieci i młodzieży;
  • Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  • Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
  • Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego;
  • Turystyka i krajoznawstwo;
  • Porządek i bezpieczeństwo publiczne;
  • Upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
  • Ratownictwo i ochrona ludności;
  • Pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  • Upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;
  • Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  • Promocja i organizacja wolontariatu;
  • Pomoc Polonii i Polakom za granicą;
  • Działalność na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
  • Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  • Działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  • Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
  • Działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie określonym w pkt 1-31 powyżej.


Z powyższego wynika, że statut Fundacji odzwierciedla w istocie zadania sfery publicznej określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016, poz. 239, z późn. zm.).

Cele statutowe preferowane przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są jednak zawężone w stosunku do ww. zadań sfery publicznej i nie obejmują wszystkich zadań wskazanych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


Z przedstawionych okoliczności wynika więc, że nie wszystkie cele wskazane w statucie Fundacji odzwierciedlają wprost cele statutowe preferowane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli działalność:


  • naukową, naukowo-techniczną, oświatową,
  • w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalną,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • w zakresie ochrony środowiska,
  • w zakresie wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
  • w zakresie dobroczynności,
  • w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, a także
  • w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz
  • kultu religijnego.


Innymi słowy, ze statutu Wnioskodawcy wynika, iż realizuje on również cele nie preferowane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, takie jak działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, wypoczynek dzieci i młodzieży, turystyka i krajoznawstwo, porządek i bezpieczeństwo publiczne, a także upowszechnianie i ochrona praw konsumentów, czy działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

Nie wszystkie cele statutowe wskazane przez Wnioskodawcę zostały również na tyle precyzyjnie określone, by wprost odpowiadały celom statutowym preferowanym przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tymczasem jak już uprzednio wskazano, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione.


Odnosząc się zatem do celów statutowych wskazanych w treści przedmiotowego wniosku stwierdzić należy, że część z nich stanowi cele statutowe preferowane przez ustawodawcę, takie jak:


  • ochrona i promocja zdrowia;
  • pomoc społeczna umożliwiająca osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości;
  • działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  • działalność charytatywna;
  • działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  • nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie,
  • kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
  • wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
  • ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego,
  • ratownictwo;
  • Pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  • promocja i organizacja wolontariatu.


Wskazane powyżej cele statutowe bez wątpienia noszą znamiona celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli w zakresie działalności naukowej czy naukowo – technicznej oraz oświatowej, działalności kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, w zakresie ochrony środowiska, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, czy dobroczynności.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu Fundacji na powyższe cele warunkować będzie możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto jak już uprzednio wskazano, nie wszystkie cele statutowe Wnioskodawcy zostały w sposób na tyle precyzyjnie określony, by jednoznacznie rozstrzygnąć o ich tożsamości z celami preferowanymi przez ustawodawcę.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Jak wskazano powyżej, Organ podatkowy wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Odnosząc się zatem wprost do postawionego pytania w zakresie możliwości zastosowania omawianego zwolnienia przedmiotowego w przypadku przeznaczenia dochodu na cele statutowe wymienione w opisie zdarzenia przyszłego, nie można w pełni podzielić stanowiska Wnioskodawcy, w świetle którego ma prawo do zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w przypadku przeznaczenia dochodu na wszystkie z pośród wymienionych celów statutowych.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie mieć zastosowanie wyłączenie w tej części, w której dochód Fundacji, zostanie przeznaczony na wyżej omówione cele statutowe, które tożsame są z tymi, wskazanymi w powyższym przepisie.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.


Podkreślić należy również, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj