Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.530.2017.2.KT
z 6 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług freelancera – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług freelancera, jak również dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca będąc obywatelem Niemiec, jest polskim rezydentem podatkowym, uzyskał wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w Polsce. Zainteresowany uzyskał Numer Identyfikacji Podatkowej, tzw. NIP …., REGON ….. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej to 2015-07-06.

Przeważającą działalność firmy stanowi: Artystyczna i literacka działalność twórcza (90.03.Z). Dodatkowa działalność firmy to: Działalność fotograficzna (74.20.Z), Działalność związana z tłumaczeniami (74.30.Z), Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów. usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z póżn. zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT. Także podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE. W odniesieniu do podatku dochodowego, Wnioskodawca informuje, że podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej.

Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zawarł w lipcu 2015 r. umowę na czas nieokreślony z …. GmbH z siedzibą na terenie Niemiec i pracuje jako freelancer dla redakcji ….. Przyjęte zlecenie Wnioskodawca wykonuje samodzielnie, nie jest zobowiązany do obecności w określonych miejscach lub w określonym czasie w redakcji. Za swoją pracę jako dziennikarza (freelancera) Wnioskodawca otrzymuje miesięczny ryczałt w kwocie euro. W ramach umowy Wnioskodawca przyznaje dla …. prawa użytkowania odnośnie artykułów tekstowych. Odnośnie dokumentów przyjętych do publikacji …. nabywa własność, tzn. na stałe pozostają one w …... Zainteresowany ma obowiązek ręczenia za istnienie umownie przyznawanych praw użytkowana z zakresu praw autorskich oraz także – w zakresie prawa do ustosunkowania się – nieograniczoną możliwość użytkowania swoich artykułów.

Za wykonaną pracę Wnioskodawca wystawia faktury dla …. GmbH bez podatku VAT i do zapłaty podatku VAT zobowiązany jest usługobiorca na terenie Niemiec. Dokonane wewnątrzwspólnotowe transakcje wykazywane są w informacji podsumowującej VAT-EU. Z tytułu zawartej umowy z ….. GmbH, Wnioskodawca na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany dochód zalicza do źródła działalność gospodarcza i rozlicza w Polsce.

Ponadto, Wnioskodawca w 2016 roku z instytucją …. (….) z siedzibą w Niemczech zawierał jednorazowe umowy o honorarium za usługę/cesję praw dla Telewizji. Strony ustaliły wynagrodzenie według stałej stawki w euro za jeden dzień pracy i w zależności od zadania, Wnioskodawca otrzymywał honorarium, stanowiące zapłatę za faktyczną liczbę dni przeznaczonych na wykonanie pracy.

Z treści umowy wynika, że autor zgadza się na to, że:

  • jego dzieło będzie przetłumaczone i wyprodukowane w wersji obcojęzycznej;
  • jego określone dzieło/usługa dla Telewizji, Radiofonii lub Internetu może być każdorazowo redagowana i zmieniona dla wymienionych korzyści;
  • jego autorska usługa może być zsynchronizowana na język niemiecki;
  • jego dzieło/usługa będzie zredagowana i zmieniona z zachowaniem przepisów prawa autorskiego, wyraża on jednocześnie zgodę na zmianę tytułu;
  • pozwoli na wykorzystanie rozwiniętych przez niego koncepcji, pomysłów i postaci także w formie kontynuacji w szczególności jako serie.

Każde zlecenie wykonania prac dla …. traktowane jest jako jednorazowa umowa i honorarium rozliczane jest według ustalonej kwoty wynagrodzenia za jeden dzień pracy. Wnioskodawca informuje, że z tytułu należnego honorarium za pracę dla stacji telewizji, …., płatnik z kwoty brutto wynagrodzenia potrąci opłaty, podatek dochodowy. Wnioskodawca otrzymał honorarium w kwocie pomniejszonej o pobrane należności podatkowe. Wnioskodawca informuje, że nie przedłożył ….. certyfikatu rezydencji podatkowej w Polsce.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca informuje, iż umowa na świadczenie usług freelancera została zawarta przez Zainteresowanego z kontrahentem …. GmbH. Kontrahent …. GmbH jest aktywnym podatnikiem podatku VAT i posiada numer identyfikacji podatkowej DE …. Kontrahent zagraniczny posiada stałe miejsce siedziby działalności gospodarczej w Niemczech. Usługi freelancera objęte zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług świadczone są dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej …. GmbH w Niemczech, …...

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym czynność wykonana usługi freelancera dla redakcji …. GmbH jest usługą wewnątrzwspólnotową podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez odbiorcę usługi, na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w miejscu, w którym Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Niemcy? (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji wykonania usług dla …. GmbH z siedzibą na terenie Niemiec mamy do czynienia z eksportem usług, których miejsce świadczenia, a zatem i opodatkowania VAT znajduje się w państwie siedziby usługobiorcy, czyli w Niemczech.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm. (dalej ustawa o VAT), przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Kwestia określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług została uregulowana w art. 28a-28n ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zasadą jest, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarcze (z wyjątkami, które nie mają znaczenia w sprawie). Powyższa regulacja będzie miała zastosowana w sytuacji Wnioskodawcy. Oznacza to, że pod względem VAT Wnioskodawca świadcząc usługi freelancera dla kontrahenta z Niemiec, nie musi doliczać podatku VAT do sprzedaży ponieważ obowiązek ten ciąży na nabywcy.

Fakt, że ww. usługa podlega opodatkowaniu VAT w Niemczech, Wnioskodawca obowiązany jest do wystawienia faktury. Zgodnie z art. 106a pkt 2 lit. a ustawy o VAT przepisy traktujące o fakturach stosuje się m.in. do świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej w przypadku, gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika.

W świetle powyższego skoro usługa jest wykonywana na rzecz firmy z Niemiec (podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT) co oznacza, że będziemy mieli do czynienia z tzw. eksportem usług w przypadku, którego to nabywca usług będzie zobowiązany do rozliczenia podatku. Natomiast Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia faktury na rzecz niemieckiego kontrahenta, gdyż sprzedawca nie upoważnił nabywcy do wystawiania faktur w jego imieniu.

Wnioskodawca informuje, że usługi unijne wykazuje w deklaracji VAT-7 (poz. 11 i 12). Poza tym jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE i świadcząc usługi dla kontrahentów z UE, zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT składa zbiorcze informacje o dokonanych usługach do urzędu skarbowego (formularz VAT-UE).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż mając na uwadze, że Wnioskodawca w części E. „Przedmiot wniosku” w poz. 69 „Przepisy prawa podatkowego” wskazał m.in. „ art. 28b ust. 1” oraz własne stanowisko oparł na obowiązujących przepisach prawa to wskazanie w pytaniu oznaczonym we wniosku jako nr 1 „ art. 28 ust. 1”, który obecnie jest przepisem uchylonym potraktowano jako oczywistą omyłkę pisarską.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej „ustawą” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – co do zasady – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei przez terytorium państwa trzeciego – zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy – rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 4 ustawy przez terytorium państwa członkowskiego – rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

I tak, według art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.

W myśl art. 28b ust. 2 ustawy gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1 i 1a, 28g ust. 1, 28i, 28j ust. 1 i 2 i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy, objętych zakresem zadanego we wniosku pytania, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że miejsce świadczenia i opodatkowania będzie określone zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy.

Zatem skoro nabywcą usług jest podmiot posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec to miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę usług jest terytorium Niemiec. Zatem przedmiotowa usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, bowiem Zainteresowany wywiódł prawidłowy skutek prawny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisko, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Końcowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług freelancera. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj