Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.385.2017.1.WB
z 20 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizowanej operacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizowanej operacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 października 2017 r. o wskazanie sposobu doręczenia korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna działa w formie stowarzyszenia, jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i ma nadany numer identyfikacji podatkowej, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz nie jest płatnikiem podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Poprzez realizację operacji członkowie organizacji pozarządowych, które zajmują się również osobami defaworyzowanymi, dzieci i młodzież wzmocnią swój potencjał społeczny poprzez podwyższenie jakości swoich działań. Działania polegają na wykonaniu trzech odrębnych szkoleń doradczo-aktywizacyjnych. Realizacja projektu obejmuje również zakup niezbędnego sprzętu medycznego i pomocniczego, przez co doposażona jest organizacja jaką jest OSP w sprzęt do niesienia pomocy. Operacja jest skierowania m.in. do grup defaworyzowanych. W szkoleniach udział wezmą osoby bezrobotne, członkowie organizacji pozarządowych z terenu LGD. Celem operacji jest podniesienie kwalifikacji i zdobycie dodatkowej wiedzy, aktywizacja strażaków, wzmocnienie potencjału organizacji jako grupy, która zajmuje się seniorami, młodzieżą oraz osobami z grup defaworyzowanych. Na terenie Wnioskodawcy nie odbywały się szkolenia Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy i ochronie środowiska naturalnego podczas występowania zagrożeń, co nadaje operacji charakter innowacyjny. Tym samym uczestnicy objęci projektem posiądą wiedzę na temat ochrony środowiska naturalnego jakie powstają podczas wystąpienia zagrożeń. Zainteresowany wnioskował o dotację w wysokości 45.104,00 zł. Realizacja projektu to przeprowadzenie trzech szkoleń oraz spotkania w ramach wymiany doświadczeń strażaków ochotników objętych działaniem. Szkolenia:

  1. Kwalifikowana Pierwsza Pomoc będzie certyfikowane.
  2. Pierwsza Pomoc – zaświadczenie.
  3. Ochrona środowiska naturalnego podczas wystąpienia zagrożeń – zaświadczenie.

Wszystkie szkolenia KPP, PP i Ochrona środowiska przeprowadza firma wyłoniona w drodze ofert, która posiada odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Jednym z warunków wyłonienia Firmy przeprowadzającej szkolenie KPP było posiadanie pozwolenia Wojewody na przeprowadzenia szkolenia. Szkolenia będą w budynku Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury. Sprzęt medyczny i pomocniczy zakupiony w celu doposażenia OSP będzie przechowywany w siedzibie OSP. W szkoleniach udział weźmie łącznie 70 osób – w tym 2 osoby defaworyzowane. Rekrutacja do udziału w szkoleniach odbyła się na podstawie przyjętego przez Wnioskodawcę Regulaminu. Promowanie szkoleń odbędzie się poprzez zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej Jednostki OSP. Dodatkowo po realizacji, promocja przedsięwzięcia nastąpi poprzez lokalne media, prasa, radio, poprzez media społecznościowe OSP oraz portal internetowy. Trzy szkolenia oraz spotkanie w ramach wymiany doświadczeń będą nieodpłatne. W ramach przedsięwzięcia zostanie zakupiony sprzęt medyczny i pomocniczy w celu doposażenia OSP, który będzie służył jednostce do przeprowadzania wewnętrznych szkoleń dla Strażaków, co jest niezbędne do utrzymania wysokiego poziomu niesienia pomocy poszkodowanym. Szkolenie Kwalifikowana Pierwsza Pomoc będzie przeprowadzane zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Celem tego przedsięwzięcia jest zaktywizowanie i podniesienie kwalifikacji strażakom ochotnikom poprzez udział w szkoleniach w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska naturalnego podczas wystąpienia zagrożeń.

Ochotnicza Straż Pożarna realizuje wyłącznie zadania statutowe i nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy VAT (zwolnienie przedmiotowe). Statut stowarzyszenia nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy o VAT. Wnioskodawca nie składał i nie będzie składał deklaracji VAT-7. Ochotnicza Straż Pożarna nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług. Występując z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację złożonego wniosku na operację pt.: Świadome niesienie pomocy społeczności lokalnej i środowisku z poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, Ochotnicza Straż Pożarna uwzględniła podatek VAT jako koszt kwalifikowany. Z powyższym, ww. jednostka będzie wnioskowała i wykazywała we wnioskach o płatność o objęcie kosztami kwalifikowanymi (podlegającymi refundacji) również koszty podatku od towarów i usług. W wyniku realizowanego zadania Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów. Działalność stowarzyszenia związana z realizacją ww. projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskowana interpretacja indywidualna jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatność. Przewidywany czas zakończenia przedsięwzięcia to koniec września 2017 r. Bardzo zależy nam na szybkim rozliczeniu projektu ze względu na zaciągnięty na ten cel kredyt bankowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach złożonego wniosku na operację pt.: Świadome niesienie pomocy społeczności lokalnej i środowisku z poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego prze społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach złożonego wniosku na operację pt.: Świadome niesienie pomocy społeczności lokalnej środowisku z poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego prze społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwie bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Jak wspomniano wyżej, w wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie osiągnie żadnych dochodów. Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny, Ochotnicza Straż Pożarna stwierdza, że nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna działa w formie stowarzyszenia, jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i ma nadany numer identyfikacji podatkowej, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz nie jest płatnikiem podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Poprzez realizację operacji członkowie organizacji pozarządowych, które zajmują się również osobami defaworyzowanymi, dzieci i młodzież wzmocnią swój potencjał społeczny poprzez podwyższenie jakości swoich działań. Działania polegają na wykonaniu trzech odrębnych szkoleń doradczo-aktywizacyjnych. Realizacja projektu obejmuje również zakup niezbędnego sprzętu medycznego i pomocniczego, przez co doposażona jest organizacja jaką jest OSP w sprzęt do niesienia pomocy. Operacja jest skierowania m.in. do grup defaworyzowanych. W szkoleniach udział wezmą osoby bezrobotne, członkowie organizacji pozarządowych z terenu LGD. Celem operacji jest podniesienie kwalifikacji i zdobycie dodatkowej wiedzy, aktywizacja strażaków, wzmocnienie potencjału organizacji jako grupy, która zajmuje się seniorami, młodzieżą oraz osobami z grup defaworyzowanych. Na terenie Wnioskodawcy nie odbywały się szkolenia Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy i ochronie środowiska naturalnego podczas występowania zagrożeń, co nadaje operacji charakter innowacyjny. Tym samym uczestnicy objęci projektem posiądą wiedzę na temat ochrony środowiska naturalnego jakie powstają podczas wystąpienia zagrożeń. Zainteresowany wnioskował o dotację w wysokości 45.104,00 zł. Realizacja projektu to przeprowadzenie trzech szkoleń oraz spotkania w ramach wymiany doświadczeń strażaków ochotników objętych działaniem. Szkolenia:

  1. Kwalifikowana Pierwsza Pomoc będzie certyfikowane.
  2. Pierwsza Pomoc – zaświadczenie.
  3. Ochrona środowiska naturalnego podczas wystąpienia zagrożeń – zaświadczenie.

Wszystkie szkolenia KPP, PP i Ochrona środowiska przeprowadza firma wyłoniona w drodze ofert, która posiada odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Jednym z warunków wyłonienia Firmy przeprowadzającej szkolenie KPP było posiadanie pozwolenia Wojewody na przeprowadzenia szkolenia. Szkolenia będą w budynku Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury. Sprzęt medyczny i pomocniczy zakupiony w celu doposażenia OSP będzie przechowywany w siedzibie OSP. W szkoleniach udział weźmie łącznie 70 osób – w tym 2 osoby defaworyzowane. Rekrutacja do udziału w szkoleniach odbyła się na podstawie przyjętego przez Wnioskodawcę Regulaminu. Promowanie szkoleń odbędzie się poprzez zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej Jednostki OSP. Dodatkowo po realizacji, promocja przedsięwzięcia nastąpi poprzez lokalne media, prasa, radio, poprzez media społecznościowe OSP oraz portalu internetowego. Trzy szkolenia oraz spotkanie w ramach wymiany doświadczeń będą nieodpłatne. W ramach przedsięwzięcia zostanie zakupiony sprzęt medyczny i pomocniczy w celu doposażenia OSP, który będzie służył jednostce do przeprowadzania wewnętrznych szkoleń dla Strażaków, co jest niezbędne do utrzymania wysokiego poziomu niesienia pomocy poszkodowanym. Szkolenie Kwalifikowana Pierwsza Pomoc będzie przeprowadzane zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Celem tego przedsięwzięcia jest zaktywizowanie i podniesienie kwalifikacji strażakom ochotnikom poprzez udział w szkoleniach w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska naturalnego podczas wystąpienia zagrożeń. Ochotnicza Straż Pożarna realizuje wyłącznie zadania statutowe i nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy (zwolnienie przedmiotowe). Statut stowarzyszenia nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy. Wnioskodawca nie składał i nie będzie składał deklaracji VAT-7. Ochotnicza Straż Pożarna nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług. Występując z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację złożonego wniosku na operację pt.: Świadome niesienie pomocy społeczności lokalnej i środowisku z poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, Ochotnicza Straż Pożarna uwzględniła podatek VAT jako koszt kwalifikowany. Z powyższym, ww. jednostka będzie wnioskowała i wykazywała we wnioskach o płatność o objęcie kosztami kwalifikowanymi (podlegającymi refundacji) również koszty podatku od towarów i usług. W wyniku realizowanego zadania Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów. Działalność stowarzyszenia związana z realizacją ww. projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Przewidywany czas zakończenia przedsięwzięcia to koniec września 2017 r.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizowanej operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest/nie będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz towary i usługi nabyte w ramach realizowanej operacji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniać tych warunków, nie będzie mieć zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją ww. operacji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie jest i nie będzie czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki związane z realizacją operacji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją operacji pt.: Świadome niesienie pomocy społeczności lokalnej i środowisku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy ww. zakresie oceniono jako prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizowanej operacji. Natomiast w części dotyczącej pytania „Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania go w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i sfinansowanych środkami unijnymi” wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj