Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-970/10/ICz
z 22 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-970/10/ICz
Data
2011.02.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
opodatkowanie
umowa zlecenia


Istota interpretacji
Opodatkowanie wynagrodzenia otrzymanego z tytułu wykonywania umów zlecenia.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010r. (data wpływu 22 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego z tytułu wykonywania umów zlecenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego z tytułu wykonywania umów zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zleceniobiorcą z tytułu 3 umów zlecenia. Wszystkie zawarte są na czas nieokreślony - z żadnej z nich do tej pory Wnioskodawca nie odprowadzał VAT-u. W umowach tych przewidziane są następujące postanowienia:

  1. pierwsza umowa została zawarta w 2008r. Zgodnie z nią Zleceniodawca zleca a Zleceniobiorca (Wnioskodawca) zobowiązuje się do pełnienia dyżurów - porad prawnych w Punkcie Konsultacyjno - Informacyjnym z telefonem zaufania w S., zgodnie z planem dyżurów w czasie ustalonym przez Zleceniodawcę (na dzień podpisania umowy Zleceniobiorca ma świadczyć 4-godzinny dyżur w czwartek w godzinach 15.00-19.00). Z tytułu wykonywania prac, Zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie w wysokości 22,00 zł brutto za 1 godzinę pełnienia dyżuru. Wynagrodzenie będzie płatne na podstawie wykazu odbytych dyżurów, sporządzonego przez Kierownika Punktu Konsultacyjno- Informacyjnego lub inną uprawnioną osobę do 25 dnia miesiąca następnego po miesiącu w którym dyżury miały miejsce. Zgodnie z ww. umową Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania lub zaniechania Zleceniobiorcy (Wnioskodawcy) wynikające z tytułu niniejszej umowy. Zleceniodawca odprowadza za podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz na ubezpieczenia społeczne jeśli nie ma on innej umowy z której odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne od kwoty wynagrodzenia wynoszącej przynajmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (w chwili obecnej składki na ubezpieczenia społeczne są odprowadzane z trzeciej z opisywanych tu umów zlecenia).
  2. druga umowa została zawarta 1 lipca 2010r. i stanowi kontynuację umowy zawartej dnia 1 stycznia 2010r. Zgodnie z tą umową Zleceniodawca zleca, a Zleceniobiorca (Wnioskodawca) zobowiązuje się do wykonania zlecenia: świadczenie poradnictwa prawnego i obywatelskiego w ramach projektu „M. - program poradnictwa prawnego i obywatelskiego w powiecie łańcuckim” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zleceniobiorca świadczył będzie porady prawne i obywatelskie na dyżurach w miejscowości:
    • Ł. - w lokalu Budynku D Starostwa Powiatowego, we wtorek i piątek co tydzień, w dniach wyznaczonych przez Zleceniodawcę, w godzinach 11:00-17:00 we wtorki oraz 8.00-13.00 w piątki,
    • R. - w lokalu w Urzędzie Gminy, w poniedziałek co tydzień, w dniach wyznaczonych przez Zleceniodawcę, w godzinach 12:00-16:00,
      Zleceniobiorca zobowiązuje się do udzielania porad prawnych i obywatelskich zgodnie z procedurą określoną w Regulaminie, a w szczególności do uzupełniania formularzy kart usługi doradczej oraz notatek służbowych, stanowiących załącznik do Regulaminu i przekazywania ich do Biura Projektu. Zleceniobiorca zobowiązuje się do udzielania porad prawnych i obywatelskich w godzinach swoich dyżurów również za pośrednictwem telefonu i poczty e-mail, co nie wyklucza przesłania porad opracowanych na dyżurze pocztą e-mail w innym terminie jeśli wpłynie to na szybkość udzielenia porady. Zleceniobiorca nie może powierzyć wykonania zlecenia osobie trzeciej. Zleceniobiorcy za wykonywanie czynności określonych w § 1 przysługuje wynagrodzenie w wysokości 90,00 zł brutto (słownie: dziewięćdziesiąt złotych 00/100 groszy) za każdą godzinę świadczenia porad prawnych i obywatelskich, które wypłacane będzie miesięcznie, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia rachunku do umowy zlecenia, przelewem na wskazany rachunek bankowy.
      Zgodnie z par. 5 ust. 5 umowy „Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania lub zaniechania Zleceniobiorcy wynikające z tytułu niniejszej umowy”.
      Zleceniodawca odprowadza za podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz na ubezpieczenia społeczne jeśli nie ma on innej umowy, z której odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne od kwoty wynagrodzenia wynoszącej przynajmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (w chwili obecnej składki na ubezpieczenia społeczne są odprowadzane z trzeciej z opisywanych tu umów zlecenia).
  3. trzecia umowa została zawarta dnia 4 sierpnia 2010r. Zgodnie z tą umową Zleceniodawca zleca a Zleceniobiorca zobowiązuje się do organizacyjno-administracyjno-technicznego przygotowywania spotkań negocjacyjnych na rzecz Zleceniodawcy według jego zaleceń i wytycznych, w tym w szczególności pozyskiwania informacji o kontrahentach i ustalania ich wiarygodności biznesowej, ustalania miejsc i tras przejazdów oraz noclegów, kompletowanie dokumentów negocjacyjnych, przygotowywania lub dokonywanie korekty treści maili i listów intencyjnych i innych dokumentów w trakcie prowadzenia negocjacji biznesowych. Czynności te Zleceniobiorca będzie dokonywał w siedzibie Zleceniodawcy w sobotę lub w niedzielę w godzinach od 9.00-18.00, a w razie czynności nie wymagających stawiennictwa w siedzibie Zleceniodawcy w miejscu zamieszkania Zleceniobiorcy w sobotę lub w niedzielę w godzinach od 9.00-18.00. Jeśli zaistnieje taka konieczność Zleceniobiorca zobowiązany jest do uczestniczenia w negocjacjach w siedzibie Zleceniodawcy w ww. terminach w sobotę lub w niedzielę w godzinach od 9.00 -18.00 oraz w tych terminach w innych miejscach uprzednio wyznaczonych przez Zleceniodawcę. Z tytułu organizacyjno-adrninistracyjno-technicznego przygotowywania spotkań negocjacyjnych Zleceniobiorca otrzyma każdego miesiąca wynagrodzenie w kwocie 1.350 zł brutto. Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych należnego z tytułu niniejszej umowy jest Zleceniodawca. Świadczenia wynikające z tej umowy podlegają przepisom o ubezpieczeniach społecznych. Zleceniodawca w tejże umowie ponosi pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za wszystkie działania lub zaniechania Zleceniobiorcy wynikające z tytułu niniejszej umowy, w tym za zaniedbania i błędy w zakresie przygotowanych pism, dokumentacji negocjacyjnej lub błędne ustalenie terminów spotkań, narażające podmioty trzecie lub Zleceniodawcę na szkodę. Zleceniodawca odprowadza za podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz na ubezpieczenia społeczne.

Od 11 października 2010r. podatnik rozpoczął prowadzenie własnej działalności gospodarczej w zakresie usług prawniczych - otworzył Kancelarię Adwokacką. Jest on płatnikiem podatku VAT - dnia 13 października 2010r. Wydane zostało przez US w S. potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT. Do dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej pytający nie był płatnikiem VAT-u.

W piśmie uzupełniającym z dnia 18 lutego 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż przychody które osiąga z tytułu trzech umów zlecenia, o których mowa w jego pytaniu prawnym, w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług są przychodami wymienionymi w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od powyższych umów zlecenia podatnik będzie musiał odprowadzać podatek VAT, a jeśli tak to od której z nich...

Zdaniem Wnioskodawcy: od wszystkich trzech umów zlecenia wymienionych w stanie faktycznym nie będzie on musiał odprowadzać podatku od towarów i usług również i po otwarciu kancelarii adwokackiej ponieważ wszystkie umowy zawarte przez podatnika zostały zawarte poza prowadzoną działalnością i przed jej rozpoczęciem. We wszystkich z nich została wyłączona samodzielność działalności podatnika poprzez zobowiązanie go do świadczenia usług w miejscach i w czasie wskazanych przez zleceniodawców, którzy opłacają składki na ubezpieczenie społeczne (zdrowotne) podatnika, ponoszą za jego działalność pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich i których umowy określają warunki wykonywania przedmiotu zlecenia i warunki wynagrodzenia. Wszystkie umowy mieszczą się więc w katalogu wyłączeń przewidzianym w art. 15 ust 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe wyłączenie odnosi się zdaniem podatnika nie tylko do trzeciej z opisanych umów gdzie przedmiot umowy jest inny niż przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej, lecz również do pierwszych dwóch umów zgodnie z którymi ma on udzielać porad prawnych z uwagi na powyższe względy, konstrukcję umów a w szczególności z uwagi na fakt wyłączenia odpowiedzialności podatnika za szkody wyrządzone osobom trzecim i na całkowite pozbawienie podatnika możliwości samodzielnego decydowania o miejscu czasie prowadzonych porad.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 tej ustawy.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie wszystkie jednak czynności wykonywane przez osoby fizyczne traktuje się jako wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą. Przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT stanowi bowiem, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wskazać należy, iż w myśl art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż o tym czy dana działalność ma lub też nie ma charakteru samodzielnej działalności, decydują kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi. Nie stanowią bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Zauważyć natomiast należy, że sformułowanie wyżej cyt. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT odnoszące się do odpowiedzialności, należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy, w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

O wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług można zatem mówić w przypadku, gdy zleceniobiorcę będą łączyć ze zleceniodawcą więzi analogiczne jak w przypadku stosunku pracy, jako że nie będzie on ponosił ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywaniem czynności, będących przedmiotem wskazanych umów, a odpowiedzialność za te czynności w stosunku do osób trzecich będzie bezwzględnie ponosił zlecający. Oznacza to, iż z treści zawartych umów wynikać winno zobowiązanie, które w swej istocie kładzie na zlecającego odpowiedzialność, zamiast na zleceniobiorcę, podobnie jak ma to miejsce w przypadku stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zleceniobiorcą z tytułu 3 umów zlecenia. W umowach tych przewidziane są następujące postanowienia:

  1. pierwsza umowa została zawarta w 2008r. Zgodnie z nią Zleceniodawca zleca a Zleceniobiorca (Wnioskodawca) zobowiązuje się do pełnienia dyżurów - porad prawnych w Punkcie Konsultacyjno - Informacyjnym z telefonem zaufania w S., zgodnie z planem dyżurów w czasie ustalonym przez Zleceniodawcę (na dzień podpisania umowy Zleceniobiorca ma świadczyć 4-godzinny dyżur w czwartek w godzinach 15.00-19.00). Z tytułu wykonywania prac, Zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie w wysokości 22,00 zł brutto za 1 godzinę pełnienia dyżuru. Wynagrodzenie będzie płatne na podstawie wykazu odbytych dyżurów, sporządzonego przez Kierownika Punktu Konsultacyjno- Informacyjnego lub inną uprawnioną osobę do 25 dnia miesiąca następnego po miesiącu w którym dyżury miały miejsce. Zgodnie z ww. umową Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania lub zaniechania Zleceniobiorcy (Wnioskodawcy) wynikające z tytułu niniejszej umowy. Zleceniodawca odprowadza za podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz na ubezpieczenia społeczne jeśli nie ma on innej umowy z której odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne od kwoty wynagrodzenia wynoszącej przynajmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (w chwili obecnej składki na ubezpieczenia społeczne są odprowadzane z trzeciej z opisywanych tu umów zlecenia).
  2. druga umowa została zawarta 1 lipca 2010r. i stanowi kontynuację umowy zawartej dnia 1 stycznia 2010r. Zgodnie z tą umową Zleceniodawca zleca, a Zleceniobiorca (Wnioskodawca) zobowiązuje się do wykonania zlecenia: świadczenie poradnictwa prawnego i obywatelskiego w ramach projektu „M.- program poradnictwa prawnego i obywatelskiego w powiecie łańcuckim” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zleceniobiorca świadczył będzie porady prawne i obywatelskie na dyżurach.
    Zleceniobiorca zobowiązuje się do udzielania porad prawnych i obywatelskich zgodnie z procedurą określoną w Regulaminie, a w szczególności do uzupełniania formularzy kart usługi doradczej oraz notatek służbowych, stanowiących załącznik do Regulaminu i przekazywania ich do Biura Projektu. Zleceniobiorca zobowiązuje się do udzielania porad prawnych i obywatelskich w godzinach swoich dyżurów również za pośrednictwem telefonu i poczty e-mail, co nie wyklucza przesłania porad opracowanych na dyżurze pocztą e-mail w innym terminie jeśli wpłynie to na szybkość udzielenia porady. Zleceniobiorca nie może powierzyć wykonania zlecenia osobie trzeciej. Zleceniobiorcy za wykonywanie czynności określonych w § 1 przysługuje wynagrodzenie w wysokości 90,00 zł brutto (słownie: dziewięćdziesiąt złotych 00/100 groszy) za każdą godzinę świadczenia porad prawnych i obywatelskich, które wypłacane będzie miesięcznie, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia rachunku do umowy zlecenia, przelewem na wskazany rachunek bankowy.
    Zgodnie z par. 5 ust. 5 umowy „Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania lub zaniechania Zleceniobiorcy wynikające z tytułu niniejszej umowy”.
    Zleceniodawca odprowadza za podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz na ubezpieczenia społeczne jeśli nie ma on innej umowy, z której odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne od kwoty wynagrodzenia wynoszącej przynajmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (w chwili obecnej składki na ubezpieczenia społeczne są odprowadzane z trzeciej z opisywanych tu umów zlecenia).
  3. trzecia umowa została zawarta dnia 4 sierpnia 2010r. Zgodnie z tą umową Zleceniodawca zleca a Zleceniobiorca zobowiązuje się do organizacyjno-administracyjno-technicznego przygotowywania spotkań negocjacyjnych na rzecz Zleceniodawcy według jego zaleceń i wytycznych, w tym w szczególności pozyskiwania informacji o kontrahentach i ustalania ich wiarygodności biznesowej, ustalania miejsc i tras przejazdów oraz noclegów, kompletowanie dokumentów negocjacyjnych, przygotowywania lub dokonywanie korekty treści maili i listów intencyjnych i innych dokumentów w trakcie prowadzenia negocjacji biznesowych. Czynności te Zleceniobiorca będzie dokonywał w siedzibie Zleceniodawcy w sobotę lub w niedzielę w godzinach od 9.00-18.00, a w razie czynności nie wymagających stawiennictwa w siedzibie Zleceniodawcy w miejscu zamieszkania Zleceniobiorcy w sobotę lub w niedzielę w godzinach od 9.00 -18.00. Jeśli zaistnieje taka konieczność Zleceniobiorca zobowiązany jest do uczestniczenia w negocjacjach w siedzibie Zleceniodawcy w ww. terminach w sobotę lub w niedzielę w godzinach od 9.00 -18.00 oraz w tych terminach w innych miejscach uprzednio wyznaczonych przez Zleceniodawcę. Z tytułu organizacyjno-administracyjno-technicznego przygotowywania spotkań negocjacyjnych Zleceniobiorca otrzyma każdego miesiąca wynagrodzenie w kwocie 1350 zł brutto. Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych należnego z tytułu niniejszej umowy jest Zleceniodawca. Świadczenia wynikające z tej umowy podlegają przepisom o ubezpieczeniach społecznych. Zleceniodawca w tejże umowie ponosi pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za wszystkie działania lub zaniechania Zleceniobiorcy wynikające z tytułu niniejszej umowy, w tym za zaniedbania i błędy w zakresie przygotowanych pism, dokumentacji negocjacyjnej tub błędne ustalenie terminów spotkań, narażające podmioty trzecie lub Zleceniodawcę na szkodę. Zleceniodawca odprowadza za podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz na ubezpieczenia społeczne.

Od 11 października 2010r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie własnej działalności gospodarczej w zakresie usług prawniczych - otworzył Kancelarię Adwokacką. Jest on płatnikiem podatku VAT - dnia 13 października 2010r. Wydane zostało przez US w S. potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT. Do dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej pytający nie był płatnikiem VAT-u.

Wnioskodawca wskazał także, iż przychody, które osiąga z tytułu trzech umów zlecenia, są przychodami wymienionymi w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa oraz okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, przychody które osiąga on z tytułu ww. trzech umów zleceń są przychodami wymienionymi w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, i jeśli zawarte umowy faktycznie regulują kwestie wynagrodzenia i warunków wykonywania czynności na podstawie tych umów, jak też odpowiedzialności za skutki tych czynności wobec osób trzecich, wskazując zleceniodawcę przedmiotowych czynności jako ponoszącego odpowiedzialność wobec osób trzecich, czynności tych zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, nie można uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 tego artykułu.

W konsekwencji powyższego z tytułu wykonywania tych czynności Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym wynagrodzenie uzyskane przez niego za wykonanie tych czynności nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy usługi opisane we wniosku wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów, faktycznie nie stanowią zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Kwestia zagadnień z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych nie była bowiem przedmiotem zapytania.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj