Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.298.2017.1.PR
z 7 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2017 r. (data wpływu 22 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłacania wynagrodzenia stażowego na rzecz studentów – uczestników projektów stażowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłacania wynagrodzenia stażowego na rzecz studentów – uczestników projektów stażowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika …. złożyła wnioski o dofinansowanie projektów stażowych w konkursie nr ….. w ramach Działania 3.1. „Kompetencje w szkolnictwie wyższym” w Osi III Szkolnictwa wyższego dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), (program finansowany z udziałem środków europejskich), ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – Instytucję Pośredniczącą. Celem głównym projektów będzie uzyskanie nowych kompetencji zawodowych przez studentów Politechniki …. poprzez udział w wysokiej jakości stażach zawodowych zorganizowanych u pracodawców oraz praktyczne wykorzystanie kierunkowych efektów kształcenia. Staże będą dedykowane studentom ostatnich semestrów i będą miały na celu zdobycie doświadczenia zawodowego i nowych kompetencji potrzebnych na rynku pracy.

Podmiotami uczestniczącymi w projekcie będą:

  • Politechnika …. (Wnioskodawca i potencjalny realizator projektu),
  • pracodawcy (zapewnienie miejsc stażowych zgodnych z kierunkiem studiów i opieka merytoryczna nad studentami – stażystami),
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – instytucja organizująca konkurs w ramach PO WER, stanowiąca stronę w ramach umowy o dofinansowanie w przypadku uzyskania dofinansowania,
  • studenci Politechniki ….. – uczestnicy stażu.

Umowy dotyczące organizacji i odbycia stażu będą umowami trójstronnymi, a stronami zawierającymi umowy będą: Politechnika …., pracodawcy, studenci Politechniki …... Politechnika ….. jako potencjalny realizator projektu (po otrzymaniu dofinansowania na realizację projektu) będzie w przyszłości wypłacać swoim studentom – uczestnikom stażu tzw. wynagrodzenie stażowe na podstawie zawartych Umów o staż studenta.

Wynagrodzenie stażowe będzie współfinansowane z funduszy strukturalnych – Europejskiego Funduszu Społecznego.

Politechnika … otrzyma dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 przyjętym decyzją Komisji Europejskiej z dnia 17 grudnia 2014 r., zgodnie z Regulaminem konkursu nr ….., który został opracowany na podstawie aktów prawa powszechnie obowiązującego oraz wytycznych, w tym na postawie następujących aktów prawnych:

  • rozporządzenie ogólne – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20 grudnia 2013 r., str. 320);
  • rozporządzenie ws. EFS – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające Rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006;
  • ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 217, 1579).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca wypłacając wynagrodzenia stażowe na rzecz studentów – uczestników projektów stażowych, współfinansowane z III osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (współfinansowane z funduszy strukturalnych – Europejskiego Funduszu Społecznego), będzie występował w charakterze płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca wypłacając opisane wynagrodzenia stażowe na rzecz studentów – uczestników projektów stażowych opisanych we wniosku, nie będzie występował w charakterze płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane przez Niego przedmiotowe wynagrodzenie stażowe będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 i 1948).

Wnioskodawca ocenia, że w ramach zdarzenia przyszłego polegającego na wypłacie wynagrodzeń stażowych uczestnikom projektów współfinansowanych z III osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (programu finansowanego z udziałem środków europejskich), powinien On uwzględnić zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego mając na uwadze fakt, że wypłacane wynagrodzenie stażowe – zdaniem Wnioskodawcy – korzysta z ww. zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika, w szczególności płatnika o którym mowa w art. 31 lub art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnośnie do wypłacanych studentom kwot opisanego wynagrodzenia stażowego.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie On zobowiązany do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnik od opisanych we wniosku wynagrodzeń stażowych wypłacanym studentom – uczestnikom stażu w ramach opisanego projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych – Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż ww. wynagrodzenia stażowe korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 i 1948).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wnioski o dofinansowanie projektów stażowych w konkursie nr ….. w ramach Działania 3.1. „Kompetencje w szkolnictwie wyższym” w Osi III Szkolnictwa wyższego dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), (program finansowany z udziałem środków europejskich), ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – Instytucję Pośredniczącą. Celem głównym projektów będzie uzyskanie nowych kompetencji zawodowych przez studentów Politechniki …. poprzez udział w wysokiej jakości stażach zawodowych zorganizowanych u pracodawców oraz praktyczne wykorzystanie kierunkowych efektów kształcenia. Staże będą dedykowane studentom ostatnich semestrów i będą miały na celu zdobycie doświadczenia zawodowego i nowych kompetencji potrzebnych na rynku pracy.

Podmiotami uczestniczącymi w projekcie będą:

  • Politechnika ….. (Wnioskodawca i potencjalny realizator projektu),
  • pracodawcy (zapewnienie miejsc stażowych zgodnych z kierunkiem studiów i opieka merytoryczna nad studentami – stażystami),
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – instytucja organizująca konkurs w ramach PO WER, stanowiąca stronę w ramach umowy o dofinansowanie w przypadku uzyskania dofinansowania,
  • studenci Politechniki ….. – uczestnicy stażu.

Umowy dotyczące organizacji i odbycia stażu będą umowami trójstronnymi, a stronami zawierającymi umowy będą: Politechnika …., pracodawcy, studenci Politechniki …... Politechnika …… jako potencjalny realizator projektu (po otrzymaniu dofinansowania na realizację projektu) będzie w przyszłości wypłacać swoim studentom – uczestnikom stażu tzw. wynagrodzenie stażowe na podstawie zawartych Umów o staż studenta.

Wynagrodzenie stażowe będzie współfinansowane z funduszy strukturalnych – Europejskiego Funduszu Społecznego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przywołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłacane przez Wnioskodawcę uczestnikom projektu wynagrodzenie stażowe finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizowanego projektu Działania 3.1. „Kompetencje w szkolnictwie wyższym” w Osi III Szkolnictwa wyższego dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) – będą stanowiły dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy. Tym samym, Wnioskodawca realizując projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej może stosować w odniesieniu do przychodów z tego tytułu (tj. wynagrodzenia stażowego) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. Zatem na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 31 w związku z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj