Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.236.2017.2.AD
z 10 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej otrzymanych przez Wnioskodawcę dopłat do składek ubezpieczenia upraw rolnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej otrzymanych przez Wnioskodawcę dopłat do składek ubezpieczenia upraw rolnych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.).


W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność rolniczą polegającą m.in. na uprawie zbóż, roślin strączkowych i roślin oleistych na nasiona, z wyłączeniem ryżu. Ponadto Spółka okazjonalnie oraz w małej skali prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości, świadczenia usług oraz handlu produktami rolniczymi.

Przychody z działalności rolniczej (powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej), w latach poprzednich stanowiły co najmniej 60% ogółu wszystkich przychodów (dalej: wskaźnik). Wobec powyższego, część dochodów uzyskanych z działalności pozarolniczej wolna była od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), decydując o przeznaczeniu części dochodów z działalności pozarolniczej na działalność rolniczą.

Wnioskodawca ubezpiecza uprawy rolne i korzysta z dopłat ze środków budżetu państwa do składek ubezpieczenia od wybranych rodzajów ryzyka. Ubezpieczenie obejmuje uprawy rolne od wystąpienia zdarzeń losowych m.in.: huraganu, powodzi, deszczu nawalnego, gradu, pioruna, obsunięcia się ziemi, lawiny, suszy, ujemnych skutków przezimowania lub przymrozków wiosennych. W przypadku ustalenia w umowie ubezpieczenia zawierającej pakiet rodzajów ryzyka, stawki taryfowej przekraczającej odpowiednio określone w ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. 2015 r., poz. 577 późn. zm.) sumy ubezpieczenia, dopłaty do składek producentów rolnych, Wnioskodawcy przysługują do powyższych wysokości stawek ubezpieczenia, natomiast pozostała część składki - opłacana jest przez Wnioskodawcę. Na tej podstawie, w analizowanym okresie dopłata z budżetu państwa na rzecz Wnioskodawcy wyniosła nie mniej niż 60%, a pozostała część została sfinansowana ze środków własnych Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, dopłata z budżetu Państwa do składki ubezpieczenia upraw rolnych z tytułu zawarcia umowy ubezpieczenia od wystąpienia określonych w umowie zdarzeń losowych, została rozpoznana przez Wnioskodawcę jako przychód z działalności rolniczej w wysokości odpowiadającej kwocie dofinansowania, z chwilą poniesienia przez Wnioskodawcę wydatku (poniesienia kosztu), za ciążącą na nim odpowiednio część składki.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie uzyskuje przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, o której mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wobec czego dopłaty do składek ubezpieczeniowych nie miały związku z działami specjalnymi produkcji rolnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, dopłaty do składek ubezpieczenia upraw rolnych Wnioskodawcy stanowią przychody z działalności rolniczej, w wysokości odpowiadającej kwocie dopłaty ze środków budżetu Państwa, a zatem są wyłączone z podstawy opodatkowania jako przychody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1?


Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty z budżetu Państwa do składek ubezpieczenia upraw rolnych, powinny być rozpoznane jako przychód z działalności rolniczej, a zatem są wyłączone z podstawy opodatkowania jako przychody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawce art. 2 ust. 1 pkt 1.


Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), działalność rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 przywołanej ustawy stanowi działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysoko intensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt, licząc od dnia nabycia.


Ponadto zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zatem, w myśl przywołanej definicji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalnością rolniczą dla potrzeb ww. ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3 przepisu) w stanie nieprzetworzonym, określonym jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) - nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca korzysta z dofinansowania do ubezpieczenia upraw rolnych i na podstawie zawartej umowy z ubezpieczycielem, otrzymuje dopłaty z budżetu Państwa w kwocie stanowiącej równowartość co najmniej 60% wysokości składki.

Wnioskodawca pragnie wspomnieć, że zakres powyższego ubezpieczenia dotyczy szkód, które mogą być wywołane przez: powódź, grad, suszę, ujemne skutki przezimowania i przymrozki wiosenne, a przedmiotem ubezpieczenia są uprawy roślin. Podmiot prowadzący działalność rolniczą decydując się na zakup ubezpieczenia upraw z dopłatą z budżetu państwa, na podstawie ustalonego algorytmu, ustala wraz z ubezpieczycielem sumę ubezpieczenia, według której obliczana będzie składka. Zatem, wysokość tej sumy zależy od ceny produktów rolnych w danym rejonie i od przewidywanego plonu. Wielkość ta ma decydujący wpływ na kwotę jaką będzie miał do zapłacenia przedsiębiorca (rolnik) z tytułu tego ubezpieczenia. Maksymalną wartość sumy ubezpieczenia 1 ha upraw rolnych corocznie wyznacza w drodze rozporządzenia Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Warto w tym miejscu wskazać, że w ramach umów ubezpieczenia, ochroną powinny zostać objęte skutki tych zagrożeń, które z jednej strony są związane z niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi, z drugiej - charakteryzują się statystycznie największą częstotliwością występowania w danym regionie.


Zastosowanie dotowanych ubezpieczeń produkcji rolniczej, a szczególnie ubezpieczenia upraw, pozwala na realizację m.in. podstawowych celów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: PROW), takich jak:


  1. poprawa konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych,
  2. poprawa organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie,
  3. włączenie społeczne, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.


[ Źródło: Marietta Janowicz-Lomott Krzysztof Łyskawa, „Funkcjonowanie dotowanych ubezpieczeń upraw w Polsce”, Wiadomości Ubezpieczeniowe 2/2016, s.70 ].

Wskazane na wstępie, otrzymane przez Wnioskodawcę dopłaty z budżetu Państwa, mają ścisły związek z działalnością rolniczą, a zatem wpływają bezpośrednio na przychody z działalności rolniczej (zabezpieczają ich uzyskanie). Zatem, mając na uwadze powyższe. Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą głównie w zakresie uprawy roślin i to właśnie wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością jest beneficjentem wskazanych powyżej dopłat do ubezpieczeń z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia od wystąpienia zdarzeń losowych.

Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przyjmując zdefiniowaną w tym przepisie działalność za źródło przychodów, zasadne jest uznanie dopłat do ubezpieczenia upraw Wnioskodawcy z powyższego źródła (a zatem przychodów ze środków budżetu Państwa wspierających bezpośrednio działalność rolniczą), za przychody z działalności rolniczej. Wobec powyższego, dopłaty te stanowią wprawdzie przysporzenie z działalności rolniczej, ale mając na względzie treść art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy tej ustawy nie znajdą do nich zastosowania.

Należy jednak wskazać, że Wnioskodawca okazjonalnie oraz w malej skali prowadzi również działalność pozarolniczą polegającą m.in. na wynajmie nieruchomości, świadczeniu usług oraz handlu produktami rolniczymi. Jak wskazano powyżej, przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej chyba, że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zgodnie z przywołanym przepisem, wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Zatem, z uwagi na treść przepisu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów otrzymanych z wyżej wymienionych płatności, nie mają zastosowania przepisy ustawy podatkowej, bowiem przychody tytułem powyższych płatności są przychodami z działalności rolniczej. Niemniej ustalenie tych przychodów jest wymagalne dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e. Powyższe oznacza, że dla ww. celów przedmiotowe przychody powiększają przychody z działalności rolniczej, których udział określa się w ogólnych przychodach podatnika, obliczając wskaźnik, o którym mowa w przywołanym przepisie.

Zatem, wyłącznie do celów ustalenia wskaźnika, przychody z działalności rolniczej powinny być ustalone według takich samych zasad jak przychody z pozostałej działalności podlegającej opodatkowaniu.

Wobec powyższego, przedmiotowe dopłaty z budżetu Państwa do składek ubezpieczenia upraw rolnych Wnioskodawcy, wspierają prowadzoną przez niego działalność rolniczą i stanowią przychody z działalności rolniczej.

W celu ustalenia wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej do przychodów uzyskanych ze wszystkich źródeł, należy uwzględnić przedmiotowe dopłaty - do przychodów ogółem oraz do przychodów z działalności rolniczej.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, powyższe dopłaty z budżetu Państwa do składek ubezpieczenia upraw rolnych, powinny być rozpoznane jako przychód z działalności rolniczej. Jak wskazano na wstępie, przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego. Należy ponadto podkreślić fakt, że powyższe kwestie mają charakter czysto rozliczeniowy na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, z uwagi na treść przepisu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów otrzymanych z ww. tytułu, nie mają zastosowania przepisy ustawy podatkowej, bowiem w ocenie Wnioskodawcy te są przychodami z działalności rolniczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-62 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj