Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.672.2017.1.JC
z 3 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 23 października 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto i Gmina …realizuje projekt pn. „…”, na który otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego programem w zakresie budowy lub przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej.

W złożonym wniosku o przyznanie pomocy wartość podatku od towarów i usług została uznana za koszt kwalifikowany.

Województwo …., z którym Miasto i Gmina … zawarła umowę o przyznaniu pomocy (dofinansowania) na projekt, zobowiązało Gminę do załączenia do wniosku o płatność, indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT. Miasto i Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w związku z brakiem możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT (art. 86 ust. l), który stanowi według Miasta i Gminy koszty kwalifikowane projektu.

Od 1 stycznia 2017 r. Miasto i Gmina … dokonała centralizacji podatku od towarów i usług. Z tym dniem czynnym podatnikiem jest Miasto i Gmina …. Urząd Miasta i Gminy jako urząd obsługujący Miasto i Gminę odzyskuje podatek VAT na podstawie wyliczonego „prewskaźnika” - 10% (art. 86 ust. 2a, ust. 22), wskaźnika (art. 90) - 46% przy sprzedaży mieszanej oraz w 100% w sprzedaży opodatkowanej.

Projekt pn. „…” obejmuje modernizację świetlicy wiejskiej w miejscowości … na potrzeby mieszkańców, głównie młodzieży z sołectwa … oraz sąsiadującego z nim sołectwa „ul. …”.

W ramach niniejszego projektu Miasto i Gmina … modernizuje świetlicę wiejską w budynku po byłej sali gimnastycznej. W ramach przedsięwzięcia powstaje nowy podział pomieszczeń budynku: sala wielofunkcyjna, pomieszczenie socjalne, dwa ustępy (męski i damski przystosowany dla osób niepełnosprawnych), pomieszczenie pomocnicze, wiatrołap i przestrzeń komunikacyjna. W budynku utworzona zostanie również kotłownia z ekologicznym piecem na pellet. Zakres prac obejmuje również docieplenie wełną mineralną od wewnątrz budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji: elektrycznej, centralnego ogrzewania, i wodno-kanalizacyjnej, remont elewacji, przebudowę schodów zewnętrznych oraz budowę pochylni dla osób niepełnosprawnych.

Zmodernizowana świetlica wiejska poprawi jakość życia mieszkańców poprzez stworzenie miejsca spotkań, aktywizacji mieszkańców wsi, głównie młodzieży oraz stowarzyszeń, w tym prężnie działającego Koła Gospodyń Wiejskich w …. Modernizacja budynku świetlicy wiejskiej wzmocni infrastrukturę rekreacyjną, kulturalną i turystyczną wsi. Świetlica będzie wykorzystana również jako lokalny punkt informacji turystycznej dla turystów odwiedzających te okolice.

Działające stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich planując zajęcia i warsztaty dla mieszkańców swoją ofertę planuje poszerzyć o przebywających na terenie sołectwa turystów zamieszkujących lokalne kwatery agroturystyczne. Będzie to innowacyjność produktowa, ponieważ wprowadzona zostanie nowa usługa dla turystów w formie warsztatów i innych zajęć opartych na lokalnych zasobach kulturowych i przyrodniczych (rękodzieło, kulinaria, rajdy Nordic Walking).

Pomieszczenia świetlicy będą wykorzystywane w celu organizacji zajęć i warsztatów dla młodych mieszkańców i turystów prowadzone przez animatorów … Centrum Kultury oraz Koło Gospodyń Wiejskich. Budynek świetlicy wiejskiej stanowi własność gminy, zostanie użyczony nieodpłatnie …Centrum Kultury (instytucja kultury).


W ramach realizowanego projektu nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez n/w użytkownika:


  1. budynek świetlicy wiejskiej użyczony zostanie … Centrum Kultury:


    1. do czynności opodatkowanych - brak,
    2. do czynności zwolnionych - brak,
    3. do czynności niepodlegających opodatkowaniu - działalność świetlicy wiejskiej m.in. zakup wody, energii elektrycznej, środków czystości i inne,
    4. do różnych kategorii - brak.


Wykonanie prac zostało przewidziane do realizacji w terminie do 29 września 2017 r.

W złożonym wniosku o przyznanie pomocy wartość podatku od towarów i usług została uznana za koszt kwalifikowalny. Indywidualna interpretacja w zakresie podatku od towarów i usług jest niezbędna do rozliczenia realizowanego projektu.

W budynku świetlicy nie będą prowadzone czynności, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynek świetlicy wiejskiej stanowi własność Gminy, zostanie użyczony nieodpłatnie … Centrum Kultury (samorządowa instytucja kultury zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.) która posiada osobowość prawną i nie jest jednostką podlegającą centralizacji (interpretacja indywidualna ILPP1/4512-1-321/16-2/UG).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Miastu i Gminie … będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. W opisanym przypadku zakup towarów i usług, w ramach projektu mieści się w katalogu zadań własnych Gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) realizując zadanie publiczne w tym zakresie Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Miasto i Gmina … ma zatem prawo do potraktowania tego podatku jako koszt kwalifikowalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku – świetlica wiejska nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków w związku z ww. inwestycją. Ponadto nie będzie przysługiwać jej prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie będzie stanowić środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj