Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.516.2017.1.AR
z 8 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2017 r. (data wpływu 8 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy w ramach zamówienia publicznego sprzętu komputerowego w postaci: monitora interaktywnego bez wbudowanej jednostki centralnej (komputera), monitora interaktywnego z wbudowaną jednostką centralną (komputerem) oraz drukarki 3D dla placówek oświatowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy w ramach zamówienia publicznego sprzętu komputerowego w postaci: monitora interaktywnego bez wbudowanej jednostki centralnej (komputera), monitora interaktywnego z wbudowaną jednostką centralną (komputerem) oraz drukarki 3D dla placówek oświatowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina – jednostka sektora finansów publicznych, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonał centralizacji swoich rozliczeń w podatku VAT. Wnioskodawca przy udzielaniu zamówień publicznych zobowiązany jest do stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. 2017.1579.), określając sposób obliczenia ceny w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy.

Gmina zamierza w ramach zamówień publicznych, realizowanych ze środków własnych jak i dofinansowanych z funduszy zewnętrznych, dokonać zakup sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, dla których jest organem prowadzącym:

  1. monitor interaktywny bez wbudowanej jednostki centralnej (komputera),
  2. monitor interaktywny z wbudowaną jednostką centralną (komputerem),
  3. drukarki 3D.

Realizując ww. czynności Gmina wypełnia swoje zadania własne, wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. 2016. 446.). Wnioskodawca przeprowadzi postępowanie przetargowe, w związku z którym zobowiązany jest rozstrzygnąć jakie stawki podatku VAT należy przyjąć w stosunku do zamawianych towarów.

Jak wcześniej Wnioskodawca wskazał powyższy sprzęt zostanie zakupiony na potrzeby jednostek oświatowych. Jednostki oświatowe, dla których organem prowadzącym jest Gmina są szkołami i przedszkolami publicznymi mieszczącymi się w definicji placówki oświatowej, o której mowa w art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jed.: Dz. U. 2017. 1221.). Wnioskodawca przekaże dostawcy ww. sprzętu dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ww. ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dostawa w ramach zamówienia publicznego sprzętu komputerowego w postaci:

  1. monitora interaktywnego bez wbudowanej jednostki centralnej (komputera),
  2. monitora interaktywnego z wbudowaną jednostką centralną (komputerem),
  3. drukarki 3D,

dla placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług, może podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzęt komputerowy w postaci:

  1. monitora interaktywnego bez wbudowanej jednostki centralnej (komputera),
  2. monitora interaktywnego z wbudowaną jednostką centralną (komputerem),
  3. drukarki 3D,

należy zaliczyć do towarów mieszczących się w klasyfikacji załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, przy jego dostawie do placówek oświatowych, będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki VAT 0%, przy jedoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT.

Prawidłowość zastosowania stawki 0% dla sprzętu komputerowego zakupionego dla placówek oświatowych, a wymienionego w załączniku nr 8 potwierdzają następujące interpretacje:

-dla monitora interaktywnego bez wbudowanej jednostki centralnej (komputera):

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 grudnia 2016 r. o nr IBPP2.4512.869.2016.1.JJ,

Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 maja 2017 r. o nr KDIT1-2.4012.632017.1.AW.

-dla monitora interaktywnego z wbudowaną jednostką centralną (komputerem):

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 grudnia 2016 r. o nr IBPP2.4512.878.2016.1.MG,

Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2017 r. o nr ILPP3.4512.63.2017.1.AR.

-drukarki 3D:

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 maja 2016 r. o nr IBPP2.4512.197.16.AZ,

Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 13 stycznia 2017 r. o nr IPTPP.4512.571.2016.2.KT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy – opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. Drukarki;
  3. Skanery;
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy – dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Należy zauważyć, że jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona – tj. 0% stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Istotne jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy były przeznaczone dla placówek oświatowych.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%.

Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy). Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza w ramach zamówień publicznych, realizowanych ze środków własnych jak i dofinansowanych z funduszy zewnętrznych, dokonać zakup sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, dla których jest organem prowadzącym:

  1. monitor interaktywny bez wbudowanej jednostki centralnej (komputera),
  2. monitor interaktywny z wbudowaną jednostką centralną (komputerem),
  3. drukarki 3D.

Wnioskodawca wskazał, że powyższy sprzęt zostanie zakupiony na potrzeby jednostek oświatowych. Jednostki oświatowe, dla których organem prowadzącym jest Gmina są szkołami i przedszkolami publicznymi mieszczącymi się w definicji placówki oświatowej, o której mowa w art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przekaże dostawcy ww. sprzętu dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ww. ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego w postaci monitora interaktywnego, bez wbudowanej jednostki centralnej, dostawy monitora interaktywnego, z wbudowaną jednostką centralną oraz dostawy drukarki 3D.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle powołanych przepisów prawa, należy stwierdzić, że monitor interaktywny bez wbudowanej jednostki centralnej, monitor interaktywny z wbudowaną jednostką centralną oraz drukarka 3D, stanowią towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Tym samym, dostawa monitora interaktywnego bez wbudowanej jednostki centralnej, monitora interaktywnego z wbudowaną jednostką centralną oraz drukarki 3D na rzecz placówek oświatowych, przy spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj