Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.509.2017.2.JC
z 9 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 1 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 11 października 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych świadczonych na rzecz Wnioskodawcy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych świadczonych na rzecz Wnioskodawcy.


We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność deweloperską w ramach której realizuje inwestycje niedrogowe, o których mowa w art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440 z późn. zm.) - dalej ustawa o drogach.

W szczególności, Spółka realizuje inwestycję niedrogową drugiego kwartału, tj. zamierzenie budowlane stanowiące kolejny etap przedsięwzięcia budowlanego obejmującego zespół zabudowy mieszkaniowo usługowej pn. „…”, polegające na budowie zespołu dziesięciu budynków mieszkalnych z usługami w parterze, o łącznej powierzchni użytkowej 28.891,35 m2 wraz z zagospodarowaniem terenu, w tym niezbędną infrastrukturę realizowane w rejonie ul. … i ul. …. w ….


Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę z Gminą Miasta …, której przedmiotem będzie ustalenie szczegółowych warunków przygotowania, powierzenia, wykonania i przejęcia inwestycji drogowej, w tym w szczególności:


  1. zasad udzielenia Inwestorowi pełnomocnictw na etapie postępowania poprzedzającego rozpoczęcie robót budowlanych obejmujących inwestycję drogową w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2031) - dalej Specustawa i na etapie realizacji inwestycji drogowej w trybie Specustawy,
  2. zasad opracowania przez Inwestora dokumentacji ZRID,
  3. szczegółowych warunków powierzenia Inwestorowi i wykonania przez Inwestora na własny koszt inwestycji drogowej polegającej łącznie na przebudowie fragmentu drogi publicznej o kategorii drogi powiatowej - ul. … wraz z przebudową istniejących zjazdów oraz budową zjazdu na teren inwestycji niedrogowej drugiego kwartału przebudowie fragmentu drogi publicznej o kategorii drogi gminnej - ul. … oraz na przebudowie skrzyżowania drogi publicznej o kategorii drogi powiatowej - ul. … z drogą publiczną o kategorii drogi gminnej - ul. …, która to inwestycja drogowa jest niezbędna w celu zapewnienia przez Inwestora w ramach prowadzonej inwestycji niedrogowej drugiego kwartału, prawidłowej obsługi komunikacyjnej tej inwestycji oraz usunięcia ewentualnej kolizji z infrastrukturą techniczną wynikającej z inwestycji drogowej,
  4. szczegółowych warunków udzielenia przez wykonawcę inwestycji drogowej gwarancji i rękojmi na roboty obejmujące inwestycję drogową,
  5. zasad dokonania oceny stanu technicznego i zasad przejęcia przez XXXX w … inwestycji drogowej,
  6. zasad zabezpieczenia przez Inwestora kosztów wykonania zastępczego dokumentacji ZRiD i wykonania zastępczego inwestycji drogowej.


Podstawę prawną do zawarcia przez Strony umowy stanowi art. 16 ustawy o drogach, zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy tych dróg określa umowa między Zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej w związku z ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2031).

Wnioskodawca wyjaśnił, że przez dokumentację ZRiD należy rozumieć kompletną dokumentację określoną przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2031 z późn. zm.), niezbędną do uzyskania decyzji ZRiD. Decyzja ZRiD - to decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydana przez właściwy organ w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2031 z późn. zm.).

W umowie Strony ustaliły, że na podstawie protokołu podpisanego przez Strony czynności dojdzie do przejęcia na własność Zarządcy do zarządzania przez XXXX przekazanej nieodpłatnie przez Inwestora wykonanej w trybie art. 16 ustawy o drogach inwestycji drogowej.


Zgodnie z umową powierzone do wykonania Inwestorowi czynności będą obejmować wykonanie na rzecz Zarządcy ale na koszt i ryzyko Inwestora czynności związanych z przygotowaniem i wykonaniem inwestycji drogowej, zawieraniem niezbędnych umów z projektantami, wykonawcami i dostawcami towarów i usług realizującymi Inwestycję Drogową, w szczególności:


1.1. zlecenie osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje zawodowe sporządzenia dokumentacji ZRID, jak również zapewnienie, w razie potrzeby:

1.1.1. udziału w opracowaniu w/wym. dokumentacji osób posiadających uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności oraz wzajemne skoordynowanie techniczne wykonanych przez te osoby opracowań projektowych, zapewniające uwzględnienie zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w procesie budowy, z uwzględnieniem specyfiki projektowanego obiektu budowlanego,

1.1.2. sporządzania informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ze względem na specyfikę projektowanego obiektu budowlanego, uwzględnianej w planie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,

1.1.3. zapewnienie sprawdzenia projektu architektoniczno-budowlanego pod względu zgodności z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności lub rzeczoznawcę budowlanego,

1.1.4. zapewnienie dołączenia oświadczenia projektanta o sporządzeniu projektu budowlanego, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej,

1.1.5. zapewnienie sprawowanie nadzoru autorskiego w zakresie:

1.1.5.1. stwierdzania w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem;

1.1.5.2. uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego;

1.2. zapewnienie ustanowienia koordynatora nadzoru inwestycji drogowej, do którego obowiązków należeć będzie zapewnienie ustanowienia inspektorów nadzoru posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe i uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi, do których obowiązków i uprawnień należeć będzie w szczególności:

1.2.1. działanie na budowie przez sprawowanie kontroli nad zgodnością realizacji projektu z decyzją ZRID, przepisami i obowiązującymi polskimi normami oraz zasadami wiedzy technicznej;

1.2.2. sprawdzanie jakości wykonywanych robót, wbudowanych wyrobów budowlanych, a w szczególności zapobieganie zastosowaniu wyrobów wadliwych i nie dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;

1.2.3. sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu, uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych oraz przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich do użytkowania;

1.2.4. potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad,

1.2.5. wydawanie kierownikowi budowy poleceń potwierdzonych wpisem do dziennika budowy, dotyczących: usunięcia nieprawidłowości lub zagrożeń, wykonania prób lub badań, także wymagających odkrycia robót lub elementów zakrytych oraz przedstawienia ekspertyz dotyczących prowadzonych robót budowlanych, dowodów dopuszczenia do obrotu i stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych oraz urządzeń technicznych, urządzeń technicznych,

1.2.6. żądanie od kierownika budowy dokonania poprawek bądź ponownego wykonania wadliwie wykonanych robót, a także wstrzymania dalszych robót budowlanych w przypadku, gdyby ich kontynuacja mogła wywołać zagrożenie bądź spowodować niedopuszczalną niezgodność z projektem lub pozwoleniem na budowę,

1.3. zapewnienie ustanowienia kierownika budowy, posiadającego odpowiednie kwalifikację zawodowe i uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi, do którego obowiązków należeć będzie:

1.3.1. protokolarne przejęcie od Inwestora, po uprzednim przekazaniu przez XXXX Inwestorowi terenu, na którym ma być realizowana inwestycja drogowa i odpowiednie zabezpieczenie terenu budowy wraz ze znajdującymi się na nim obiektami budowlanymi, urządzeniami technicznymi i stałymi punktami osnowy geodezyjnej oraz podlegającymi ochronie elementami środowiska przyrodniczego i kulturowego,

1.3.2. prowadzenie dokumentacji budowy (dziennika budowy),

1.3.3. zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektów oraz zorganizowanie i kierowanie budową w sposób zgodny z decyzją ZRiD, przepisami i obowiązującymi polskimi normami oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy,

1.3.4. koordynowanie realizacji zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia

1.3.5. koordynowanie działań zapewniających przestrzeganie podczas wykonywania robót budowlanych zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

1.3.6. wprowadzanie niezbędnych zmian w informacji oraz w planie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, wynikających z postępu wykonywanych robót budowlanych,

1.3.7. podejmowanie niezbędnych działań uniemożliwiających wstęp na budowę osobom nieupoważnionym,

1.3.8. wstrzymanie robót budowlanych w przypadku stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia oraz bezzwłoczne zawiadomienie o tym właściwego organu,

1.3.9. zawiadomienie Inwestora i XXXX o wpisie do dziennika budowy dotyczącym wstrzymania robót budowlanych z powodu wykonywania ich niezgodnie z projektem;

1.3.10. realizacja zaleceń wpisanych do dziennika budowy;

1.3.11. zgłaszanie inspektorowi nadzoru do sprawdzenia lub odbioru wykonanych robót ulegających zakryciu bądź zanikających oraz zapewnienie dokonania wymaganych przepisami lub ustalonych w umowie prób i sprawdzeń instalacji, urządzeń technicznych przed zgłoszeniem inwestycji drogowej do odbioru,

1.3.12. przygotowanie dokumentacji powykonawczej,

1.3.13. zgłoszenie inwestycji drogowej do odbioru odpowiednim wpisem do dziennika budowy oraz uczestniczenie w czynnościach odbioru i zapewnienie usunięcia stwierdzonych wad, a także przekazanie Inwestorowi i XXXX odpowiedniego oświadczenia, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 2 lit. a i b Prawa budowlanego (Dz. U. z 2016 r. poz. 290).

1.4. zapewnienie ustanowienia kierownika robót w danej specjalności, przy prowadzeniu robót budowlanych, do kierowania którymi jest wymagane przygotowanie zawodowe w specjalności techniczno-budowlanej innej niż posiada kierownik budowy, określony w 1.3. powyżej.


Spółka zleci bezpośrednie wykonanie inwestycji drogowej firmom świadczącym usługi budowlane.

Usługi budowlane nabywane przez Spółkę obejmują wyłącznie usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT,

Usługodawcą usług budowlanych świadczonych w każdej sytuacji wymienionej we wniosku jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Usługobiorcą usług budowlanych świadczonych w każdej sytuacji wymienionej we wniosku jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

W przypadku, gdy usługi na rzecz Spółki świadczą podmioty (zgłoszone jako podwykonawcy lub niezgłoszone) Spółka występuje jako Inwestor.

Nabywcą usług jest Spółka.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Spółka powinna rozliczać podatek od towarów i usług na zasadzie odwrotnego obciążenia w związku z otrzymaniem faktur wystawionych bezpośrednio na Spółkę przez firmy budowlane, którym Spółka zleci realizację inwestycji drogowej i to niezależnie od tego czy ww. faktury będą lub nie będą zawierać kwoty podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.


Według art. 17 ust. lh ustawy o VAT, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające jest posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika języka polskiego, „podwykonawca - to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Zdaniem Spółki, w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym będzie ona występować w roli Inwestora, będzie zatem ostatnim podmiotem w łańcuchu i wykonawcy świadczący bezpośrednio usługę budowlaną związaną z realizacją inwestycji drogowej będą wystawiać faktury obciążające Wnioskodawcę z wykazaną kwotą podatku VAT.

Po wybudowaniu, późniejsze przekazanie inwestycji na rzecz Miasta/Zarządcy nie powoduje zmiany statusu ani Wnioskodawcy, ani firm budowlanych realizujących bezpośrednio inwestycję drogową i wystawiających faktury obciążające Spółkę.

Innymi słowy, późniejsze przekazanie inwestycji drogowej na rzecz Miasta/Zarządcy nie powoduje tego, że należałoby uznać Wnioskodawcę za wykonawcę a firmy budowlane realizujące bezpośrednio roboty budowlane za podwykonawców, w rozumieniu przepisu art. 17 ust. lh ustawy o VAT.

Podsumowując, Spółka nie ma obowiązku rozliczenia podatku VAT na zasadzie odwrotnego obciążenia w związku z otrzymaniem faktur wystawionych bezpośrednio na Spółkę przez firmy budowlane, którym Spółka zleci realizację inwestycji drogowej i to niezależnie od tego czy ww. faktury będą lub nie będą zawierać kwoty podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Przy tym w myśl art. 8 ust. 2a ustawy w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (dostępnym na stronie internetowej sjp.pwn.pl) - podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.


Zatem, ustalenie czy dana usługa podlega rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku – ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdej sytuacji należy zbadać, czy spełnione są następujące warunki:


  • usługodawcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • usługobiorcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz
  • usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę.


Dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wszystkie wymienione powyżej warunki muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka (czynny podatnik podatku od towarów i usług) realizuje inwestycję tj. zamierzenie budowlane stanowiące kolejny etap przedsięwzięcia budowlanego obejmującego zespół zabudowy mieszkaniowo usługowej pn. „…”, polegające na budowie zespołu dziesięciu budynków mieszkalnych z usługami w parterze, o łącznej powierzchni użytkowej 28.891,35 m2 wraz z zagospodarowaniem terenu, w tym niezbędną infrastrukturą. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę z Gminą Miasta …, której przedmiotem będzie ustalenie szczegółowych warunków przygotowania, powierzenia, wykonania i przejęcia inwestycji drogowej, na podstawie której Spółka jako Inwestor na własny koszt wykona inwestycję drogową polegającą łącznie na przebudowie fragmentu drogi publicznej o kategorii drogi powiatowej - ul. … wraz z przebudową istniejących zjazdów oraz budową zjazdu na teren inwestycji niedrogowej polegającej na przebudowie fragmentu drogi publicznej o kategorii drogi gminnej - ul. … oraz na przebudowie skrzyżowania drogi publicznej o kategorii drogi powiatowej - ul. … z drogą publiczną o kategorii drogi gminnej - ul. …, która to jest niezbędna w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej tej inwestycji oraz usunięcia ewentualnej kolizji z infrastrukturą techniczną wynikającej z inwestycji drogowej. Podstawę prawną do zawarcia przez Strony umowy stanowi art. 16 ustawy o drogach, zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy tych dróg określa umowa między Zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej w związku z ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2031). W umowie Strony ustaliły, że na podstawie protokołu podpisanego przez Strony czynności dojdzie do przejęcia na własność Zarządcy do zarządzania przez XXXX przekazanej nieodpłatnie przez Inwestora wykonanej w trybie art. 16 ustawy o drogach inwestycji drogowej.

Usługi budowlane nabywane przez Spółkę obejmują wyłącznie usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT.

Usługodawcą usług budowlanych świadczonych w każdej sytuacji wymienionej we wniosku jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Usługobiorcą usług budowlanych świadczonych w każdej sytuacji wymienionej we wniosku jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

W przypadku, gdy usługi na rzecz Spółki świadczą podmioty (zgłoszone jako podwykonawcy lub niezgłoszone) Spółka występuje jako Inwestor. Nabywcą usług jest Spółka.

Wątpliwości Spółki dotyczą zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanych usług wykonanych przez podmioty zewnętrzne.


Z okoliczności wskazanych we wniosku wynika, Wnioskodawca przebuduje drogi publiczne w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji oraz usunięcia ewentualnej kolizji z infrastrukturą techniczną wynikającej z inwestycji drogowej, odda je do użytkowania, a następnie nieodpłatnie przekaże na rzecz XXXX. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawca zleci wykonawcy wykonanie robót budowlanych dotyczących infrastruktury drogowej towarzyszącej wznoszonym obiektom i posiada zawarte porozumienie z Gminą, w oparciu o które przekaże nieodpłatnie powstałą infrastrukturę. Zatem Wnioskodawca nie przenosi kosztów jej wytworzenia, lecz koszty te ponosi we własnym zakresie. Wnioskodawca jako deweloper – inwestor realizuje inwestycję polegającą na budowie zespołu dziesięciu budynków mieszkalnych z usługami na parterze wraz z zagospodarowaniem terenu, w tym niezbędną infrastrukturę. Zatem powyższe okoliczności wskazują, że tak de facto to Wnioskodawca jest z tego tytułu inwestorem a nie generalnym wykonawcą. Tym samym rozliczenie między wykonawcą robót budowlanych związanych z budową drogi a Wnioskodawcą powinno nastąpić na zasadach ogólnych, gdyż Wnioskodawca pełni tutaj funkcję inwestora a nie generalnego wykonawcy. W konsekwencji w tym przypadku nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj