Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.406.2017.2.JK
z 31 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2017 r. (data wpływu 23 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia przez Powiat podatku naliczonego od zakupów dokonanych w roku 2016 w związku z realizacją projektu pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (…)”,
  • prawa do odliczenia przez Powiat podatku naliczonego od zakupów, które będą dokonane od dnia 1 stycznia 2017 r. w związku z realizacją ww. projektu

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Powiat podatku naliczonego od zakupów dokonanych w roku 2016 w związku z realizacją projektu pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (…)” oraz prawa do odliczenia przez Powiat podatku naliczonego od zakupów, które będą dokonane od dnia 1 stycznia 2017 r. w związku z realizacją ww. projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 października 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Powiat jako Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020; Oś priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna; Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym budynkach użyteczności publicznej; Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne.

Według Instrukcji wypełniania załączników do Wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach RPOW na lata 2014-2020, która stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu w pkt 6 Oświadczenie Beneficjenta o braku możliwości odzyskania podatku VAT jest mowa, że ,,W przypadku gdy Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, zobowiązany jest do przedłożenia stosownego oświadczenia (wzór oświadczenia – załącznik nr 1 Regulaminu konkursu). Beneficjent, który uzna VAT za wydatek kwalifikowalny zobowiązany jest do przedstawienia w niniejszym Oświadczeniu szczegółowego uzasadnienia zawierającego podstawę prawną wskazującą na brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości (w okresie realizacji projektu oraz w okresie trwałości projektu) majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu. Dodatkowo, w celu potwierdzenia wiarygodności przedstawionej deklaracji, zalecanym załącznikiem na etapie aplikowania jest interpretacja indywidualna właściwej Izby Skarbowej wydaną w przedmiotowym zakresie. Jednakże w przypadku nie przedłożenia przedmiotowej opinii do dokumentacji aplikacyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany przedłożyć ją przed podpisaniem umowy”.

Do końca 2016 r. wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu były odrębnymi podatnikami VAT rozliczającymi się samodzielnie. Starostwo Powiatowe jako urząd obsługujący Powiat było zarejestrowanym podatnikiem VAT, korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. (...) nie było zarejestrowanym podatnikiem VAT. W związku z centralizacją rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego Wnioskodawca (Powiat) od 1 stycznia 2017 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i rozlicza podatek VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (w tym (...)).

Ww. jednostka budżetowa – (...) posiada termomodernizowany obiekt w nieodpłatnym trwałym zarządzie, w którym funkcjonują: szkoła podstawowa, gimnazjum, technikum i liceum ogólnokształcące.

Operacja dotyczy termomodernizacji budynku, która polegać będzie na:

  • ociepleniu ścian zewnętrznych warstwą styropianu o gr. 14 cm;
  • dociepleniu stropu poddasza metodą wyłożenia wełny mineralnej grubości 24;
  • dociepleniu stropu poddasza metodą wdmuchania granulatu wełny mineralnej grubości 24 cm;
  • wymianę okien;
  • wymianę drzwi;
  • modernizację instalacji cwu oraz wprowadzeniu systemu wspomagania podgrzewu za pomocą kolektorów słonecznych płaskich;
  • całkowitą wymianę instalacji c.o. z montażem zaworów termostatycznych, przygrzejnikowych i podpionowych i regulacją po dokonanych pracach ociepleniowych.

Planowane wydatki wynoszą 838 587,16 zł. Wydatki kwalifikowalne wynoszą 837 357,16 zł.

Wnioskowane dofinansowanie wynosi 695 006,43 zł.

Termin rozpoczęcia realizacji projektu – 30 listopada 2016 r. Termin zakończenia realizacji projektu – 30 września 2018 r. Termomodernizacja ww. obiektu realizowana będzie przez Powiat.

Do dnia 27 lipca 2017 r. w budynku, którego dotyczy inwestycja funkcjonowało Szkolne Schronisko Młodzieżowe (…), które osiągało przychody od czynności opodatkowanych z tytułu wynajmu miejsc noclegowych oraz zakwaterowania uczniów i grup szkolnych.

Od dnia 27 lipca 2017 r. ww. działalność gospodarcza w budynku, którego dotyczy inwestycja, nie będzie prowadzona. Nie planuje się również prowadzenia jakiejkolwiek formy działalności gospodarczej w następnych latach. Wydatki w ramach realizacji projektu „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (…)” były ponoszone w roku 2016 (opracowanie dokumentacji technicznej) oraz będą ponoszone po dn. 27 lipca 2017 r. (roboty budowlane, nadzór inwestorski, promocja projektu).

Ww. inwestycja będzie realizowana w budynku, który służy do wypełniania zadań publicznoprawnych Powiatu nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.) do realizacji, których Powiat został powołany, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Powiat wykonuje zadania polegające na termomodernizacji budynku użyteczności publicznej będącego własnością Powiatu.

Zasadniczym celem ww. inwestycji jest poprawa stanu budynku użyteczności publicznej, w którym realizowane są usługi publiczne. Powiat wykonuje zadania publiczne na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 814), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.

Ponadto w piśmie z dnia 16 października 2017 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Zainteresowany udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Na jaki podmiot, tj. Powiat, czy (…), czy też na Szkolne Schronisko Młodzieżowe (…) były wystawiane faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (…)”:
    1. do dnia 31 grudnia 2016 r.,
    2. od dnia 1 stycznia 2017 r.?
    Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (…)” do dnia 31 grudnia 2016 r. były wystawiane na Starostwo Powiatowe, natomiast od dnia 1 stycznia 2017 r. będą wystawiane na Nabywcę Powiat.
  2. Czy Powiat przystąpił do realizacji ww. projektu z zamiarem wykorzystywania budynku wyłącznie do celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), czy również w celu prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.)?
    Powiat przystępując do realizacji ww. projektu, kierował się tylko zamiarem wykorzystywania budynku (...) wyłącznie do celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.).
  3. Czy towary i usługi nabywane przez Powiat do dnia 31 grudnia 2016 r. w celu realizacji ww. projektu, były/są wykorzystywane przez Powiat do czynności:
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
    Towary i usługi do dnia 31 grudnia 2016 r. były nabywane przez Starostwo Powiatowe, a nie Powiat, ponieważ Powiat nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT.
  4. Czy towary i usługi nabywane przez Powiat od dnia 1 stycznia 2017 r., tj. po centralizacji rozliczeń VAT, do dnia 27 lipca 2017 r. w celu realizacji ww. projektu, były/są wykorzystywane do czynności:
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
    Od dnia 1 stycznia 2017 r., tj. po centralizacji rozliczeń VAT do dnia 27 lipca 2017 r. nie były nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, ponieważ realizacja robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz promocji projektu przypada na rok 2018. Więc towary i usługi będą nabywane przez Powiat w roku 2018 i będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  5. Czy towary i usługi nabywane przez Powiat od dnia 27 lipca 2017 r. w celu realizacji ww. projektu, były/są wykorzystywane przez Powiat do czynności:
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
    Od dnia 27 lipca 2017 r. nie były nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, ponieważ realizacja robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz promocji projektu nastąpi w roku 2018. Więc towary i usługi będą nabywane przez Powiat w roku 2018 i będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  6. Czy Szkolne Schronisko Młodzieżowe było/jest odrębnym od Powiatu, czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
    Szkolne Schronisko Młodzieżowe nie było i nie jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  7. Czy Szkolne Schronisko Młodzieżowe jest jednostką organizacyjną Powiatu podlegającą obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku VAT w Powiecie?
    Szkolne Schronisko Młodzieżowe nie jest jednostką organizacyjną Powiatu podlegającą obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku VAT w Powiecie.
  8. Jaki odsetek powierzchni w odniesieniu do całej powierzchni termomodernizowanego budynku był wykorzystywany do „czynności opodatkowanych z tytułu wynajmu miejsc noclegowych oraz zakwaterowania uczniów i grup szkolnych” w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 27 lipca 2017 r.?
    Powierzchnia całego budynku wynosi 2820,70 m2, powierzchnia pomieszczeń użytkowanych przez schronisko wynosi 467,15 m2 co stanowi 16,56 % całości budynku podlegającego termomodernizacji.
  9. Jakiej wysokości kwoty były pozyskiwane z ww. działalności gospodarczej opodatkowanej, (tj. przychody z tytułu wynajmu miejsc noclegowych oraz zakwaterowania uczniów i grup szkolnych) w termomodernizowanej placówce?
    Od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 27 lipca 2017 r. wynajmowano pomieszczenia 1 grupie i uzyskano przychód w wysokości: 1.278,72 zł.
  10. Czy obrót z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej prowadzonej w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 27 lipca 2017 r. w (...) był znaczący dla budżetu tej jednostki organizacyjnej Powiatu? Jaka była jego skala?
    Obroty z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej prowadzonej w okresie 1 stycznia 2017 r. do 27 lipca 2017 r. w (...) stanowią nikły ułamek budżetu placówki, tj.: 0,00278%. Dochody opodatkowane w ww. wymienionym okresie: 7.390,44 (dochody w budynku podlegającym termomodernizacji 1.278,72 zł), wydatki budżetowe wykonane w ww. okresie wynoszą 2.655.703,43 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawcy Powiatowi na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie 30 grudnia 2016 r. będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w fakturach zakupu towarów i usług budowlano-montażowych dotyczących przeprowadzenia termomodernizacji budynku użyteczności publicznej w Powiecie w przypadku uzyskania dofinansowania w ramach Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna; Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej: Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, na którą złożono przedmiotowy wniosek (mając na uwadze fakt, że do 31 grudnia 2016 r. wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu były odrębnymi podatnikami VAT rozliczającymi się samodzielnie, Starostwo Powiatowe jako urząd obsługujący Powiat było zarejestrowanym podatnikiem VAT, korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, (...) nie było zarejestrowanym podatnikiem VAT)?
  2. Czy Wnioskodawcy Powiatowi od 1 stycznia 2017 r. będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu towarów i usług budowlano-montażowych dotyczących przeprowadzenia termomodernizacji budynku użyteczności publicznej w Powiecie w przypadku uzyskania dofinansowania w ramach Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna; Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej; Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, na którą złożono przedmiotowy wniosek (mając na uwadze fakt, że w związku z centralizacją rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego Wnioskodawca (Powiat) od 1 stycznia 2017 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i rozlicza podatek VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (w tym (...))?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W roku 2016 Powiat nie był zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zarejestrowanym i korzystającym ze zwolnienia podatnikiem VAT było Starostwo Powiatowe. W przypadku realizacji wniosku pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (...) (…)” w ramach Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna; Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej; Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 podatnikowi (Starostwu Powiatowemu) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Starostwo Powiatowe nie dokonywało sprzedaży związanej z ww. zakupami. Jednostką dokonującą sprzedaży było (...).
  2. W roku 2017 Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. W przypadku realizacji wniosku pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (...) (…)” w ramach Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna; Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej: Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 zarówno zakupy jak i sprzedaż będą dokonywane przez tego samego podatnika VAT (Powiat).
    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…).
    Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
    Zadanie polegające na termomodernizacji budynku użyteczności publicznej (...) , w którym są realizowane zadania w zakresie edukacji publicznej mieści się w zakresie realizowanych przez Powiat zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany.
    Od 1 stycznia 2017 r. Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT (NIP). W związku z faktem, że nabywane towary i usługi (w ramach realizacji operacji pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (...) (…)” służą wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego w fakturach zakupu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia wspólnego rozliczania we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojej jednostki organizacyjnej, która przestała być wyodrębnionym podatnikiem – w zakresie w jakim dotyczą one podatku od towarów i usług. Wobec powyższego należy stwierdzić, że podatnikiem podatku VAT dla wszelkich czynności jest Powiat. Zatem wszelkie czynności wykonywane przez jednostki organizacyjne Powiatu na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tych jednostek mają charakter wewnętrzny. Tym samym rozliczenia podatku VAT (w tym obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony) winny być dokonywane przez Powiat, a nie jej jednostki organizacyjne.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług. Co do zasady faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc), TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W świetle powyższych regulacji, w ocenie Organu, nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dawać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również zaakcentować, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W kontekście powołanych przepisów, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy zauważyć, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie – towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).

Potwierdzają to również postanowienia pkt 8-9 wyroku w sprawie C-97/90 Lennartz, w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczeń powstaje w momencie, gdy podlegający odliczeniu podatek staje się wymagalny. W konsekwencji o istnieniu tego prawa do odliczeń może zadecydować jedynie charakter, w jakim osoba występuje w danym czasie. Zgodnie z art. 17 (2) szóstej dyrektywy, o ile podatnik, działający w tym charakterze, używa towarów dla celów czynności podlegających opodatkowaniu, jest on uprawniony do odliczania podatku należnego lub zapłaconego od takich towarów. Jeżeli towary nie są używane do celów działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 4, lecz do celów prywatnej konsumpcji, nie powstaje żadne prawo do odliczeń.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Ponadto art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym wskazano, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (...) (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020; Oś priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna; Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym budynkach użyteczności publicznej; Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne.

Do końca roku 2016 wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu były odrębnymi podatnikami VAT rozliczającymi się samodzielnie. Starostwo Powiatowe, jako urząd obsługujący Powiat było zarejestrowanym podatnikiem VAT, korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. (...) nie było zarejestrowanym podatnikiem VAT. W związku z centralizacją rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego Wnioskodawca (Powiat) od 1 stycznia 2017 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i rozlicza podatek VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (w tym).

Ww. jednostka budżetowa – (...) posiada termomodernizowany obiekt w nieodpłatnym trwałym zarządzie, w którym funkcjonują: szkoła podstawowa, gimnazjum, technikum i liceum ogólnokształcące.

Planowane wydatki wynoszą 838 587,16 zł. Wydatki kwalifikowalne wynoszą 837 357,16 zł. Wnioskowane dofinansowanie wynosi 695 006,43 zł.

Termin rozpoczęcia realizacji projektu – 30 listopada 2016 r. Termin zakończenia realizacji projektu – 30 września 2018 r. Termomodernizacja ww. obiektu realizowana będzie przez Powiat.

Do dnia 27 lipca 2017 r. w budynku, którego dotyczy inwestycja, funkcjonowało Szkolne Schronisko Młodzieżowe (…), które osiągało przychody od czynności opodatkowanych z tytułu wynajmu miejsc noclegowych oraz zakwaterowania uczniów i grup szkolnych.

Od dnia 27 lipca 2017 r. ww. działalność gospodarcza w budynku, którego dotyczy inwestycja nie będzie prowadzona. Nie planuje się również prowadzenia jakiejkolwiek formy działalności gospodarczej w następnych latach. Wydatki w ramach realizacji projektu „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (...) (…)” były ponoszone w roku 2016 (opracowanie dokumentacji technicznej) oraz będą ponoszone po dn. 27 lipca 2017 r. (roboty budowlane, nadzór inwestorski, promocja projektu).

Ww. inwestycja będzie realizowana w budynku, który służy do wypełniania zadań publicznoprawnych Powiatu nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym, do realizacji, których Powiat został powołany, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Powiat wykonuje zadania polegające na termomodernizacji budynku użyteczności publicznej będącego własnością Powiatu.

Zasadniczym celem ww. inwestycji jest poprawa stanu budynku użyteczności publicznej, w którym realizowane są usługi publiczne. Powiat wykonuje zadania publiczne na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu pt. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (…)” do dnia 31 grudnia 2016 r. były wystawiane na Starostwo Powiatowe, natomiast od dnia 1 stycznia 2017 r. będą wystawiane na Nabywcę – Powiat.

Powiat przystępując do realizacji ww. projektu, kierował się tylko zamiarem wykorzystywania budynku (…) wyłącznie do celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

Towary i usługi do dnia 31 grudnia 2016 r. były nabywane przez Starostwo Powiatowe, a nie Powiat, ponieważ Powiat nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Od dnia 1 stycznia 2017 r., tj. po centralizacji rozliczeń VAT do dnia 27 lipca 2017 r. nie były nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, ponieważ realizacja robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz promocji projektu przypada na rok 2018. Więc towary i usługi będą nabywane przez Powiat w roku 2018 i będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Od dnia 27 lipca 2017 r. nie były nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, ponieważ realizacja robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz promocji projektu nastąpi w roku 2018. Więc towary i usługi będą nabywane przez Powiat w roku 2018 i będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Szkolne Schronisko Młodzieżowe (…) nie było i nie jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Szkolne Schronisko Młodzieżowe (…) nie jest jednostką organizacyjną Powiatu podlegającą obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku VAT w Powiecie.

Od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 27 lipca 2017 r. wynajmowano w termomodernizowanej placówce pomieszczenia 1 grupie i uzyskano przychód w wysokości: 1.278,72 zł.

Obroty z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej prowadzonej w okresie 1 stycznia 2017 r. do 27 lipca 2017 r. w (...) stanowią nikły ułamek budżetu placówki, tj.: 0,00278%. Dochody opodatkowane w ww. wymienionym okresie: 7.390,44 (dochody w budynku podlegającemu termomodernizacji 1.278,72 zł, wydatki budżetowe wykonane w ww. okresie wynoszą 2.655.703,43 zł.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą wskazania, czy Powiatowi na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie 30 grudnia 2016 r., przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług budowlano-montażowych dotyczących przeprowadzenia termomodernizacji budynku użyteczności publicznej w Powiecie.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że – jak wynika z opisu sprawy – na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie, tj. 30 grudnia 2016 r., Powiat ponosił wydatki na termomodernizację budynku, w którym funkcjonują: szkoła podstawowa, gimnazjum, technikum i liceum ogólnokształcące. Ponadto faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej (...) (…)” do dnia 31 grudnia 2016 r. były wystawiane na Starostwo Powiatowe, które jako urząd obsługujący Powiat było zarejestrowanym podatnikiem VAT, korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, a Powiat nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT. Ww. inwestycja jest realizowana w budynku, który służy do wypełniania zadań publicznoprawnych Powiatu nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym, do realizacji których Powiat został powołany, tj. służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Jak wskazał również Wnioskodawca Powiat przystępując do realizacji ww. projektu, kierował się tylko zamiarem wykorzystywania budynku (…) wyłącznie do celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zatem celem przedmiotowej inwestycji było wypełnianie zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym, dla realizacji których Powiat został powołany.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego przez Powiat do dnia 31 grudnia 2016 r. nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną operację dotyczącą termomodernizacji budynku użyteczności publicznej, zarówno na moment podpisania umowy o dofinansowanie, jak i do czasu centralizacji rozliczeń podatku VAT, nie działał w charakterze podatnika VAT czynnego, a towary i usługi zakupione w celu realizacji tej inwestycji – jak wynika z opisu sprawy – nie były przez Powiat wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej operacji, które poniósł do dnia 31 grudnia 2016 r., tj. do czasu centralizacji rozliczeń podatku VAT.

Ad. 1

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku opisu sprawy przy uwzględnieniu przywołanych regulacji prawnych, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie 30 grudnia 2016 r. nie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany w fakturach zakupu towarów i usług budowlano-montażowych dotyczących przeprowadzenia termomodernizacji budynku użyteczności publicznej w Powiecie, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w związku z tą inwestycją nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi Powiatu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem oznaczonym we wniosku nr 1 oceniono jako prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii, czy Wnioskodawcy od 1 stycznia 2017 r. będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu towarów i usług budowlano-montażowych dotyczących przeprowadzenia termomodernizacji budynku użyteczności publicznej w Powiecie należy ponownie wskazać, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z treści wniosku wynika, że od dnia centralizacji rozliczeń podatku VAT w Powiecie, tj. od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 27 lipca 2017 r. w budynku, którego dotyczy inwestycja, funkcjonowało (…), które osiągało przychody opodatkowane z tytułu wynajmu miejsc noclegowych oraz zakwaterowania uczniów i grup szkolnych. Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – (…) nie jest jednostką organizacyjną Powiatu podlegającą obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku VAT w Powiecie. Od dnia 27 lipca 2017 r. ww. działalność gospodarcza w budynku, którego dotyczy inwestycja, nie będzie prowadzona. Ponadto w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 27 lipca 2017 r. nie były nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, ponieważ realizacja robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz promocji projektu przypada na rok 2018. Jak wynika również z opisu sprawy, towary i usługi będą nabywane przez Powiat w roku 2018 oraz – jak wskazał Wnioskodawca – będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z opisu sprawy wynika również, że Powiat przystępując do realizacji ww. projektu, kierował się tylko zamiarem wykorzystywania budynku (…) wyłącznie do celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym . Ww. inwestycja jest realizowana w budynku, który służy do wypełniania zadań publicznoprawnych Powiatu nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym, do realizacji których Powiat został powołany, tj. służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego przez Powiat od dnia 1 stycznia 2017 r. nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną operację dotyczącą termomodernizacji budynku użyteczności publicznej od czasu centralizacji rozliczeń podatku VAT nie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w celu realizacji tej inwestycji nie były/nie będą przez Powiat wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma/ nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej operacji, które ponosi od dnia 1 stycznia 2017 r., tj. od czasu centralizacji rozliczeń podatku VAT.

Ad. 2

Wobec powyższego należy wskazać, że Wnioskodawcy od 1 stycznia 2017 r. nie przysługuje /nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług budowlano-montażowych dotyczących przeprowadzenia termomodernizacji budynku użyteczności publicznej (…), na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w związku z tą inwestycją nie mają/nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem oznaczonym we wniosku nr 2 oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na informacji, że Powiat przystępując do realizacji ww. projektu, kierował się tylko zamiarem wykorzystywania budynku (…) wyłącznie do celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz informacji, że wydatki ponoszone na ww. inwestycje nie były wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz, że towary i usługi będą nabywane przez Powiat w roku 2018 i będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj