Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.184.2017.1.MS
z 9 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienie z akcyzy nabywanych wyrobów gazowych w oparciu o przepis art. 31b ust. 1 pkt 5 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienie z akcyzy nabywanych wyrobów gazowych w oparciu o przepis art. 31b ust. 1 pkt 5.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zajmującą się wytwarzaniem ciepła, przesyłaniem i dystrybucją ciepła sieciami ciepłowniczymi oraz obrotem ciepłem na cele opałowe, na potrzeby odbiorców takich jak spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, zlokalizowanych na terenie S. Podatnik zakupuje paliwo gazowe od przedsiębiorstwa gazowniczego. Częścią umowy o sprzedaż paliwa gazowego jest oświadczenie odbiorcy gazu - finalnego nabywcy gazu (klienta instytucjonalnego) o tym do jakich celów nabywa wyroby gazowe oraz czy spełnia przesłanki zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ustawy o podatku akcyzowym. Do chwili obecnej Wnioskodawca oświadczał, że nie spełnia warunków do zwolnienia od podatku akcyzowego.

Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym wykorzystującym wyroby gazowe w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 43) ponieważ za rok 2016 udział zakupu wyrobów gazowych (6.678.239,47 zł) w wartości produkcji sprzedanej (10.781.389,51 zł) wynosi 62% w roku poprzedzającym rok obrotowy w odniesieniu do którego został ustalony powyższy udział procentowy.

Wnioskodawca jest podmiotem obowiązanym do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej, na podstawie ustawy o efektywności energetycznej (ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2167 oraz ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 831).

Dnia 13 grudnia 2016 r. Wnioskodawca zakupił w Polskim Domu Maklerskim prawa majątkowe do świadectw pochodzenia PMEF (białych certyfikatów) w ilości 20.000 toe. Wnioskodawca 14 czerwca 2017 r. złożył wniosek o umorzenie praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej w ilości 20.000 toe. Za okres od 1 października 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. Decyzją z dnia 28 czerwca 2017 r. Prezes URE postanowił umorzyć świadectwo efektywności energetycznej na ilość deklarowanej oszczędności energii 20.000 toe za okres od 1 października 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Ogłoszeniem Prezesa URE Nr 1/2016 z 21 września 2016 r. rozpisano przetarg na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, za które można uzyskać świadectwa efektywności energetycznej. Był to V (ostatni) przetarg ogłoszony przez Prezesa URE zgodnie ze „starą” ustawą o efektywności energetycznej (ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2167). Wnioskodawca wziął udział w przetargu składając dokumenty na 4 przedsięwzięcia efektywnościowe. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło w lipcu 2017 r. Zgodnie z protokołem nr 1/2017 z 20 lipca 2017 r. Wnioskodawca wygrał przetarg w zakresie trzech przedsięwzięć (poz. 1168, 1169, 1170):

  • W kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej polegających na zmniejszeniu strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji: Przedsięwzięcie określone jako modernizacja miejskiej sieci ciepłowniczej. Zmniejszenie strat ciepła poprzez optymalizację przepływu medium w miejskiej sieci ciepłowniczej - odcięcie zbędnych odcinków i zmiana trasy ciepłociągu. Zrealizowane w terminie 31 grudnia 2014 r. (28.000 toe);
  • W kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej polegających na zwiększeniu oszczędności energii przez odbiorców końcowych: Przedsięwzięcie określone jako układ odzysku energii ze spalin w przemysłowym procesie wytwarzania ciepła i wykorzystania go do celów technologicznych. Montaż odzysku ciepła ze spalin w kotłowni przy ul. R. 36 w S. Zrealizowane w terminie 31 grudnia 2015 r. (36.000 toe);
  • W kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej polegających na zwiększeniu oszczędności energii przez urządzenia potrzeb własnych: Przedsięwzięcie określone jako wymiana urządzeń potrzeb własnych kotłowni. Wymiana pomp obiegowych i zmieszania wody kotłowej w lokalnych źródłach ciepła. Zrealizowane w terminie odpowiednio 31 grudnia 2013 r. i 31 grudnia 2014 r. (50.000 toe).

Zgodnie z procedurą przewidzianą przez „starą” ustawę o efektywności energetycznej, 24 lipca 2017 r. zostały złożone do URE dokumenty - wnioski o wydanie świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) o wartości odpowiednio 36.000 toe; 28.000 toe i 50.000 toe. Do chwili obecnej certyfikaty nie zostały jeszcze przekazane na konto Wnioskodawcy na TGE. Po uzyskaniu certyfikatów podatnik wystąpi o ich umorzenie.

W czerwcu 2017 r. Spółka złożyła do URE audyt energetyczny dotyczący planowanego do wykonania zadania budowy ekonomizera w ciepłowni, w celu otrzymania kolejnych certyfikatów (procedura wg „nowej” ustawy obowiązującej od 1 października 2016 r. - ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 831). Do chwili obecnej dokumenty nie zostały rozpatrzone przez URE - brak decyzji dotyczącej przyznania białych certyfikatów.

Po uzyskaniu certyfikatów Wnioskodawca wystąpi o ich umorzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy z dniem umorzenia świadectw efektywności energetycznej przez Prezesa URE, (uzyskanych przez Wnioskodawcę w drodze przetargu, o którym mowa w art. 16 i nast. „starej” ustawy o efektywności energetycznej) Wnioskodawcy będzie przysługiwało zwolnienie od akcyzy o jakim mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Jeśli tak (jeśli Wnioskodawcy będzie przysługiwało zwolnienie), to na jaki okres będzie przysługiwało to zwolnienie i czy zwolnieniem będzie objęty cały zakup od przedsiębiorstwa gazowniczego wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych?
  3. Z jakim dniem Wnioskodawca może złożyć oświadczenie dla przedsiębiorstwa gazowniczego o tym, że podlega zwolnieniu od akcyzy o jakim mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy w dniu umorzenia białych certyfikatów uzyskanych w drodze przetargu, o którym mowa w art. 16 i nast. „starej” ustawy o efektywności energetycznej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało zwolnienie od akcyzy o jakim mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej (dalej zwany systemem). Powołany system począwszy od 1 stycznia 2016 r. posiada definicję legalną, zawartą w art. 31c ustawy o podatku akcyzowym, która w obecnym brzmieniu wskazuje, że za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się m.in. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej.

Zdaniem podatnika zakupione przez niego w Polskim Domu Maklerskim prawa majątkowe do świadectw pochodzenia PMEF (białych certyfikatów) w ilości 20.000 toe, umorzone decyzją Prezesa URE z dnia 28 czerwca 2017 r. nie implikują prawa do zwolnienia od akcyzy, byłoby to bowiem sprzeczne z wykładnią celowościową powołanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Ta zaś prowadzi do konstatacji, że zwolnienie od akcyzy jest swego rodzaju gratyfikacją za podjęcie działań proekologicznych. W przypadku zakupu świadectw efektywności energetycznej podatnika zwalnia się jedynie z ciążących na nim obowiązków ustawowych, ale de facto nie podejmuje żadnych kroków mających na celu realną ochronę środowiska lub podwyższenie efektywności energetycznej.

Z kolei uzyskanie i umorzenie świadectw nabytych w wyniku wygranego przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej (o którym mowa w art. 16 i nast. „starej” ustawy o efektywności energetycznej) będzie skutkowało zwolnieniem od akcyzy w rozumieniu art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Stanowisko to jest zgodne z wykładnią celowościową powołanego przepisu, ponieważ certyfikat efektywności energetycznej uzyskany w wyniku wygranego przetargu, a następnie umorzony na wniosek podmiotu, który go uzyskał, potwierdza realizację przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności oraz potwierdza dokonaną oszczędność energetyczną. W przypadku niniejszej sprawy, przedsięwzięcia, które wygrały przetarg - tj. modernizacja miejskiej sieci ciepłowniczej, zmniejszenie strat ciepła poprzez optymalizację przepływu medium w miejskiej sieci ciepłowniczej, odcięcie zbędnych odcinków i zmiana trasy ciepłociągu; układ odzysku energii ze spalin w przemysłowym procesie wytwarzania ciepła i wykorzystania go do celów technologicznych; oraz montaż odzysku ciepła ze spalin w oraz wymiana urządzeń potrzeb własnych kotłowni, wymiana pomp obiegowych i zmieszania wody kotłowej w lokalnych źródłach ciepła - zostały zrealizowane i potwierdzone audytem efektywności energetycznej złożonym do przetargu. W tych okolicznościach uzyskanie i umorzenie świadectw energetycznych odpowiada dyspozycji art. 31c ustawy o podatku akcyzowym i implikuje zwolnienie o jakim mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe stoi w zgodzie z dotychczasową liną orzeczniczą sądownictwa administracyjnego, choć należy wskazać, że orzeczenia wydane w sprawach dotyczących omawianego zwolnienia od akcyzy zapadły w stanie prawnym, w którym nie dodano jeszcze art. 31c ustawy o podatku akcyzowym i musiały ten brak zapełniać interpretacyjnie. Właśnie w związku z licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi ze strony podmiotów gospodarczych, co należy za taki system uznać, konieczne było ustawowe określenie, jakie systemy uznaje się za „systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej” w rozumieniu art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym i ten cel przyświecał ustawodawcy, gdy dodawał art. 31c ustawy o podatku akcyzowym (vide: uzasadnienie projektu ustawy, druk 3522 sejmu VII kadencji). Doprecyzowanie rozumienia pojęcia systemu zostało zrealizowane przez wyliczenie systemów, które uprawniają do zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych oraz wyrobów gazowych (w tym przypadku niezbędne jest również posiadanie statusu zakładu energochłonnego). Przepis art. 31c pkt 3 expressis verbis wskazuje, że uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej uznaje się za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższania efektywności energetycznej. Przekonanie takie istniało jednak jeszcze zanim dodano ten przepis. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 lipca 2014 r. I GSK 1780/14 wskazywał, że jego zdaniem za podmiot, który wprowadził system poprawy efektywności energetycznej uznaje się taki podmiot, który wygrał przetarg i otrzymał świadectwo efektywności energetycznej z tytułu wygrania przetargu na przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej i zrealizował to przedsięwzięcie. Wprowadzenie w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. W przepisie tym ustawodawca skoncentrował się na wprowadzeniu w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, więc samo podleganie obowiązkowi nabycia i umarzania świadectw efektywności energetycznej nie jest wystarczające do objęcia danego podmiotu omawianym zwolnieniem. Warunkiem sine qua non korzystania ze zwolnienia od akcyzy jest faktyczne realizowanie celów proekologicznych poprzez stworzenie stosownego systemu. Podejmowaniem działań proefektywnościowych jest wdrożenie całego systemu, rozumianego jako uporządkowany tok czynności, działań, poddających się kontroli. Przenosząc powyższe na kanwę niniejszego przypadku wskazać należy, że jeśli podatnik tak rozumiany system wdroży w życie, spełniając warunki przewidziane w ustawie i uczestnicząc w całej procedurze (wykonanie przedsięwzięcia, przetarg, audyt efektywności energetycznej, otrzymanie białego certyfikatu, umorzenie białego certyfikatu), to będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem, że będzie przestrzega wymogów ochrony środowiska.

Zgodnie z powyższym, w wyroku z 12 kwietnia 2017 r. I GSK 968/15 Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że podatnicy mogą skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, określonego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem, że będą przestrzegać wymogów ochrony środowiska. Powyższe w zestawieniu z treścią art. 31c ustawy o podatku akcyzowym uprawnia twierdzenie, że uzyskanie w drodze przetargu i umorzenie certyfikatów efektywności energetycznej uprawnia do skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie to:

  • będzie przysługiwało tak długo, jak długo Wnioskodawca będzie miał status zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby gazowe do celów opałowych, ponieważ ustawa o podatku akcyzowym nie ogranicza stosowania zwolnienia żadnym terminem,
  • będzie obejmowało cały zakup wyrobów gazowych od przedsiębiorstwa gazowniczego, o ile wyroby te będą przeznaczone do celów opałowych, ponieważ ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera żadnego ograniczenia ilościowego.

Powyższe rozumowanie wynika z literalnej wykładni przepisu art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Przepis dla zwolnienia wymaga, aby wprowadzony został system, wobec czego raz spełniony warunek wywoła trwałe skutki w postaci spełnienia przesłanki zwolnienia. Jest to swoista gratyfikacja za wdrożenie działań proekologicznych. Do utraty zwolnienia może więc doprowadzić tylko zaprzestanie spełniania pozostałych przesłanek (warunków) dotyczących statusu zakładu energochłonnego oraz przeznaczenia wyrobów gazowych. Te przesłanki mają bowiem charakter ciągły i muszą być zawsze aktualne. W szczególności nie wystarczy, aby Wnioskodawca spełniał je tylko przez chwilę.

3.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on mógł złożyć oświadczenie o tym, że podlega zwolnieniu od akcyzy o jakim mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, z dniem uzyskania umorzenia drugiego z trzech uzyskanych w drodze przetargu certyfikatów efektywności energetycznej. Wynika to z dosłownego brzmienia przepisu art. 31c pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, który definiuje uprawniający do zwolnienia system jako „uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej”. Użyta przez ustawodawcę liczba mnoga „uzyskiwanie i umarzanie świadectw” zdaniem podatnika wskazuje, że zwolnienie przysługuje z dniem umorzenia drugiego certyfikatu. Tym samym wygranie przetargu i umorzenie nabytego w ten sposób jednego tylko świadectwa nie byłoby wystarczające do uzyskania zwolnienia. Wobec tego podatnik nie mógłby wówczas złożyć oświadczenia o tym, że korzysta z omawianego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2711 – gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika iż oznaczenie „ex” - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Stosownie zaś do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
  6. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
  7. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
  8. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 (art. 9c ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121);
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5.

Stosownie do art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31b ust. 10 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do art. 31c ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.), za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 (od 1 lipca 2017 r. powołany art. 31a ust. 1 pkt 9 został zastąpiony art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy) i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. poz. 1223 oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

Jednocześnie zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej przedsiębiorstwo energetyczne, odbiorca końcowy oraz towarowy dom maklerski lub dom maklerski, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany:

1) uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, zwanemu dalej "Prezesem URE", świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 21 ust. 1, o wartości wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego, nie większej niż 3% ilorazu:

  1. kwoty przychodu ze sprzedaży energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego odbiorcom końcowym, osiągniętego za dany rok, w którym obowiązek ten jest realizowany, w przypadku przedsiębiorstwa energetycznego sprzedającego energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny tym odbiorcom,
  2. kwoty transakcji zakupu energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego na giełdzie towarowej, osiągniętego za dany rok, w którym obowiązek ten jest realizowany, w przypadku odbiorcy końcowego działającego we własnym imieniu oraz towarowego domu maklerskiego lub domu maklerskiego działającego na zlecenie tego odbiorcy
  • i jednostkowej opłaty zastępczej, oznaczonej symbolem "Ozj", o którym mowa w ust. 5, lub

2) uiścić opłatę zastępczą, obliczoną w sposób określony w ust. 5.

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, wykonują:

  1. przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będący członkiem giełdy towarowej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 197, z późn. zm.), w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej;
  3. towarowy dom maklerski lub dom maklerski, o których mowa w art. 2 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych na giełdzie towarowej na zlecenie odbiorców końcowych przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W tym miejscu tut. Organ pragnie zauważyć, że ustawa o efektywności energetycznej z 15 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 2167 z późn. zm.) przestała obowiązywać z dniem 30 września 2016 r. Zastąpiła ją ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2015 r. poz. 831), zwana dalej ustawą o efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej

podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej "podmiotami zobowiązanymi", są obowiązane:

  1. zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości określonej w art. 14 ust. 1, potwierdzone audytem efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 25, lub
  2. uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1
  • z zastrzeżeniem art. 11.

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, realizują:

  1. przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdy w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 719) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;
  3. odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.);
  4. odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprowadzający gaz ziemny w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, w odniesieniu do ilości tego gazu zużytego na własny użytek;
  5. towarowy dom maklerski lub dom maklerski w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, na zlecenie odbiorców końcowych przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej obowiązek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, w zakresie:

  1. 30% tego obowiązku za 2016 r.,
  2. 20% tego obowiązku za 2017 r.,
  3. 10% tego obowiązku za 2018 r.

-podmiot zobowiązany może zrealizować, uiszczając opłatę zastępczą.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem ciepła, przesyłaniem i dystrybucją ciepła sieciami ciepłowniczymi oraz obrotem ciepłem na cele opałowe, na potrzeby odbiorców takich jak spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, zlokalizowanych na terenie S. Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym wykorzystującym wyroby gazowe w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy. Za 2016 r. udział zakupu wyrobów gazowych na kwotę 6.678.239,47 zł w wartości produkcji sprzedanej w wysokości 10.781.389,51 zł wynosi 62%.

Jednocześnie Wnioskodawca jest podmiotem obowiązanym do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej, na podstawie ustawy o efektywności energetycznej (ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2167 oraz ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 831).

Dnia 13 grudnia 2016 r. Wnioskodawca zakupił w Polskim Domu Maklerskim prawa majątkowe do świadectw pochodzenia PMEF (białych certyfikatów) w ilości 20.000 toe. Wnioskodawca 14 czerwca 2017 r. złożył wniosek o umorzenie praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej w ilości 20.000 toe. Za okres od 1 października 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. Decyzją z dnia 28 czerwca 2017 r. Prezes URE postanowił umorzyć świadectwo efektywności energetycznej na ilość deklarowanej oszczędności energii 20.000 toe za okres od 1 października 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że ogłoszeniem Prezesa URE Nr 1/2016 z 21 września 2016 r. rozpisany został przetarg na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, za które można uzyskać świadectwa efektywności energetycznej. Był to V (ostatni) przetarg ogłoszony przez Prezesa URE zgodnie ze „starą” ustawą o efektywności energetycznej (ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2167). Wnioskodawca wziął udział w przetargu składając dokumenty na 4 przedsięwzięcia efektywnościowe. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło w lipcu 2017 r. Zgodnie z protokołem nr 1/2017 z 20 lipca 2017 r.

Wnioskodawca wygrał przetarg w zakresie trzech przedsięwzięć (poz. 1168, 1169, 1170):

  • W kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej polegających na zmniejszeniu strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji: Przedsięwzięcie określone jako modernizacja miejskiej sieci ciepłowniczej. Zmniejszenie strat ciepła poprzez optymalizację przepływu medium w miejskiej sieci ciepłowniczej - odcięcie zbędnych odcinków i zmiana trasy ciepłociągu. Zrealizowane w terminie 31 grudnia 2014 r. (28.000 toe);
  • W kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej polegających na zwiększeniu oszczędności energii przez odbiorców końcowych: Przedsięwzięcie określone jako układ odzysku energii ze spalin w przemysłowym procesie wytwarzania ciepła i wykorzystania go do celów technologicznych. Montaż odzysku ciepła ze spalin w kotłowni przy ul. R. 36 w S. Zrealizowane w terminie 31 grudnia 2015 r. (36.000 toe);
  • W kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej polegających na zwiększeniu oszczędności energii przez urządzenia potrzeb własnych: Przedsięwzięcie określone jako wymiana urządzeń potrzeb własnych kotłowni. Wymiana pomp obiegowych i zmieszania wody kotłowej w lokalnych źródłach ciepła. Zrealizowane w terminie odpowiednio 31 grudnia 2013 r. i 31 grudnia 2014 r. (50.000 toe).

Zgodnie z procedurą przewidzianą przez „starą” ustawę o efektywności energetycznej, 24 lipca 2017 r. zostały złożone do URE dokumenty - wnioski o wydanie świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) o wartości odpowiednio 36.000 toe; 28.000 toe i 50.000 toe. Do chwili obecnej certyfikaty nie zostały jeszcze przekazane na konto Wnioskodawcy na TGE. Po uzyskaniu certyfikatów podatnik wystąpi o ich umorzenie.

W czerwcu 2017 r. Spółka złożyła do URE audyt energetyczny dotyczący planowanego do wykonania zadania budowy ekonomizera w ciepłowni, w celu otrzymania kolejnych certyfikatów (procedura wg „nowej” ustawy obowiązującej od 1 października 2016 r. - ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 831). Do chwili obecnej dokumenty nie zostały rozpatrzone przez URE - brak decyzji dotyczącej przyznania białych certyfikatów.

Po uzyskaniu certyfikatów Wnioskodawca wystąpi o ich umorzenie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. stwierdzenia czy w związku z podjętymi przez niego działaniami w zakresie osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o których mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, spełniony zostanie warunek określony w art. 31c ustawy uprawniający go do zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że zgodnie z powołanym art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Jednocześnie na podstawie art. 31c pkt 3 ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.) za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 uznaje się uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250) (zastąpionej przez ww. ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej przedsiębiorstwo energetyczne, odbiorca końcowy oraz towarowy dom maklerski lub dom maklerski, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany:

  1. uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, zwanemu dalej „Prezesem URE”, świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 21 ust. 1,
  2. uiścić opłatę zastępczą, obliczoną w sposób określony w ust. 5.

Natomiast Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej

podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej "podmiotami zobowiązanymi", są obowiązane:

  1. zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości określonej w art. 14 ust. 1, potwierdzone audytem efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 25, lub
  2. uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1

-z zastrzeżeniem art. 11.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej obowiązek o którym mowa w art. 12 ust. 1, wykonuje m.in. przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

Natomiast zgodnie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej obowiązek, o którym mowa w art. 10 ust. 1 przedmiotowej ustawy obowiązane są realizować m.in. przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Powyższe przepisy wskazują, że zwolnienie, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 w związku z art. 31c pkt 3 (obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.) ustawy o podatku akcyzowym, dotyczy podmiotów zobowiązanych do uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia opłaty zastępczej na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (zastąpionej przez ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej).

Zatem podmiotami uprawnionymi do zastosowania ww. zwolnienia są wszystkie podmioty zobowiązane do uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej (nie tylko te które zrealizowały przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, ale także te które ich same nie zrealizowały ale są zobowiązane do nabycia i umorzenia tych świadectw).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem obowiązanym do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej, na podstawie ustawy o efektywności energetycznej (ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2167 oraz ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 831).

Zatem w odniesieniu do przedmiotowej sprawy zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2016 r. przepisami zwolnienie, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym ma zastosowanie do Wnioskodawcy (pod warunkiem, że jest zakładem energochłonnym o którym mowa w art. 31d ust. 10 ustawy, nabywającym wyroby gazowe do celów opalowych) w sytuacji gdy Wnioskodawca na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (zastąpionej przez ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej) jest podmiotem zobowiązanych do uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia opłaty zastępczej. Przy czym Wnioskodawca jako podmiot zobowiązany do uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej jest uprawniony do zastosowania ww. zwolnienia bez względu na to czy zrealizował przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej. Podstawą do nabycia prawa do wskazanego zwolnienia jest obowiązek Wnioskodawcy do nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenie opłaty zastępczej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że będzie mu przysługiwało zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. w dniu umorzenia białych certyfikatów uzyskanych w drodze przetargu, o którym mowa w art. 16 i nast. „starej” ustawy o efektywności energetycznej, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii terminu w którym Wnioskodawca może złożyć oświadczenie dla przedsiębiorstwa gazowniczego o tym, że nabycie przez niego wyrobów gazowych dokonywane jest na cele zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym stwierdzić należy, że złożenie takiego oświadczenia nie warunkuje prawa do zastosowania zwolnienia przy sprzedaży wyrobów gazowych w oparciu o ten przepis. Warunkiem dokonania sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnienia, o których mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, na rzecz Wnioskodawcy, który użyje te wyroby do celów określonych w tych przepisach, jest natomiast (zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy) określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a Wnioskodawca, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Zatem od zawarcia ww. umowy Wnioskodawca ma prawo nabyć wyroby gazowe w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że będzie mógł złożyć oświadczenie, że nabywane przez niego wyroby gazowe będą użyte do celów zwolnionych zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym z dniem uzyskania umorzenia drugiego z trzech uzyskanych w drodze przetargu certyfikatów efektywności energetycznej, należało uznać za nieprawidłowe.

Z kolei odnosząc się do kwestii okresu w którym przysługuje prawo do zwolnienia określone w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy oraz zakresu nabyć wyrobów gazowych w oparciu o to zwolnienie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwolnienie to:

  • będzie przysługiwało tak długo, jak długo Wnioskodawca będzie miał status zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby gazowe do celów opałowych, ponieważ ustawa o podatku akcyzowym nie ogranicza stosowania zwolnienia żadnym terminem,
  • będzie obejmowało cały zakup wyrobów gazowych od przedsiębiorstwa gazowniczego, o ile wyroby te będą przeznaczone do celów opałowych, ponieważ ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera żadnego ograniczenia ilościowego.

W ocenie Wnioskodawcy przepis dla zwolnienia wymaga, aby wprowadzony został system, wobec czego raz spełniony warunek wywoła trwałe skutki w postaci spełnienia przesłanki zwolnienia. Jest to swoista gratyfikacja za wdrożenie działań proekologicznych. Do utraty zwolnienia może więc doprowadzić tylko zaprzestanie spełniania pozostałych przesłanek (warunków) dotyczących statusu zakładu energochłonnego oraz przeznaczenia wyrobów gazowych.

Stosownie do powyższego stwierdzić należy, że zwolnienie na podstawie ww. przepisu, przy spełnieniu warunków w nim określonych nie zawiera ograniczeń w przedmiotowym zakresie. W konsekwencji zwolnienie to przysługuje tak długo i obejmuje cały zakup wyrobów gazowych od przedsiębiorstwa gazowniczego jak długo Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym zgodnie z art. 31b ust. 10 ustawy, wykorzystującym wyroby gazowe do celów opałowych. Niemniej czego Wnioskodawca nie wskazuje warunkiem koniecznym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia dla dokonywanych dostaw wyrobów gazowych jest by Wnioskodawca był jednocześnie podmiotem zobowiązanym do uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia opłaty zastępczej. Jak długo Wnioskodawca będzie podmiotem zobowiązanym do uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia opłaty zastępczej przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z 31b ust. 1 pkt 5 ustawy tak długo zakup przez niego wyrobów gazowych może korzystać z przedmiotowego zwolnienia.

Tym samym ponieważ nie sposób się zgodzić w pełnym zakresie ze stanowiskiem Wnioskodawcy odnoszącym się do pytania 2, stanowisko to oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo wskazać należy, że indywidualna interpretacja prawa podatkowego nie jest aktem administracyjnym, a więc nie rozstrzyga o prawach i obowiązkach jej adresata. Jest to czynność, która nie dotyczy uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, a tylko o nich się wypowiada. Polega ona bowiem wyłącznie na udzieleniu informacji, nie wiąże się z przyznaniem, stwierdzeniem albo uznaniem uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa. Wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego nie tworzy w stosunku do jej adresata jakichkolwiek prawnie znaczących uprawnień i/lub obowiązków. Tworzy jedynie stan udzielenia informacji o możliwościach stosowania i wykładni prawa, do której jej adresat może się zastosować, choć niewątpliwie nie ma takiego obowiązku. Z istoty interpretacji wynika zatem, że nie rodzi ona dla zainteresowanego wiążących skutków prawnych. Zastosowanie się do interpretacji zależy od woli zainteresowanego. Dopiero zastosowanie się do indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez jej adresata może spowodować powstanie ochrony prawnej - na podstawie art. 14k i art. 14m O.p. - i to wyłącznie w przypadku zmiany lub uchylenia interpretacji, do której zainteresowany się zastosował, lub nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Wskazać należy również, że powołane przez Wnioskodawcę wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 lipca 2014 r. sygn.. akt I GSK 1780/14 i z 12 kwietnia 2017 r. I GSK 968/15 wydane zostały w innym stanie prawnym.

Ponadto powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają.

Zatem wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj