Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.318.2017.3.SJ
z 5 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Tutejszy Organ pismem z dnia 17 listopada 2017 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.318.2017.1.SJ wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) do usunięcia braków formalnych wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 29 listopada 2017 r. wpłynęło pismo nadane za pośrednictwem platformy ePUAP (nadane w dniu 29 listopada 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (po uzupełnieniu):

Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych w … (dalej: ZSTI) jest samorządową jednostką budżetową prowadzącą działalność edukacyjną. ZSTI jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, działającą na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59). Przy ZSTI działa koedukacyjny Internat powołany na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz regulaminu Internatu. Internat sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą na zasadach określonych w przepisach art. 2 pkt 8 ww. ustawy oraz zgodnie z regulaminem Internatu (Internat prowadzony jest przy ZSTI – nie jest odrębną jednostką) i na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1872) rozdz. 6 § 56-65. Zgodnie z regulaminem w Internacie może mieszkać młodzież ucząca się w ZSTI oraz młodzież innych szkół miasta i gminy …, a także spoza miasta i gminy …., dlatego placówka działa w oparciu o przepisy dotyczące bursy. Zarówno internaty, jak i bursy są placówkami sprawującymi opiekę wychowawczą. Prawo oświatowe zezwala na zakwaterowanie w Internacie osób wykazanych w regulaminie Internatu.

W budynku Internatu stanowiącym integralną część szkoły znajduje się Stołówka prowadzona przez personel placówki (zatrudniony w ZSTI), która nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Uczniowie korzystają z posiłków na podstawie rozdz. 7 § 76 ust. 2 ww. rozporządzenia. Cena posiłków nie jest wliczona do ceny noclegów. Zgodnie z prawem oświatowym odpłatność za wyżywienie uczniów wyliczona jest jako pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, tzw. wsad do kotła, nie dolicza się marży ani kosztów mediów, czy wynagrodzeń.

W ramach struktur ZSTI jest …Liceum Ogólnokształcące … Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 671) § 15 „uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego i szkół mistrzostwa sportowego uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania zapewnia się w okresie pobierania nauki zakwaterowanie w internacie lub bursie oraz całodzienne wyżywienie w pełni pokrywające ubytki energetyczne powstałe podczas zajęć sportowych a uczniom uczącym się w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie”.

W związku z tym, Związek …. w Polsce, ZSTI w…oraz Miasto….zawarło porozumienie trójstronne. W porozumieniu jest zapis określający obowiązki samorządu: „zapewnienie zgodnie w miarę możliwości, bezpłatnego pobytu w internacie oraz wyżywienia dla uczniów zamieszkałych w znacznej odległości od miejsca prowadzenia szkolenia”.

Uczniowie klas sportowych nie dokonują odpłatności z tytułu zakwaterowania w Internacie i wyżywienia.

Zapewnienie bezpłatnego zakwaterowania i wyżywienia polega na zwiększeniu budżetu po stronie wydatków jednostki przez Miasto … na pokrycie kosztów m.in. zakupu żywności, mediów, środków czystości, czy usług w kwocie szacunkowo wyliczonej na podstawie liczby uczniów na dzień złożenia wniosku o zmianę w planie. Jednostka nadrzędna będzie przekazywała ZSTI środki na wydatki do wysokości przyznanego planu, a nie jako dopłatę do konkretnego ucznia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (w uzupełnieniu wniosku):

Czy w związku z zapewnieniem przez ZSTI bezpłatnego wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego …. na jednostce będzie ciążył obowiązek płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i obowiązek wystawienia informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia dla uczniów klas sportowych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40. W związku z tym, na jednostce nie będzie ciążył obowiązek płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz jednostka nie będzie miała obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.

W ocenie Wnioskodawcy, jest to świadczenie pomocy materialnej dla uczniów, pochodzące z budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkoły – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty. W myśl rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego i szkół mistrzostwa sportowego uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania zapewnia się w okresie pobierania nauki zakwaterowanie w internacie lub bursie oraz całodzienne wyżywienie w pełni pokrywające ubytki energetyczne powstałe podczas zajęć sportowych, a uczniom uczącym się w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie.

Zgodnie z zawartym porozumieniem Miasto … zobowiązało się do zapewnienia bezpłatnego zakwaterowania i wyżywienia dla uczniów klas sportowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (ZSTI) jest samorządową jednostką budżetową prowadzącą działalność edukacyjną, objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, działającą na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe. Przy jednostce działa koedukacyjny Internat powołany na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz regulaminu Internatu. Internat sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą na zasadach określonych w przepisach art. 2 pkt 8 ww. ustawy oraz zgodnie z regulaminem Internatu, z którego wynika, że w Internacie może mieszkać młodzież ucząca się w ZSTI oraz młodzież innych szkół miasta i gminy …, a także spoza miasta i gminy…, dlatego placówka działa w oparciu o przepisy dotyczące bursy. W budynku Internatu stanowiącym integralną część szkoły znajduje się Stołówka prowadzona przez personel placówki, która nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Cena posiłków nie jest wliczona do ceny noclegów. Zgodnie z prawem oświatowym odpłatność za wyżywienie uczniów wyliczona jest jako pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, tzw. wsad do kotła, nie dolicza się marży ani kosztów mediów czy wynagrodzeń. W ramach struktur ZSTI jest … Liceum Ogólnokształcące ….. Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 671) § 15 „uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego i szkół mistrzostwa sportowego uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania zapewnia się w okresie pobierania nauki zakwaterowanie w internacie lub bursie oraz całodzienne wyżywienie w pełni pokrywające ubytki energetyczne powstałe podczas zajęć sportowych a uczniom uczącym się w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie”.

Wnioskodawca wraz ze Związkiem …. w Polsce oraz Miastem … zawarł porozumienie trójstronne. W porozumieniu jest zapis określający obowiązki samorządu: „zapewnienie zgodnie w miarę możliwości, bezpłatnego pobytu w internacie oraz wyżywienia dla uczniów zamieszkałych w znacznej odległości od miejsca prowadzenia szkolenia”. Uczniowie klas sportowych nie dokonują odpłatności z tytułu zakwaterowania w Internacie i wyżywienia. Zapewnienie bezpłatnego zakwaterowania i wyżywienia polega na zwiększeniu budżetu po stronie wydatków jednostki przez Miasto … na pokrycie kosztów m.in. zakupu żywności, mediów, środków czystości, czy usług w kwocie szacunkowo wyliczonej na podstawie liczby uczniów na dzień złożenia wniosku o zmianę w planie. Jednostka nadrzędna będzie przekazywała ZSTI środki na wydatki do wysokości przyznanego planu, a nie jako dopłatę do konkretnego ucznia.

Zwolnienie od podatku dochodowego wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie w przypadku, gdy świadczenia pochodzą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni lub są przyznawane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

W zakresie przedmiotowym zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy mieszczą się świadczenia przyznane na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 671).

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że świadczenia stanowiące zapewnienie bezpłatnego zakwaterowania i wyżywienia uczniom mogą zostać objęte przedmiotowym zwolnieniem, wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to bowiem świadczenia przyznane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, zapewniane ze środków jednostki samorządu terytorialnego.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek z tytułu ww. świadczeń, jak również obowiązek wystawienia „Informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych” (PIT-8C).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj