Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.508.2017.2.JP
z 8 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 6 listopada 2017 r. (data wpływu 8 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nie uznania otrzymanych dofinansowań za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • braku obowiązku dokumentowania otrzymywanych dofinansowań fakturami VAT oraz wykazywania ich w deklaracjach składanych dla potrzeb rozliczenia VAT
  • jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania otrzymanych dofinansowań za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz braku obowiązku dokumentowania otrzymywanych dofinansowań fakturami VAT oraz wykazywania ich w deklaracjach składanych dla potrzeb rozliczenia VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 listopada 2017 r. (data wpływu 8 listopada 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.508.2017.1.JP

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 6 listopada 2017 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej wpisanej do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta K w dniu 12 listopada 2010 r. pod numerem …/2010. Firma rozlicza się na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni:

  1. Zrealizowała jako Beneficjent - Lider (tj. podmiot, który przewodzi grupie podmiotów realizujących wspólnie projekt w ramach partnerstwa) projekt „Recepta na zatrudnienie” (dalej „Projekt 0”) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego działanie 7.2. Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Umowa na realizację projektu została zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w dniu 7 kwietnia 2014r. na okres realizacji projektu od 1 kwietnia 2014 r. do 3 marca 2015 r. (nr umowy:...). Realizatorzy projektu: A. Warsztat Rozwoju, Fundacja ...;
  2. Realizuje jako Beneficjent - Partner (tj. podmiot wymieniony we wniosku o dofinansowanie projektu, uczestniczący w realizacji projektu, wnoszący do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizujący projekt wspólnie z Beneficjentem i ewentualnie innymi podmiotami, na warunkach określonych w umowie partnerskiej) dwa projekty współfinansowane ze środków UE:
    1. „W kierunku aktywności” (dalej „Projekt 1”) w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój działanie 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie 1.2.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. Umowa na realizację projektu została zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w dniu 22 grudnia 2015 r. na okres realizacji projektu od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. (nr umowy: ...). Realizatorzy projektu: Fundacja ..., A. Warsztat Rozwoju;
    2. „Akademia Aktywności” (dalej „Projekt 2”) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 działanie 8.2 Aktywizacja zawodowa. Umowa na realizację projektu została zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w dniu 28 sierpnia 2016 r. na okres realizacji projektu od 1 czerwca 2016 r. do 30 września 2017 r. (nr umowy: ...). Realizatorzy projektu: Fundacja ..., A. Warsztat Rozwoju, Fundacja ... .

Stosownie do treści Rozdziału 2.3. pkt 1 Narodowych Strategicznych Norm Odniesienia 2007-2013 Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 2 kwietnia 2014 roku zatwierdzonych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju (dalej jako „Wytyczne 1”) za Beneficjenta uważa się beneficjenta zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, tj. osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekt w ramach PO ... na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu, z uwzględnieniem postanowień Szczegółowego opisu Priorytetów PO ... . Wnioskodawczyni wyjaśnia, że w ramach realizacji Projektu O działał jako Beneficjent - Lider.

Natomiast zgodnie z zapisami Rozdziału 3 pkt 1 lit. a Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z dnia 19 września 2016 r. zatwierdzonych przez Ministra Rozwoju (dalej jako „Wytyczne 2”) Beneficjent to podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 10 lub w art. 63 rozporządzenia ogólnego; na potrzeby niniejszych Wytycznych, ilekroć jest mowa o beneficjencie, należy przez to rozumieć również partnera i podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu, chyba że z treści Wytycznych wynika, że w danym kontekście chodzi o beneficjenta jako stronę umowy o dofinansowanie. Wnioskodawczyni wyjaśnia, że w ramach Projektu 1 i Projektu 2 działał i działa jako Beneficjent - Partner.

W zakresie rozliczania ponoszonych wydatków Lider i Partner traktowani są jednakowo.

W ramach ww. projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE zaplanowano, przeprowadzono, a także w dalszym ciągu przeprowadza się działania polegające na świadczeniu usług: rekrutacji, poradnictwa psychologicznego indywidualnego i grupowego oraz coachingu przez personel projektu, tj. przez A. Osoba ta jest jednocześnie właścicielem firmy, pełniła funkcję Lidera przy realizacji Projektu 0, a obecnie działa jako Partner w ramach realizacji Projektu 1 i Projektu 2, jest więc także Beneficjentem wszystkich opisanych Projektów.

Za prowadzone w ramach Projektów usługi personelowi projektu przysługiwało i przysługuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie to było i jest wypłacane A., która w świetle powyższych Wytycznych była i jest traktowana jako osoba samozatrudniona (zgodnie z Rozdziałem 2.3. pkt 4 Wytycznych 1 oraz analogicznie Rozdziałem 3 pkt 1 lit. q Wytycznych 2 osoba samozatrudniona to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która jest Beneficjentem danego projektu i jednocześnie stanowi personel tego projektu).

Natomiast stosownie do treści Wytycznych 1 (Rozdział 4.5.3. pkt 1) w odniesieniu do Projektu 0 oraz Wytycznych 2 (Rozdział 6.16.3. pkt 1) w odniesieniu do Projektów 1 i 2 powyższe wynagrodzenie stanowi wydatek kwalifikowalny Projektów tytułem osobiście wykonanych przez Beneficjenta - Lidera/ Partnera (będącego jednocześnie osobą samozatrudnioną) zadań.

Zgodnie w Wytycznymi ponoszenie wydatków na wynagrodzenie jest dokumentowane dokumentem księgowym - notą księgową/ obciążeniową. Forma taka została zaakceptowana przez Instytucję Pośredniczącą (tj. Wojewódzki Urząd Pracy), będącą stroną umów o dofinansowanie Projektów. Wnioskodawczyni nie zawierała w przeszłości ani nie zawiera obecnie osobnych umów cywilnoprawnych z A. Tak więc noty księgowe mają charakter dokumentów wewnętrznych wystawianych na potrzeby Projektów.

Na uwagę zasługuje także fakt, że rozliczenie wynagrodzenia w projekcie za pomocą noty księgowej w sytuacji, gdy Beneficjent - Partner/ Lider stanowi jednocześnie personel projektu, a co za tym idzie wykonuje w nim czynności samodzielnie jest korzystniejsze z punktu widzenia realizacji projektu, albowiem zapewnia lepszą i pełniejszą realizację projektu. Z pewnością Beneficjent będący jednocześnie personelem projektu podejmie wszelkie czynności w tym zakresie z większą starannością aniżeli specjalnie zatrudnione do tego osoby w charakterze personelu, które nie są jednocześnie beneficjentem projektu.

Środki otrzymywane przez Wnioskodawczynię służą w całości sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektów. Od uczestników Projektów nie były ani nie są pobierane żadne opłaty. Ich udział w Projektach nie jest zatem determinowany jakąkolwiek należnością tytułem nabytej przez nich wiedzy i przekazanych im umiejętności w toku działań Lidera/ Partnera, lecz ich przynależnością do określonej kategorii zawodowej, umożliwiającej osiągnięcie założeń Projektów.

Pismem z 6 listopada 2017 r. Wnioskodawczyni uzupełniła opis sprawy wskazując następujące informacje: Wnioskodawczyni jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT.

Jak wskazała Wnioskodawczyni, zgodnie w Wytycznymi ponoszenie wydatków na wynagrodzenie jest dokumentowane dokumentem księgowym - notą księgową/ obciążeniową. Forma taka została zaakceptowana przez Instytucję Pośredniczącą (tj. Wojewódzki Urząd Pracy), będącą stroną umów o dofinansowanie Projektów. Zgodnie z Wytycznymi dopuszcza się sytuacje, w której beneficjent będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, może jednocześnie wykonywać określone zadania w projekcie. Z racji tego, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, w celu otrzymania wynagrodzenia w ramach realizowanych Projektów (w zakresie wykonywanych zadań) przedkłada noty księgowe / obciążeniowe. W tym sensie Wnioskodawczyni nie zawierała w przeszłości ani nie zawiera obecnie osobnych umów cywilnoprawnych z A. Tak więc noty księgowe mają charakter dokumentów wewnętrznych wystawianych na potrzeby Projektów i stanowią one podstawę rozliczenia.

Projekt 0 - realizacja niniejszego projektu zgodnie z działaniem 7.2, poddziałaniem 7.2.1 PO... polegała na aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Cel główny: Aktywizacja zawodowa i społeczna osób bezrobotnych i ubogich w tym osób do 30 roku życia zamieszkujących teren gmin K., S. i T. do 31/III/2015

Działania w ramach projektu:

  1. Warsztaty integracyjne z elementami diagnozy,
  2. coaching/poradnictwo psychologiczne grupowe,
  3. warsztaty pracy,
  4. szkolenia zawodowe,
  5. staże zawodowe.

Projekt 1- realizacja niniejszego projektu zgodnie z działaniem 1.2 POWER polega na wsparciu osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy. W ramach projektu uczestnikom zostanie udzielone kompleksowe wsparcie, zgodnie z ich potrzebami. W wyniku realizacji projektu uczestnicy podniosą swoją samodzielność oraz aktywność zawodową, edukacyjną i społeczną, zdobędą kwalifikacje wymagane przez pracodawców, znajdą zatrudnienie i rozwiną kompetencje społeczne.

Cel główny: Aktywizacja zawodowa i edukacyjna 56 (32K/24M) młodych osób w wieku od 18 do 29 roku życia biernych zawodowo i bezrobotnych, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu z terenu woj. do 31 grudnia 2017 r.

Działania w ramach projektu:

  1. diagnoza potrzeb osób młodych, możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego i Indywidualny plan działania (IPD),
  2. kompleksowe i indywidualne poradnictwo zawodowe oraz pośrednictwo pracy,
  3. wysokiej jakości szkolenia zawodowe/bony szkoleniowe,
  4. wsparcie psychologiczne indywidualne i grupowe,
  5. monitoring - innowacyjna metoda aktywizacji zawodowej,
  6. staże/bony stażowe,
  7. bony zatrudnieniowe.

Projekt 2 - realizacja niniejszego projektu zgodnie z działaniem 8.2 RPO polegała na realizacji kompleksowego programu na rzecz aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy.

Cel główny: aktywizacja zawodowa 30 biernych zawodowo i bezrobotnych kobiet w wieku 30 lat i więcej w tym niepełnosprawnych, o niskich kwalifikacjach, długotrwale bezrobotnych i powyżej 50 roku życia, zamieszkujących teren powiatu limanowskiego w woj. poprzez podniesienie ich kwalifikacji i kompetencji oraz nabycie doświadczenia zawodowego zgodnie z potrzebami lokalnego rynku pracy w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 30 września 2017 r.

Działania w ramach projektu:

  1. badanie predyspozycji do udziału w projekcie podczas rekrutacji,
  2. warsztaty aktywności,
  3. wsparcie psychologiczne/coaching,
  4. szkolenia zawodowe: opiekun osoby zależnej, pracownik administracyjno-biurowy,
    sp. ds. sprzedaży i obsługi klienta,
  5. staże,
  6. pośrednictwo pracy.

Projekt 0 - osoby zakwalifikowane do projektu były zobowiązane do udziału w zaplanowanych formach wsparcia zgodnie z zindywidualizowaną ścieżką pomocy, która została określona przez doradcę zawodowego dla każdego uczestnika projektu. Ścieżka zawierała wybrane formy wsparcia, przewidziane do realizacji w ramach projektu, które są niezbędne do efektywnej aktywizacji zawodowej i społecznej uczestników (formy wsparcia możliwe do realizacji w ramach ścieżki są wymienione w odp. 3)

Projekt 1 - osoby zakwalifikowane do projektu są zobowiązane do udziału w wybranych formach wsparcia zgodnie z zindywidualizowaną ścieżką pomocy, która zostanie określona przez doradcę zawodowego dla każdego uczestnika projektu. Ścieżka zawiera wybrane formy wsparcia, przewidziane do realizacji w ramach projektu, które są niezbędne do efektywnej aktywizacji zawodowej i edukacyjnej uczestników (formy wsparcia możliwe do realizacji w ramach ścieżki są wymienione w odp. 3)

Projekt 2 - osoby zakwalifikowane do projektu były zobowiązane do udziału w wybranych formach wsparcia zgodnie z zindywidualizowaną ścieżką pomocy, która została określona przez doradcę zawodowego dla każdego uczestnika projektu. Ścieżka zawierała wybrane formy wsparcia, przewidziane do realizacji w ramach projektu, które są niezbędne do efektywnej aktywizacji zawodowej uczestników (formy wsparcia możliwe do realizacji w ramach ścieżki są wymienione w odp. 3).

Projekt 0 - otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota dofinansowania została przeznaczona na zrealizowanie projektu zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu (Wnioskodawczyni była liderem projektu), w tym kwota dofinansowania (dotacja) o której mowa we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji została przeznaczona na sfinansowanie wsparcia uczestników projektu tj. przeprowadzenia procesu rekrutacji, poradnictwa psychologicznego grupowego oraz coachingu, które realizowane były osobiście przez Wnioskodawczynię.

Projekt 1 - otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota dofinansowania (dotacja) o której mowa we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, będzie przeznaczona na sfinansowanie wsparcia uczestników projektu tj. przeprowadzenia poradnictwa psychologicznego indywidualnego oraz grupowego, które są realizowane osobiście przez Wnioskodawczynię.

Projekt 2 - otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota dofinansowania (dotacja) o której mowa we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, będzie przeznaczona na sfinansowanie wsparcia uczestników projektu tj. przeprowadzenia rozmów rekrutacyjnych, poradnictwa psychologicznego grupowego oraz coachingu, które są realizowane osobiście przez Wnioskodawczynię

Projekt 0 - wsparcie dla uczestników obejmowało formy:

  1. Warsztaty integracyjne z elementami diagnozy- spotkania grupowe z doradcą zawodowym, mające na celu diagnozę uczestników (8h),
  2. coaching/poradnictwo psychologiczne grupowe - wsparcie mające na celu rozwój kompetencji miękkich uczestników, podniesienie motywacji do działania i wiary w siebie; poradnictwo psychologiczne grupowe (84h/grupę); coaching (8h/uczestnika),
  3. warsztaty pracy - spotkania z doradcą zawodowym mające na celu wsparcie uczestników w aktywizacji zawodowej, spotkania grupowe (6h/grupę), spotkania indywidualne (4h/uczestnika),
  4. szkolenia zawodowe - realizacja szkoleń zawodowych podnoszących kompetencje i kwalifikacje zawodowe,
  5. staże zawodowe - realizacja staży umożliwiających nabycie doświadczenia zawodowego.

Projekt 1- wsparcie dla uczestników obejmuje róże formy w zależności od indywidualnych potrzeb uczestników:

  1. diagnoza potrzeb osób młodych, możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego i indywidualny plan działania - diagnoza potrzeb oraz ustalenie ścieżki rozwoju przez doradcę zawodowego (2h/uczestnika),
  2. kompleksowe i indywidualne poradnictwo zawodowe (6h uczestnika) oraz pośrednictwo pracy (8h/uczestnika) - spotkania indywidualne z doradcą zawodowym oraz pośrednikiem mające na celu wparcie uczestnika przy podjęciu zatrudnienia,
  3. wysokiej jakości szkolenia zawodowe/bony szkoleniowe - realizacja szkoleń zawodowych podnoszących kwalifikacje zawodowe,
  4. wsparcie psychologiczne indywidualne i grupowe - realizacja przez psychologa wsparcia indywidualnego (4h/uczestnika) i grupowego (18h/grupę) niezbędnego do zmotywowania uczestników do podjęcia aktywności i samodzielności,
  5. monitoring — innowacyjna metoda aktywizacji zawodowej - realizacja mentoringu pozwalającego na nabycie umiejętności przekazanych przez mentorów (9h/uczestnika),
  6. staże/bony stażowe - realizacja staży umożliwiających nabycie doświadczenia zawodowego,
  7. bony zatrudnieniowe - możliwość dofinansowania zatrudnienia u wybranego pracodawcy.

Projekt 2 - wsparcie dla uczestników obejmuje róże formy w zależności od indywidualnych potrzeb uczestników:

  1. badanie predyspozycji do udziału w projekcie podczas rekrutacji - spotkania z doradcą zawodowym (30min/kandydata) oraz psychologiem (30min/kandydata),w celu weryfikacji możliwości udziału kandydatów w projekcie,
  2. warsztaty aktywności - diagnoza potrzeb, doradztwo zawodowe połączone z przygotowaniem IPD (5h/uczestnika), targi pracy, poradnictwo z zakresu org. opieki nad os. zależną (5h/uczestnika),
  3. wsparcie psychologiczne/coaching - wsparcie mające na celu rozwój kompetencji miękkich uczestników, podniesienie motywacji do działania i wiary w siebie; poradnictwo psychologiczne grupowe (24h/grupę); coaching (4h/uczestnika),
  4. szkolenia zawodowe: opiekun osoby zależnej, pracownik administracyjno- biurowy, sp. ds. sprzedaży i obsługi klienta - realizacja szkoleń zawodowych mających na celu podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych,
  5. staże - realizacja staży umożliwiających nabycie doświadczenia zawodowego,
  6. pośrednictwo pracy - spotkania z pośrednikiem pracy mające na celu pomoc w znalezieniu zatrudnienia przez uczestników (6h/uczestnika).

Projekt 0 - Wnioskodawczyni, gdyby nie otrzymała dofinansowania na realizację niniejszego projektu, to nie świadczyłaby usług dla uczestników projektów. Realizacja wsparcia wynikała z otrzymania dotacji na realizację projektu i osiągnięcie określonego celu poprzez realizację zaplanowanych form wsparcia. Bez otrzymania dotacji na realizację projektu 0, nie byłby on realizowany i tym samym uczestnicy nie zostaliby objęci wsparciem.

Projekt 1 - Wnioskodawczyni, gdyby nie otrzymała dofinansowania na realizację niniejszego projektu, to nie świadczyłaby usług dla uczestników projektów. Realizacja wsparcia wynikała z otrzymania dotacji na realizację projektu i osiągnięcie określonego celu poprzez realizację zaplanowanych form wsparcia. Bez otrzymania dotacji na realizację projektu I, nie byłby on realizowany i tym samym uczestnicy nie zostaliby objęci wsparciem.

Projekt 2 - Wnioskodawczyni, gdyby nie otrzymała dofinansowania na realizację niniejszego projektu, to nie świadczyłaby usług dla uczestników projektów. Realizacja wsparcia wynikała z otrzymania dotacji na realizację projektu i osiągnięcie określonego celu poprzez realizację zaplanowanych fonu wsparcia. Bez otrzymania dotacji na realizację projektu 2, nie byłby on realizowany i tym samym uczestnicy nie zostaliby objęci wsparciem.

Projekt 0 - bez otrzymania dofinansowania na realizację projektu, projekt nie byłby sfinansowany z innych środków. Projekt odpowiadał na potrzeby ogłoszonego konkursu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego działanie 7.2. Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Dlatego też nie mógłby być sfinansowany z innych środków

Projekt 1 - bez otrzymania dofinansowania na realizację projektu, projekt nie byłby sfinansowany z innych środków. Projekt odpowiadał na potrzeby ogłoszonego konkursu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój działanie 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy,, Poddziałanie 1.2.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. Dlatego też nie mógłby być sfinansowany z innych środków.

Projekt 2 - bez otrzymania dofinansowania na realizację projektu, projekt nie byłby sfinansowany z innych środków. Projekt odpowiadał na potrzeby ogłoszonego konkursu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 działanie 8.2 Aktywizacja zawodowa. Dlatego też nie mógłby być sfinansowany z innych środków

Projekt 0 - Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projektu w ramach projektu Wnioskodawczyni otrzymała dotację na realizację projektu (lider projektu) w tym na pokrycie kosztu procesu rekrutacji, poradnictwa psychologicznego grupowego oraz coachingu, które wykonała osobiście. Koszt został określany w budżecie projektu dla 1 usługi (w przypadku rekrutacji) oraz 1 godziny wsparcia x liczba zaplanowanych godzin (w przypadku poradnictwa psychologicznego grupowego oraz coachingu). Wysokość kosztu 1 usługi lub 1 godziny przeprowadzenia wsparcia został określony na podstawie rozeznania rynku. Koszty wykonania usługi zostały zaakceptowane przez Instytucję Organizującą Konkurs podczas oceny projektu. Przekazana kwota dotacji za realizację wsparcia odpowiadała wykonanej usłudze lub łącznej liczbie przeprowadzonych godzin wsparcia oraz była przekazywana na podstawie noty księgowej. Następnie wysokość kosztów była weryfikowana w trakcie realizacji Projektu i ostatecznie została ona zaakceptowana (zgodnie z Wytycznymi wysokość kosztów określonych we wniosku o dofinansowanie może być weryfikowana przez cały okres realizacji projektu).

Metodologia obliczania należnej dotacji:

Proces rekrutacji:

1 usługa x 1900,00zł = l 900zł

poradnictwo psychologiczne grupowe:

84h x 2 grupy = 168h; 168h x 100,00zł = 16 800zł

coaching:

8h x 44 uczestników = 352h; 352h x 120,00zł = 42 240zł. Łącznie 60 940,00zł

Projekt 1 - Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projektu w ramach projektu Wnioskodawczyni (partner projektu) otrzymała dotację na pokrycie kosztów przeprowadzenia poradnictwa psychologicznego indywidualnego i grupowego, które wykona osobiście. Koszt został określany w budżecie projektu dla 1 godziny wsparcia x liczba zaplanowanych godzin. Wysokość kosztu 1 godziny przeprowadzenia wsparcia został określony na podstawie rozeznania rynku. Koszty wykonania usługi zostały zaakceptowane przez Instytucję Organizującą Konkurs podczas oceny projektu. Przekazana kwota dotacji za realizację wsparcia odpowiada łącznej liczbie przeprowadzonych godzin wsparcia oraz jest przekazywana na podstawie noty księgowej. Następnie wysokość kosztów jest weryfikowana w trakcie realizacji Projektu (zgodnie z Wytycznymi wysokość kosztów określonych we wniosku o dofinansowanie może być weryfikowana przez cały okres realizacji projektu). 

Metodologia obliczania należnej dotacji: poradnictwo psychologiczne grupowe:

24h x 3 grupy = 72h; 72h x 100,00zł = 7 200zł

coaching:

4h x 30 uczestników = 120h; 120h x 150,00zł = 18 000 zł. Łącznie 28 200,00zl

Projekt 2 - Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projektu w ramach projektu Wnioskodawczyni (partner projektu) otrzymała dotację na pokrycie kosztów przeprowadzenia rekrutacji, poradnictwa psychologicznego grupowego oraz coachingu, które wykona osobiście. Koszt został określany w budżecie projektu dla 1 godziny wsparcia x liczba zaplanowanych godzin. Wysokość kosztu 1 godziny przeprowadzenia wsparcia został określony na podstawie Katalogu maksymalnych dopuszczalnych stawek dla przykładowych towarów i usług ogłoszonego przez 10K. Koszty wykonania usługi zostały zaakceptowane przez Instytucję Organizującą Konkurs podczas oceny projektu. Przekazana kwota dotacji za realizację wsparcia odpowiada łącznej liczbie przeprowadzonych godzin wsparcia oraz jest przekazywana na podstawie noty księgowej. Następnie wysokość kosztów jest weryfikowana w trakcie realizacji Projektu (zgodnie z Wytycznymi wysokość kosztów określonych we wniosku o dofinansowanie może być weryfikowana przez cały okres realizacji projektu).

Metodologia obliczania należnej dotacji:

rekrutacja:

30 min x 60 kandydatów = 30h; 30h x 100,00zł = 3 000 zł

poradnictwo psychologiczne grupowe:

24h x 3 grupy = 72h; 72h x 100,00zł = 7 200zł

coaching:

4h x 30 uczestników = 120h; 120h x 150,00zł = 18 000 zł. Łącznie 28 200,00zł

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymywanie przez Wnioskodawczynię dofinansowań, tytułem wynagrodzenia za osobistą realizację zadań w ramach Projektu 0, Projektu 1 i Projektu 2, stanowi zapłatę za zrealizowane przez Wnioskodawczynię czynności (kształtującą podstawę opodatkowania wykonanych przez Wnioskodawczynię w ramach Projektów czynności) i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy w związku z wykonywaniem zadań w ramach Projektów oraz otrzymywaniem dofinansowań tytułem wynagrodzenia, Wnioskodawczyni zobowiązana jest do wystawiania faktur dokumentujących dokonane czynności oraz do wykazywania tychże działań w deklaracjach składanych dla potrzeb rozliczenia VAT?

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawczyni otrzymywanie przez Wnioskodawczynię dofinansowań, tytułem wynagrodzenia za osobistą realizację zadań w ramach Projektu 0, Projektu 1 i Projektu 2, nie stanowi zapłaty za zrealizowane przez Wnioskodawczynię czynności (kształtującą podstawę opodatkowania wykonanych przez Wnioskodawczynię w ramach Projektów czynności) i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 29a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 roku, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Powyższy przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z dnia 23 listopada 2006 r w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, z treści którego wynika, że w doniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, innych niż te o których mowa w art. 74 -77. Podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Należy uznać, iż opodatkowanie dotacji stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie dotacje stanowią element opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z wykładni przytoczonych przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dopłata stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają zatem wyłącznie dotacje (i inne dopłaty o podobnym charakterze), mające charakter dopłaty do ceny towaru lub usługi. Tego rodzaju dofinansowanie stanowi uzupełnienie podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług z uwagi na pokrycie części należności z otrzymanej dotacji.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania jest ustalenie, czy dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie podlegają jednak opodatkowaniu te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, z powodu braku wpływu na cenę dostarczanych towarów/świadczonych usług. Istotne zatem dla określenia czy dana dotacja jest opodatkowana, czy też nie będą szczegółowe warunki jej przyznania określające realizowane cele z tytułu dofinansowania.

Dotacje otrzymane przez Wnioskodawczynię (tytułem wynagrodzenia za osobiście wykonane zadania doradcze i szkoleniowe w Projektach), będą stanowiły wyłącznie formę dofinansowania określonych we wnioskach o dofinansowanie Projektów zadań. Nie będą zatem przybierały charakteru dopłaty (bądź innej podobnej formy płatności) do ceny realizowanych usług, czy też rekompensaty z powodu obniżenia ich ceny.

W opisanym stanie faktycznym, kwota przyznanych dotacji stanowi pokrycie kosztów osobistego uczestnictwa (zaangażowania) w Projektach Lidera/Partnera i pozostaje bez wpływu na świadczenia na rzecz uczestników Projektów (bowiem te z natury podjętego założenia Projektów mają walor nieodpłatnych). Tym samym, nie występuje bezpośredni związek pomiędzy wysokością przyznanej dotacji, a odpłatnością (nieodpłatnością) świadczeń dla uczestników - jako docelowej grupy nabywającej wiedzę i umiejętności z podjętych przez Lidera/ Partnera działań. W analizowanej sytuacji brak jest tego rodzaju nabywcy usługi, w konsekwencji należy stwierdzić, że dotacja nie może być uznana za wynagrodzenie za jakąkolwiek usługę świadczoną przez Wnioskodawczynię.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania dla potrzeb VAT jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W opinii Wnioskodawczyni w opisanym stanie faktycznym otrzymane dotacje (na gruncie VAT rozpatrywane ewentualnie jako cena [kwota należna, zapłata] tytułem osobistego zaangażowania Partnera/ Lidera w Projektach) nie mają jakiegokolwiek wpływu na świadczenia Partnera/ Lidera z tytułu osobiście wykonanych działań w Projektach na rzecz uczestników Projektów, ponieważ otrzymywane przez Wnioskodawczynię dotacje służą wyłącznie pokryciu kosztów kwalifikowalnych (doradztwa i szkoleń).

Pozyskanie przez Lidera/ Partnera dofinansowania (dotacji) nie podlega zatem opodatkowaniu VAT, bowiem nie kształtuje (w kategoriach i wg nomenklatury ustawy VAT) ceny za usługę realizowaną na rzecz uczestników Projektu.

Dodatkowo, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W przedstawionym stanie faktycznym, zdaniem Wnioskodawczyni, nie występują jakiekolwiek świadczenia na cele osobiste podatnika, pracowników podatnika (w tym byłych pracowników), wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. Nie występują także inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych, niż działalność gospodarcza podatnika - ponieważ Wnioskodawczyni - podatnik świadczy usługi doradcze i szkoleniowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, uznać należy, że otrzymywane przez Wnioskodawczynię dotacje mają charakter wyłącznie kosztowy / zakupowy, nie stanowią (w kategoriach ustawy VAT) bezpośredniej dopłaty do ceny świadczonych usług w ramach Projektów i nie mają wpływu na podstawę opodatkowania, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz Projektów przez Wnioskodawczynię stanowią bowiem przeznaczone na pokrycie kosztów pracy wykonywanej przez nich osobiście.

Reasumując, Zdaniem Wnioskodawczyni otrzymanie przez Wnioskodawczynię dofinansowania, tytułem wynagrodzenia za osobistą realizację zadań w ramach Projektu 0, Projektu 1 i Projektu 2 nie stanowi zapłaty za zrealizowane przez Wnioskodawczynię czynności (kształtującą podstawę opodatkowania wykonanych przez Wnioskodawczynię w ramach Projektów czynności) i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawczyni w związku z wykonywaniem zadań w ramach Projektów oraz otrzymywaniem dofinansowań tytułem wynagrodzenia, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązany do wystawiania faktur dokumentujących dokonane czynności oraz do wykazywania tychże działań w deklaracjach składanych dla potrzeb rozliczenia VAT.

Zgodnie z treścią art. 106b ust. 1 ustawy VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą między innymi sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jednocześnie w świetle art. 109 ust. 3 ustawy VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej

Natomiast zgodnie z art. 99 ust. 1 oraz art. 103 ust. 1 ustawy VAT podatnicy są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, a także bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego.

Powyżej określone regulacje prawne wskazują, że faktura stosowana jest wyłącznie dla potrzeb dokumentowania czynności opodatkowanych VAT - wg określonej stawki VAT czy też objętych zwolnieniem przedmiotowym z VAT (w tym kształtujących podstawę opodatkowania). Dokument ten nie ma natomiast zastosowania wobec działań nie podlegających opodatkowaniu VAT (niezależnie od przyczyny wyłączenia z opodatkowania),

Z uwagi na to, że w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni nie otrzymywał ani nie otrzymuje dotacji (bądź dopłat o podobnym charakterze) kształtujących podstawę opodatkowania VAT, otrzymanie dofinansowania w ramach Projektów tytułem wynagrodzenia za działania w Projektach nie podlega dokumentowaniu fakturą. Stanowisko to - w opinii Wnioskodawczyni - jest także prawidłowe z punktu widzenia techniki dokumentowania czynności opodatkowanych VAT, bowiem działania w Projektach nie mają zindywidualizowanego biorcy świadczenia, nakierowane są bowiem na osiągnięcie celu Projektów (określonego we wnioskach o dofinansowanie) wobec grupy uczestników Projektów definiowanej w szczególności według zmiennych dotyczących zakresu i charakteru wykonywanych obowiązków służbowych. Stąd też w obowiązujących wytycznych wskazuje się jako wymaganą formę dokumentowania dla potrzeb wypłaty dofinansowania dokument noty obciążeniowej oraz protokół wykonania zadań w Projektach.

Dodatkowo, konstrukcja prawna zakreślona w ustawie VAT dotycząca sporządzenia ewidencji oraz deklaracji dla potrzeb VAT, a także uiszczenia należności podatkowej, determinowana jest okolicznością zaistnienia obowiązku podatkowego tytułem określonych ustawowo zdarzeń (między innymi wykonania czynności opodatkowanych VAT, otrzymania zapłaty powodującej zaistnienie obowiązku podatkowego w VAT, czy też mającej wpływ na wysokość podstawy opodatkowania w VAT). Tym samym fakt wyłączenia otrzymanego dofinansowania z opodatkowania VAT, stanowi o braku konieczności uwzględnienia tegoż dofinansowania w ewidencji, deklaracji oraz rozliczeniu podatku dla potrzeb VAT.

Reasumując, w związku z wykonywaniem zadań w ramach Projektów oraz otrzymywaniem dofinansowań tytułem wynagrodzenia, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do wystawiania faktur dokumentujących dokonane czynności oraz do wykazywania tychże działań w deklaracjach składanych dla potrzeb rozliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy o VAT jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie do realizacji projektów (Projekt 0, Projekt 1, Projekt 2) będzie pokrywać wartość świadczonych przez Wnioskodawczynię usług (np. przeprowadzenie poradnictwa psychologicznego indywidualnego oraz grupowego). Jak bowiem wynika z okoliczności sprawy działania dokonywane w ramach projektów tj. wsparcie uczestników projektu będzie w całości finansowane ze środków dofinansowania. Kwota dofinansowania (dotacji) przeznaczona będzie na wynagrodzenie osoby prowadzącej zajęcia w ramach projektów, tj. Wnioskodawczynię. Jak wyraźnie wskazała Wnioskodawczyni, gdyby nie otrzymała dofinansowania na realizację projektów, to nie świadczyłaby usług dla uczestników projektów. Bez otrzymania dotacji na realizację projektów nie byłyby one realizowane i tym samym uczestnicy nie zostaliby objęci wsparciem.

Należy zauważyć, że to, na co Wnioskodawczyni przeznaczy tę dotację, tj. na sfinansowanie jakich zakupów jest sprawą drugorzędną, bo zwykle tak jest, że środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi w postaci ceny są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem tej usługi. Fakt, że Wnioskodawczyni wykonuje usługi na rzecz beneficjentów projektów nie pobierając od nich odpłatności nie oznacza, że ww. usługi wykonuje nieodpłatnie, gdyż w ocenie Organu, zapłatą za te usługi są otrzymane przez Wnioskodawczynię środki zwane dotacją (dofinansowaniem). Gdyby nie opisane dofinansowanie chcąc wykonywać te czynności Wnioskodawczyni musiałaby pobierać opłaty od ww. podmiotów. Zatem dotacja ta, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, powinna zostać uwzględniona w podstawie opodatkowania.

W konsekwencji stwierdzić zatem należy, iż przedmiotowa dotacja będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług, stanowić będzie wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczone usługi, mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, i będzie zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Kolejna wątpliwość Wnioskodawczyni dotyczy kwestii, czy w związku z wykonywaniem zadań w ramach Projektów oraz otrzymywaniem dofinansowań tytułem wynagrodzenia, Wnioskodawczyni zobowiązana jest do wystawiania faktur dokumentujących dokonane czynności oraz do wykazywania tychże działań w deklaracjach składanych dla potrzeb rozliczenia VAT.

Przechodząc do kwestii sposobu dokumentowania otrzymanych dotacji, należy zauważyć, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Przywołany wyżej przepis art. 106b ust. 1 ustawy wskazuje więc, w jakich sytuacjach podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury. Obowiązek ten występuje w sytuacji dokonania sprzedaży, jak również innych czynności wskazanych w tym przepisie.

Przy czym, przez sprzedaż, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

W myśl powołanego wyżej art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że przekazywane Wnioskodawczyni dotacje mają wpływ na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz uczestników Projektów, zwiększają zatem podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług.

Konieczność opodatkowania wskazanych dotacji wynika wprost z treści ww. przepisu art. 29a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, przy czym moment powstania obowiązku podatkowego należy ustalić zgodnie z przepisem art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy.

Z uwagi na fakt, że przekazywane Wnioskodawczyni dotacje nie stanowią zapłaty z tytułu sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług dokonywanej przez Wnioskodawczynię na rzecz uczestników Projektów, ich otrzymania nie należy dokumentować fakturą. Tego typu czynność potwierdza się innymi dokumentami, np. notą księgową (obciążeniową) zawierającą wartość brutto dotacji lub innym dowodem księgowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r., poz. 1047, z późn. zm.).

Z kolei, w myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Odnosząc się zatem do kwestii prawidłowego dokumentowania otrzymanych dotacji w rejestrze VAT należy wskazać, że z uwagi na to, że od dnia 1 stycznia 2014 r. uchylono art. 106 ust. 7 ustawy, umożliwiający podatnikom dokumentowanie określonych nim czynności za pomocą faktur wewnętrznych, w przypadku otrzymanych dotacji, taką podstawą może być odpowiedni dowód, który te czynności będzie odzwierciedlać. Odejście od obowiązku dokumentowania wskazanych w uchylonym przepisie art. 106 ust. 7 ustawy czynności fakturami wewnętrznymi, oznacza możliwość prowadzenia przez podatnika dowolnej dokumentacji, która takie czynności będzie odzwierciedlać. Podatnicy nadal mogą wystawiać faktury wewnętrzne, jeśli taka będzie ich wola.

Brak jest zatem przeszkód, aby ww. czynność była rozliczona na podstawie dowodu księgowego, który będzie zawierał wszystkie dane, które w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. zawierała faktura wewnętrzna.

W konsekwencji Wnioskodawczyni powinna udokumentować otrzymane kwoty dofinansowania w sposób wskazany powyżej. Dokumenty te powinny być jednocześnie zaewidencjonowane w rejestrach VAT oraz uwzględnione w deklaracji VAT-7.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni do pytania oznaczonego jako nr 2 jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj