Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.505.2017.1.AP
z 30 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia poprzez wymianę istniejącego oświetlenia na oświetlenie o wyższej efektywności energetycznej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia poprzez wymianę istniejącego oświetlenia na oświetlenie o wyższej efektywności energetycznej”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miasto w styczniu bieżącego roku złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia poprzez wymianę istniejącego oświetlenia na oświetlenie o wyższej efektywności energetycznej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W dniu 13 czerwca 2017 roku Zarząd Województwa zatwierdził listę ocenionych projektów i wybrał do dofinansowania projekt Miasta. Zgodnie z dokumentacją realizacja projektu trwać będzie od 29 lipca 2015 r. do 28 września 2018 roku.

W projekcie przewiduje się wykonanie następujących działań:

  1. wymianę opraw oświetleniowych na istniejących i wymienianych konstrukcjach wsporczych słupów oświetleniowych,
  2. wymianę przewodów wysięgnikowych i słupowych według doboru wynikającego z projektu,
  3. wymianę zabezpieczeń opraw (gniazd bezpiecznikowych, tabliczek bezpiecznikowych słupowych),
  4. wymianę zacisków prądowych,
  5. wymianę wysięgników na słupach linii napowietrznej oświetlenia ulic,
  6. czyszczenie i konserwację poprzez malowanie farbami ochronnymi słupów stalowych,
  7. wymianę słupów betonowych na stalowe w istniejących lokalizacjach,
  8. wymianę istniejących wybranych odcinków linii kablowej oświetlenia ulic.

Łącznie zainstalowanych będzie 1284 opraw oświetlenia, wymiana słupów betonowych na stalowe – szt. 514, wymiana wysięgników na słupach linii napowietrznej oświetlenia – 166 szt., wymiana wysięgników zintegrowanych ze słupami oświetleniowymi sieci kablowej – 114 szt.

Celem ogólnym projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej oświetlenia miejskiego. W wyniku realizacji projektu powstaną produkty: szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych CO2 – 437,88 ton, liczba zmodernizowanych energetycznie punktów oświetleniowych – 1284 szt. oraz zostanie osiągnięty rezultat w postaci zaoszczędzonej energii elektrycznej w ilości 526,62 MWh/rok.

Wartość zadania inwestycyjnego zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie wynosi 3.670.791,51 zł. brutto, a przyznane dofinansowanie 1.455.233,88 zł. Część infrastruktury oświetleniowej na której będą realizowane zadania jest własnością Miasta, natomiast inna część infrastruktury jest w dyspozycji Miasta na podstawie stosunku zobowiązaniowego tj. umowy dzierżawy z firmą Y. Zgodnie z umową Miasto otrzymuje od Y na czas realizacji projektu i jego trwałości (do 31 grudnia 2023 r.) za określoną w umowie opłatą czynszu dzierżawnego elementy infrastruktury oświetlenia zewnętrznego, które mają służyć celom związanym z oświetleniem zewnętrznym na terenie Miasta. Koszty eksploatacji nowych oraz zmodernizowanych urządzeń infrastruktury oświetleniowej i to zarówno w części własnego majątku, jak i dzierżawionego ponosić będzie Miasto. Zarządzającym projektem, zarówno w okresie realizacji jak i trwałości projektu będzie Miasto.

Miasto, jako beneficjent projektu jest podatnikiem VAT. Faktury na potrzeby realizacji inwestycji są/będą wystawiane na Miasto. Zakłada się, że projekt nie będzie generował żadnych przychodów dla Miasta.

Nabyte na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny. W dokumentacji aplikacyjnej przyjęto, że Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, który w tym przypadku zaliczony został do kosztów kwalifikowalnych projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto będzie mogło obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację inwestycji pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia poprzez wymianę istniejącego oświetlenia na oświetlenie o wyższej efektywności energetycznej?”.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację inwestycji pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia poprzez wymianę istniejącego oświetlenia na oświetlenie o wyższej efektywności energetycznej”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto (dalej: Miasto) w styczniu bieżącego roku złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia poprzez wymianę istniejącego oświetlenia na oświetlenie o wyższej efektywności energetycznej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W dniu 13 czerwca 2017 roku Zarząd Województwa zatwierdził listę ocenionych projektów i wybrał do dofinansowania projekt Miasta. Zgodnie z dokumentacją realizacja projektu trwać będzie od 29 lipca 2015 r. do 28 września 2018 r.

W projekcie przewiduje się wykonanie następujących działań: wymianę opraw oświetleniowych na istniejących i wymienianych konstrukcjach wsporczych słupów oświetleniowych, wymianę przewodów wysięgnikowych i słupowych według doboru wynikającego z projektu, wymianę zabezpieczeń opraw (gniazd bezpiecznikowych, tabliczek bezpiecznikowych słupowych), wymianę zacisków prądowych, wymianę wysięgników na słupach linii napowietrznej oświetlenia ulic, czyszczenie i konserwacja poprzez malowanie farbami ochronnymi słupów stalowych, wymianę słupów betonowych na stalowe w istniejących lokalizacjach, wymianę istniejących wybranych odcinków linii kablowej oświetlenia ulic.

Część infrastruktury oświetleniowej na której będą realizowane zadania jest własnością Miasta, natomiast inna część infrastruktury jest w dyspozycji Miasta na podstawie stosunku zobowiązaniowego, tj. umowy dzierżawy z firmą Y. Zgodnie z umową Miasto otrzymuje od Y na czas realizacji projektu i jego trwałości (do 31 grudnia 2023 r.) za określoną w umowie opłatą czynszu dzierżawnego elementy infrastruktury oświetlenia zewnętrznego, które mają służyć celom związanym z oświetleniem zewnętrznym na terenie Miasta. Koszty eksploatacji nowych oraz zmodernizowanych urządzeń infrastruktury oświetleniowej i to zarówno w części własnego majątku, jak i dzierżawionego ponosić będzie Miasto. Zarządzającym projektem, zarówno w okresie realizacji jak i trwałości projektu będzie Miasto.

Miasto, jako beneficjent projektu jest podatnikiem VAT. Faktury na potrzeby realizacji inwestycji są/będą wystawiane na Miasto. Zakłada się, że projekt nie będzie generował żadnych przychodów dla Miasta. Nabyte na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny. W dokumentacji aplikacyjnej przyjęto, że Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, który w tym przypadku zaliczony został do kosztów kwalifikowalnych projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Miastu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia poprzez wymianę istniejącego oświetlenia na oświetlenie o wyższej efektywności energetycznej”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że – mimo, iż Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT – w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Miasto realizując inwestycje nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, w związku z realizacją inwestycji pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia poprzez wymianę istniejącego oświetlenia na oświetlenie o wyższej efektywności energetyczne” Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca w stosunku do ww. inwestycji nie będzie działał jako podatnik VAT, a powstała inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Dodatkowo, tut. organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj