Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.679.2017.1.EB
z 1 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „P.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „P.”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie jest zarejestrowane w KRS, do jego zadań statutowych należy m.in.: prowadzenie działalności dydaktycznej i sportowej, organizowanie i prowadzenie działań na rzecz rozwoju infrastruktury Gminy, a także ochrona i profilaktyka zdrowia. W celu realizacji tych celów statutowych Stowarzyszenie ubiega się o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego PROW na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich pn. „P.”.

Planowana do realizacji operacja polega na zagospodarowaniu terenów działek o nr ewidencyjnym: 100 położonej w miejscowości S., 509/1 położonej w miejscowości U., oraz 309/2 położonej w miejscowości P., w Gminie S., w ogólnodostępną i niekomercyjną infrastrukturę rekreacyjną. Stowarzyszenie jest czołową lokalną organizacją pozarządową prowadzącą działalność społeczną na rzecz zaspakajania potrzeb lokalnej ludności. Celem operacji jest zwiększenie potencjału lokalnej społeczności oraz wzmocnienie jej tożsamości za sprawą zwiększenia poziomu integracji i aktywizacji społecznej, które przyczyni się do krzewienia wspólnych pasji, zdrowego trybu życia oraz popularyzacji aktywnych form wypoczynku. Dzięki wykonaniu siłowni zewnętrznych w tych trzech miejscowościach doprowadzi do nieodpłatnego udostępnienia mieszkańcom tych wsi kompleksowej i nowoczesnej infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej poprzez stworzenie wiejskiej strefy aktywności. W ramach prac inwestycyjnych zaplanowano takie działania jak: przygotowanie terenu pod inwestycję – roboty przygotowawcze, ustawienie urządzeń przeznaczonych do ćwiczeń (wyciąg górny z drabinką, narty biegówki+wioślarz, motylek rozpiętki z biegacz-piechór, wyciąg górny z ławką skośną, orbitrek + ławka skośna) – zamontowane w ramach projektu urządzenia będą zgodne z normami PN-EN 1176 oraz utwardzenie terenu pod urządzeniami siłowni. Projekt skierowany jest do mieszkańców gminy w różnym wieku, z siłowni mogą korzystać dzieci, dorośli oraz osoby starsze. Wybudowana infrastruktura rekreacyjna w postaci bezpiecznej i kompleksowej siłowni zewnętrznej stanowi bezpośrednią odpowiedź na potrzebę mieszkańców Gminy w zakresie aktywności fizycznej oraz organizowania ich prawidłowego rozwoju. Stworzenie takich miejsc rekreacyjnych sprzyja integracji społecznej poprzez wspólne spotkania i ćwiczenia, co przyczynia się do kreowania aktywnych form życia społecznego mieszkańców Gminy. Publiczne siłownie zewnętrzne cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród lokalnej ludności.

Realizacja projektu nie generuje żadnych dochodów. W związku z realizacją zadania Stowarzyszenie nie będzie pobierać żadnych opłat z tytułu wykorzystywania wybudowanej infrastruktury społecznej o charakterze integracyjno-aktywizacyjnym, gdyż będzie ona ogólnodostępna dla ogółu społeczeństwa, mieszkańców Gminy, a przede wszystkim zaplanowanych odbiorców docelowych. Powstała infrastruktura stanowić będzie własność Stowarzyszenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie ma prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek, który zostanie naliczony i zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawcę świadczącego usługi w postaci robót budowlanych (przygotowanie terenu wraz z montażem urządzeń siłowni) związanych z realizacją ww. zadania?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, który zostanie zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawcę świadczącego usługi w postaci prac budowlanych związanych z realizacją zadania. Wnioskodawca stwierdza, że podatek, który zostanie naliczony w dokumentach potwierdzających realizacje zadania, nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W tym miejscu Stowarzyszenie wskazało na uzasadnienie interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 1 czerwca 2015 r. nr ITPP1/4512-456/15/BK, gdzie w podobnym stanie faktycznym Dyrektor wskazał:


„Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług. Ponadto prawo do odliczenia podatku przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione od podatku są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa pozwala na stwierdzenie, ze Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczanego, skoro – jak wskazano we wniosku – poniesione w ramach projektu wydatki nie służą sprzedaży opodatkowanej. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami wskazanymi w przywołanym rozporządzeniu.”


Podobną interpretacje wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, nr IPTPP1/443-841/14-4/RG, z dnia 25 marca 2015 r., w której wskazał:


„Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie będzie realizowało projekt w ramach operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW 2007 – 2013, którego przedmiotem będzie zakupienie elementów siłowni zewnętrznej. Stowarzyszenie zakupi elementy siłowni zewnętrznej tj. „biegacz z pylonem i orbitrekiem”, „koła Tai Chi”, „twister z wahadłem”, „wyciąg górny z pylonem i wyciskanie siedząc”, dwa „twistery z wahadłem”, „prasę nożną z pylonem i wioślarzem”, 3 ławki, 3 kosze na śmieci, 2 pięciostanowiskowe stojaki na rowery, 5 lamp solarnych oraz monitoring obiektu jak również zostanie wykonany budowlany plan zagospodarowania przestrzennego przez osobę posiadającą uprawnienia. Powstanie ogólnodostępna siłownia i korzystanie z niej będzie bezpłatne. Faktury VAT będą wystawiane na Stowarzyszenie. Zakupione elementy siłowni zewnętrznej będą udostępnione nieodpłatnie i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupione elementy siłowni zewnętrznej będą udostępnione nieodpłatnie i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących do realizacji ww. operacji.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, którego przedmiotem będzie zakupienie elementów siłowni zewnętrznej, ponieważ ich udostępnianie będzie nieodpłatne i nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.”


W ocenie Stowarzyszenia wystąpi podobna sytuacja. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a wybudowane siłownie zewnętrzne nie będą służyły do prowadzenia działalności gospodarczej. Siłownie będą udostępniane nieodpłatnie, infrastruktura rekreacyjna będzie ogólnodostępna dla społeczeństwa – mieszkańców Gminy. Wybudowanie siłowni zewnętrznych umożliwi kreowanie oraz organizowanie różnych form aktywności przyczyniających się do ochrony zdrowia mieszkańców. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat z tytułu wykorzystywania ww. infrastruktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postepowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj