Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.473.2017.1.MR
z 4 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • ustalenia czy do odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2, otrzymanych w okresie od 1 września 2017 roku do dnia zamknięcia inwestycji, które ma nastąpić w 2017 roku należy nadal stosować prewskaźnik ustalony dla Gimnazjum nr 2 na podstawie wzoru wskazanego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników – jest nieprawidłowe;
  • ustalenia czy dokonując rocznej korekty podatku odliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 na podstawie art. 90c ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć prewskaźnik uwzględniający dane dla zakończonego roku podatkowego wynikające z ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej nr 2, do której z dniem 1 września 2017 roku włączone zostało Gimnazjum nr 2 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono w dniu 30 listopada 2017 r. o wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 roku rozpoczęła prowadzenie scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług z podległymi jednostkami budżetowymi. Jednostki budżetowe w celu rozliczenia podatku VAT składają co miesiąc cząstkowe deklaracje VAT-7 dotyczące prowadzonej działalności, które są w Urzędzie Miasta i Gminy łączone. Na podstawie danych zcentralizowanych sporządzana jest dla Gminy jedna deklaracja VAT-7 uwzględniająca dane z wszystkich podległych jednostek budżetowych.

Gmina od 2015 roku realizuje inwestycję w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 im.

Zamknięcie inwestycji ma nastąpić w 2017 roku.

Gimnazjum nr 2 jako jednostka budżetowa, oprócz zadań z zakresu działalności publicznej prowadzi również działalność gospodarczą m.in. wynajem pomieszczeń szkolnych. Usługi te są opodatkowane i fakturowane przez jednostkę. W związku z tym, iż Gimnazjum nr 2 nabywa towary i usługi, które wykorzystuje zarówno do działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, ustaliło sposób określenia proporcji według wzoru wskazanego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193). Ustalona proporcja zwana prewskaźnikiem dla Gimnazjum nr 2, na rok 2017 wyniosła 2%.

Wydatki na prowadzoną inwestycję ponosi Gmina. Wydatki te zostały uwzględnione w planie finansowym jednostki jaką jest Urząd Miasta i Gminy. Faktury wystawiane są na Gminę.

W związku z wprowadzeniem w Gminie z dniem 1 stycznia 2017 roku scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług z podległymi jednostkami budżetowymi, Gmina dokonuje odliczeń podatku naliczonego od wydatków poniesionych w 2017 roku na wyżej wymienioną inwestycję. Faktury dotyczące kosztów termomodernizacji Gimnazjum nr 2 ujmowane są przez Gminę w rejestrze zakupu prowadzonym przez Urząd. Dla tego celu stworzono odrębny rejestr, z którego wynika kwota podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, obliczonego według prewskaźnika ustalonego dla Gimnazjum nr 2.

W związku z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 roku Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60), w dniu 21 marca 2017 roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez Gminę do nowego ustroju szkolnego na okres od dnia 1 września 2017 roku do dnia 31 sierpnia 2019 roku. W uchwale wskazano, że Gimnazjum nr 2 włącza się do Szkoły Podstawowej nr na następujących warunkach:

  • Szkoła Podstawowa nr 2 rozpocznie swoją działalność z dniem 1 września 2017 roku,
  • kształcenie w klasie I Szkoły Podstawowej nr 2 rozpocznie się w roku szkolnym 2017/2018,
  • Gimnazjum nr 2 zakończy działalność z dniem 31 sierpnia 2017 roku.

Szkoła Podstawowa nr 2 oprócz zadań z zakresu działalności publicznej prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń szkolnych. Usługi te są opodatkowane i fakturowane przez wyżej wymienioną szkołę. Szkoła dokonuje odliczeń podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych wyłącznie z działalnością gospodarczą, jak również związanych z działalnością gospodarczą i działalnością inną niż działalność gospodarcza tj. działalnością publiczną. W tym celu ustaliła sposób określenia proporcji wg wzoru wskazanego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193). Ustalona proporcja zwana prewskaźnikiem dla Szkoły Podstawowej nr 2, na rok 2017 wyniosła 1%.

Na mocy decyzji, z dnia 16 lutego 2012 roku oddano jednostce budżetowej tj. Gimnazjum nr 2 w trwały zarząd, nieruchomość składającą się z 18 działek o łącznej powierzchni 2,7625 ha zabudowaną murowanymi budynkami szkolnymi. Należy wskazać, że budynek Gimnazjum nr 2 oraz Szkoły Podstawowej nr 2 tworzą jedną bryłę, jeden obiekt budowlany, który znajduje się na wyżej wymienionej nieruchomości będącej przedmiotem trwałego zarządu ustanowionego na rzecz Gimnazjum nr 2.

W związku z wprowadzoną reformą oświaty, w dniu 10 sierpnia 2017 roku Burmistrz Miasta i Gminy wydał decyzję, zgodnie z którą z dniem 31 sierpnia 2017 roku wygaszono trwały zarząd ustanowiony decyzją Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 16 lutego 2012 roku na rzecz Gimnazjum nr 2 oraz jednocześnie oddano z dniem 1 września 2017 r. przedmiotową nieruchomość na rzecz Szkoły Podstawowej nr 2.

Od 1 września 2017 roku obiekt, w którym do tej pory znajdowało się Gimnazjum nr 2 i Szkoła Podstawowa nr 2, wykorzystywany będzie przez Szkołę Podstawową nr 2.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy do odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2, otrzymanych w okresie od 1 września 2017 roku do dnia zamknięcia inwestycji, które ma nastąpić w 2017 roku należy nadal stosować prewskaźnik ustalony dla Gimnazjum nr 2 na podstawie wzoru wskazanego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników?
  2. Czy dokonując rocznej korekty podatku odliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 na podstawie art. 90c ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć prewskaźnik uwzględniający dane dla zakończonego roku podatkowego wynikające z ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej nr 2, do której z dniem 1 września 2017 roku włączone zostało Gimnazjum nr 2?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Do odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2, otrzymanych w okresie od 1 września 2017 roku do dnia zamknięcia inwestycji, które ma nastąpić w 2017 roku, należy stosować prewskaźnik ustalony dla Gimnazjum nr 2, który wynosi 2%. Ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje zmiany w ciągu roku prewskaźnika ustalonego na dany rok, natomiast zobowiązuje do dokonania korekty odliczonego podatku VAT w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty. Korekty zgodnie z art. 90c ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonuje się z uwzględnieniem danych dla zakończonego roku podatkowego. W tym przypadku będą to dane za 2017 rok.

Ad. 2)

Dokonując rocznej korekty podatku odliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 na podstawie art. 90c ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć prewskaźnik uwzględniający dane dla zakończonego roku podatkowego wynikające z ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej nr 2.

W związku z tym iż, korekty zgodnie z art. 90c ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonuje się po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwzględnieniem danych dla zakończonego roku podatkowego, a na dzień dokonania wyżej wymienionej korekty Gimnazjum nr 2 nie będzie prowadziło już swojej działalności, gdyż zakończyło ją w dniu 31 sierpnia 2017 roku, nie będzie możliwe ustalenie przez Gimnazjum nr 2 prewskaźnika z uwzględnieniem danych dla zakończonego roku podatkowego tj. dla roku 2017.

Biorąc pod uwagę, iż na dzień dokonywania powyższej korekty obiekt, w którym prowadzona jest inwestycja będzie w trwałym zarządzie Szkoły Podstawowej nr 2 i będzie przez nią wykorzystywany zarówno na cele publiczne (oświatowe), jak i w celu prowadzenia działalności gospodarczej (wynajem pomieszczeń szkolnych), zasadne jest dokonanie rocznej korekty podatku odliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 przy zastosowaniu prewskaźnika uwzględniającego dane dla zakończonego roku podatkowego, wynikające z ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej nr 2.

W związku z tym, iż wydatki poniesione na wyżej wymienioną inwestycję zostaną zaliczone do środków trwałych i dotyczą nieruchomości, okres korekty wynosić będzie 10 lat co oznacza, że roczna korekta dotyczyć będzie jednej dziesiątej odliczonego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie ustalenia czy do odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2, otrzymanych w okresie od 1 września 2017 roku do dnia zamknięcia inwestycji, które ma nastąpić w 2017 roku należy nadal stosować prewskaźnik ustalony dla Gimnazjum nr 2 na podstawie wzoru wskazanego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników;
  • prawidłowe w zakresie ustalenia czy dokonując rocznej korekty podatku odliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 na podstawie art. 90c ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć prewskaźnik uwzględniający dane dla zakończonego roku podatkowego wynikające z ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej nr 2, do której z dniem 1 września 2017 roku włączone zostało Gimnazjum nr 2.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji” (lub zwanym dalej „prewspółczynnik”). Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.


Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Przepis art. 86 ust. 2e ustawy stanowi, że podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:

  • urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
  • samorządowej jednostki budżetowej,
  • samorządowego zakładu budżetowego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Wskazane rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Jak już wcześniej wspomniano, wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów, Minister Finansów wskazał m.in. jednostki samorządu terytorialnego. Z § 2 pkt 5 rozporządzenia wynika, że przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego rozumie się urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Przez jednostkę budżetową, zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, rozumie się utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządową jednostkę budżetową.

Stosownie do § 3 ust. 3 rozporządzenia, jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / D


gdzie poszczególne symbole oznaczają:

  • X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
  • A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
  • D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

W myśl § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

  1. dokonywanych przez podatników:
    • odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
    • odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
    • eksportu towarów,
    • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  2. odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Przez dochody wykonane jednostki budżetowej – w myśl § 2 pkt 10 rozporządzenia – rozumie się dochody obejmujące dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zrealizowane lub otrzymane przez tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z wykonania:

  1. planu finansowego jednostki budżetowej oraz
  2. planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek – powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na zasilenie tej jednostki celem realizacji przypisanych jej zadań jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę na przepis § 8 rozporządzenia, zgodnie z którym w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 90c ust. 1 ustawy, w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90c ust. 2 ustawy, w przypadku gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a.

W świetle ust. 3 powołanego przepisu, dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określenia proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.

Z powyższych regulacji wynika, że podatnik po zakończeniu roku podatkowego – w rozliczeniu za styczeń roku następnego (lub I kwartał roku następnego – jeśli podatnik rozlicza się kwartalnie) jest zobowiązany dokonać korekty odliczonego według proporcji wstępnej (bazującej na danych z roku poprzedniego) podatku naliczonego, przy uwzględnieniu danych dla zakończonego roku podatkowego – według proporcji rzeczywistej.

Podatnik dokonując korekty rocznej może przyjąć inny sposób określenia proporcji niż wybrany dla dokonywania odliczenia bieżącego (wstępnego), jeżeli sposób ten okaże się bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.

Natomiast jeśli podatnik z uwagi na specyfikę działalności został upoważniony – w drodze rozporządzenia – do przyjęcia danych za rok poprzedzający poprzedni rok podatkowy do ustalenia proporcji wstępnej, korekty rocznej dokonuje przy uwzględnieniu danych za poprzedni rok podatkowy. Przykładowo, podatnik dokonując wstępnego odliczenia podatku naliczonego w trakcie roku 2016 do wyliczenia proporcji, według której dokonywał tego odliczenia, przyjął dane za zakończony rok 2014. Roczna korekta odliczenia będzie natomiast odbywała się raz w roku w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy roku 2017 (styczeń lub I kwartał – jeśli podatnik rozlicza się kwartalnie) na podstawie proporcji wykorzystującej dane za zakończony rok 2015.

Zauważyć ponadto należy, że z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454, z późn. zm.), zwana dalej ustawą „centralizacyjną”.

Zgodnie z art. 3 ustawy „centralizacyjnej”, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy „centralizacyjnej”, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Według art. 2 pkt 1 ustawy „centralizacyjnej”, ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 roku rozpoczęła prowadzenie scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług z podległymi jednostkami budżetowymi. Jednostki budżetowe w celu rozliczenia podatku VAT składają co miesiąc cząstkowe deklaracje VAT-7 dotyczące prowadzonej działalności, które są w Urzędzie Miasta i Gminy łączone. Na podstawie danych zcentralizowanych sporządzana jest dla Gminy jedna deklaracja VAT-7 uwzględniająca dane z wszystkich podległych jednostek budżetowych.

Gmina od 2015 roku realizuje inwestycję w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 im.

Zamknięcie inwestycji ma nastąpić w 2017 roku.

Gimnazjum nr 2 jako jednostka budżetowa, oprócz zadań z zakresu działalności publicznej prowadzi również działalność gospodarczą m.in. wynajem pomieszczeń szkolnych. Usługi te są opodatkowane i fakturowane przez jednostkę. W związku z tym, iż Gimnazjum nr 2 nabywa towary i usługi, które wykorzystuje zarówno do działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, ustaliło sposób określenia proporcji według wzoru wskazanego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193). Ustalona proporcja zwana prewskaźnikiem dla Gimnazjum nr 2, na rok 2017 wyniosła 2%.

Wydatki na prowadzoną inwestycję ponosi Gmina. Wydatki te zostały uwzględnione w planie finansowym jednostki jaką jest Urząd Miasta i Gminy. Faktury wystawiane są na Gminę.

W związku z wprowadzeniem w Gminie z dniem 1 stycznia 2017 roku scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług z podległymi jednostkami budżetowymi, Gmina dokonuje odliczeń podatku naliczonego od wydatków poniesionych w 2017 roku na wyżej wymienioną inwestycję. Faktury dotyczące kosztów termomodernizacji Gimnazjum nr 2 ujmowane są przez Gminę w rejestrze zakupu prowadzonym przez Urząd w Murowanej Goślinie. Dla tego celu stworzono odrębny rejestr, z którego wynika kwota podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, obliczonego według prewskaźnika ustalonego dla Gimnazjum nr 2.

W związku z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 roku Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60), w dniu 21 marca 2017 roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez Gminę do nowego ustroju szkolnego na okres od dnia 1 września 2017 roku do dnia 31 sierpnia 2019 roku. W uchwale wskazano, że Gimnazjum nr 2 włącza się do Szkoły Podstawowej nr 2 na następujących warunkach:

  • Szkoła Podstawowa nr 2 rozpocznie swoją działalność z dniem 1 września 2017 roku,
  • kształcenie w klasie I Szkoły Podstawowej nr 2 rozpocznie się w roku szkolnym 2017/2018,
  • Gimnazjum nr 2 zakończy działalność z dniem 31 sierpnia 2017 roku.

Szkoła Podstawowa nr 2 oprócz zadań z zakresu działalności publicznej prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń szkolnych. Usługi te są opodatkowane i fakturowane przez wyżej wymienioną szkołę. Szkoła dokonuje odliczeń podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych wyłącznie z działalnością gospodarczą, jak również związanych z działalnością gospodarczą i działalnością inną niż działalność gospodarcza tj. działalnością publiczną. W tym celu ustaliła sposób określenia proporcji wg wzoru wskazanego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193). Ustalona proporcja zwana prewskaźnikiem dla Szkoły Podstawowej nr 2, na rok 2017 wyniosła 1%.

Na mocy decyzji z dnia 16 lutego 2012 roku oddano jednostce budżetowej tj. Gimnazjum nr 2 w trwały zarząd, nieruchomość składającą się z 18 działek o łącznej powierzchni 2,7625 ha zabudowaną murowanymi budynkami szkolnymi. Należy wskazać, że budynek Gimnazjum nr 2 oraz Szkoły Podstawowej nr 2 tworzą jedną bryłę, jeden obiekt budowlany, który znajduje się na wyżej wymienionej nieruchomości będącej przedmiotem trwałego zarządu ustanowionego na rzecz Gimnazjum nr 2.

W związku z wprowadzoną reformą oświaty, w dniu 10 sierpnia 2017 roku Burmistrz Miasta i Gminy wydał decyzję, zgodnie z którą z dniem 31 sierpnia 2017 roku wygaszono trwały zarząd ustanowiony decyzją Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 16 lutego 2012 roku na rzecz Gimnazjum nr 2 oraz jednocześnie oddano z dniem 1 września 2017 r. przedmiotową nieruchomość na rzecz Szkoły Podstawowej nr 2.

Od 1 września 2017 roku obiekt, w którym do tej pory znajdowało się Gimnazjum nr 2 i Szkoła Podstawowa nr 2, wykorzystywany będzie przez Szkołę Podstawową nr 2.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy do odliczeń podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2, otrzymanych w okresie od 1 września 2017 roku do dnia zamknięcia inwestycji, które ma nastąpić w 2017 roku należy nadal stosować prewskaźnik ustalony dla Gimnazjum nr 2 na podstawie wzoru wskazanego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Jak wskazano na wstępie, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje więc w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowej sprawie – jak wskazał Wnioskodawca (Gmina) – jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a jego jednostka budżetowa objęta centralizacją rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r., oprócz zadań z zakresu działalności publicznej prowadzi również działalność gospodarczą m.in. wynajem pomieszczeń szkolnych.

Zatem, w związku z wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług przez jednostkę budżetową do działalności gospodarczej (opodatkowanej), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (zdarzenia pozostające poza zakresem VAT), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę, za pośrednictwem jednostki budżetowej, czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych zawartych w art. 88 ustawy.

Jednocześnie należy stwierdzić, że Wnioskodawca ponosząc wydatki, które wykorzystane będą zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów pozostających poza taką działalnością i nie będąc w stanie bezpośrednio przypisać ww. wydatków wyłącznie i w całości do działalności gospodarczej, będzie miał obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a ustawy.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, co następuje.

W powołanym wyżej rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, Minister Finansów – korzystając z delegacji ustawowej – wskazał: urzędom obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkom budżetowym oraz zakładom budżetowym najbardziej odpowiadające specyfice metody określenia proporcji, uwzględniając charakter prowadzonej działalności gospodarczej oraz działalności statutowej takich instytucji.

Wskazać należy również, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest Wnioskodawca, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej. Zatem dla poszczególnych jednostek organizacyjnych należy ustalić odrębnie „sposoby określenia proporcji”. Podkreślić również należy, że uregulowania zawarte w powołanym wyżej rozporządzeniu jednoznacznie wskazują według jakiego wzoru jednostka budżetowa powinna określić proporcję.

Ponadto, jak wynika z powołanego wyżej art. 86a ust. 2d ustawy, podmiot będący podatnikiem podatku od towarów i usług realizujący działalność „mieszaną”, aby obliczyć kwotę podatku naliczonego do odliczenia, powinien ustalić sposób określenia proporcji przyjmując dane za poprzedni rok podatkowy. Przepis ten nie jest jedynym, który odnosi się do analizowanej kwestii, gdyż dodatkowe uprawnienie zawiera w swej treści § 8 rozporządzenia. Regulacja ta, dla prawidłowego odliczenia podatku naliczonego, umożliwia podatnikom zobligowanym do stosowania sposobu określenia proporcji, zastosowanie danych za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Zatem co do zasady Wnioskodawca winien ustalić prewspółczynnik, który zapewni dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz obiektywnie odzwierciedli część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza. Ponadto co do zasady Wnioskodawca w odniesieniu do działalności jednostki budżetowej powinien ustalić sposób określenia proporcji przyjmując dane za poprzedni rok podatkowy. Zatem, skoro Wnioskodawca dysponuje danymi dla Szkoły Podstawowej nr 2, która niejako „kontynuuje” działalność Gimnazjum nr 2, to winien ustalić preproporcję dla tej Szkoły Podstawowej nr 2. Dopiero w przypadku, gdyby Wnioskodawca uznał, że dane te byłyby niereprezentatywne, to powinien przyjąć dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu, na podstawie art. 86 ust. 2f w związku z art. 86 ust. 2e ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Wnioskodawca ma także wątpliwości czy dokonując rocznej korekty podatku odliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 na podstawie art. 90c ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć prewskaźnik uwzględniający dane dla zakończonego roku podatkowego wynikające z ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej nr 2, do której z dniem 1 września 2017 roku włączone zostało Gimnazjum nr 2.

Według tut. organu, skoro w przedmiotowej sprawie na dzień dokonywania powyższej korekty obiekt, w którym prowadzona jest inwestycja będzie w trwałym zarządzie Szkoły Podstawowej nr 2, i będzie przez nią wykorzystywany zarówno na cele publiczne (oświatowe), jak i w celu prowadzenia działalności gospodarczej (wynajem pomieszczeń szkolnych), a na dzień dokonania wyżej wymienionej korekty Gimnazjum nr 2 nie będzie prowadziło już swojej działalności, zasadne jest dokonanie rocznej korekty podatku odliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 przy zastosowaniu prewskaźnika uwzględniającego dane dla zakończonego roku podatkowego, wynikające z ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej nr 2.

Mając na względzie przywołane wyżej przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, że dokonując rocznej korekty podatku odliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących inwestycji w zakresie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 na podstawie art. 90c ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć prewskaźnik uwzględniający dane dla zakończonego roku podatkowego wynikające z ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej nr 2, do której z dniem 1 września 2017 roku włączone zostało Gimnazjum nr 2.

Zatem w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zauważa się również, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj