Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.632.2017.1.AS
z 18 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2017 r. (data wpływu 10 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „Opracowanie innowacyjnej technologii produkcji elementów uzębionych z hybrydowymi warstwami powierzchniowymi o podłożu nanostrukturalnym do zespołów napędowych przenośników przeznaczonych do pracy w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „Opracowanie innowacyjnej technologii produkcji elementów uzębionych z hybrydowymi warstwami powierzchniowymi o podłożu nanostrukturalnym do zespołów napędowych przenośników przeznaczonych do pracy w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, której zadania określone zostały w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2016 poz. 1842 z późn.zm.). Zgodnie z art. 13 tej ustawy podstawowymi zadaniami uczelni są:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka,
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki,
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Oprócz wymienionych wyżej zadań, Wnioskodawca świadczy również inne usługi, np. usługi najmu nieruchomości, zakwaterowania, usługi wydawnicze, usługi związane z przygotowaniem opinii, ekspertyz na zlecenie podmiotów zewnętrznych itp.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, posiada również rejestrację jako podatnik VAT UE.


Realizowane przez Wnioskodawcę zadania, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, obejmują czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione jak również czynności nie podlegające opodatkowaniu wykonywane w ramach działalności statutowej. W związku z tym Wnioskodawca składa deklaracje VAT, w których wykazuje podatek należny a także podatek naliczony obniżający podatek należny.

W zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Wnioskodawca stosuje art. 86 ust. 1, ust. 2a oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), zwaną dalej „ustawą VAT”. Jeżeli zakupy towarów i usług związane są bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca odlicza 100% podatku naliczonego w tych zakupach. W przypadku nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawca stosuje rozliczenie podatku naliczonego w oparciu o przepisy art. 86 ust 2a ustawy VAT, tzw. „prewspółczynnik”, natomiast w przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, stosuje rozliczenie podatku metodą określoną w art. 90 ustawy VAT - tzw. współczynnik proporcjonalnego odliczania podatku. Jeżeli zakupy towarów i usług są związane bezpośrednio z czynnościami zwolnionymi z podatku lub z działalnością statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatek naliczony nie jest odliczany i nie pomniejsza podatku należnego.

W ramach prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych Wnioskodawca realizuje projekt pn. Opracowanie innowacyjnej technologii produkcji elementów uzębionych z hybrydowymi warstwami powierzchniowymi o podłożu nanostrukturalnym do zespołów napędowych przenośników przeznaczonych do pracy w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych.


Projekt ten realizowany jest w ramach konsorcjum, w skład którego wchodzą: A S A. jako beneficjent i Lider konsorcjum oraz Wnioskodawca, Instytut (Państwowy Instytut Badawczy), i B. Sp. z o.o jako członkowie konsorcjum.


Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 4.1 „Badania naukowe i prace rozwojowe" Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 oraz ze środków własnych partnerów przemysłowych (przedsiębiorców) tj. A S.A. i B sp. z o.o. Wkład własny partnerzy przemysłowi przeznaczają na realizację zadań badawczych przypisanych im w budżecie projektu i nie przekazują partnerom naukowym tj. Wnioskodawcy i Instytutowi. Partnerzy naukowi otrzymują 100% dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z wytycznymi konkursowymi, konsorcjum wybrało możliwość zwiększenia dofinansowania poprzez spełnienie jednego z warunków uzyskania premii wynoszącej 15 punktów procentowych, skutkującej w konsekwencji zwiększeniem intensywności wsparcia (pomoc publiczna dla przedsiębiorcy) na podstawie art. 25 ust. 6 lit. b lit. ii) rozporządzenia nr 651/2014 Komisji (UE). Przedsiębiorca w ramach realizowanego projektu uzyskuje dodatkową, 15% premię poprzez szerokie rozpowszechnianie wyników projektu na konferencjach naukowych i technicznych, za pośrednictwem publikacji, ogólnodostępnych baz bądź oprogramowania bezpłatnego lub otwartego.


W realizowanym projekcie, w celu uzyskania dodatkowej premii, zaplanowano że wyniki projektu w okresie 3 lat od zakończenia realizacji zostaną:

  1. zaprezentowane na co najmniej 3 konferencjach naukowych i technicznych, w tym co 1 o randze ogólnokrajowej oraz
  2. opublikowane w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych zawartych w wykazie czasopism opracowanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub bazach danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników projektu (surowych danych badawczych).

Zasadniczym celem projektu jest zaprojektowanie i wytworzenie planetarnych przekładni zębatych o unikatowych cechach predestynujących ją do pracy w trudnych warunkach eksploatacyjnych i charakteryzujących się znacząco zwiększoną, w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami, trwałością eksploatacyjną i zmniejszonym generowaniem strat cieplnych oraz wdrożenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych w okresie trzech lat od zakończenia realizacji projektu.


Wdrożenie, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, może nastąpić poprzez:

  1. wprowadzenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych do działalności gospodarczej przedsiębiorcy wchodzącego w skład konsorcjum, poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenie usług na bazie uzyskanych wyników projektu.

Na potrzeby oceny efektywności wykorzystania środków w projekcie, wprowadzono szereg wskaźników, w tym wskaźniki produktu i wskaźniki rezultatu. Z punktu widzenia prawa do odliczania podatku VAT, istotne znaczenie mają wskaźniki rezultatu bezpośredniego.


W realizowanym projekcie założono osiągnięcie następujących wskaźników:

  • liczba skomercjalizowanych wyników prac B+R - 1
  • przychód z komercjalizacji wyników prac B+R - 39 015 000,00 zł
  • liczba dokonanych zgłoszeń patentowych - 1

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu zakres praw majątkowych do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem projektu przysługuje beneficjentowi lub konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowanych projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy beneficjentem a konsorcjantem następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.


Jak określono we wniosku o dofinansowanie wszystkie inne działania w tym działania warunkujące przyznanie premii mają na celu promocję i reklamę wyników badań.


Tak więc w przypadku Wnioskodawcy:

  • prawa majątkowe do wyników badań będących rezultatem projektu będą przekazywane wyłącznie odpłatnie i stanowić będą czynności opodatkowane, w rozumieniu ustawy VAT,
  • uzyskane wyniki badań będą prezentowane przez pracowników Uczelni na konferencjach naukowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne oraz szeroko publikowane w publikacjach naukowych co stanowić będzie promocję projektu i pozwoli zapoznać się potencjalnym odbiorcom z uzyskanymi innowacyjnymi rozwiązaniami.
  • nie planuje się wykorzystywania uzyskanych wyników badań w działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu p.n. Opracowanie innowacyjnej technologii produkcji elementów uzębionych z hybrydowymi warstwami powierzchniowymi o podłożu nanostrukturalnym do zespołów napędowych przenośników przeznaczonych do pracy w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle opisanego na wstępie stanu faktycznego, zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do zakupów związanych bezpośrednio z realizowanym projektem, Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczania podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z przytoczonych przepisów wynika, że działalność gospodarcza nie jest więc uzależniona od rezultatów i nie musi przynosić jakichkolwiek efektów. Istotnym dla oceny sytuacji czy podmiot prowadzi działalność gospodarczą staje się zamiar jej prowadzenia i ponoszone w związku z tym faktem koszty.

Stosownie do art. 86 ust. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje po spełnieniu określonych warunków, tj. podmiot odliczający podatek jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli natomiast zakup ma służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym, podatnik nie ma prawa do odliczenia. W sytuacji, kiedy zakup służy czynnościom opodatkowanym, zwolnionym i niepodlegającym opodatkowaniu podatnik może stosować odliczenie proporcjonalne lub tzw. „prewskaźnik”. Ponadto w systemie podatku VAT obowiązuje zasada niezwłocznego odliczania podatku naliczonego, co oznacza, że istotna staje się intencja nabycia towarów.

W świetle przedstawionych wyżej przepisów oraz analizy stanu faktycznego, zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowy projekt badawczy realizowany jest w ramach prowadzonej przez Uczelnię działalności gospodarczej, w rozumieniu ustawy o VAT. Celem projektu, zgodnie z założeniami, jest komercjalizacja wyników badań.


Komercjalizacja może przybrać formę:

  • udzielenia licencji na korzystanie z przysługujących praw własności intelektualnej,
  • wprowadzenia wyników badań do własnej działalności gospodarczej beneficjenta,
  • sprzedaży praw do wyników badań do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy,

Niezależnie od formy komercjalizacji, przysługujące Wnioskodawcy prawa majątkowe będące rezultatem projektu, mogą być przekazane wyłącznie za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Uzyskane z tego tytułu przychody stanowić będą sprzedaż z działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaną 23 % podatkiem VAT.

Zatem, jeżeli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek VAT, będą przeznaczone do realizacji projektu, wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w zakupach. Istnieje bowiem bezpośredni związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie inne czynności realizowane po zakończeniu projektu, w tym prezentowanie przez pracowników naukowych wyników badań na konferencjach naukowych i technicznych, publikowanie w czasopismach naukowych lub rozpowszechnianie za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu nie są celem głównym. Ich zadaniem jest promocja i reklama osiągniętych wyników w celu dotarcia do jak najszerszego grona docelowych odbiorców produktów.


Wyniki projektu nie będą również bezpośrednio wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów.


Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z realizacją projektu „Opracowanie innowacyjnej technologii produkcji elementów uzębionych z hybrydowymi warstwami powierzchniowymi o podłożu nanostrukturalnym do zespołów napędowych przenośników przeznaczonych do pracy w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych” może odliczać całość podatku VAT naliczonego w zakupach towarów i usług wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji przedmiotowego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy o szkolnictwie wyższym. Realizowane przez Wnioskodawcę zadania obejmują czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione z opodatkowania, jak również czynności niepodlegające opodatkowaniu wykonywane w ramach działalności statutowej. W ramach prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych Wnioskodawca realizuje projekt pn. Opracowanie innowacyjnej technologii produkcji elementów uzębionych z hybrydowymi warstwami powierzchniowymi o podłożu nanostrukturalnym do zespołów napędowych przenośników przeznaczonych do pracy w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych.

Projekt ten realizowany jest w ramach konsorcjum. Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 4.1 „Badania naukowe i prace rozwojowe” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 oraz ze środków własnych partnerów przemysłowych (przedsiębiorców).

Wkład własny partnerzy przemysłowi przeznaczają na realizację zadań badawczych przypisanych im w budżecie projektu i nie przekazują partnerom naukowym tj. m.in. Wnioskodawcy. Partnerzy naukowi otrzymują 100% dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z wytycznymi konkursowymi, konsorcjum wybrało możliwość zwiększenia dofinansowania poprzez spełnienie jednego z warunków uzyskania premii wynoszącej 15 punktów procentowych, skutkującej w konsekwencji zwiększeniem intensywności wsparcia (pomoc publiczna dla przedsiębiorcy) na podstawie art. 25 ust. 6 lit.b lit.ii) rozporządzenia nr 651/2014 Komisji (UE). Przedsiębiorca w ramach realizowanego projektu uzyskuje dodatkową, 15% premię poprzez szerokie rozpowszechnianie wyników projektu na konferencjach naukowych i technicznych, za pośrednictwem publikacji, ogólnodostępnych baz bądź oprogramowania bezpłatnego lub otwartego.


W realizowanym projekcie, w celu uzyskania dodatkowej premii, zaplanowano że wyniki projektu w okresie 3 lat od zakończenia realizacji zostaną:

  1. zaprezentowane na co najmniej 3 konferencjach naukowych i technicznych, w tym co 1 o randze ogólnokrajowej oraz
  2. opublikowane w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych zawartych w wykazie czasopism opracowanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub bazach danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników projektu (surowych danych badawczych).

Zasadniczym celem projektu jest zaprojektowanie i wytworzenie planetarnych przekładni zębatych o unikatowych cechach predestynujących ją do pracy w trudnych warunkach eksploatacyjnych i charakteryzujących się znacząco zwiększoną, w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami, trwałością eksploatacyjną i zmniejszonym generowaniem strat cieplnych oraz wdrożenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych w okresie trzech lat od zakończenia realizacji projektu.

Wdrożenie, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, może nastąpić poprzez wprowadzenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych do działalności gospodarczej przedsiębiorcy wchodzącego w skład konsorcjum, poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenie usług na bazie uzyskanych wyników projektu.


Na potrzeby oceny efektywności wykorzystania środków w projekcie, wprowadzono szereg wskaźników, w tym wskaźniki produktu i wskaźniki rezultatu. Z punktu widzenia prawa do odliczania podatku VAT, istotne znaczenie mają wskaźniki rezultatu bezpośredniego.


W realizowanym projekcie założono osiągnięcie następujących wskaźników:

  • liczba skomercjalizowanych wyników prac B+R - 1
  • przychód z komercjalizacji wyników prac B+R - 39 015 000,00 zł
  • liczba dokonanych zgłoszeń patentowych - 1

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu zakres praw majątkowych do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem projektu przysługuje beneficjentowi lub konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowanych projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy beneficjentem a konsorcjantem następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.

Jak określono we wniosku o dofinansowanie wszystkie inne działania w tym działania warunkujące przyznanie premii mają na celu promocję i reklamę wyników badań. Tak więc w przypadku Wnioskodawcy:

  • prawa majątkowe do wyników badań będących rezultatem projektu będą przekazywane wyłącznie odpłatnie i stanowić będą czynności opodatkowane, w rozumieniu ustawy VAT,
  • uzyskane wyniki badań będą prezentowane przez pracowników Uczelni na konferencjach naukowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne oraz szeroko publikowane w publikacjach naukowych co stanowić będzie promocję projektu i pozwoli zapoznać się potencjalnym odbiorcom z uzyskanymi innowacyjnymi rozwiązaniami.
  • nie planuje się wykorzystywania uzyskanych wyników badań w działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby Projektu.


Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że celem projektu jest zaprojektowanie i wytworzenie planetarnych przekładni zębatych o unikatowych cechach predestynujących ją do pracy w trudnych warunkach eksploatacyjnych i charakteryzujących się znacząco zwiększoną, w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami, trwałością eksploatacyjną i zmniejszonym generowaniem strat cieplnych oraz wdrożenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych w okresie trzech lat od zakończenia realizacji projektu. Wdrożenie, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, może nastąpić poprzez wprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych do działalności gospodarczej przedsiębiorcy wchodzącego w skład konsorcjum, poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenie usług na bazie uzyskanych wyników projektu.

Jak wskazał Wnioskodawca celem projektu, zgodnie z założeniami, jest komercjalizacja wyników badań. W przypadku Wnioskodawcy prawa majątkowe do wyników badań, będących rezultatem projektu, będą przekazywane wyłącznie odpłatnie i stanowić będą czynności opodatkowane, w rozumieniu ustawy VAT. Wszystkie inne działania, tj. prezentowanie wyników badań na konferencjach naukowych i technicznych, publikowanie w czasopismach naukowych nie są celem głównym, lecz stanowić będą promocję i reklamę projektu. Ponadto nie jest planowane wykorzystywanie uzyskanych wyników badań w działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów. Zatem, w takich okolicznościach uzasadnione jest stwierdzenie, że wydatki na nabycie towarów i usług związanych z projektem wykorzystywane będą w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, z uwagi na ich związek z czynnościami opodatkowanymi.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj