Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-366/11/UH
z 9 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-366/11/UH
Data
2011.06.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dotacja
faktura
obrót
szkolenie
uczestnicy


Istota interpretacji
1. Czy wkład własny uczestników szkoleń lub ich pracodawców stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT
2. Czy otrzymana dotacja rozwojowa stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11.03.2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 tekst ujednolicony)
3. W jaki sposób Wnioskodawca ma dokumentować otrzymanie wkładu własnego oraz dotacji rozwojowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011r. (data wpływu do tut. organu 10 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  1. w części dotyczącej ustalenia czy wkład własny uczestników szkoleń lub ich pracodawców stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT jest prawidłowe,
  2. w części dotyczącej ustalenia czy otrzymana dotacja rozwojowa stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT jest prawidłowe,
  3. w części dotyczącej ustalenia w jaki sposób Wnioskodawca ma dokumentować otrzymanie wkładu własnego oraz dotacji rozwojowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wkład własny uczestników szkoleń lub ich pracodawców i dotacja rozwojowa stanowią obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług oraz w jaki sposób należy dokumentować otrzymanie wkładu własnego oraz dotacji rozwojowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi szkoleniowe.

Usługi szkoleniowe - w części - wykonuje realizując projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Zgodnie z umowami o dofinansowanie, zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (PARP, MF, MRR, MSWiA, WUP, Urzędami Marszałkowskimi i innymi Instytucjami Pośredniczącymi) wsparcie na realizację tych projektów Wnioskodawca otrzymuje w następujących formach:

  1. w formie płatności ze środków europejskich
  2. w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Wsparcie na realizację projektów Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymuje dotację, która jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnych projektu.

Zadaniem projektów jest dostosowanie do potrzeb rynku pracy kwalifikacji Kadry mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Celem głównym Programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej. Do osiągnięcia tego celu przyczynia się realizacja sześciu celów strategicznych, do których należą:

  • podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo,
  • zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego,
  • poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce,
  • upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy,
  • zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa,
  • wzrost spójności terytorialnej.

Działania podejmowane w tych projektach obejmują zarządzanie projektem i realizację szkoleń.

Dotacja, którą Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektów ma pokryć koszty ich realizacji. Dotacja jako wsparcie na realizację projektów jest tak skalkulowana, aby pokryła koszty realizacji projektów. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, łączna kwota otrzymanego przez Zainteresowanego z tytułu realizacji Projektu wkładu własnego oraz dotacji rozwojowej nie przekracza kwoty faktycznie poniesionych kosztów. W ramach Projektu Spółka przeprowadza między innymi następujące działania:

  • zatrudnia specjalistów przygotowujących i prowadzących szkolenie lub inne czynności w zakresie realizacji Projektu,
  • wynajmuje sale wykładowe,
  • zapewnia wyżywienie uczestnikom szkoleń,
  • przygotowuje materiały szkoleniowe,
  • przygotowuje i przeprowadza kampanię promocyjną Projektu (dodatkowe działania mające na celu dotarcie do grup docelowych w całym kraju oraz promocję Projektu),
  • przeprowadza badania i analizy potrzebne w celu realizacji Projektu.

Wnioskodawca nadmienił, że koszty realizacji szkoleń pokrytych dotacją są porównywalne do kosztów szkoleń realizowanych bez udziału dotacji.

Uczestnicy szkoleń w części projektów wnoszą udział własny, w postaci przelewu na rachunek bankowy projektu w kwocie także określonej w umowie o dofinansowanie (co do zasady nie przekracza on 30% całości kosztu). W pozostałych nie wnoszą samodzielnie żadnych opłat. Symbol świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu usług to PKWiU 85.59.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wkład własny stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 tekst ujednolicony)...
  2. Czy otrzymana dotacja rozwojowa stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11.03.2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 tekst ujednolicony)...
  3. W jaki sposób Spółka ma dokumentować otrzymanie wkładu własnego oraz dotacji rozwojowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, wkłady własne uczestników szkoleń lub ich pracodawców są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład własny stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę należnego podatku), jak również otrzymane przez podatnika dotacje (mające wpływ na cenę usługi). Istotnym jest, iż gdyby Spółka nie otrzymała przedmiotowych wkładów własnych to ona opłacałaby w tej części koszty szkolenia. Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe. Zatem otrzymany wkład własny od uczestników szkolenia lub ich pracodawców stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje sfinansowane otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Spółkę kosztów. Dotacja czyli, otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym Wnioskodawca może udokumentować otrzymanie dotacji innymi dokumentami księgowymi, np. notą księgową, natomiast wkłady własne dokumentuje fakturą VAT. Stanowisko spółki zgodne jest z interpretacją wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu o sygnaturze ILPP2/443-397/08/09-S1/JK, która uwzględnia wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 lutego 2009r. sygn. akt l SA/Po 1390/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego /zdarzenia przyszłego uznaje się:

  1. w części dotyczącej ustalenia czy wkład własny uczestników szkoleń lub ich pracodawców stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT za prawidłowe,
  2. w części dotyczącej ustalenia czy otrzymana dotacja rozwojowa stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT za prawidłowe,
  3. w części dotyczącej ustalenia w jaki sposób Wnioskodawca ma dokumentować otrzymanie wkładu własnego oraz dotacji rozwojowej za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 tej ustawy.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do postanowień art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Należy zauważyć, iż od dnia 1 kwietnia 2011r. wprowadzono zmiany w treści przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, który to przepis aktualnie stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Wskazany przepis art. 29 ust. 1 ww. ustawy oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, tego rodzaju dofinansowanie stanowi również – obok ceny – uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi.

Natomiast w przypadku braku takiego związku bezpośredniego, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika – co odnosi się do przedmiotowej sprawy, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując – podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi szkoleniowe. Usługi szkoleniowe - w części - wykonuje realizując projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz Budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Na podstawie zawartych umów z Instytucjami Wdrażającymi Wnioskodawca otrzymuje wsparcie na realizację projektów w formie płatności ze środków europejskich oraz w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Wsparcie na realizację projektów Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi. Wnioskodawca otrzymuje dotację, która jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnych projektów.

Ww. projekty mają za zadanie dostosowanie do potrzeb rynku pracy kwalifikacji Kadry mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, zaś głównym celem Programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej.

Działania podejmowane w tych projektach obejmują zarządzanie projektem i realizację szkoleń.

Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Wnioskodawca wskazał, iż w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowane otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, zdaniem Wnioskodawcy, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Ponadto uczestnicy szkoleń, w części projektów, wnoszą udział własny w postaci przelewu na rachunek bankowy projektu w kwocie także określonej w umowie o dofinansowanie (co do zasady nie przekracza on 30% całości kosztu). W pozostałych nie wnoszą samodzielnie żadnych opłat.

Wnioskodawca wskazał, iż wkłady własne uczestników szkoleń lub ich pracodawców są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro przedmiotowa dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy dotyczące kwestii objętej pytaniem nr 2 należało uznać za prawidłowe

Natomiast otrzymane przez Wnioskodawcę, wkłady własne uczestników szkoleń lub ich pracodawców są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany ww. wkład własny stanowi dla Wnioskodawcy obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę należnego podatku), jak również otrzymane przez podatnika dotacje (mające wpływ na cenę usługi). Tak więc, otrzymane przez Wnioskodawcę wkłady własne uczestników szkoleń lub ich pracodawców uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe.

Zatem, wkład własny otrzymany od uczestników szkolenia lub ich pracodawców stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy dotyczące kwestii objętej pytaniem nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Należy zauważyć, iż od dnia 1 kwietnia 2011r. ww. przepis art. 106 ust. 1 otrzymał następujące brzmienie: Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż fakturę VAT wystawia się w celu udokumentowania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

A zatem należy przyjąć, iż czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dokumentuje się zwykłymi rachunkami, notami księgowymi lub innymi dowodami księgowymi zewnętrznymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Wobec wcześniejszego rozstrzygnięcia, iż otrzymana przez Wnioskodawcę ww. dotacja nie stanowi dla niego obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca, w celu udokumentowania jej otrzymania, nie może posłużyć się fakturą VAT, lecz innym dowodem księgowym w rozumieniu ww. ustawy o rachunkowości.

Natomiast otrzymanie wkładu własnego uczestnika szkoleń Wnioskodawca powinien udokumentować poprzez wystawienie faktury VAT, o ile osoba taka zażąda wystawienia faktury – stosownie do ww. przepisu art. 106 ust. 4 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy dotyczące kwestii objętej pytaniem nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj