Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.283.2017.2.JG
z 20 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2017 r. (data wpływu 30 października 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 7 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia dochodu uzyskanego z tytułu działalności w specjalnej strefie ekonomicznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia dochodu uzyskanego z tytułu działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.


Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 27 listopada 2017 r. nr 0115 KDIT2-3.4010.283.2017.1.JG wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek został uzupełniony pismem w dniu 11 grudnia 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”) jest członkiem grupy, specjalizującej się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży elementów kompleksowego wyposażenia łazienek. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą w szczególności na produkcji i sprzedaży mebli łazienkowych oraz sprzedaży komplementarnych elementów wyposażenia łazienek. Odbiorcami produktów Wnioskodawcy są przede wszystkim krajowe oraz zagraniczne hurtownie, sklepy wielkopowierzchniowe i sklepy branżowe.

W 2014 roku Wnioskodawca uzyskał Zezwolenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z późn. zm.; dalej: „ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych”) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Specjalna Strefa Ekonomiczna”). Zezwolenie obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz usług wykonywanych na terenie strefy określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego. Zakres przedmiotowy wskazanego Zezwolenia obejmuje w szczególności podstawowy przedmiot działalności Wnioskodawcy prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tj. produkcję mebli łazienkowych, a także świadczenie usług logistycznych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca produkuje m.in. szafki stojące pod umywalki, szafki wysokie stojące, szafki górne wiszące, szafki podwieszane pod umywalki, szafki pojedyncze, półki narożne, panele oświetleniowe oraz lustra. Wnioskodawca zwraca uwagę, że całość procesu produkcyjnego odbywa się w zlokalizowanym na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej zakładzie produkcyjnym. Proces rozpoczyna się w hali mechanicznej obróbki od przygotowania elementów do produkowanych mebli z surowców drewnopochodnych, tj. płyt wiórowych oraz płyt z włókien drzewnych MDF i HDF, z których wykonywane są fronty produkowanych mebli. Elementy są następnie poddawane procesom cięcia, szlifowania, formatowania i frezowania, głównie przy użyciu numerycznie sterowanych centrów obróbczych. Kolejnym etapem jest lakierowanie wyrobów natryskowo, bądź ręcznie, z wykorzystaniem wieloskładnikowych lakierów poliuretanowych. Ostatnią fazą procesu produkcyjnego jest montaż mebli i uzbrojenie (w zamki, uchwyty, zawiasy itp.).

Wnioskodawca stworzył nowoczesną ofertę asortymentową mebli łazienkowych zakładającą koncentrację na sprzedaży zestawów mebli łazienkowych, tzw. setów. Sety są, co do zasady, w całości pakowane do sprzedaży w specjalnie zaprojektowane przez Wnioskodawcę opakowania (tzw. boxy) również na terenie zakładu produkcyjnego zlokalizowanego na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Wnioskodawca wskazuje, że jest w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego, mającego na celu wybudowanie centrum logistycznego, składającego się z hal przeznaczonych do składowania i wykonywania usług logistycznych. W chwili obecnej Wnioskodawca zaadaptował część wybudowanej i oddanej do użytku hali produkcyjnej na magazyn. Wyprodukowane meble są więc składowane częściowo w magazynach położonych na ternie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jednakże z uwagi na systematyczne zwiększenie produkcji, a co za tym idzie malejącą powierzchnię magazynową, Wnioskodawca zdecydował się na pozyskanie dodatkowej powierzchni magazynowej, znajdującej się poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W zlokalizowanym poza terenem strefy zewnętrznym magazynie, wyprodukowane i przygotowane do sprzedaży (tj. zapakowane) meble łazienkowe, są jedynie składowane aż do momentu ich wysyłki odbiorcom.

W tej sytuacji produkcja wyrobów objętych posiadanym Zezwoleniem niezmiennie, w dalszym ciągu odbywa się na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zapakowane, wytworzone na terenie strefy, gotowe wyroby trafiają do magazynu usytuowanego poza Specjalną Strefą Ekonomiczną, gdzie są składowane do czasu wysyłki odbiorcom. Położony poza terenem strefy magazyn stanowi zatem jedynie jedno z ogniw prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, obejmujące etap pomiędzy wytworzeniem wyrobów, a ich przekazaniem odbiorcom. Magazyn pozostaje w bezpośrednim, funkcjonalnym związku z podstawową działalnością Wnioskodawcy prowadzoną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tj. z produkcją mebli łazienkowych. W magazynie poza składowaniem wyrobów oraz przekazywaniem wyrobów odbiorcom nie są prowadzone żadne inne działania. W szczególności, w magazynie nie ma miejsca żaden kolejny etap produkcji, rozumianej jako wytworzenie, przetworzenie, czy ulepszenie wyrobów gotowych. Wyroby strefowe są w magazynie zlokalizowanym poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej wyłącznie składowane i bezpośrednio z tego magazynu przekazywane do wysyłki.

Wnioskodawca nie wyklucza korzystania z magazynów położonych poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej również w przyszłości. W tym miejscu, Wnioskodawca podkreśla jednak, że w zlokalizowanych poza terenem strefy magazynach nie zamierza prowadzić żadnej innej działalności niż polegająca wyłącznie na składowaniu wyrobów strefowych oraz ich przekazywaniu odbiorcom.

Poza wyrobami wytworzonymi na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w zakresie określonym w Zezwoleniu, w magazynach zlokalizowanych zarówno na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej jak i poza strefą składowane są również towary handlowe. Wnioskodawca wskazuje, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta jedynie w zakresie dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży wyrobów wytworzonych w specjalnej strefie ekonomicznej, podczas gdy dochód uzyskany z tytułu transakcji, których przedmiotem są towary handlowe, opodatkowany jest na zasadach ogólnych. Podobnie, wskazane w Zezwoleniu świadczenie usług spedycyjnych stanowi działalność odrębną od przedstawionej w stanie faktycznym działalności magazynowo-logistycznej Wnioskodawcy. Dochody z tytułu usług magazynowych świadczonych na rzecz kontrahentów Wnioskodawcy poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej również nie korzystają w tym zakresie ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dla potrzeb przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy ponadto przyjąć, że dopuszczalny dla Wnioskodawcy poziom pomocy publicznej, określony przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 roku w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 465), w momencie składowania wyrobów strefowych przez magazyn zlokalizowany poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej, będzie pozwalał na udzielenie Wnioskodawcy pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego. Należy przyjąć, że w tym zakresie Wnioskodawca spełniać będzie warunek przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto w uzupełnieniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził, że prowadzi działalność gospodarczą, polegającą w szczególności na produkcji i sprzedaży mebli łazienkowych oraz sprzedaży komplementarnych elementów wyposażenia łazienek.

W ramach prowadzonej działalności, objętej zakresem Zezwolenia, Wnioskodawca produkuje m. in. meble łazienkowe. Całość procesu produkcyjnego odbywa się w zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Po zakończeniu procesu produkcyjnego, tj. po montażu mebli oraz ich uzbrojeniu, meble są pakowane, a następnie, już po zapakowaniu, składowane są na paletach w magazynach Wnioskodawcy do momentu ich dostawy do odbiorcy.

Jak wskazano we wniosku o interpretację, obecnie Wnioskodawca jest w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego, zmierzającego do wybudowania nowoczesnej fabryki składającej się z hal produkcyjnych oraz centrum logistycznego. Dotychczas, w ramach inwestycji Wnioskodawca oddał do użytku halę produkcyjną, której część została zaadaptowana na magazyn.

W ramach prowadzonej działalności, objętej zakresem Zezwolenia. Wnioskodawca świadczy ponadto usługi logistyczne. Po oddaniu do użytku hali produkcyjnej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, której część Wnioskodawca zaadaptował na magazyn, Wnioskodawca wykorzystywał tę powierzchnię na potrzeby składowania własnych wyrobów gotowych i towarów, jak również na potrzeby świadczenia usług logistycznych objętych zakresem Zezwolenia. W tym miejscu Wnioskodawca wyjaśnia, że należącą do niego powierzchnię magazynową, zlokalizowaną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wykorzystywał do świadczenia usług logistycznych w pierwszym kwartale 2017 r. W późniejszym czasie, w związku z uruchomieniem własnej produkcji przez Wnioskodawcę, przedmiotowa powierzchnia magazynowa okazała się niezbędna na własne potrzeby Wnioskodawcy. W konsekwencji, w późniejszym okresie usługi logistyczne w ramach Zezwolenia nie były świadczone. Jednocześnie, ponieważ posiadana powierzchnia magazynowa okazała się niewystarczająca na potrzeby Wnioskodawcy, Wnioskodawca wynajął dodatkową powierzchnię magazynową w magazynach zewnętrznych położonych poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Z uwagi na systematyczne zwiększanie wolumenu produkcji. Wnioskodawca dostrzegł potrzebę pozyskania dodatkowej powierzchni magazynowej. Wobec braku dodatkowej powierzchni w obrębie zakładu Wnioskodawcy, Wnioskodawca zdecydował się na pozyskanie dodatkowej powierzchni magazynowej poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że wyroby gotowe wyprodukowane i przygotowane do sprzedaży (tj. zapakowane) przez Wnioskodawcę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej są w zewnętrznych magazynach zlokalizowanych poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej wyłącznie składowane do momentu ich dostawy do odbiorców. Jak wskazano we wniosku, składowanie jest czynnością pomocniczą w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i pozostaje bez wpływu na wartość wyrobów gotowych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca informuje, że obecnie wykorzystuje na potrzeby składowania własnych wyrobów gotowych oraz towarów wyłącznie część powierzchni magazynowej wynajętej poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pozostałą część powierzchni magazynowej położonej poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej Wnioskodawca udostępnia swojemu kontrahentowi za wynagrodzeniem. Dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu udostępnienia przez Wnioskodawcę kontrahentowi powierzchni magazynowej położonej poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wykonywane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.


Natomiast na pytania zawarte w wezwaniu udzielił następujących odpowiedzi:


1. Proszę o dokładne wskazanie zakresu Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, które posiada Wnioskodawca.


Posiadane przez Wnioskodawcę Zezwolenie nr ... z dnia 30 czerwca 2014 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i usług wykonywanych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej obejmuje następujące kategorie działalności określone w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:


z Sekcji C działu 16:


    podkategorii 16.21.91

  • usługi związane z wykańczaniem płyt i paneli;

    podkategorii 16.29.14

  • ramy do obrazów fotografii, luster lub podobnych przedmiotów oraz pozostałe wyroby z drewna;


z Sekcji C działu 17:


    podkategorii 17.21.13

  • kartony, pudła i pudełka z papieru falistego lub tektury falistej;


z Sekcji C działu 22:


    podkategorii 22.23.12

  • wanny, umywalki, miski i pokrywy klozetowe, spłuczki ustępowe i podobne wyroby sanitarne, z tworzyw sztucznych;


z Sekcji C działu 23:


    podkategorii 23.12.13

  • lustra ze szkła; wielościenne elementy izolacyjne ze szkła;

    podkategorii 23.13.13

  • wyroby ze szkła w rodzaju stosowanych do celów stołowych, kuchennych, toaletowych, biurowych, do dekoracji wnętrz itp.;

    podkategorii 23.42.10

  • wyroby sanitarne ceramiczne;


z Sekcji C działu 25:


    podkategorii 25.11.23

  • pozostałe konstrukcje i ich części; płyty pręty, kątowniki kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium.

    podkategorii 25.99.11

  • zlewy, umywalki, wanny i pozostałe elementy wyposażenia sanitarnego oraz ich części, z żeliwa, stali, miedzi lub aluminium;


z Sekcji C działu 27:


    podkategorii 27.40.25

  • żyrandole oraz pozostałe oprawy oświetleniowe instalowane na suficie lub ścianach;

    podkategorii 27.40.39

  • pozostałe lampy i sprzęt oświetleniowy, gdzie indziej niesklasyfikowany;

    podkategorii 27.40.99

  • usługi podwykonawców związane z produkcją elektrycznego sprzętu oświetleniowego;


z Sekcji C działu 28:


    podkategorii 28.14.12

  • krany, kurki i zawory do zlewozmywaków, umywalek, bidetów, płuczek ustępowych, wanien i podobnej armatury; zawory do grzejników centralnego ogrzewania;

    podkategorii 28.14.20

  • części kurków, kranów, zaworów i podobnych wyrobów;


z Sekcji C działu 31,


    kategorii 31.00.12

  • meble do siedzenia, o konstrukcji głównie drewnianej;

    podkategorii 31.00.20

  • części mebli, z wyłączeniem części mebli do siedzenia;

    podkategorii 31.02.10

  • meble kuchenne;

    podkategorii 31.02.99

  • usługi podwykonawców związane z produkcją mebli kuchennych;

    podkategorii 31.09.11

  • meble metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

    podkategorii 31.09.12

  • meble drewniane, w rodzaju używanych w sypialniach, pokojach stołowych i salonach;

    podkategorii 31.09.13

  • meble drewniane, gdzie indziej niesklasyfikowane;

    podkategorii 31.09.14

  • meble z tworzyw sztucznych oraz meble wykonane z pozostałych materiałów (np. z trzciny, wikliny, bambusa);

    podkategorii 31.09.91

  • usługi w zakresie wykańczania nowych mebli, z wyłączeniem tapicerowania krzeseł i pozostałych mebli do siedzenia;

    podkategorii 31.09.99

  • usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych mebli;


z Sekcji C działu 32:


    podkategorii 32.99.99

  • usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowanych;


z Sekcji H działu 52:


    podkategorii 52.10.19

  • magazynowanie i przechowywana pozostałych towarów;

    podkategorii 52.21.29

  • pozostałe usługi wspomagające transport drogowy;

    podkategorii 52.24.19

  • pozostałe usługi przeładunku towarów.

    podkategorii 52.29.12

  • pozostałe usługi spedycji towarów.

    podkategorii 52.29.20

  • pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej nie sklasyfikowane.


2. Czy z przedmiotowego zakresu Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej zostały wyłączone usługi logistyczne dotyczące produkowanych mebli łazienkowych?


Usługi logistyczne dotyczące produkowanych mebli łazienkowych nie zostały wyłączone z zakresu przedmiotowego posiadanego przez niego Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W szczególności Zezwolenie nie przewiduje wyłączeń w zakresie usług logistycznych dotyczących wyprodukowanych mebli.


3. Jeżeli tak, to świadczenie jakich usług logistycznych jest objęte wydanym Zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej?


Zakres Zezwolenia, wraz ze wskazaniem poszczególnych kategorii usług logistycznych został przedstawiony w odpowiedzi na pytanie nr 1.


4. Jakie usługi i wobec kogo będzie świadczył Wnioskodawca w mającym powstać centrum logistycznym?


Po wybudowaniu nowoczesnego centrum logistycznego. Wnioskodawca będzie świadczył w nim usługi logistyczne mieszczące się w zakresie usług sklasyfikowanych w sekcji H, dziale 52 PKWiU w podkategoriach wymienionych w Zezwoleniu. Wnioskodawca będzie świadczył omawiane usługi na rzecz swoich klientów.


5. Czy Zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej objęte są jedynie usługi spedycyjne świadczone przez Wnioskodawcę?


Zakresem Zezwolenia są objęte nie tylko usługi spedycyjne, ale również m.in. działalność w zakresie produkcji mebli łazienkowych oraz działalność w zakresie świadczenia usług magazynowania i przechowywania pozostałych towarów, usług wspomagających transport drogowy, usług przeładunku towarów Pełen zakres Zezwolenia udzielonego Wnioskodawcy został przedstawiony w niniejszym piśmie w odpowiedzi na pytanie nr 1.


6. Proszę o szczegółowe wyjaśnienie oczywistej sprzeczności w zaprezentowanym opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynikającym ze stwierdzenia Wnioskodawcy zaprezentowanego na stronie 2/6 wniosku, że zakresem przedmiotowego Zezwolenia jest „produkcja mebli łazienkowych, a także świadczenie usług logistycznych” a przedstawionego na stronie 3/6 „wskazane w Zezwoleniu świadczenie usług spedycyjnych stanowi działalność odrębną od przedstawionej w stanie faktycznym działalności magazynowo-logistycznej”).


Wnioskodawca wyjaśnia, że obecnie jest w trakcie realizacji procesu Inwestycyjnego, którego celem jest wybudowanie nowoczesnej fabryki mebli i wyposażenia łazienkowego, obejmującej hale produkcyjne, magazynowe oraz nowoczesne centrum logistyczne. Dotychczas centrum logistyczne nie zostało wybudowane, a Wnioskodawca wykorzystuje dla celów magazynowych część oddanej do użytku hali produkcyjnej, którą zaadaptował na magazyn. W pierwszym kwartale 2017 r. Wnioskodawca wykorzystywał tę powierzchnię do świadczenia usług logistycznych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, natomiast w kolejnych okresach, w związku z rozpoczęciem własnej produkcji Wnioskodawcy, powierzchnia magazynowa okazała się niezbędna na jego własne potrzeby. W konsekwencji, w późniejszym okresie nie były już świadczone usługi logistyczne w ramach Zezwolenia. Jednocześnie, ponieważ posiadana powierzchnia magazynowa okazała się niewystarczająca na potrzeby Wnioskodawcy, Wnioskodawca wynajął dodatkową powierzchnię magazynową w magazynach zewnętrznych położonych poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Obecnie Wnioskodawca wykorzystuje wyłącznie część powierzchni magazynowej położonej poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej na potrzeby składowania własnych wyrobów oraz towarów. Pozostałą część powierzchni magazynowej położonej poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej Wnioskodawca udostępnia kontrahentowi za wynagrodzeniem usługi udostępnienia powierzchni magazynowej położonej poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej pozostają poza zakresem Zezwolenia Wnioskodawcy.


7. Proszę o jednoznaczne wskazanie czy magazynowanie dokonywane poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej będzie miało wpływ na koszt gotowych produktów?


Magazynowanie poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej nie wpływa na koszt produkcji wyrobów gotowych produkowanych przez Wnioskodawcę, w szczególności, koszty magazynowania wyrobów gotowych Wnioskodawcy poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej nie są elementem składowym technicznego kosztu wytworzenia wyrobów Wnioskodawcy.

Składowanie wyrobów gotowych Wnioskodawcy jest czynnością o charakterze pomocniczym w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i nie stanowi źródła wartości dodanej wyrobów Wnioskodawcy. W konsekwencji, składowanie poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej pozostaje bez wpływu na wysokość przychodu osiąganego przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dochód uzyskany ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a składowanych w zewnętrznym magazynie zlokalizowanym poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie z zewnętrznego magazynu zlokalizowanego poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie składowania wyrobów wyprodukowanych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej nie ma wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zatem dochody uzyskane ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a jedynie składowanych w magazynie znajdującym się poza terenem strefy będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego w całości, jako bezpośrednio dotyczące działalności zwolnionej.

Zgodnie z art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie, o którym mowa powyżej stanowi pomoc publiczną. Podstawą korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą o specjalnych strefach ekonomicznych, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy (art. 16 ust. 1 o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest więc uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza musi być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.


W interpretacji indywidualnej z 12 stycznia 2016 r., IBPB-1-3/4510-567/15/MO, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że „biorąc pod uwagę, że ustawodawca nie definiuje określenia prowadzenie działalności na terenie strefy ekonomicznej, a także pojęcia wyrobu wytworzonego na terenie SSE, dokonując oceny, czy w świetle treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP dany wyrób może zostać objęty zwolnieniem podatkowym, w każdym przypadku niezbędne jest między innymi ustalenie, czy czynności faktycznie wykonane poza strefą zostały przeprowadzone przez podmiot korzystający ze zwolnienia na podstawie przepisów strefowych, czy istnieje ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy czynnościami podstawowymi, to jest wykonanymi na terenie strefy a czynnościami pomocniczymi wykonanymi poza strefą. W konsekwencji, jeżeli w wyniku tak przeprowadzonej oceny okaże się, że czynności pomocnicze zostały wykonane przez ten sam podmiot korzystający ze zwolnienia strefowego oraz są one niezbędne do całościowego wytworzenia wyrobu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to czynności takie należy traktować jako działalność pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej objętych zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.”


Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy, stanowisko organów, a także przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, uznać należy, że dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania decydujące znaczenie będzie miała okoliczność, że działalność produkcyjna, objęta zakresem działalności wymienionej w posiadanym przez Wnioskodawcę Zezwoleniu, będąca podstawą osiąganego przez Wnioskodawcę dochodu, jest prowadzona w całości na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Składowanie wyrobów, pozostające w ścisłym, funkcjonalnym i nierozerwalnym związku z działalnością produkcyjną prowadzoną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stanowi jedynie fragment działalności Wnioskodawcy, obejmując etap pomiędzy wytworzeniem wyrobów, a ich wydaniem odbiorcom. Składowanie jest zatem czynnością pomocniczą w stosunku do działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i nie stanowi źródła wartości dodanej, a w konsekwencji pozostaje bez wpływu na przychód Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych. Wnioskodawca wskazuje, że składowanie to działanie niesamodzielne gospodarczo i nie miałoby sensu gospodarczego bez właściwej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Fakt, że składowanie odbywa się w magazynie zlokalizowanym poza terenem SSE podyktowane jest przede wszystkim brakiem wystarczającej powierzchni magazynowej, w związku z trwającym procesem inwestycyjnym, zmierzającym do wybudowania centrum logistycznego i pozostaje, w ocenie Wnioskodawcy, bez wpływu na możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania. To działalność produkcyjna stanowi zasadnicze źródło dochodów Wnioskodawcy i jego zdaniem to właśnie ta działalność powinna stanowić przedmiot oceny w kontekście możliwości objęcia uzyskiwanych z niej dochodów zwolnieniem przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że składowanie wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy w oparciu o posiadane Zezwolenie, w magazynie zlokalizowanym poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej, nie pozbawia wyrobów przymiotu wyrobów strefowych. Korzystanie z zewnętrznego magazynu, nie stanowi częściowego przeniesienia działalności gospodarczej objętej Zezwoleniem poza teren Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wobec powyższego, biorąc pod uwagę, że składowane wyroby wytwarzane są w ramach działalności prowadzonej w strefie zgodnie z Zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na to, czy wyroby te będą składowane w magazynie znajdującym się na terenie strefy, czy poza nią. Zwolnieniu podatkowemu znajdującemu podstawę w tym przepisie podlegają bowiem nie tylko przychody i związane z nim koszty uzyskania przychodów będące bezpośrednio wynikiem działalności na terenie strefy ekonomicznej, ale także przychody i koszty ich uzyskania z każdej innej działalności pomocniczej niezbędnej do jej prowadzenia (por. wyrok NSA z 10 września 2015 r., II FSK 1766/13). Powyższe stanowisko potwierdzają również liczne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane przez organy administracji w indywidualnych sprawach (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 lipca 2015 r., IBPB-1-2/4510-213/15/SD; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 sierpnia 2015 r., IBPB-i-2/4510-115/15/AnK; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby skarbowej w Łodzi z 26 marca 2016 r., IPTPB3/4510-14/15-2/KJ, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 października 2016 r., IBPBI/2/423 932/14/BG).

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, skoro składowanie stanowi czynność pomocniczą w stosunku do zasadniczej działalności Wnioskodawcy, tj. produkcji mebli łazienkowych, korzystanie z zewnętrznego magazynu usytuowanego poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie składowania wyrobów wyprodukowanych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej nie ma wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 12 ustawy o SSE w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, dochody uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a składowanych w zewnętrznym magazynie znajdującym się poza terenem strefy będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego w całości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1010). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: „ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1010), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Tak więc warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas dochód z takiej działalności również nie będzie podlegał zwolnieniu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia. Zezwolenie to obejmuje produkcję mebli łazienkowych a także świadczenie usług logistycznych. Wnioskodawca korzysta z magazynu zlokalizowanego poza Specjalną Strefą Ekonomiczną i zamierza korzystać z magazynów zlokalizowanych poza zakładem produkcyjnym Spółki, w których będą przechowywane wyroby gotowe wyprodukowane na terenie strefy do czasu ich wydania odbiorcy. Wnioskodawca wskazuje również, że jest w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego, mającego na celu wybudowanie centrum logistycznego, składającego się z hal przeznaczonych do składowania i wykonywania usług logistycznych.

Podkreślić przy tym należy, że magazynowanie wyrobów nie jest w opisanym przypadku działalnością zarobkową.

Jak z powyższego wynika zwolnienie dotyczące świadczenia usług magazynowych dotyczy uzyskiwanych ze świadczenia tych usług dochodów czyli różnicy przychodów i poniesionych na uzyskanie tych przychodów kosztów, czyli odpłatnego świadczenia usług magazynowych.

Natomiast zgodnie z przedstawionym opisem jednostka wobec własnych wyrobów nie świadczy usług magazynowych, będących źródłem przychodów z działalności magazynowej (czyli działalności objętej zwolnieniem), a jedynie korzysta z magazynu zlokalizowanego poza strefą i zamierza korzystać z magazynów zlokalizowanych poza zakładem produkcyjnym Spółki, w których będą przechowywane wyroby gotowe wyprodukowane na terenie strefy do czasu ich wydania odbiorcy.

Przede wszystkim zwrócić należy uwagę, że ze świadczeniem usług mamy do czynienia wówczas, gdy określone czynności są wykonywane przez jeden podmiot (usługodawcę) na rzecz innego podmiotu (usługobiorcy). Świadczenie usług jest efektem zawarcia umowy, która jest zawsze oświadczeniem woli co najmniej dwóch stron - jest czynnością dwustronną.

W opisanej we wniosku sytuacji nie może być mowy o zawarciu umowy o świadczenie usług, skoro usługi magazynowe mają być wykonywane dla siebie samego. Wnioskodawca nie otrzyma także odpłatności z tytułu świadczonych usług, a tym samym nie uzyska (od siebie) przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jak wskazano powyżej, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont

Jak z powyższego wynika z tytułu usług magazynowych wykonywanych w stosunku do własnych wyrobów nie powstanie przychód z tytułu działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe potwierdza Wnioskodawca w piśmie będącym uzupełnieniem stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, stwierdzając, że „Magazynowanie poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej nie wpływa na koszt produkcji wyrobów gotowych produkowanych przez Wnioskodawcę”

Odnosząc się do kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu ze sprzedaży wyrobów strefowych należy stwierdzić, że fakt składowania gotowych wyrobów w magazynach zlokalizowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że dochód Spółki ze sprzedaży wyrobów strefowych powinien zostać ujęty w całości jako dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pomimo składowania wyrobów strefowych (gotowych) wytworzonych w zakładzie produkcyjnym Spółki, znajdującym się na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w magazynie zlokalizowanym poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r, poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj