Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.664.2017.2.WN
z 15 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z 13 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”. Wniosek został uzupełniony pismem z 13 grudnia 2017 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 8 grudnia 2017 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.664.2017.1.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ośrodek Kultury Gminy (dalej także: „Wnioskodawca”), realizuje projekt pn. „….”. Projekt ten jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”.

Celem operacji jest promocja obszaru Doliny, w szczególności Gminy jako miejsca atrakcyjnego turystycznie oraz promującego dziedzictwo kulturowe rybołówstwa. Operacja będzie wpływać na promocję dziedzictwa regionalnego jak również poszerzenie oferty możliwości spędzania czasu wolnego na terenie Doliny.

W skład realizowanego projektu wchodzą następujące spotkania stanowiące spójną całość:

21 lipca 2017 r. - Wycieczka Turystyczna „…………..”,

26 sierpnia 2017 r. - Spływ Kajakowy „……………….”,

3 września 2017 r. - Festiwal Doliny oraz Rodzinny Rajd Rowerowy „…………”,

1 października 2017 r. - Jesienny Bieg „……………”,

9 grudnia 2017 r. - Pokaz potraw „……………”,

4 grudnia 2017 r. do 5 stycznia 2018 r. - Konkurs Plastyczny „…..”.

Informacje o realizowanym projekcie ukazują się na stronie internetowej Ośrodka Kultury Gminy. Dodatkowo na każde spotkanie drukowane są plakaty promocyjne. Udział w spotkaniach jest bezpłatny.

Wycieczka Turystyczna „……………”

Zorganizowano wyjazd dla grupy 50 osób z terenu Gminy. Zapisy prowadził Ośrodek Kultury. Liczba miejsc była ograniczona. Podczas wycieczki odbył się rejs Galarem po rzece połączony z pokazem i degustacją karpia wędzonego, jak również została zorganizowana wizyta w gospodarstwie pszczelarskim „….”.

Spływ kajakowy „…………….”

Adresatami spływu była grupa 30 osób z terenu Gminy. Zapisy prowadził Ośrodek Kultury. Liczba miejsc była ograniczona. Trasa spływu wiodła krętym korytem rzeki, przepływającym przez miejscowości. Spływ zakończył się przy boisku sportowym, gdzie na każdego z uczestników czekał poczęstunek w postaci grillowanego karpia. Po posiłku i chwili wytchnienia zorganizowano konkurs wiedzy o Dolinie w którym wręczono 3 nagrody.

Festiwal Doliny oraz Rodzinny Rajd Rowerowy „………………”

Po uroczystej mszy świętej w kościele korowód festiwalowy przeszedł do miejscowości, gdzie na terenie dawnej szkoły zgromadzeni korzystali z różnorakich atrakcji. Na scenie zaprezentowały się zespoły z gminy. Uczestnicy Festiwalu brali udział w warsztatach wikliniarskich oraz warsztatach lepienia z gliny. Uwagę przyciągały stoiska promujące twórców ludowych z Doliny. Jedną z wielu atrakcji była degustacja karpia wędzonego wraz z pokazem wędzenia. Najmłodsi brali udział w konkursach sprawnościowych oraz wiedzy (rozwiązywali m.in. rebusy z hasłami promującymi rybactwo), jeździli ciuchcią oraz bawili się na mobilnym placu zabaw z animacjami. Przy stanowisku „Dziedzictwo kulturowe ...” zainteresowani zasięgali informacji w wyżej wymienionym temacie. W trakcie imprezy konferansjerka przypominała o roli akwakultury oraz rybaków zarządzających akwenami wodnymi. Na koniec uczestnicy Festiwalu bawili się z zespołem estradowo-biesiadnym. Wszystkie atrakcje na festiwalu były bezpłatne. W tym samym dniu miał miejsce Rodzinny Rajd Rowerowy „……………”, który zakończył się podczas Festiwalu. Dla wszystkich uczestników rajdu (60 osób) zakupiono koszulki.

Jesienny Bieg „…………..”

Do zawodów zgłosiło się blisko 80 biegaczy. Trasa biegu wiodła wzdłuż rzeki w miejscowości R. Bieg zorganizowano w VI kategoriach wiekowych. Dla najlepszych zawodników zakupiono nagrody, natomiast każdy z uczestników otrzymał koszulkę.

Pokaz potraw „……………” będzie znakomitą okazją do promocji produktów lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem potraw i przetworów z karpia. Podczas pokazu zostanie zorganizowany stół degustacyjny „……………”. Dodatkowo planuje się występy sceniczne przygotowane przez zespoły artystyczne z terenu Doliny jak również konkurs na najsmaczniejszą potrawę z ryb. Adresatami konkursu będą mieszkańcy Doliny. Podczas pokazu potraw będzie można dostać materiały promocyjne - ulotki na temat rybołówstwa w Dolinie. Przewidywana liczba uczestników 250 osób.

Konkurs Plastyczny „……………”

Zakończeniem projektu „…” będzie organizacja konkursu plastycznego, którego adresatami będą dzieci i młodzież ze szkół podstawowych z terenu Doliny. Uczestnicy konkursu będą mieli za zadanie wykonać pracę plastyczną w oparciu o wybrane wiersze zawarte w książce „……..”. Najlepsze spośród nadesłanych prac zostaną nagrodzone, a wszystkich uczestników konkursu organizatorzy zaproszą na wernisaż nagrodzonych prac konkursowych. Podczas wernisażu dzieci z Teatrzyku …. działającego w strukturach Ośrodka Kultury zaprezentują spektakl na temat rybołówstwa i akwenów wodnych w Dolinie, co będzie bardzo interesującą, a zarazem przyswajalną formą odbioru wśród dzieci. Informacje o konkursie będą rozpowszechniane poprzez strony internetowe, a także zostaną rozesłane do szkół i ośrodków kultury działających na terenie Doliny za pomocą poczty elektronicznej. Przewidywana liczba uczestników około 200 osób.

Wnioskodawca podkreśla, że udział w całym projekcie „….” jest bezpłatny, a Wnioskodawca nie czerpie zysków.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ośrodek Kultury Gminy, jako instytucja kultury świadczy wyłącznie usługi kulturalne zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku z 13 grudnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że Ośrodek Kultury:

  • nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o Vat,
  • jest odrębną od Gminy jednostką organizacyjną i nie podlega centralizacji VAT,
  • jest samorządową instytucją kultury w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 862).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ośrodek Kultury Gminy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek Kultury Gminy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z samorządową instytucją kultury w rozumieniu, zatem zasadnym jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 862 z późn. zm.), określającej zasady tworzenia i działania instytucji kultury.

Jak wskazano w piśmie z 13 grudnia 2017 r., Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W myśl art. 1 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W art. 2 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wskazano, że formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów. Do działalności, o której mowa w ust. 1 i 2, w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy dotyczącymi organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz przepisami o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stosuje się przepisy o prowadzeniu działalności gospodarczej.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Stosownie do art. 9 ust. 2 wyżej powołanej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru (art. 14 ust. 3 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Przepis art. 96 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o Vat, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w związku, z czym posiada osobowość prawną w rozumieniu art. 14 ww. ustawy. Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Projekt ten jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”. Celem operacji jest promocja obszaru Doliny, w szczególności Gminy jako miejsca atrakcyjnego turystycznie oraz promującego dziedzictwo kulturowe rybołówstwa. W skład realizowanego projektu wchodzą spotkania (szczegółowo opisane we wniosku), tworzące spójną całość. Udział w tych spotkaniach jest bezpłatny a Wnioskodawca nie czerpie z nich zysków. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowany, jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem Vat.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących koszty poniesione w wyniku realizacji projektu pn. „…”.

Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny” a zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi, służące realizacji ww. projektu, nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, ze względu na niespełnienie ww. podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postepowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj