Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.508.2017.1.IP
z 12 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2017 r. (data wpływu 15 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001, nr 79, poz. 855, z późn. zm.). Celem Stowarzyszenia wg Statutu zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym jest podtrzymywanie wiekowych tradycji bractw strzeleckich oraz pielęgnowanie świadomości i poczucia obowiązków obywatelskich i państwowych względem Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Polskiej oraz:

  1. szerzenie idei strzeleckiej oraz szkolenie w strzelaniu,
  2. szerzenie ducha obywatelskiego wśród członków, udzielanie sobie wzajemnej życzliwej pomocy i pielęgnowanie życia towarzyskiego członków i ich rodzin,
  3. wyrabianie dyscypliny, podtrzymywanie poczucia bezpieczeństwa, kształtowanie postaw obywatelskich, aby w razie potrzeby każdy członek Bractwa był gotowy do obrony Ojczyzny,
  4. dbałość o zachowanie środowiska naturalnego i historycznego na terenie gminy.

Bractwo realizuje swe cele m.in. przez organizowanie zawodów strzeleckich z udostępnieniem i dostosowaniem strzelnicy do narodowych i międzynarodowych strzelań.

Stowarzyszenie złożyło wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez Lokalną Grupę Działania (LGD) o przyznanie pomocy na operację w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” o nazwie: (...). W ramach prowadzonej i dofinansowanej z PROW inwestycji, na podstawie umowy o przyznaniu pomocy z dnia 19 września 2017 r. Stowarzyszenie wznosi budynek gospodarczy z toaletami, który obsługiwać ma zawody sportowe organizowane przez Stowarzyszenie przez nieodpłatne udostępnianie toalet uczestnikom tych zawodów. BS nie jest zarejestrowanym, ani czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie wykonuje żadnych czynności opisanych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie jest podmiotem wykonującym samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, świadczy na rzecz swoich członków usługi zwolnione z podatku wg art. 43 ust. 1 pkt 21 cyt. ustawy. BS nie jest organizacją pożytku publicznego i choć, zgodnie ze Statutem, może prowadzić działalność gospodarczą, jednak od dnia powstania w 1996 r. Stowarzyszenie działalności gospodarczej nie prowadzi, a środki pozyskiwane z organizowanych zawodów strzeleckich przeznacza wyłącznie na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie nie składa deklaracji VAT-7. Także wznoszony ze środków unijnych budynek gospodarczy z toaletami na działce o nr ewid. 130 będzie udostępniany ogólnej publiczności w czasie zawodów sportowych nieodpłatnie. Jest to też warunek udzielonej w ramach PROW pomocy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma obowiązek obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych na rzecz wznoszenia na działce o nr ewid. 130 budynku gospodarczego z toaletami w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy Unii Europejskiej na podstawie umowy o przyznaniu pomocy z dnia 19 września 2017 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie prowadzi do tego, że Bractwo Strzeleckie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z tego względu Wnioskodawca nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych na rzecz wznoszenia na działce o nr ewid. 130 budynku gospodarczego z toaletami w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy Unii Europejskiej na podstawie umowy o przyznaniu pomocy z dnia 19 września 2017 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach. Celem Stowarzyszenia, wg Statutu zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym, jest podtrzymywanie wiekowych tradycji bractw strzeleckich oraz pielęgnowanie świadomości i poczucia obowiązków obywatelskich i państwowych względem Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Polskiej oraz szerzenie idei strzeleckiej oraz szkolenie w strzelaniu, szerzenie ducha obywatelskiego wśród członków, udzielanie sobie wzajemnej życzliwej pomocy i pielęgnowanie życia towarzyskiego członków i ich rodzin, wyrabianie dyscypliny, podtrzymywanie poczucia bezpieczeństwa, kształtowanie postaw obywatelskich, aby w razie potrzeby każdy członek Bractwa był gotowy do obrony Ojczyzny, dbałość o zachowanie środowiska naturalnego i historycznego na terenie gminy. Bractwo Kurkowe realizuje swe cele m.in. przez organizowanie zawodów strzeleckich z udostępnieniem i dostosowaniem strzelnicy do narodowych i międzynarodowych strzelań. Stowarzyszenie złożyło wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez Lokalną Grupę Działania (LGD) o przyznanie pomocy na operację w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” o nazwie: (...). W ramach prowadzonej i dofinansowanej z PROW inwestycji, na podstawie umowy o przyznaniu pomocy, Stowarzyszenie wznosi budynek gospodarczy z toaletami, który obsługiwać ma zawody sportowe organizowane przez Stowarzyszenie przez nieodpłatne udostępnianie toalet uczestnikom tych zawodów. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, ani czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie wykonuje żadnych czynności opisanych w art. 5 ustawy, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie jest podmiotem wykonującym samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, świadczy na rzecz swoich członków usługi zwolnione z podatku wg art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy. Bractwo nie jest organizacją pożytku publicznego i choć, zgodnie ze Statutem, może prowadzić działalność gospodarczą, jednak od dnia powstania w 1996 r. Stowarzyszenie działalności gospodarczej nie prowadzi, a środki pozyskiwane z organizowanych zawodów strzeleckich przeznacza wyłącznie na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie nie składa deklaracji VAT-7. Także wznoszony ze środków unijnych budynek gospodarczy z toaletami na działce o nr ewid. 130 będzie udostępniany ogólnej publiczności w czasie zawodów sportowych nieodpłatnie. Jest to też warunek udzielonej w ramach PROW pomocy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty projektu – jak wynika z opisu sprawy – nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku ze wznoszeniem na działce o nr ewid. 130 budynku gospodarczego z toaletami w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy Unii Europejskiej na podstawie umowy o przyznaniu pomocy z dnia 19 września 2017 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.


Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj